Eipä se merkin vaihto kyllä autuaaksi tee tuossakaan asiassa.
Niinpä. Ja kun laskee mitä sillä takuun alaisella autolla ajaminen maksaa sen pari vuotta niin eipä tuo halpaa ole tuokaan. Äkkiä se 10ke tulee hinnassa takkiin vaikka ei paljoa ajaisi jne.
Täälläpä on provosoiduttu oikein urakalla. Katsoin ihan piruuttani, minkälaisen 5-toukan saa 30-40k€ hinnalla. Alle 100tkm ajettuja oli oikein 8kpl ja vuosimallit 07-08. Viisi vuotiaita ja satkun mentyjä siis.
Kukaan tuskin väittää vastaan, että isojen remonttien määrä ja todennäköisyys ei ainakaan pienene kilometrien lisääntyessä. Uuden valitessa saa UUDEN ja sen merkkisen, mallisen, värisen ja varusteisen, kuin haluaa. Takuu turvaa ekat 2-3 vuotta ja huoltohistoria on tasan itsestä kiinni.
Nykyautoissa tuntuu olevan niin paljon paskaa jo tehtaalta lähtiessä, että esim. Vag konsernin tuotteisiin en puutu jatkossa edes takuun kanssa.
Täälläpä on provosoiduttu oikein urakalla. Katsoin ihan piruuttani, minkälaisen 5-toukan saa 30-40k€ hinnalla. Alle 100tkm ajettuja oli oikein 8kpl ja vuosimallit 07-08. Viisi vuotiaita ja satkun mentyjä siis.
Kukaan tuskin väittää vastaan, että isojen remonttien määrä ja todennäköisyys ei ainakaan pienene kilometrien lisääntyessä. Uuden valitessa saa UUDEN ja sen merkkisen, mallisen, värisen ja varusteisen, kuin haluaa. Takuu turvaa ekat 2-3 vuotta ja huoltohistoria on tasan itsestä kiinni.
Nykyautoissa tuntuu olevan niin paljon paskaa jo tehtaalta lähtiessä, että esim. Vag konsernin tuotteisiin en puutu jatkossa edes takuun kanssa.
joo, sillä 30-40k€ saa sen avensiksen josta ei kyllä saa miellyttävää millään varusteilla tai värillä.. jos rahankäyttöään yhtään miettii niin uuden ostaminen on suunnilleen yhtä fiksua kuin Lehman Brothersiin sijoittaminen.
mutta kuten todettua pitäähän niiden koirankoppien ostaminen jotenkin perustella, onhan niissä "takuu"
Uuden valitessa saa UUDEN ja sen merkkisen, mallisen, värisen ja varusteisen, kuin haluaa. Takuu turvaa ekat 2-3 vuotta ja huoltohistoria on tasan itsestä kiinni.
Mutta mikä on se uusi joka samassa hintaluokassa päihittää esim. täysvarustellun käytetyn E61 535d:n (johon otat lisäksi Finntakuun)?
(Minäkin olen autoa ostanut jo monta vuotta eikä siitä mitään tule. Se menee näin: ensin katson jotain Bemaria jossa olisi kaikki tarvittava. Sitten mietin, että on se vaan iso summa vanhasta autosta kun sillä rahalla saisi uudenkin. Mutta sitten taas mietin, että se uusi on joku muovinen halpisauto joka ei ole lähellekään BMW:n tasoinen ja arvokin laskee rajusti. Ja sitten jatkan taas E39:llä ajoa...)
Eipä täällä kukaan mun mielestä sen enempää ole provosoitunut. Jokainen valehtelee itselleen oman näkemyksensä mukaan auton tai vaihtotarpeen. Kun liikaa rupeaa miettimään, ei sellaista saa enää ostettuakaan Aivan kuten TJJ mainitsi.
Jokainen käyttää rahansa tietenkin mihin haluaa, sitä en kritisoi eikä se ollut tarkoitukseni. Lähinnä nämä "itsepetokset" ja järkiautot huvittavat, varmasti siksi koska eivät ole koskaan omalla kohdalla toimineet.
Kyllähän ne elämän realiteetit ovat kuitenkin sillä tolalla, että uuden auton arvon menetys ja sen ylläpitokustannukset ylittävät reilusti järkevän kuntoisen käytetyn auton ylläpitokustannukset. Puhutaanpa sitten uudesta Bemarista tai Toyotasta. Molemmissa arvon lasku muutamana ensimmäisenä vuonna on useita tuhansia euroja ja koska auto on uusi, tulee se myös useimmiten huollatettua merkkiliikkeessä, joka maksaa varsin mukavasti.
Jos oikeasti haluaisi olla ottamatta turpaan autohankinnoissa, pitäisi pätäkkää olla heti sen verran, että on varaa ostella niitä muutaman kappaleen keräilyautoja, joiden arvo ei koskaan laske. Kaikkien muiden autojen kohdalla tulee aina ottamaan jälleenmyyntiarvossa turpaan ainakin muutaman ensimmäisen vuoden aikana.
Mitä tulee käytettyihin autoihin, olen ainakin itse suhtautunut käytetyn kohdalla aina siten, että kun ostan auton, sen lisäksi pitää varautua vähintään yhteen uuteen rengassarjaan ja 1000€ remonttirahaan. Harvoin käytetty auto on uudenveroisessa kunnossa. Ja jos on, sen hinta on todennäköisesti edullisempaan yksilöön verrattuna sen verran korkeampi, että sen halvemmankin yksilön saa kunnostettuna samaan rahaan.
Uusien autojen "jäätävät viat" taitavat johtua yhä suuremmissa määrin siitä syystä, että päästömääräykset vaativat moottoritekniikalta yhä enemmän ja monimutkaisempia ratkaisuja, jotka näkyvät vuosien saatossa kasvaneena epäluotettavuutena ja kalliimpina huoltoina. Oma kysymysmerkkinsä on sitten se, mitä nämä "jäätävät viat" ovat, koska jos kyseessä on vaikka VAG-konsernin auto, kukaan ei sitä ostaisi, jos se jättäisi jatkuvasti tielle tai ylläpitokustannukset olisivat jonkin kalliimman premium auton luokkaa.
Sitä myös välillä tulee ihmeteltyä kun kilometrit autossa ovat joillekin sellainen punainen vaate, koska ainahan auton voi entisöidä. Toki jotkut täysin säälimättömät 400+ tkm ajetut autot voivat olla jo pelastamisen ulottumattomissa, mutta esim. hyvä 150-250 tkm ajettu auto voi vielä olla varsin hyvässä kunnossa. Ja jos jotakin vikaa on, sen voi korjata. Lienevätkö ihmiset nykyään sitten niin kädettömiä, ettei mitään voida tehdä, vaan auton on oltava kuin kaupasta haettu jo heti valmiiksi. Kuussakin on käyty, joten käytetyn auton laittaminen erinomaiseen kuntoon ei pitäisi olla mahdoton operaatio. Ja taatusti fiksu kaveri tekee sen halvemmalla kuin mitä esim. uuden auton ylläpitokustannukset ovat.
No nyt on täppäri, millä kirjoittaa. Ei tälläkään kuuhun mennä, mutta helpompi kirjoittaa, kuin puhelimen pikkuruisilla näppäimillä.
Eli mulla on lelut (autot ja/tai prätkät) erikseen ja sitten on käyttöauto(t). Nykyinen käyttöpirssi on ollut ajossa kohta seitsemän vuotta. Ostin kyseisen rakkinen reilun vuoden ikäisenä ja hyvin vähän ajettuna. Merkki ja malli ei ollut se mitä hain, mutta "kun halvalla sai".
Se miksi kyseinen auto minulle tuli on se, että poltin hermoni totaalisesti 80tkm ajetun ranskiksen pikkuvikoihin. Lisäksi perheen ja tavaroiden kuskaaminen sedanilla oli melko tuskaista, joten farmarin ostaminen on perusteltua.
En ajatellut pitää nykyistä autoa näin pitkään mutta se on ollut hämmästyttävän vähävikainen. Nyt alkaa ikä ja kilometrit pikkuisen jo näkyä, joten vaihto tulee varmasti eteen kohtapuoliin. Moni voisi kutsua tuota uudenkarheaksi, mutta jätän miljoona-mersut yms. Kilometrikerholaiset jatkamaan harrastustaan keskenään.
Edellisistä vastauksista paistaa autoharrastuneisus ja merkkiuskolisuus. Olen käynyt ajamassa joka ikisen uuden bemarin mitä paikallinen diileri vaan ajoon laittaa ja xtourin aikaan olen ekana jonossa. Fakta vaan on se, että jos mulla olisi esim. 80t€ rahaa laitettavaksi uuteen bemariin, niin ostaisin kuitenkin yhden yksiön lisää tosta yliopiston vierestä ja laittaisin sen tienaamaan (=vuokralle).
Budjetti on siis sitä uuden avensiksen luokkaa korkeintaan. Tässä tullaan siihen, että mä arvostan kestävyyttä ja käytettävyyttä enemmän, kuin isoja vanteita. Olen päässyt omalla kohdallani ja hyvin läheisesti vierestä seuranneena yhden mersun sähkövikoja, yhden mazdan ruostevikoja sekä yhden tsi/dsg golffin jakopää ja vaihdelaatikkovikojen selvittelyä.
Mm. Edellämainituista syistä riskinottohalukkuus on aika alhaalla. En väitä, että 100k ajettu e60 olisi loppuunpoljettu miina, mua vaan ei ihan hirveästi innosta ottaa 30-40k€ riskiä... Voi olla, että riski tulee otettua, kun mua ei ne avensikset kiinnosta niinpaljon, että sellaiseen laittaisin sen 40k€. Olkoon uusi ja kaikkea.
Asia on hankala, koska riskien minimoimiseksi tulee välttää tiettyjä malleja / vuosimalleja ja kun en ole automekaanikko on todennäköisyys tulla kusetetuksi melkoinen. Tämänkin foorumin kävijöissä on kaksi joiden e39 530da vaihdelaatikko-ongelmia tuli seurattua. Toinen joutui laittamaan uuden laatikon omaan piikkiinsä ja oli kyllä vierestä seurattuna sellaista ranteet auki meininkiä, etten viitsisi liittyä kerhoon. Toinen möi omansa pois ennen kuin laatikko levisi kokonaan. Uusi omistaja varmaan tykkäsi kovasti....
Pointti tässä vuodatuksessa on siis se, että olen tarkka rahoistani. En halua ostaa neljälläkympillä paskaa, koska ajan sillä rakkineella kuitenkin ainakin seuraavat 5-vuotta ja 200tkm. Auton jälleenmyyntiarvolla tai arvon putoamisella ei ole niin isoa väliä, koska se on muutaman tonnin pommi kuitenkin multa lähtiessä. Olipa merkki bemari tai toyota.
No nyt on täppäri, millä kirjoittaa. Ei tälläkään kuuhun mennä, mutta helpompi kirjoittaa, kuin puhelimen pikkuruisilla näppäimillä.
Eli mulla on lelut (autot ja/tai prätkät) erikseen ja sitten on käyttöauto(t). Nykyinen käyttöpirssi on ollut ajossa kohta seitsemän vuotta. Ostin kyseisen rakkinen reilun vuoden ikäisenä ja hyvin vähän ajettuna. Merkki ja malli ei ollut se mitä hain, mutta "kun halvalla sai".
Se miksi kyseinen auto minulle tuli on se, että poltin hermoni totaalisesti 80tkm ajetun ranskiksen pikkuvikoihin. Lisäksi perheen ja tavaroiden kuskaaminen sedanilla oli melko tuskaista, joten farmarin ostaminen on perusteltua.
En ajatellut pitää nykyistä autoa näin pitkään mutta se on ollut hämmästyttävän vähävikainen. Nyt alkaa ikä ja kilometrit pikkuisen jo näkyä, joten vaihto tulee varmasti eteen kohtapuoliin. Moni voisi kutsua tuota uudenkarheaksi, mutta jätän miljoona-mersut yms. Kilometrikerholaiset jatkamaan harrastustaan keskenään.
Edellisistä vastauksista paistaa autoharrastuneisus ja merkkiuskolisuus. Olen käynyt ajamassa joka ikisen uuden bemarin mitä paikallinen diileri vaan ajoon laittaa ja xtourin aikaan olen ekana jonossa. Fakta vaan on se, että jos mulla olisi esim. 80t€ rahaa laitettavaksi uuteen bemariin, niin ostaisin kuitenkin yhden yksiön lisää tosta yliopiston vierestä ja laittaisin sen tienaamaan (=vuokralle).
Budjetti on siis sitä uuden avensiksen luokkaa korkeintaan. Tässä tullaan siihen, että mä arvostan kestävyyttä ja käytettävyyttä enemmän, kuin isoja vanteita. Olen päässyt omalla kohdallani ja hyvin läheisesti vierestä seuranneena yhden mersun sähkövikoja, yhden mazdan ruostevikoja sekä yhden tsi/dsg golffin jakopää ja vaihdelaatikkovikojen selvittelyä.
Mm. Edellämainituista syistä riskinottohalukkuus on aika alhaalla. En väitä, että 100k ajettu e60 olisi loppuunpoljettu miina, mua vaan ei ihan hirveästi innosta ottaa 30-40k€ riskiä... Voi olla, että riski tulee otettua, kun mua ei ne avensikset kiinnosta niinpaljon, että sellaiseen laittaisin sen 40k€. Olkoon uusi ja kaikkea.
Asia on hankala, koska riskien minimoimiseksi tulee välttää tiettyjä malleja / vuosimalleja ja kun en ole automekaanikko on todennäköisyys tulla kusetetuksi melkoinen. Tämänkin foorumin kävijöissä on kaksi joiden e39 530da vaihdelaatikko-ongelmia tuli seurattua. Toinen joutui laittamaan uuden laatikon omaan piikkiinsä ja oli kyllä vierestä seurattuna sellaista ranteet auki meininkiä, etten viitsisi liittyä kerhoon. Toinen möi omansa pois ennen kuin laatikko levisi kokonaan. Uusi omistaja varmaan tykkäsi kovasti....
Pointti tässä vuodatuksessa on siis se, että olen tarkka rahoistani. En halua ostaa neljälläkympillä paskaa, koska ajan sillä rakkineella kuitenkin ainakin seuraavat 5-vuotta ja 200tkm. Auton jälleenmyyntiarvolla tai arvon putoamisella ei ole niin isoa väliä, koska se on muutaman tonnin pommi kuitenkin multa lähtiessä. Olipa merkki bemari tai toyota.
Tämä kertoo mulle vain sen, että et ole kiinnostunut ajamisen laadukkuudesta tai mukavuudesta niin paljon kuin ehkä aika moni bemariharrastaja on.
Lisäksi, sun riskiarviot järkyttävistä remonteista on yliampuvia. Jokaiseen nykyautoon tulee vikoja, osa niistä on jopa aika hintavia.
Olet laskenut niin, että ajat perus-kinnerillä takuuaikana, jolloin et koskaan tule "remontoineeksi" autoa. Maksat samalla arvonalenemana aivan jäätävän summan rahaa, mutta eipähän tarvi rempata. Lisäksi, koska et halua ajaa kunnon autoilla, niin ajelet sitten niillä Avensiksilla sunmuilla jotka menee budjettiin uutena. Niinpä saat sitten ajella uusilla autoilla, joissa takuut.
Ihan hirveän hyvä, jos tuo malli toimii sulle, ja tiedän että se toimii Suomessa todella monelle. Sitten on ihmisiä, joilleka tuo logiikka ei aukene, ja jotka haluaa ajaa samalla rahalla esim sillä 3-4 vuotiaalla 60-100t ajetulla, jossa sinun näkökulmasta on konkurssiremontit edessä. Olen muutaman Bemarin itse omistanut, ostohetkellä 35-175t ajettuja autoja, ikähaarukassa 3-11v. Mun kohdalle ei ole elämää pysäyttäviä remppoja tullut. Koputetaanpa puuta.
Miten on hyvän tai edes kohtalaisesn e34:lkun löytäminen näin kiven takana Kaikki joko paskoja tai aivan paskoja. Toisaalta en itekkään hyvästä eroon haluais
Johtuu ihan puhtaasti autojen iästä!
Ovat pahimmoileen sen ikäisiä että luonnostaan hyviä ei käytännössä ole, mutta myöskään entisöityjä/uudelleenrakennettuja ei vielä juurikaan ole :think
Sitten kun noita uudelleen OEM kuntoon rakennettuja alkaa olemaan niin hinnat ovat varmasti samaa tasoa kuin vastaavissa e28 korisissa eli "perusmalleilla" (525-535i) luokkaa 7000-10000€ ja sillä rahalla saa sitten jo paljon muutakin
Itsekkin haluaisin harraste-autoksi priiman OEM kuntoon entisöidyn e28:n mutta hinnat ovat niin pilvissä että ei pysty, en tarkoita tällä sitä etteikö kunnostaminen maksaisi mansikoita mutta silti lähes 10000€ -85:sta menee puolella yli kipurajan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Mielenkiintoinen piirre yleensä näissä käytetty vs. uusi keskusteluissa on se, että oletetaan sen uudemman auton olevan jotenkin huomattavasti parempi, vaikka siitä maksetaan kuitenkin paljon enemmän rahaa. Jos oikeasti halutaan halpaa ja luotettavaa autoilua, yksi esimerkki siitä voisi olla tuo minun sigun Audi 80. Maksoi 2000€, käytännössä ruostetta ei ole lainkaan (takaluukussa kaksi pistemmäistä jälkeä, jotka oli helppo korjauttaa), tekniikka on suhteellisen pomminvarmaa, koska se ei sisällä mitään ylimääräisiä herkkuja, ajaminen on hintaisekseen tosi mukavaa, koska tuostakin huokuu saksalainen laadukkuus (ei natinoita missään) ja ylläpitokustannukset ovat todella edulliset. Yhden kerran on jättänyt tielle, kun polttoainepumppu petti, mutta uusi alkuperäinen pumppu maksoi vähän yli 100€ ja muutoin auto on toiminut erinomaisesti. Toisin sanoen, ei se uudella autolla ajaminen autuaaksi tee ja varmasti se ei ole halvin vaihtoehto liikkua paikasta A paikkaan B.
Keskustelussa tuli esimerkin muodossa nuo 530d:n laatikkoviat, mutta käsittääkseni jos sellainen ikävä "ominaisuus" sattuisi omalle kohdalle, tuskin se silti maailmaa tai omaa budjettia kaataisi, jos kerran on varaa myös 40k€ uuteen autoon. Korjattu laatikon voi saada 2500-3000€ ja sen jälkeen pitäisi olla edessä taas useampi satatuhatta kilometriä. Lähestulkoon minkä tahansa uuden auton arvonalenema on ensimmäisenä vuonna yli tuplat tuohon verrattuna.
Jos otetaan käsittelyyn tuo sigun seiska, se maksoi minulle 8300€ vuonna 2009 ja se on toiminut omasta mielestäni varsin hyvin. Vuosien saatossa siihen on saanut ostaa renkaita, tukivarsia, jäähdyttimen, tiivisteitä ja paljon muita osia. Siitä huolimatta kokonaiskustannukset ovat olleet jossain 12t€ paikkeilla kun tuohon sisällytetään auton hankintahinta. 12t€:lla ei saa lähimainkaan vastaavanlaista mukavuutta mistään uudesta autosta. Myös sen ylläpitokustannukset ovat olleet kokonaisuudessaan edullisemmat kuin lähes minkään uudemman auton. Käytännössä käytetty auto tosiasiassa tulee useimmiten halvemmaksi pitää kuin uusi auto. Toki voidaan esittää argumentti, että uuden auton suhteen voi olla kokolailla huoleton. Mutta tästä huolettomuudesta joutuu erikseen maksamaan. Lisäksi käytetty auto ei ole oikeastaan yhtään sen epäluotettavampi, jos se huolletaan ajallaan ja tehdään myös ennakoivia toimenpiteitä. Mikä tahansa auto jättää tielle, jos asioihin puututaan vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut.
Itse en koe olevani mitenkään erityisen merkkiuskollinen, mutta yksi Bemarin ehdottomista eduista ominaisuuksiensa lisäksi on se, että siihen löytyy käsittämättömän hyvin informaatiota kaikenlaisiin asioihin liittyen ja erityisesti käytettyjä autoja käyttävä jantteri arvostaa hyvää varaosien saatavuutta. Yksi todella iso plussa verrattuna muihin merkkeihin on se, että varaosia saa hankittua varaosanumeroiden perusteella. Tällöin vaara saada vääriä osia on minimaalinen. Useimpien muiden merkkien kohdalla saa aina kirota sitä, että menet ostamaan varaosatiskiltä varaosia ja toteat sitten remontin yhteydessä, etteivät nämä olekaan oikeita osia. Siitä syntyy ylimääräistä vaivaa, rahan menoa ja työmaa niin sanotusti kusee.
Tämä kertoo mulle vain sen, että et ole kiinnostunut ajamisen laadukkuudesta tai mukavuudesta niin paljon kuin ehkä aika moni bemariharrastaja on.
Lisäksi, sun riskiarviot järkyttävistä remonteista on yliampuvia. Jokaiseen nykyautoon tulee vikoja, osa niistä on jopa aika hintavia.
Olet laskenut niin, että ajat perus-kinnerillä takuuaikana, jolloin et koskaan tule "remontoineeksi" autoa. Maksat samalla arvonalenemana aivan jäätävän summan rahaa, mutta eipähän tarvi rempata. Lisäksi, koska et halua ajaa kunnon autoilla, niin ajelet sitten niillä Avensiksilla sunmuilla jotka menee budjettiin uutena. Niinpä saat sitten ajella uusilla autoilla, joissa takuut.
Ihan hirveän hyvä, jos tuo malli toimii sulle, ja tiedän että se toimii Suomessa todella monelle. Sitten on ihmisiä, joilleka tuo logiikka ei aukene, ja jotka haluaa ajaa samalla rahalla esim sillä 3-4 vuotiaalla 60-100t ajetulla, jossa sinun näkökulmasta on konkurssiremontit edessä. Olen muutaman Bemarin itse omistanut, ostohetkellä 35-175t ajettuja autoja, ikähaarukassa 3-11v. Mun kohdalle ei ole elämää pysäyttäviä remppoja tullut. Koputetaanpa puuta.
Tero
Sä et joko lukenut mun kirjoitustani tai sitten me emme puhu samaa kieltä. Hieman ihmettelen kommenttiasi siitä, että joka nykyautoon tulee vikoja, joista osa hintavia. Kyllä, mikään ei ole ikuista mutta mutta... Minua ainakin henkilökohtaisesti rassaa maksaa tuhansia euroja korjauksista, jotka johtuvat suunnitellusta vanhenemisesta tai ihan vaan paskasta suunnittelusta / toteutuksesta.
Kyllä minä tykkään hyvästä ajettavuudesta ja mukavuudesta. Niin kuin sanoin, en ole kuitenkaan valmis maksamaan siitä kättä ja jalkaa.
Mielenkiintoinen piirre yleensä näissä käytetty vs. uusi keskusteluissa on se, että oletetaan sen uudemman auton olevan jotenkin huomattavasti parempi, vaikka siitä maksetaan kuitenkin paljon enemmän rahaa. Jos oikeasti halutaan halpaa ja luotettavaa autoilua, yksi esimerkki siitä voisi olla tuo minun sigun Audi 80. Maksoi 2000€, käytännössä ruostetta ei ole lainkaan (takaluukussa kaksi pistemmäistä jälkeä, jotka oli helppo korjauttaa), tekniikka on suhteellisen pomminvarmaa, koska se ei sisällä mitään ylimääräisiä herkkuja, ajaminen on hintaisekseen tosi mukavaa, koska tuostakin huokuu saksalainen laadukkuus (ei natinoita missään) ja ylläpitokustannukset ovat todella edulliset. Yhden kerran on jättänyt tielle, kun polttoainepumppu petti, mutta uusi alkuperäinen pumppu maksoi vähän yli 100€ ja muutoin auto on toiminut erinomaisesti. Toisin sanoen, ei se uudella autolla ajaminen autuaaksi tee ja varmasti se ei ole halvin vaihtoehto liikkua paikasta A paikkaan B.
Keskustelussa tuli esimerkin muodossa nuo 530d:n laatikkoviat, mutta käsittääkseni jos sellainen ikävä "ominaisuus" sattuisi omalle kohdalle, tuskin se silti maailmaa tai omaa budjettia kaataisi, jos kerran on varaa myös 40k€ uuteen autoon. Korjattu laatikon voi saada 2500-3000€ ja sen jälkeen pitäisi olla edessä taas useampi satatuhatta kilometriä. Lähestulkoon minkä tahansa uuden auton arvonalenema on ensimmäisenä vuonna yli tuplat tuohon verrattuna.
Jos otetaan käsittelyyn tuo sigun seiska, se maksoi minulle 8300€ vuonna 2009 ja se on toiminut omasta mielestäni varsin hyvin. Vuosien saatossa siihen on saanut ostaa renkaita, tukivarsia, jäähdyttimen, tiivisteitä ja paljon muita osia. Siitä huolimatta kokonaiskustannukset ovat olleet jossain 12t€ paikkeilla kun tuohon sisällytetään auton hankintahinta. 12t€:lla ei saa lähimainkaan vastaavanlaista mukavuutta mistään uudesta autosta. Myös sen ylläpitokustannukset ovat olleet kokonaisuudessaan edullisemmat kuin lähes minkään uudemman auton. Käytännössä käytetty auto tosiasiassa tulee useimmiten halvemmaksi pitää kuin uusi auto. Toki voidaan esittää argumentti, että uuden auton suhteen voi olla kokolailla huoleton. Mutta tästä huolettomuudesta joutuu erikseen maksamaan. Lisäksi käytetty auto ei ole oikeastaan yhtään sen epäluotettavampi, jos se huolletaan ajallaan ja tehdään myös ennakoivia toimenpiteitä. Mikä tahansa auto jättää tielle, jos asioihin puututaan vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut.
Itse en koe olevani mitenkään erityisen merkkiuskollinen, mutta yksi Bemarin ehdottomista eduista ominaisuuksiensa lisäksi on se, että siihen löytyy käsittämättömän hyvin informaatiota kaikenlaisiin asioihin liittyen ja erityisesti käytettyjä autoja käyttävä jantteri arvostaa hyvää varaosien saatavuutta. Yksi todella iso plussa verrattuna muihin merkkeihin on se, että varaosia saa hankittua varaosanumeroiden perusteella. Tällöin vaara saada vääriä osia on minimaalinen. Useimpien muiden merkkien kohdalla saa aina kirota sitä, että menet ostamaan varaosatiskiltä varaosia ja toteat sitten remontin yhteydessä, etteivät nämä olekaan oikeita osia. Siitä syntyy ylimääräistä vaivaa, rahan menoa ja työmaa niin sanotusti kusee.
Tässäpä se oleellinen tuli!
Lisäksi esim: e60 Bemari on muotoilua ja äänentoistoa (Logic 7) lukuunottamatta omasta mielestäni kaikilta osin huomattavasti huonompilaatuinen auto kuin edeltäjänsä e39 mutta silti keskimäärin 3x kalliimpi ostaa
Eteenkin sähkö-osien kestoikä on noin puolet tai reilu puolet edeltäjäänsä verrattuna, alustakin tuntuu olevan pitkälti loppu 165tkm ajettuna (Suomi-auto kyseessä)
e60:ssä on vielä senverran enemmän elektroniikkaa että yhden merkkarilta ostetun ohjainyksikön hinnalla tekee e39:iin sen kuuluisan vaihteistoremonti ja jääkin vielä, elämä on valintoja
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Johtuu ihan puhtaasti autojen iästä!
Ovat pahimmoileen sen ikäisiä että luonnostaan hyviä ei käytännössä ole, mutta myöskään entisöityjä/uudelleenrakennettuja ei vielä juurikaan ole :think
Sitten kun noita uudelleen OEM kuntoon rakennettuja alkaa olemaan niin hinnat ovat varmasti samaa tasoa kuin vastaavissa e28 korisissa eli "perusmalleilla" (525-535i) luokkaa 7000-10000€ ja sillä rahalla saa sitten jo paljon muutakin
Itsekkin haluaisin harraste-autoksi priiman OEM kuntoon entisöidyn e28:n mutta hinnat ovat niin pilvissä että ei pysty, en tarkoita tällä sitä etteikö kunnostaminen maksaisi mansikoita mutta silti lähes 10000€ -85:sta menee puolella yli kipurajan...
Tuo ongelma pätee useimpiin "premium autoihin". Syy lienee siinä, että ensiksi auton arvo on korkea, sitten se alkaa vuosien saatossa laskea. Muutaman vuoden päästä ollaan tilanteessa, jossa kyseisen mallin saa alta 5t€, mutta koska kyseessä on premium auto, sillä on myös premium auton ylläpitokustannukset ja harva viitsii laittaa auton hankintahintaan verrattuna kohtuutonta summaa auton huoltoihin, joten auton annetaan rapistua. Suurin osa toimii näin, joten myös markkinoiden valtaosa on näitä rautalankavirityksillä elvytettyjä yksilöitä. Joukkoon mahtuu kuitenkin myös muutama sellainen jantteri, jotka osaavat arvostaa myös sitä vanhempaa autoa ja pitävät auton kunnossa, vaikka sen jälleenmyyntiarvo saattaisikin jossain vaiheessa olla alhaalla ja ajan saatossa kun nämä kyseiset yksilöt ovat ne ainoat hyväkuntoiset markkinoilla, heijastuu se myös hintaan ja kummasti vanhastakin autosta joutuu yhtäkkiä pulittamaan jopa pari korimallisarjaa olevan uudemman auton hinnan.
Comment