Bemarin ostamisen sietämätön vaikeus

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1605
    • pk-seutu

Originally posted by Quatzal View Post
    No nyt on täppäri, millä kirjoittaa. Ei tälläkään kuuhun mennä, mutta helpompi kirjoittaa, kuin puhelimen pikkuruisilla näppäimillä.

Eli mulla on lelut (autot ja/tai prätkät) erikseen ja sitten on käyttöauto(t). Nykyinen käyttöpirssi on ollut ajossa kohta seitsemän vuotta. Ostin kyseisen rakkinen reilun vuoden ikäisenä ja hyvin vähän ajettuna. Merkki ja malli ei ollut se mitä hain, mutta "kun halvalla sai".

Se miksi kyseinen auto minulle tuli on se, että poltin hermoni totaalisesti 80tkm ajetun ranskiksen pikkuvikoihin. Lisäksi perheen ja tavaroiden kuskaaminen sedanilla oli melko tuskaista, joten farmarin ostaminen on perusteltua.

En ajatellut pitää nykyistä autoa näin pitkään mutta se on ollut hämmästyttävän vähävikainen. Nyt alkaa ikä ja kilometrit pikkuisen jo näkyä, joten vaihto tulee varmasti eteen kohtapuoliin. Moni voisi kutsua tuota uudenkarheaksi, mutta jätän miljoona-mersut yms. Kilometrikerholaiset jatkamaan harrastustaan keskenään.

Edellisistä vastauksista paistaa autoharrastuneisus ja merkkiuskolisuus. Olen käynyt ajamassa joka ikisen uuden bemarin mitä paikallinen diileri vaan ajoon laittaa ja xtourin aikaan olen ekana jonossa. Fakta vaan on se, että jos mulla olisi esim. 80t€ rahaa laitettavaksi uuteen bemariin, niin ostaisin kuitenkin yhden yksiön lisää tosta yliopiston vierestä ja laittaisin sen tienaamaan (=vuokralle).

Budjetti on siis sitä uuden avensiksen luokkaa korkeintaan. Tässä tullaan siihen, että mä arvostan kestävyyttä ja käytettävyyttä enemmän, kuin isoja vanteita. Olen päässyt omalla kohdallani ja hyvin läheisesti vierestä seuranneena yhden mersun sähkövikoja, yhden mazdan ruostevikoja sekä yhden tsi/dsg golffin jakopää ja vaihdelaatikkovikojen selvittelyä.
    Mm. Edellämainituista syistä riskinottohalukkuus on aika alhaalla. En väitä, että 100k ajettu e60 olisi loppuunpoljettu miina, mua vaan ei ihan hirveästi innosta ottaa 30-40k€ riskiä... Voi olla, että riski tulee otettua, kun mua ei ne avensikset kiinnosta niinpaljon, että sellaiseen laittaisin sen 40k€. Olkoon uusi ja kaikkea.

Asia on hankala, koska riskien minimoimiseksi tulee välttää tiettyjä malleja / vuosimalleja ja kun en ole automekaanikko on todennäköisyys tulla kusetetuksi melkoinen. Tämänkin foorumin kävijöissä on kaksi joiden e39 530da vaihdelaatikko-ongelmia tuli seurattua. Toinen joutui laittamaan uuden laatikon omaan piikkiinsä ja oli kyllä vierestä seurattuna sellaista ranteet auki meininkiä, etten viitsisi liittyä kerhoon. Toinen möi omansa pois ennen kuin laatikko levisi kokonaan. Uusi omistaja varmaan tykkäsi kovasti....

Pointti tässä vuodatuksessa on siis se, että olen tarkka rahoistani. En halua ostaa neljälläkympillä paskaa, koska ajan sillä rakkineella kuitenkin ainakin seuraavat 5-vuotta ja 200tkm. Auton jälleenmyyntiarvolla tai arvon putoamisella ei ole niin isoa väliä, koska se on muutaman tonnin pommi kuitenkin multa lähtiessä. Olipa merkki bemari tai toyota.
    Tähän kirjoitukseen kun säätää tapauskohtaisesti hintoja, merkkejä, kilometrejä ja euroja, niin saadaan noin 90 % autonostajien spekuloinneista samaan sapluunaan.

Sitten on se loppuosa 10 %, jotka vetää enemmän tunteella, pyörii tälläkin foorumilla, eivät saa sydäriä ylimääräisestä huollosta, vaan ottavat sen osana Autoilun mielenkiintoista maailmaa.

Meitä molempia mahtuu onneksi tähän maailmaan, ehkä jopa samalle foorumille..

Comment

• pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

http://m.nettiauto.com/bmw/520/39885...nt=16&vifNav=Y

Onko tuo veroton hinta? Ei ainakaan näy mitään mainintaa..
      Varusteet ja kilometrit olis kyllä kohdillaan, että kelpaisi varmasti myös Quatzalille, jos ei kuninkaalle. Tietysti jos haluaa isommalla koneella, niin hankalampi tilanne. Miten se meni: om det smakar, so det kostar. Voihan varusteistakin tinkiä, kyllä BMW:llä ajamiseen löytyy muitakin hyviä perusteluja. Tietysti jos itketään sitä, ettei ole varaa ostaa sellaista BMW:tä kuin haluaisi eikä rahat riitä, niin ehdottomasti yhdyn parkuun. Ei minullakaan ole riittävästi rahaa. Luulen, että siihen itkuun yhtyy kaikki.

Comment

• MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

Originally posted by pmv View Post
        http://m.nettiauto.com/bmw/520/39885...nt=16&vifNav=Y

Onko tuo veroton hinta? Ei ainakaan näy mitään mainintaa..
        Varusteet ja kilometrit olis kyllä kohdillaan, että kelpaisi varmasti myös Quatzalille, jos ei kuninkaalle. Tietysti jos haluaa isommalla koneella, niin hankalampi tilanne. Miten se meni: om det smakar, so det kostar. Voihan varusteistakin tinkiä, kyllä BMW:llä ajamiseen löytyy muitakin hyviä perusteluja. Tietysti jos itketään sitä, ettei ole varaa ostaa sellaista BMW:tä kuin haluaisi eikä rahat riitä, niin ehdottomasti yhdyn parkuun. Ei minullakaan ole riittävästi rahaa. Luulen, että siihen itkuun yhtyy kaikki.
        Ja tullako pitäisi ajaa ~5 vuotta ja yli 200 tkm?
        Jättäisin väliin, 100 tkm uskailtaisin ajaa, jakoketjurempian tondennäköisyys
        kun kasvaa 150 tkm jälkeen...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

Comment

• abject
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 378
          • Vähäkyrö

Originally posted by MajorDrake View Post
          Miten se nyt on, tohtiiko tuollaista x20d:tä ostaa minkään ikäisenä?

Jossain valehdeltiin, että vanhemmissa ei tätä ongelmaa ole - toisaalla kerrottiin uudemmasta c-mallin moottorista tuon ominaisuuden puuttuvan.

Tohtiiko tuollaisesta ~2006 vuoden 150-160tkm ajetusta 320d:stä haaveilla ollenkaan?
          F11 525dx M-Sport ’14
          w123 240D Lang MR '81

Comment

• _nixu_
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 8975
            • Kellokoski

Originally posted by abject View Post
            Miten se nyt on, tohtiiko tuollaista x20d:tä ostaa minkään ikäisenä?

Jossain valehdeltiin, että vanhemmissa ei tätä ongelmaa ole - toisaalla kerrottiin uudemmasta c-mallin moottorista tuon ominaisuuden puuttuvan.

Tohtiiko tuollaisesta ~2006 vuoden 150-160tkm ajetusta 320d:stä haaveilla ollenkaan?
            No eikös tuollaisen -06 vielä uskalla? Jos se on 163hv M47 koneella, ne uudemmat 177hv N47 mallit kai niitä murheenkryynejä ovat :think
            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

Comment

• Jube
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 9636
              • ...

Originally posted by MajorDrake View Post
              Se on sitten tapauskohtainen seikka kenen maailma kaatuu jakopääremppaan ja kenen ei mikäli ostaa 35k€ auton ja aikoo ajaa sillä 5v/200tkm :think
              Itse tekisin em. tapauksessa tuon rempan hyvissäajoin "ennakoivana korjauksena"
              Näillä mennään:
              Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
              BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
              BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
              BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
              MB c124 230CE -90 "Badboy"
              MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

Comment

• MMF
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2007
                • 461
                • Sipoo

Luotettava, laadukas, miellyttävä ja kohtuuhintainen käyttöauto on vaikea yhtälö. Perhetilanne tietysti vaikuttaa auton kokoon.

Meillä on tilanne että koko ajan pitää kaksi autoa olla ajossa ja molempiin tulee 20-30tkm vuodessa. On kokeiltu 2v. vanhaa 40tkm ajettua (Octavia RS), 15v vanhaa e30:stä ja tällä hetkellä noi sigun e39 ja Skodillac.

Hintaluokka 10-12k€ on mulle ja lompakolle sopiva. Ei tule liikaa turpaan arvonalenemisessa, huollot voi tehdä muualla kuin merkkiliikkeessä, varaosia saa uutena ja käytettynä kohtuuhintaan ja luotettavuus on ainakin meillä ollut kohtuullisen hyvä. Yli 20k€ ei kiinnosta autoihin laittaa, rahalle on muitakin käyttökohteita. Mulla tosin noita kaikenmaailman harrastepelejä on pihassa yleensä aina joten aina on joku ottaa ajoon jos käyttöpeliin tulee vikaa.

Mikä meikäläisellä mättää on se tylsistyminen, vuoden jälkeen tekee aina mieli kokeilla jotain muuta ja siksi bemarikin on nyt myynnissä. Ei mikään järkiliike, vaan lähinnä vaihtelunhalua.
                E70 X5 3.0D -07
                W124 200d
                Hiace 4wd

EX: E36 328 M Touring -95, E30 320i touring, 530da M-Sport -03, 523i Touring -98, E60 530d M-Sport -06, E83 X3 3.0d

Comment

• Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

Originally posted by Quatzal View Post
                  No nyt on täppäri, millä kirjoittaa. Ei tälläkään kuuhun mennä, mutta helpompi kirjoittaa, kuin puhelimen pikkuruisilla näppäimillä.

Eli mulla on lelut (autot ja/tai prätkät) erikseen ja sitten on käyttöauto(t). Nykyinen käyttöpirssi on ollut ajossa kohta seitsemän vuotta. Ostin kyseisen rakkinen reilun vuoden ikäisenä ja hyvin vähän ajettuna. Merkki ja malli ei ollut se mitä hain, mutta "kun halvalla sai".

Se miksi kyseinen auto minulle tuli on se, että poltin hermoni totaalisesti 80tkm ajetun ranskiksen pikkuvikoihin. Lisäksi perheen ja tavaroiden kuskaaminen sedanilla oli melko tuskaista, joten farmarin ostaminen on perusteltua.

En ajatellut pitää nykyistä autoa näin pitkään mutta se on ollut hämmästyttävän vähävikainen. Nyt alkaa ikä ja kilometrit pikkuisen jo näkyä, joten vaihto tulee varmasti eteen kohtapuoliin. Moni voisi kutsua tuota uudenkarheaksi, mutta jätän miljoona-mersut yms. Kilometrikerholaiset jatkamaan harrastustaan keskenään.

Edellisistä vastauksista paistaa autoharrastuneisus ja merkkiuskolisuus. Olen käynyt ajamassa joka ikisen uuden bemarin mitä paikallinen diileri vaan ajoon laittaa ja xtourin aikaan olen ekana jonossa. Fakta vaan on se, että jos mulla olisi esim. 80t€ rahaa laitettavaksi uuteen bemariin, niin ostaisin kuitenkin yhden yksiön lisää tosta yliopiston vierestä ja laittaisin sen tienaamaan (=vuokralle).

Budjetti on siis sitä uuden avensiksen luokkaa korkeintaan. Tässä tullaan siihen, että mä arvostan kestävyyttä ja käytettävyyttä enemmän, kuin isoja vanteita. Olen päässyt omalla kohdallani ja hyvin läheisesti vierestä seuranneena yhden mersun sähkövikoja, yhden mazdan ruostevikoja sekä yhden tsi/dsg golffin jakopää ja vaihdelaatikkovikojen selvittelyä.
                  Mm. Edellämainituista syistä riskinottohalukkuus on aika alhaalla. En väitä, että 100k ajettu e60 olisi loppuunpoljettu miina, mua vaan ei ihan hirveästi innosta ottaa 30-40k€ riskiä... Voi olla, että riski tulee otettua, kun mua ei ne avensikset kiinnosta niinpaljon, että sellaiseen laittaisin sen 40k€. Olkoon uusi ja kaikkea.

Asia on hankala, koska riskien minimoimiseksi tulee välttää tiettyjä malleja / vuosimalleja ja kun en ole automekaanikko on todennäköisyys tulla kusetetuksi melkoinen. Tämänkin foorumin kävijöissä on kaksi joiden e39 530da vaihdelaatikko-ongelmia tuli seurattua. Toinen joutui laittamaan uuden laatikon omaan piikkiinsä ja oli kyllä vierestä seurattuna sellaista ranteet auki meininkiä, etten viitsisi liittyä kerhoon. Toinen möi omansa pois ennen kuin laatikko levisi kokonaan. Uusi omistaja varmaan tykkäsi kovasti....

Pointti tässä vuodatuksessa on siis se, että olen tarkka rahoistani. En halua ostaa neljälläkympillä paskaa, koska ajan sillä rakkineella kuitenkin ainakin seuraavat 5-vuotta ja 200tkm. Auton jälleenmyyntiarvolla tai arvon putoamisella ei ole niin isoa väliä, koska se on muutaman tonnin pommi kuitenkin multa lähtiessä. Olipa merkki bemari tai toyota.
                  Ymmärrän pointtisi asiaan.

Itselläni autot eivät ole tuon hintaisia lähellekkään.

Näissä vanhemmissa ritsoissa joissa on kilsoja sen verran ettei sillä ole enään mitään väliä olen todennut että bmw on luultavasti paremmin pidetty kuin moni muu.
                  Tämä luonnollisesti parantaa auton luotettavuutta yms.

Comment

• MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3144
                    • Tampere

Originally posted by Muurahainen View Post
                    Näissä vanhemmissa ritsoissa joissa on kilsoja sen verran ettei sillä ole enään mitään väliä olen todennut että bmw on luultavasti paremmin pidetty kuin moni muu.
                    Kunhan ei ole teinipommi ts. edellisellä omistajalla ei ole rahaa ja/tai haluakaan ylläpitää autoa. Arvostan autoa ostaessa paksua nippua kuitteja tehdyistä korjauksista huoltokirjan ohella.

Comment

• Muurahainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

Originally posted by MNi View Post
                      Kunhan ei ole teinipommi ts. edellisellä omistajalla ei ole rahaa ja/tai haluakaan ylläpitää autoa. Arvostan autoa ostaessa paksua nippua kuitteja tehdyistä korjauksista huoltokirjan ohella.
                      Tuon nyt luulisi olevan itsestäänselvyys.

Tiedän muutaman toyotan jota esim. pestään kerran kolmessa vuodessa ja sitten valitetaan kun huonoa maalia kun tulee naarmuja kun hinkataan sillä hiekkaharjalla kurakasaa.

Comment

• ka00z
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1805
                        • Varsinais-Suomi

Originally posted by Muurahainen View Post
                        Tuon nyt luulisi olevan itsestäänselvyys.

Tiedän muutaman toyotan jota esim. pestään kerran kolmessa vuodessa ja sitten valitetaan kun huonoa maalia kun tulee naarmuja kun hinkataan sillä hiekkaharjalla kurakasaa.
                        Eikö tuo vaan oo normaalin suomalaisen autonpitoa?

Noita poikkeuksia löytyy sitten merkittäin, mutta useammin näistä jotakin "ajofiilistä" ja tunteita herättävien merkkien parista. Tai sitten Tojotan, Nissanin tms. erikoismallit, ei nuo perus rollat ja sunnyt.
                        W124 voll, markalla pidemmälle

Comment

• Muurahainen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

Originally posted by ka00z View Post
                          Eikö tuo vaan oo normaalin suomalaisen autonpitoa?

Noita poikkeuksia löytyy sitten merkittäin, mutta useammin näistä jotakin "ajofiilistä" ja tunteita herättävien merkkien parista. Tai sitten Tojotan, Nissanin tms. erikoismallit, ei nuo perus rollat ja sunnyt.
                          Juurikin tätä tarkoitin.

Nuo perus toylootat yms. on yleensä pidetty ihan miten sattuu.
                          Yleisimmin löytyy parempia vanhuksia BMW mallisina. Poikkeus tosin vahvistaa säännön.

Comment

• [Hakki]
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 391
                            • Hämeenlinna

Originally posted by [Hakki] View Post
                            Itse en ole päivääkään bemaria vielä omistanut. Nyt olisi hinku hankkia e46 325-330 (sedan/farkku) mallista bensakonetta. Ei vain oikein faceliftattuna tunnu löytyvän noin 10te +-2000e "hyvää" vaihtoehtoa kun kriteereinä on sporttisisusta, monitoimiratti ja automaatti. Mersulla taas tuntuisi löytyvän c320 mallia samalla budjetilla ja kriteereillä, vaikkei bemarin penkkejä saisikaan...

Noh, katsellaan.
                            Näköjään kannatti tänne kirjoitella. Nyt on pihassa 325ia m-sport -02 farkku. Foorumilaiselta ostin, kun sitä privaan tarjosi ja näin hän ainakin vältti nettiauton vaihtotarjoukset kokonaan.

Kiitokset pacce
                            En.

Comment

• jiipee-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 655
                              • Rovaniemi

Löytyispä itellekki jostain sopiva 10K€ hintaluokassa 523i/525ia/528ia/530ia, ei muita kriteerejä kuin m-sport, aut.ilmastointi ja mielellään alle 250k mittarissa. Nettiauto selattu moneen kertaan
                              Last edited by jiipee-; 02-01-2013, 08:10.

Comment

• teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

Originally posted by jiipee- View Post
                                Löytyispä itellekki jostain sopiva 10K€ hintaluokassa 523i/525ia/528ia/530ia, ei muita kriteerejä kuin m-sport, aut.ilmastointi ja mielellään alle 250k mittarissa. Nettiauto selattu moneen kertaan
                                Eikös tuolla nettiautossa ole mm. tämä: http://www.nettiauto.com/bmw/530/5293523

Ei tuo nyt niin kaukana ole kympistä?

Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

PPL(A)

Comment

Working...
                                X