Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Itselläni on M62 motilla oleva seiska ja nimenomaan tämä vanhempi versio, eli ei ole vanosta, eikä jakopään kanssa ole ollut ainakaan vielä ongelmia, jos sellaisia edes tulee (ajomäärä nyt 208 tkm). Tyyppivikojahan näistä yleisesti jonkin verran löytyy, joista muutama alla:

    - Vuotava tankki
    - Öljypumpun kiinnitys
    - Vesiventtiilit jumittavat
    - Sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus (yleensä hiilet entiset)
    - Katalysaattorit menevät entiseksi, jos ajettu pitkään huonoilla seoksilla, esim. autossa ollut jo pidemmän aikaa imuvuotoa yms.
    - Venttiilinkopan tiivisteet vuotavat
    - Jäähdytin vuotaa tai ajan kanssa vääntyilee (johtuu yli 100C käyntilämpötilasta)
    - Jäähdytysjärjestelmän viat noin yleensä (paisari halki, letkut vuotavat, jne.)
    - Tehostinneste vuodot
    - Jonkin verran anturivikoja
    - Huonossa kunnossa olevat tukivarret (jos ei huollettu säännöllisesti, iskarit kyllä kestävät näissä pitkään)
    - Takalasinverho ei toimi (katkennut muoviratas)

    Tuossa nyt ehkä yleisimmät viat.


    Voin kyllä henk koht suositella tätä ensimmäistä M62 versiota, ei ole koneen osalta ollut juurikaan vikaa. Viime talvena vaihdoin venttiilikopan tiivisteet, mutta sekin oli suht helppo homma ja hintaa operaatiolle tuli kokonaisuudessaan ~ 70€. Syö hiukan enemmän soppaa, kuin TU-kone, mutta ei mitään mahdottomia. Itse olen polttoainekuittien perusteella päässyt n. 10 litralla matka-ajossa. Kaupungissa palaa vähän enemmän, mutta itse kun ajelen pääsääntöisesti tuolla maanteillä, niin ei juurikaan kaupunkiajoa tule. V12 koneeseen verrattuna tämä voisi olla vielä hieman "helpompi" huoltaa, ainakin tuo V12 motti on jo sen verran iso, että esim. tulppien vaihto ei ole mitään herkullisinta hommaa, vaikkakin toteutettavissa. V8:ssa ne vaihtuvat nauraen.


    EDIT: Tänne olinkin jo aikanaan postannut hieman hintoja, joista alla esimerkkejä:



    Tulpat 5-15€/kpl (hinta riippuu merkistä, mallista yms.)
    Ilmansuodatin 10-25€
    Öljynsuodatin 10-20€
    Raitisilmasuodattimet (2kpl) 50-80€
    Bensansuodatin 15-25€
    Jäähdytin 200-400€
    Paisuntasäiliö 60-90€
    Polttoainetankki 994€ (orkkis, Autokeskuksesta tiedusteltu)
    Katalysaattorit 330€/2 kpl (tarvike, Määttälästä), 750€/kpl (tarvike, KL-varaosista), 1100€/kpl (orkkis, marmorilta)
    Moottoriöljyt (n. 8 litraa) 50-100€ laadusta riippuen
    Öljypohjan tiiviste (jos tsekkaat öljypumpun kiinnityksen) 25€
    Etujarrupalat 75€
    Takajarrupalat 50€
    Etulevyt 70€/kpl
    Takalevyt 55€/kpl
    Reaktiotanko 120€/kpl
    Suora alatukivarsi 140€/kpl
    Vesiventtiili/kiertovesipumppu 320€


    Varmasti joitakin osia voi saada vieläkin halvemmalla, mutta pääsääntöisesti hinnat ovat tuota luokkaa. KL-varaosat on hyvä paikka hankkia lähes kaikki tarvittava, etenkin jarruosat, jotka maksavat marmorilla jostakin syystä maltaita. Tietysti Saksanmaalta saa paljon kaikkea tavaraa yleensä halvemmalla, mutta itse olen ainakin kaiken normi huoltotavaran ostanut Suomesta. Käytännössä siis jos itse viitsii autoa huoltaa, niin eipä tämä juurikaan kalliimpaa autoilua ole, kuin muillakaan Bemareilla. Jos sen sijaan käy marmorilla huollattamassa, niin sitten saa löytyä kuvetta taskusta.
    Last edited by Ramzez; 19-07-2011, 12:35.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3822
      • California

      Mua jännittää täysmoottorises1sa jo pelkkä tulppien vaihto (€€€). Kyllä mä itse M62B44 laittaisin E38 hankkiessa. Yllättävän ripeitäkin ovat, kaverilla oli porukoiden 740i M62 lainassa niin pitihän meidän mennä koittaa miten se kulkee omaa E34:sta vastaan. Eipä tuo oma auto ollut niin paljon nopeampi kuin olin odottanut.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Originally posted by BMW View Post
        Mua jännittää täysmoottorises1sa jo pelkkä tulppien vaihto (€€€). Kyllä mä itse M62B44 laittaisin E38 hankkiessa. Yllättävän ripeitäkin ovat, kaverilla oli porukoiden 740i M62 lainassa niin pitihän meidän mennä koittaa miten se kulkee omaa E34:sta vastaan. Eipä tuo oma auto ollut niin paljon nopeampi kuin olin odottanut.
        E38 korissa tuo tulpanvaihto on ihan lastenleikkiä, e32 on hieman ahtaampi että pitää vähän siirtää tavaraa pois paikalta jos haluaa helposti päästä käsiksi viimeseen tulppaan kuskin puolella.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • ka00z
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1805
          • Varsinais-Suomi

          Originally posted by Juhis View Post
          No osta vaikka 1996 vuosimalli E38 750 Steptronic laatikolla, jos haluat saada halvan ja hyvän.
          Haluatko valottaa mitkä osat täysmoottorissa ovat käytännössä kestävämpiä kuin tuossa uudemmassa b44-mosassa, jossa jatkeena tuo uudempi loota, steptronic?

          Nimimerkillä kiinnostunut. Mitä uutta tuli 750i vrt 740i faceliftissä, muutakuin vanos tuolle kasille?
          W124 voll, markalla pidemmälle

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by ka00z View Post
            Haluatko valottaa mitkä osat täysmoottorissa ovat käytännössä kestävämpiä kuin tuossa uudemmassa b44-mosassa, jossa jatkeena tuo uudempi loota, steptronic?

            Nimimerkillä kiinnostunut. Mitä uutta tuli 750i vrt 740i faceliftissä, muutakuin vanos tuolle kasille?
            Se on niin kivikautista ja yksinkertasta tekniikkaa ettei siel voi paljoa hajota mikään.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • MarQu
              Moderator
              • Mar 2006
              • 5517
              • Vaasa

              Originally posted by BMW View Post
              Mua jännittää täysmoottorises1sa jo pelkkä tulppien vaihto (€€€). Kyllä mä itse M62B44 laittaisin E38 hankkiessa. Yllättävän ripeitäkin ovat, kaverilla oli porukoiden 740i M62 lainassa niin pitihän meidän mennä koittaa miten se kulkee omaa E34:sta vastaan. Eipä tuo oma auto ollut niin paljon nopeampi kuin olin odottanut.
              Just hain uudet tulpat paikallisesta varaosaliikkeestä ja hintaa tuli 52e sarjalle. Toki jos sinne haluaa jtn uber iridium hässäkkää niin sitte maksaa.
              sigpic

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                Onko tuo säteilylämmittimien asennus jotain rakettitiedettä näihin M62 koneisiin kun sanoivat AD huollosta että ei tehdä, liian työläs homma.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by Bouma View Post
                  Onko tuo säteilylämmittimien asennus jotain rakettitiedettä näihin M62 koneisiin kun sanoivat AD huollosta että ei tehdä, liian työläs homma.
                  kaksi elementtiä, toinen toiselle puolen lohkoa. Haaroituskappaleet ja liitäntäjohdot. Vähän ahdasta on asennella mutta kyllä ne sinne menevät. Tosin hintaa tulee pelkille osille jo yli kolmensadan ja sisähaaran kanssa vieläkin lisää + mahdolinen työ jos ei itse tee (kaikki defan ohjeet löytyvät netistä). Suosittelen webastoa.

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Originally posted by ka00z View Post
                    Haluatko valottaa mitkä osat täysmoottorissa ovat käytännössä kestävämpiä kuin tuossa uudemmassa b44-mosassa, jossa jatkeena tuo uudempi loota, steptronic?
                    M73B54 ei ole vanoksia, ei suorasytytystä (rikkoontuvia puolia), ei jakopään ketjun / kiristäjien / ohjureiden vikoja, ei läheskään yhtä paljon moottorin tiivisteiden vikoja (öljy- ja ilmavuotoja), laakerivikoja (runkolaakerin kalkatus) kuin M62B44 moottorissa jne. Tarkemmin M62B44 vikoja on käsitelty tällä foorumilla useaan kertaan. Lisäksi jos olen oikein käsittänyt, niin M73B54 ja M62B44 ovat eri vaihdelaatikolla, jos se nyt on mitenkään tärkeä asia.

                    M73B54:ssa en näe muuten mitään negatiivista verrattuna M62B44 paitsi V8 malleissa on ehjänä pienempi polttoaineenkulutus. M73B54 mallissa tehot tulevat vielä alemmilla kierroksilla, kuin M62B44 mallissa. Eli sopii mielestäni hyvin 7-sarjalaisen tyyliin. M62B44 moottori on ollut uutena todella hyvä moottori, mutta 10-15 vuotta vanhassa autossa ei enää ehkä se luotettavin ja vähävikaisin vaihtoehto.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by MarQ83 View Post
                      Just hain uudet tulpat paikallisesta varaosaliikkeestä ja hintaa tuli 52e sarjalle. Toki jos sinne haluaa jtn uber iridium hässäkkää niin sitte maksaa.
                      Motonetistä ja KL:stä saa Boschin platina/yttrium tulppia 9€/kpl. Kokonaishinnaksi siis muodostuu 72€ ja seuraavaan 100 tkm ei tarvitse tulppia vaihtaa. Tosin itse vaihtaisin jo 80 tkm kohdalla, mutta siltikin nuo tulpat tulevat pidemmällä aikavälillä halvemmiksi, kuin kaksi sarjaa ns. normi tulppia. Toki jos auto vaihtuu tiuhaan, niin sitten ehkä nuo halvemmat tulpat ovat parempi vaihtoehto.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by Juhis View Post
                        M73B54 ei ole vanoksia, ei suorasytytystä (rikkoontuvia puolia), ei jakopään ketjun / kiristäjien / ohjureiden vikoja, ei läheskään yhtä paljon moottorin tiivisteiden vikoja (öljy- ja ilmavuotoja), laakerivikoja (runkolaakerin kalkatus) kuin M62B44 moottorissa jne. Tarkemmin M62B44 vikoja on käsitelty tällä foorumilla useaan kertaan. Lisäksi jos olen oikein käsittänyt, niin M73B54 ja M62B44 ovat eri vaihdelaatikolla, jos se nyt on mitenkään tärkeä asia.

                        M73B54:ssa en näe muuten mitään negatiivista verrattuna M62B44 paitsi V8 malleissa on ehjänä pienempi polttoaineenkulutus. M73B54 mallissa tehot tulevat vielä alemmilla kierroksilla, kuin M62B44 mallissa. Eli sopii mielestäni hyvin 7-sarjalaisen tyyliin. M62B44 moottori on ollut uutena todella hyvä moottori, mutta 10-15 vuotta vanhassa autossa ei enää ehkä se luotettavin ja vähävikaisin vaihtoehto.
                        Lueskelin useamman sivun taaksepäin eikä täällä nyt näköjään lämmetä sun esityksille 12-mukisesta

                        Eipä silti, kuten todettu niin melkoinen maamoottorihan se on eli ei mitään avaruustiedettä, siellä pellin alla on vaan niin ahdasta että harmittaa tehdä mitään pientäkään remppaa. Ostaessa katsoo että ostaa yksilön jota on huollettu hyvin niin ei tarvi paljon investoida niihin juttuihin. Ja aikaisempaan tulppien ihmettelyyn liittyen: niitä ei saa 52€ kierros, mutta ei niitä tulppiakaan tarvi ihan joka viikko olla vaihtamassa, ne kun kestää aina sen 100tkm.

                        Voin suositella, nimenomaan tasainen ja tappava veto tuossa kokomoottorissa on se juttu mikä tekee näistä edustusautoja. Ja kyllähän se kenguru loikkaakin tuolla maantiellä jos "tiukka" paikka tulee. M52B28 ei loikkaa...
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          Omat kokemukset 12 kuppisesta on pelkkää positiivista, eli sen mitä vanha e39 530diesel söi varaosiin yms. ylläpitokuluihin, ei mahdu bensana seiskan tankkiin. Nykyisellä isolla seiskalla on saanut ajaa 35tkm ja pari vuotta vain öljyjä vaihtamalla, sekä alkuun hiukan alustan osaa.

                          Pelaa pakkaset ja helteet, itse vielä pystyy huoltamaan kun ei ole kuitenmaan mitään hi-tech tekniikkaa.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Zoui View Post
                            Pelaa pakkaset ja helteet, itse vielä pystyy huoltamaan kun ei ole kuitenmaan mitään hi-tech tekniikkaa.

                            Eivätkä nämä seiskat vaadi edes mitään insinöörin tutkintoa, osatakseen niitä korjata. Itse olen tähän mennessä joutunut hommaamaan vain diagnostiikkavehkeet, rakentanut oman narinahelan irroitustyökalun ja sellaisen raudanpätkän, mihin käytännössä porataan vain yksi reikä, jolla pidetään koneen jäähdyttäjän propellista kiinni, jotta sen saa avattua, jolloin moniurahihnat on helpompi vaihtaa. Muutoin tulee kyllä aika pitkälle toimeen ihan niillä normi ruuvareilla ja lenkkiavaimilla sekä maalaisjärjellä.


                            Jos etsisin luotettavinta seiskaa, niin se varmaankin olisi M60 moottorilla oleva yksilö. Ei vanosta, käyntilämpötila alle 100C (ei rasita jäähdytysjärjestelmää), toimintavarma laatikko (ei mene sekaisin pienistä vierintäkehän muutoksista), tuplaketjulla, vähemmän antureita (mm. lambdoja vain kaksi kappaletta, M62TU-koneissa neljä), yms.

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Motonetistä ja KL:stä saa Boschin platina/yttrium tulppia 9€/kpl. Kokonaishinnaksi siis muodostuu 72€ ja seuraavaan 100 tkm ei tarvitse tulppia vaihtaa. Tosin itse vaihtaisin jo 80 tkm kohdalla, mutta siltikin nuo tulpat tulevat pidemmällä aikavälillä halvemmiksi, kuin kaksi sarjaa ns. normi tulppia. Toki jos auto vaihtuu tiuhaan, niin sitten ehkä nuo halvemmat tulpat ovat parempi vaihtoehto.
                              Sanovat että tuohon täysmoottoriin on varsin vaivalloista vaihtaa nuo tulpat. Varsinkin ne taaimmaiset. Et jos työlle laskee hintaa ni ei mikään ihan ilmainen huolto. Omaan M60:seen vaihdoin kaverin kans tulpat, koko homma oli valmis 20minuutissa.
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by BMW View Post
                                Sanovat että tuohon täysmoottoriin on varsin vaivalloista vaihtaa nuo tulpat. Varsinkin ne taaimmaiset. Et jos työlle laskee hintaa ni ei mikään ihan ilmainen huolto. Omaan M60:seen vaihdoin kaverin kans tulpat, koko homma oli valmis 20minuutissa.
                                Joo ei niiden tulppien vaihtoon saa kasissa kulumaan millään yli tuntia ensikertalainenkaan, ellei sitten tulpankolot ole täynnä öljyä, johtuen vuotavista venakopan tiivisteistä. Silloinkin täytyy vain huolellisesti putsata öljyt pois ja mielellään pika pikaa vaihtaa tiivisteet, joka ei sekään mahdoton homma. Repsikan puolen tiivisteen vaihto tarvitsee enemmän työtä ja on ahtaampi, mutta kuitenkin järkeä menettämättä, tehtävissä. Eniten hommassa auttaa se, että pistää merkille purkuvaiheessa jo, kuinka se koppa sieltä suostui pois taipuilemaan, niin osaa tehdä sitten saman käänteisessä järjestyksessä.

                                Kaikki perushuollot on yleensäkin tosi helppoja tehdä ainakin näissä kaseissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎