Itselläni on M62 motilla oleva seiska ja nimenomaan tämä vanhempi versio, eli ei ole vanosta, eikä jakopään kanssa ole ollut ainakaan vielä ongelmia, jos sellaisia edes tulee (ajomäärä nyt 208 tkm). Tyyppivikojahan näistä yleisesti jonkin verran löytyy, joista muutama alla:
- Vuotava tankki
- Öljypumpun kiinnitys
- Vesiventtiilit jumittavat
- Sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus (yleensä hiilet entiset)
- Katalysaattorit menevät entiseksi, jos ajettu pitkään huonoilla seoksilla, esim. autossa ollut jo pidemmän aikaa imuvuotoa yms.
- Venttiilinkopan tiivisteet vuotavat
- Jäähdytin vuotaa tai ajan kanssa vääntyilee (johtuu yli 100C käyntilämpötilasta)
- Jäähdytysjärjestelmän viat noin yleensä (paisari halki, letkut vuotavat, jne.)
- Tehostinneste vuodot
- Jonkin verran anturivikoja
- Huonossa kunnossa olevat tukivarret (jos ei huollettu säännöllisesti, iskarit kyllä kestävät näissä pitkään)
- Takalasinverho ei toimi (katkennut muoviratas)
Tuossa nyt ehkä yleisimmät viat.
Voin kyllä henk koht suositella tätä ensimmäistä M62 versiota, ei ole koneen osalta ollut juurikaan vikaa. Viime talvena vaihdoin venttiilikopan tiivisteet, mutta sekin oli suht helppo homma ja hintaa operaatiolle tuli kokonaisuudessaan ~ 70€. Syö hiukan enemmän soppaa, kuin TU-kone, mutta ei mitään mahdottomia. Itse olen polttoainekuittien perusteella päässyt n. 10 litralla matka-ajossa. Kaupungissa palaa vähän enemmän, mutta itse kun ajelen pääsääntöisesti tuolla maanteillä, niin ei juurikaan kaupunkiajoa tule. V12 koneeseen verrattuna tämä voisi olla vielä hieman "helpompi" huoltaa, ainakin tuo V12 motti on jo sen verran iso, että esim. tulppien vaihto ei ole mitään herkullisinta hommaa, vaikkakin toteutettavissa. V8:ssa ne vaihtuvat nauraen.
EDIT: Tänne olinkin jo aikanaan postannut hieman hintoja, joista alla esimerkkejä:
Tulpat 5-15€/kpl (hinta riippuu merkistä, mallista yms.)
Ilmansuodatin 10-25€
Öljynsuodatin 10-20€
Raitisilmasuodattimet (2kpl) 50-80€
Bensansuodatin 15-25€
Jäähdytin 200-400€
Paisuntasäiliö 60-90€
Polttoainetankki 994€ (orkkis, Autokeskuksesta tiedusteltu)
Katalysaattorit 330€/2 kpl (tarvike, Määttälästä), 750€/kpl (tarvike, KL-varaosista), 1100€/kpl (orkkis, marmorilta)
Moottoriöljyt (n. 8 litraa) 50-100€ laadusta riippuen
Öljypohjan tiiviste (jos tsekkaat öljypumpun kiinnityksen) 25€
Etujarrupalat 75€
Takajarrupalat 50€
Etulevyt 70€/kpl
Takalevyt 55€/kpl
Reaktiotanko 120€/kpl
Suora alatukivarsi 140€/kpl
Vesiventtiili/kiertovesipumppu 320€
Varmasti joitakin osia voi saada vieläkin halvemmalla, mutta pääsääntöisesti hinnat ovat tuota luokkaa. KL-varaosat on hyvä paikka hankkia lähes kaikki tarvittava, etenkin jarruosat, jotka maksavat marmorilla jostakin syystä maltaita. Tietysti Saksanmaalta saa paljon kaikkea tavaraa yleensä halvemmalla, mutta itse olen ainakin kaiken normi huoltotavaran ostanut Suomesta. Käytännössä siis jos itse viitsii autoa huoltaa, niin eipä tämä juurikaan kalliimpaa autoilua ole, kuin muillakaan Bemareilla. Jos sen sijaan käy marmorilla huollattamassa, niin sitten saa löytyä kuvetta taskusta.
- Vuotava tankki
- Öljypumpun kiinnitys
- Vesiventtiilit jumittavat
- Sähköisen kiertovesipumpun toimimattomuus (yleensä hiilet entiset)
- Katalysaattorit menevät entiseksi, jos ajettu pitkään huonoilla seoksilla, esim. autossa ollut jo pidemmän aikaa imuvuotoa yms.
- Venttiilinkopan tiivisteet vuotavat
- Jäähdytin vuotaa tai ajan kanssa vääntyilee (johtuu yli 100C käyntilämpötilasta)
- Jäähdytysjärjestelmän viat noin yleensä (paisari halki, letkut vuotavat, jne.)
- Tehostinneste vuodot
- Jonkin verran anturivikoja
- Huonossa kunnossa olevat tukivarret (jos ei huollettu säännöllisesti, iskarit kyllä kestävät näissä pitkään)
- Takalasinverho ei toimi (katkennut muoviratas)
Tuossa nyt ehkä yleisimmät viat.
Voin kyllä henk koht suositella tätä ensimmäistä M62 versiota, ei ole koneen osalta ollut juurikaan vikaa. Viime talvena vaihdoin venttiilikopan tiivisteet, mutta sekin oli suht helppo homma ja hintaa operaatiolle tuli kokonaisuudessaan ~ 70€. Syö hiukan enemmän soppaa, kuin TU-kone, mutta ei mitään mahdottomia. Itse olen polttoainekuittien perusteella päässyt n. 10 litralla matka-ajossa. Kaupungissa palaa vähän enemmän, mutta itse kun ajelen pääsääntöisesti tuolla maanteillä, niin ei juurikaan kaupunkiajoa tule. V12 koneeseen verrattuna tämä voisi olla vielä hieman "helpompi" huoltaa, ainakin tuo V12 motti on jo sen verran iso, että esim. tulppien vaihto ei ole mitään herkullisinta hommaa, vaikkakin toteutettavissa. V8:ssa ne vaihtuvat nauraen.
EDIT: Tänne olinkin jo aikanaan postannut hieman hintoja, joista alla esimerkkejä:
Tulpat 5-15€/kpl (hinta riippuu merkistä, mallista yms.)
Ilmansuodatin 10-25€
Öljynsuodatin 10-20€
Raitisilmasuodattimet (2kpl) 50-80€
Bensansuodatin 15-25€
Jäähdytin 200-400€
Paisuntasäiliö 60-90€
Polttoainetankki 994€ (orkkis, Autokeskuksesta tiedusteltu)
Katalysaattorit 330€/2 kpl (tarvike, Määttälästä), 750€/kpl (tarvike, KL-varaosista), 1100€/kpl (orkkis, marmorilta)
Moottoriöljyt (n. 8 litraa) 50-100€ laadusta riippuen
Öljypohjan tiiviste (jos tsekkaat öljypumpun kiinnityksen) 25€
Etujarrupalat 75€
Takajarrupalat 50€
Etulevyt 70€/kpl
Takalevyt 55€/kpl
Reaktiotanko 120€/kpl
Suora alatukivarsi 140€/kpl
Vesiventtiili/kiertovesipumppu 320€
Varmasti joitakin osia voi saada vieläkin halvemmalla, mutta pääsääntöisesti hinnat ovat tuota luokkaa. KL-varaosat on hyvä paikka hankkia lähes kaikki tarvittava, etenkin jarruosat, jotka maksavat marmorilla jostakin syystä maltaita. Tietysti Saksanmaalta saa paljon kaikkea tavaraa yleensä halvemmalla, mutta itse olen ainakin kaiken normi huoltotavaran ostanut Suomesta. Käytännössä siis jos itse viitsii autoa huoltaa, niin eipä tämä juurikaan kalliimpaa autoilua ole, kuin muillakaan Bemareilla. Jos sen sijaan käy marmorilla huollattamassa, niin sitten saa löytyä kuvetta taskusta.
Comment