Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Isompi
    No joo, mikään ei voita kuutiotuumia... paitsi ne ahdetut.

    Originally posted by Petteri75 View Post
    tupla-VANOS (muistaakseni)
    Ekoissa ei ollut ollenkaan, M62TU:ssakin vain imunokissa, eli single, tuplat tais tulla vasta N62 koneeseen. Siis jos ässiä ei nyt lasketa. Toisaalta voihan sitä puhua tuplamurheesta, kun noitakin on kaksi. Enemmän liikkuvia osia. Se on sitten makuasia miten sitä arvottaa. Mutta jos haetaan halvinta..?


    Originally posted by Petteri75 View Post
    nykyaikaisempi
    Mekaniikassa tämä tarkoittaa heikompaa konstruktiota, joku voisi puhua myös optimoinnista. Moni paikka on heikompaa tekoa, kun kitkoja ja liikkuvia massoja on yritetty minimoida.

    Moottorinohjaukselle annan krediitit, siinä on parannusta tullut. Meneehän noi kai käytännössä vähän pienemmällä aineellakin. Samoin laatikon kanssa kommunikointi sujuu paremmin, ei se stepin paremmuus pelkästään siitä laatikosta tule?


    Originally posted by Petteri75 View Post
    tehokkaampi
    Sama teho, M60B40 ja M62B44.

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Tuo laatikkovika on kuin maanantai-Opel.
    Sillä erolla, että tätä laatikkoa ei korjata hitsaamalla...
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • Tibexe
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 485
      • Tampere

      Originally posted by pmv View Post
      Tämä osasto on alkanut kiinnostaa tuota parempaa puoliskoa. Ilmeisesti pikku-coupe pitäisi hukata ja hakea e38 tilalle. Pari kysymystä tässä on itselle herännyt.

      Jos tuota e38:ia myydään M-Sporttina, niin mitä siitä pitäisi löytyä? Onko tuota olemassa oikeasti M-Sport paketilla, vai onko kyseessä erilainen yhdistelmä M-henkisiä varusteita? Hienon näköisiähän nämä on, kun alla on parallelspeichet(mikä ei ole?)....
      On saanut 740:stä sportti-paketilla faceliftistä lähtien.

      "A Sport Package becomes available for the 740i which includes: blacked-out exterior "shadowline" trim, Vavona redwood interior trim, 18-way adjustable sport seats, staggered 18-inch (460 mm) alloy wheels, a stiffer M inspired suspension with thicker front and rear anti-sway bars, Steptronic Transmission with higher stall-speed torque converter, and a higher 3.15 final drive ratio (versus 2.92)."
      sigpic

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3197
        • Saarijärvi

        Originally posted by Erich View Post
        Moottorinohjaukselle annan krediitit, siinä on parannusta tullut. Meneehän noi kai käytännössä vähän pienemmällä aineellakin. Samoin laatikon kanssa kommunikointi sujuu paremmin, ei se stepin paremmuus pelkästään siitä laatikosta tule?
        Varsinkin kun esim. 750:ssä tuo 5HP30 laatikko on ihan sama oli steppiä tai ei. Steppihän on vaan erilainen keppi ja parempi laatikon ohjaus, mahdollista heittää retrofittinä muihinkin kun osat vaan keräilee(Tän vois joku varmistaa, itteä aina kiehtonu E32 stepillä.. ei muuten mutta se keppi on hienompi)

        Optimoinnista 740 M60 vs 740 M62 tosiaan vielä tuo laatikon ero, joka M62:n perässä mekaanisesti heikompi. DME 3.3:ssa tuli tosiaan CAN-väylä tohon moottorinohjauksen ja lootan ohjauksen välille, DME 3.3 tuli M60:n myötä e32:siin..
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2566
          • Kirkkonummi

          Tänään tuli käytyä sitten ehkä ensimmäiseksi todelliseksi koeajoksi luettavalla ajelulla. Ihan OK vekotin, mutta näin jälkeenpäin päällimmäiseksi tunteeksi jäi raskaus. Auto on iso, painaa kai sen min. 1.8t, on hiljainen ja mukava mutta siinä kyllä oli todellakin eristettynä ulkomaailmasta. Alkoi ajattelemaan kaikenlaista käytäntöön liittyvää, kuten:
          - Tarvitsenko oikeasti näin isoa ja painavaa autoa? Ajan 95% ajasta yksin?
          - Pystynkö tottumaan siihen, että mukavuus on hinta vähentyneestä urheilullisuudesta? E34 525i oli tunnokkaampi, ihan pappa-alustalla ja 15" renkailla.
          - Viime talvena lohkolämmitin oli päällä kahdesti päivässä, ilman talvivarustelua en taida haluta olla, miten jälkeenpäinasennus sujuu = kuinka hintavaa on 2 x säteilylämmitin ja sisäpistoke sisätilaan?

          Kuuluuko muuten E38:n ohjaus olla raskas? Hieman tunnottoman oloinen ainakin pikapyörittelyssä taajamassa ja moottoritiellä. Kyllä se automaatti pitää laivassa olla, sen verran mukava laite ja osaltaan lisää liikenneturvallisuuttakin, kun ei tarvitse vähässäkään määrin keskittyä vaihtamiseen. Ja kasi kuullosti kivalta. Mutta se mutta..saa nähdä. E39 528iA alkoi tuntumaan nyt aiempaa hiukan houkuttelevammalta. Jos vain hyvä E34 540i6 tulisi eteen, niin sekin saattaisi jäädä käyttöön, kasi oli oikein kivan kuuloinen.

          Lisää kerettiläisyyttä. Laina-autona on nyt -09 Toyota Yaris 1.4 D4D. Erittäin mukava ja ennenkaikkea helposti ajettava nyky-pikkudiesel. Kääntyy melkein mihin vain ja mahtuu kivasti kaikkialle. 1000km ajettuna on hp näköjään ollut 19k€, vajaa 100tkm ajetuista -06:sistakin huudetaan vajaa 13k€, pitäisi arvonsa kohtuudella?
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • SLK
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 275
            • Päijät-häme

            Originally posted by Petteri75 View Post

            Kuuluuko muuten E38:n ohjaus olla raskas?
            Ei kuulu. Koeajamastasi mallista lienee hajonnut servotronic joka siis määrittää tehostuksen voiman ajonopeuden mukaan. Hitaissa nopeuksissa E38 ohjaus on sopivan kevyt.
            Tuo jo yksistään luo semmoisen ikävän raskaan tunnelman autosta. Ei mikään ihme että sait tämmöisen kuvan autosta.
            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              Originally posted by SLK View Post
              Ei kuulu. Koeajamastasi mallista lienee hajonnut servotronic joka siis määrittää tehostuksen voiman ajonopeuden mukaan.
              Tai joku ohjauksen nivel jumissa, tällöin heikentää myös ratin palautumista kääntämisen jälkeen. Vaikuttaa isosti siihen, millainen vaikutelma autosta jää. Toki tunnokkuus on kovasti subjektiivinen asia. Mikähän rengastus siinä oli?

              Petteri75, unohda E38, se ei ole nyt oikea valinta... jos olisi, niin et puhuisi seiskan koeajosta ja Toyota Yariksesta samassa postauksessa. Onhan seiska (tai mikä tahansa keskikastia isompi auto) yksilön perseenliikuttimena jotain niin turhaa, ettei sitä voi millään järkinäkökulmalla perustella. Ei sillä, että se ämmä olisi puhtaasti järjellä perusteltu juttu ollut, nyt vaan jäi sellainen kuva, että tässä haettaisiin jotain muuta?

              Voisin minäkin variksella ajaa aivan hyvin esim. työmatkaa, mutta ainoaksi autoksi en sitä hommaisi. Kun on kerran isompaan tottunut, niin pikkuauto alkaa aina pidemmänpäälle vituttamaan.

              Originally posted by Petteri75
              miten jälkeenpäinasennus sujuu = kuinka hintavaa on 2 x säteilylämmitin ja sisäpistoke sisätilaan?
              Jos edelleen puhutaan kasikoneisesta, niin pelkät osat luettelon suosituksen mukaan taitavat olla lähemmäs neljäsataa? Kaksi säteilijää vesitilaan, molemmille lohkon puolikkaille omansa. Webasto tai eberi on tuohon verrattuna mielekkäämpi. Siis sillä samalla logiikalla, millä siihen seiskaankin päädyttiin.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2566
                • Kirkkonummi

                Originally posted by SLK View Post
                Ei kuulu. Koeajamastasi mallista lienee hajonnut servotronic joka siis määrittää tehostuksen voiman ajonopeuden mukaan. Hitaissa nopeuksissa E38 ohjaus on sopivan kevyt.
                Tuo jo yksistään luo semmoisen ikävän raskaan tunnelman autosta. Ei mikään ihme että sait tämmöisen kuvan autosta.
                Ei ohjaus nyt tehostamaton ollut, mutta esim. se täysromu-730i jota kävin veivaamassa ennen tätä oli kyllä kevyempi käännellä, ehkä hiukan tunnokkaampi. Tähän e38 740iA:han oli ohjausvaihde vaihdettu (tai jotain, ei täyttä varmuutta) ja renkaina olivat kitkat. Eikö Servotronicin hajoamisesta tulisi jotain ilmoituksiakin vai onko kyse lähinnä siitä, että tehostus kyllä toimii mutta hiukan "hitaasti"/tahmeasti/raskaasti pienessä vauhdissakin?

                Mietin kyllä pitkään mitä haluan/tarvitsen ja aivan loppuun en päässyt. Esim. tätä yksilöä ei oltu liiemmin talvella ajeltu, siinä ei ollut mitään talvivarusteita (no miksi se oli sitten kitkoilla?) ja ne ovat kyllä tarpeen kun ajat 5-6kk loskassa. Komeahan se kyllä olisi ja hieno, mutta jokainen automalli on kompromissi ja ehkä 5-sarjalainen (E39) olisi sitten enemmän omaan makuun?

                Tietyllä tavalla kyllä alkoi ymmärtämään miksi 94-95 E38:t tuntuvat olevan hienoisessa alennusmyynnissä, se on todellakin jotain muuta kuin normi-nippon ja edellyttää kyllä tiettyjen tosiasioiden (koko, kulutus, mukavuus sporttisuuden kustannuksella, takuuvarmaa harrastamista jne) tiedostamista ja hyväksyntää. Mutta oli se hieno..

                Ja mitä Yarikseen tulee, käykää huviksenne kokeilemassa dieselillä. Itse olen sen verran vähän uusilla autoilla ajanut, että nykydieselien käytettävyys ei lakkaa hämmästyttämästä. Ei se täydellinen ole, mutta pikkuautoksi erittäin käyttökelpoinen. Saattaisihan sitä alkaa kaipaamaan isoa saksanrautaa, varsinkin kun pitäisi ajaa se vajaan puolen tuhannen siivu.
                Last edited by Petteri75; 11-09-2009, 09:20.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  Vaikuttaa siltä että Petteri75 on lähtenyt hieman ennakko asenteella seiskan rattiin. :think Se on ihan eri maailmasta kuin yksikään E39. Ja mitä siihen sporttisuuteen tulee niin hyvin tuolla vääntää siinä missä muut pienemmällä. Ei ongelmia kaupungissa eikä muualla ja vaikka yksin ajas niin eikös ole parempi nauttia kuin kiduttaa itseään.
                  Ei muuta kun etsit hyvän yksilön ja se on sitten siinä.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Janzu
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2005
                    • 483
                    • Vantaa

                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    Tänään tuli käytyä sitten ehkä ensimmäiseksi todelliseksi koeajoksi luettavalla ajelulla. Ihan OK vekotin, mutta näin jälkeenpäin päällimmäiseksi tunteeksi jäi raskaus. Auto on iso, painaa kai sen min. 1.8t, on hiljainen ja mukava mutta siinä kyllä oli todellakin eristettynä ulkomaailmasta. Alkoi ajattelemaan kaikenlaista käytäntöön liittyvää, kuten:
                    - Tarvitsenko oikeasti näin isoa ja painavaa autoa? Ajan 95% ajasta yksin?
                    - Pystynkö tottumaan siihen, että mukavuus on hinta vähentyneestä urheilullisuudesta? E34 525i oli tunnokkaampi, ihan pappa-alustalla ja 15" renkailla.
                    - Viime talvena lohkolämmitin oli päällä kahdesti päivässä, ilman talvivarustelua en taida haluta olla, miten jälkeenpäinasennus sujuu = kuinka hintavaa on 2 x säteilylämmitin ja sisäpistoke sisätilaan?

                    Kuuluuko muuten E38:n ohjaus olla raskas? Hieman tunnottoman oloinen ainakin pikapyörittelyssä taajamassa ja moottoritiellä. Kyllä se automaatti pitää laivassa olla, sen verran mukava laite ja osaltaan lisää liikenneturvallisuuttakin, kun ei tarvitse vähässäkään määrin keskittyä vaihtamiseen. Ja kasi kuullosti kivalta. Mutta se mutta..saa nähdä. E39 528iA alkoi tuntumaan nyt aiempaa hiukan houkuttelevammalta. Jos vain hyvä E34 540i6 tulisi eteen, niin sekin saattaisi jäädä käyttöön, kasi oli oikein kivan kuuloinen.

                    Lisää kerettiläisyyttä. Laina-autona on nyt -09 Toyota Yaris 1.4 D4D. Erittäin mukava ja ennenkaikkea helposti ajettava nyky-pikkudiesel. Kääntyy melkein mihin vain ja mahtuu kivasti kaikkialle. 1000km ajettuna on hp näköjään ollut 19k€, vajaa 100tkm ajetuista -06:sistakin huudetaan vajaa 13k€, pitäisi arvonsa kohtuudella?
                    Järki pitää jättää kotiin, kun autokaupoille lähtee ei kait, 50/50 tunnetta ja järkeä vaikka itsellä tuo ensimmäinen tuppaa kasvamaan toisen kustannuksella

                    Tässä taloudessa on ollut kaikenlaisia bemareita ja tähän seiskaan olen tähän mennessä ollut kaikista tyytyväisin niin ajo-ominaisuuksien kuin mukavuudenkin osalta, ja omasta mielestäni tuo pikku V8 riittää tuon auton liikuttamiseen vaivattomasti, kun ajaminen on pääsääntöisesti liikkumista paikasta toiseen eikä erikoiskokeita maximum attackilla

                    Makuasioita, mutta jos haluaa sporttisuutta ja mukavuutta samassa paketissa niin se on lähes aina kompromissi ja ne heikkoudet täytyy vaan hyväksyä tai ostaa molemmat.

                    Omakin voisi ehkä olla myytävänä, kun tuli eteen todella houkutteleva tarjous, mutta vaihdokkini ei vastaa myyjän tarpeita. Kaava myyntihintaan ei ole 7900e (auton ostohinta) + nahat, vanteet ja ym laitto vaan sopivaan hintaan voisi lähteä:think
                    Last edited by Janzu; 11-09-2009, 10:12.

                    Comment

                    • ka00z
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 1805
                      • Varsinais-Suomi

                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Ei ohjaus nyt tehostamaton ollut, mutta esim. se täysromu-730i jota kävin veivaamassa ennen tätä oli kyllä kevyempi käännellä, ehkä hiukan tunnokkaampi. Tähän e38 740iA:han oli ohjausvaihde vaihdettu (tai jotain, ei täyttä varmuutta) ja renkaina olivat kitkat. Eikö Servotronicin hajoamisesta tulisi jotain ilmoituksiakin vai onko kyse lähinnä siitä, että tehostus kyllä toimii mutta hiukan "hitaasti"/tahmeasti/raskaasti pienessä vauhdissakin?

                      Mietin kyllä pitkään mitä haluan/tarvitsen ja aivan loppuun en päässyt. Esim. tätä yksilöä ei oltu liiemmin talvella ajeltu, siinä ei ollut mitään talvivarusteita (no miksi se oli sitten kitkoilla?) ja ne ovat kyllä tarpeen kun ajat 5-6kk loskassa. Komeahan se kyllä olisi ja hieno, mutta jokainen automalli on kompromissi ja ehkä 5-sarjalainen (E39) olisi sitten enemmän omaan makuun?

                      Tietyllä tavalla kyllä alkoi ymmärtämään miksi 94-95 E38:t tuntuvat olevan hienoisessa alennusmyynnissä, se on todellakin jotain muuta kuin normi-nippon ja edellyttää kyllä tiettyjen tosiasioiden (koko, kulutus, mukavuus sporttisuuden kustannuksella, takuuvarmaa harrastamista jne) tiedostamista ja hyväksyntää. Mutta oli se hieno..

                      Ja mitä Yarikseen tulee, käykää huviksenne kokeilemassa dieselillä. Itse olen sen verran vähän uusilla autoilla ajanut, että nykydieselien käytettävyys ei lakkaa hämmästyttämästä. Ei se täydellinen ole, mutta pikkuautoksi erittäin käyttökelpoinen. Saattaisihan sitä alkaa kaipaamaan isoa saksanrautaa, varsinkin kun pitäisi ajaa se vajaan puolen tuhannen siivu.
                      Käytännössä kuitenkin kun hintatasoa ja varsinkin varustetasoa seuratessa, e39 alkupään vehkeet (joihin oletan että budjetti riittää?) eivät yleensä ole hirveän hyvin varusteltuja (toki yksilöitä löytyy) verrattuna seiskaan.

                      Kyllähän tuon kolmelitrasen voi vielä itselleen todistella tarpeelliseksi Kun jäähän sillä melkein vielä jalkoihin.
                      W124 voll, markalla pidemmälle

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2566
                        • Kirkkonummi

                        Jep, pitäähän autoon tottua ja lyhyellä koeajolla ei varmasti saa tarpeeksi takamusta koulutettua. E34 ja E32 omaavat hyvät FAQ-alueet, löytyy Bentleytä ja tehtaan omaa OEM-opasta, mutta miten on materiaalin kanssa E38:in suhteen?

                        Syntymäpäivä olisi aivan lähellä, pitäisihän sitä itselleenkin joskus jotain "pientä" hankkia
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1178
                          • Tuusula

                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Syntymäpäivä olisi aivan lähellä, pitäisihän sitä itselleenkin joskus jotain "pientä" hankkia
                          Vieläkö harmittaa E34:n myynti?:think
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • SLK
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 275
                            • Päijät-häme

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Ei ohjaus nyt tehostamaton ollut...
                            Juu ei varmaankaan, jos olisi, vääntelisit kaksin käsin rattia

                            Siis ohjaustehostin toimi, mutta servo oli "offline". Noissahan on jonkun verran ilmennyt jotain servon kosketus häikkää, jolloin se saattaa toimia taas jonkun aikaa auton uudelleen käynnistyksellä.

                            Vikamuistiin pitäisi tulla ilmoitus, mutta ei sinne kojetauluun mitään syty.
                            exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2566
                              • Kirkkonummi

                              Originally posted by 174000 View Post
                              Vieläkö harmittaa E34:n myynti?:think
                              Hinnan puolesta kyllä, nyt lähinnä pitäisi päättää mihin malliin keskittyy. Ei E34:nen täysin poissa mahdollisuuksista ole, mutta sitten sen pitäisi olla 540i6 tai über-hieno 540iA. Eli jos V8 innostaa, niin sitten se on joko E34 tai E38. On tämä markkinatalous jännää.

                              Tuota ohjausta on vaikea selittää, mutta se vain tuntui hiukan raskaalta/hitaalta. Kuinka haasteellinen korjauskohde?
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • kaol
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2003
                                • 5007
                                • Ilmajoki

                                Originally posted by Petteri75 View Post
                                Ja mitä Yarikseen tulee, käykää huviksenne kokeilemassa dieselillä. Itse olen sen verran vähän uusilla autoilla ajanut, että nykydieselien käytettävyys ei lakkaa hämmästyttämästä. Ei se täydellinen ole, mutta pikkuautoksi erittäin käyttökelpoinen. Saattaisihan sitä alkaa kaipaamaan isoa saksanrautaa, varsinkin kun pitäisi ajaa se vajaan puolen tuhannen siivu.
                                Yarista en ole ajanut (enkä siihen edes mahtuisi), mutta uudella Corollalla olen, kun sellainen oli jokin aika sitten sijaisautona.

                                Käytettävyys Corollassa oli kyllä jotain infernaalisen huonoa. Jos ko. autoa vertaa vaikka -07 Jettaan, niin asian voisi kuvailla vaikka näin: Jetassa on suunnittelijoilla ollut hyviä ideoita, mutta toteutus on jäänyt puolitiehen. Corollassa ei puolestaan ole edes hyviä ideoita.

                                Kerran sateen jälkeen tuulenpuuskan yllättäessä auto meinasi lähteä käsistä 80km/h vauhdissa. Silloin oli erittäin lähellä, etten joutunut pysähtymään bussipysäkille itkeäkseni sitä, että vielä nykypäivänä jotkin ihmiset pitävät sellaista autoa hyvänä ja mahtavana ja ovat ostoksestaan oikeasti ylpeitä.
                                Sitä en voi väittää, ettenkö näkisi maailmaa BMW-lasien läpi, kun olen koko aikuis-ikäni ajanut vain bemareilla, mutta mielipiteessäni Corollasta en kyllä liioittele pätkääkään.


                                Ja ettei menisi kokonaan ohi aiheen, niin yhtä lukuunottamatta olen ostanut kaikki autoni puhtaasti tunteen mukaan. Hyvin on toiminut, joten suosittelen vilpittömästä samaa myös sinulle.

                                Nimim. Tallissa myös 740ia -95
                                Kokeilemalla se selviää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎