Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 ostamassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3449
    • Janakkala

    Nyt kun tämä keskusetlu lipsahti hieman tuonne tehojen / voimien linjalle niin onko kenelläkään pistää esiin Hv / vääntökäppyröitä noista kasin koneista M60, M62, M62TU vastaan esim 12 pyttynen M70?
    Voisi hiukan vertailla paperilla niitä keskenään kun esim noista 8 mukisista ilmoitetaan melkein samat tehot kaikista
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Originally posted by BMW View Post
      Itselläni aina kummitellut mielessä että 740i on vain turha välimalli, mutta sitä se ei ole. En usko että 750i ainakaan paikaltaan loikkaa juurikaan kasikoneista paremmin.
      Paperilla suorituskyvyssä ei ole isoa eroa E38 740i 4.4 ja 750i 5.4 mallien välillä. Käytännössä autojen luonteessa on kuitenkin jonkin verran eroa. 750 antaa tehot pienemmillä kierroksilla (kovempi alavääntö, huipputehot tulevat pienemmillä kierroksilla) ja V12:n äänimaailma eroaa myös V8:sta. Itse pidän myös kokonaisuutena M73:sta luotettavampana moottorina kuin M62:sta. Ei sillä, ei nuo 740i mallit missään nimessä huonoja ole.

      Spetke varmaan muistaa, ettei E38 mallia ole koskaan tehtykään M70 moottorilla eli 5,0 litran V12:lla. Sehän löytyy E32 750 malleista. E38 malleissa on aina M73 eli uudempi 5,4 litrainen V12.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Pikaisella Mobilen selaamisella en löytänyt yhtään 730i:tä face liftinä. Onko niitä edes? 735i ilmeisesti pahin väli malli, samoin kuin 535i e39:ssä. Kulutus suurempi kuin 740i:ssä.

        Muutama helmi 728ia löytyi sopuhintaan, pitäisiköhän itsekkin vaihtaa...

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Originally posted by Bmw Master View Post
          Pikaisella Mobilen selaamisella en löytänyt yhtään 730i:tä face liftinä. Onko niitä edes?
          Ei ole. 730i on tehty vain 94-95
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            Mitä uudistuksia M73:een tehtiin M70 verrattuna?

            Itse ajelin työmatkat E32 750iA:lla kesän 2007, hyvinhän se kulki ja vei aina sen 11-12l/100km.. V12 on kiva moottori, mutta minkäänlainen kotikorjaus on huomattavasti vaativampaa, koska sitä asennustilaa EI(!) ole.

            Sen vanhemman 2-venttiilitekniikan kyllä tunsi takamuksessaan, hiukan lähemmäs kun kierroslukualueen keski- ja ylärekisteriä pääsi, niin tehoa ei vain tullut enää. Esim. tuo M50B25 vanoksettomanakin on yllättävän pirteä. Jos M73:een tuli neliventtiilitekniikka, niin sitten se on jotain mahdollista, muuten kyllä itse keskittyisin 4.4-litraiseen kasiin. Vaikka siinä pikkuvikoja onkin (ja vähän isompia), niin kehitys kehittyy.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              Ei sillä venttiilien määrällä ole mitään merkitystä tässä asiassa. E32 750 ja E38 750 ovat täysin eri autoja. Käy Petteri75 huvikseen joskus ajamassa ehjää yksilöä, niin tiedät mistä puhun. Jo pelkästään vaihdelaatikkojen toiminnan ero vanhan E32 750:n ja steppilaatikolla varustetun E38 750:n välillä tekee autoista täysin erilaisia.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • sirkus
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 2195
                • kaustinen

                Niin varsinkin se että e32 750i:ssä on vain 4 vaihdetta (eli käytännössä 2,3,4 ja 5 ei ykköstä!) ja se vaikuttaa suorituskykyyn melkoisesti. Esim. M60 koneinen 840ia on paikaltaan lähtiessä nopeampi kuin m70 koneinen 850ia johtuen puhtaasti siitä yhdestä ylimääräisestä vaihteesta. M73 kone vetää kyllä upeasti 1000-6000rpm
                Chrysler 300c crd touring 2010
                Daily driver
                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                Man cave on wheels
                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                Built not bought
                V8, only juice&milk come in 2 litres

                Kawasaki zzr1100 fighter


                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2540
                  • Kirkkonummi

                  Kukaan ei ole vertaamassa E32:sta ja E38:ia, kysymys kuului: "Mitä uudistuksia M73:een tehtiin M70 verrattuna?".

                  Ja kyllä sillä venttiilien määrällä on aika rajusti merkitystä, muun väittäminen on höpölöpöä. Neliventtiilikansia on ollut tarjolla jo 70-luvulla, ja 80-luvulta lähtien jopa ns. käyttöautoissa. Syy, miksi BMW rajoittui kahteen venttiiliin per sylinteri M70 kohdalla olisi kiva tietää, kyseessä oli kuitenkin erittäin kallis auto. Kun M73:nkin kohdalla rajoituttiin tähän konstruktioon, niin lähinnä tulee mieleen arvaus moottoriteknologian kehittämiskustannuksista. Mikä olisikaan kivempaa kuin 5.4/6.0 V12, 48V-tekniikalla lisättynä molemmilla vanoksilla. Kuten taitaa olla M73B60-moottorissa? Mutta miksi vasta siinä?
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    Ei taida olla ihan ilmaista noiden neliventtiilikansien ja vanosjärjestelmien kehittäminen. M73 moottori tarjosi aikoinaan riittävän suorituskyvyn myös ilman noita järjestelmiä. Nuo V12 koneiset autot, esimerkiksi 750i, eivät kuitenkaan ole mitään tusinamalleja, joita myydään miljoonia kappaleita. Joten raja täytyy vetää varmaan niidenkin kehityksessä käytettäviin rahasummiin.

                    Mitä tulee luotettavuuteen, on M73 moottori tuollaisessa 10-15 vuotta vanhassa autossa huomattavasti luotettavampi ja vähävikaisempi juuri ilman suorasytytystä, neliventtiilikantta ja vanosjärjestelmiä. Ai miksi? No juuri sen takia, että siellä ei ole rallattavaa vanosta, 12kpl hajoavaa sytyspuolaa ja niin edelleen. OK, ehkä tehoja on se 20-80hv vähemmän, mitä noilla osilla olisi voitu saada. Mutta ihan komeasti nuo 326hv:kin liikuttaa jo tuollaista laivaa.

                    Sitä paitsi kun kerroit Petteri75, ettei kukaan ole vertaamassa E32 ja E38 malleja keskenään. Miksi sitten höpiset tässä E38 mallia koskevassa topicissa tarinoitasi vanhasta E32 750:sta?
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2540
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by Juhis View Post
                      Sitä paitsi kun kerroit Petteri75, ettei kukaan ole vertaamassa E32 ja E38 malleja keskenään. Miksi sitten höpiset tässä E38 mallia koskevassa topicissa tarinoitasi vanhasta E32 750:sta?
                      Njaa-a, höpinää? Kuten tälläistä: "Ei sillä venttiilien määrällä ole mitään merkitystä tässä asiassa." ?

                      Käyttökokemuksia oltiin hakemassa, vaikka E32 on eri auto, niin yleisiä 7er-näkökulmia tarjottiin kaksi: a) V12-kulutus on aina suhteellisesti kova, varsinkin 2V/cyl. -konstruktion vanhentuneisuuden takia ja b) V12-mallien kotiasennus on tiukan konehuoneen takia hyvin haasteellista - ei mitään epäasiallista.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • Morkai
                        BTCF Member
                        • Sep 2005
                        • 3197
                        • Saarijärvi

                        Ennen ensimmäisen E38:ni hankintaa olin sitä mieltä, että M60B40 tai isompi kone on ehdoton vaatimus. Hankin tuon 740 manuaalin, joka nyt ihan ripeä olikin.. nykyisin on käytössä tuo 730iA ja.. mielipide on muuttunut täysin. Toki 740 on tehokkaampi, mutta käyttöautoksi ottaisin koska vain mieluummin 730 automaatilla, kuin 740 manuaalilla. 730 manuaali onkin sitten kaiken kattava fiasko viisivaihteisella laatikollaan, jossa kierrokset höykyttää lähempänä 3000rpm 100kmh vauhdissa, kun automaattiversiossa kierroksia on alle 2000rpm.

                        Osat näihin on ihan julmetun halpoja vastaaviin Audeihin verrattuna ja tekniikka on vielä varsin yksinkertaista. Jotain jännittävän hintaisia erikoisosia aina löytyy, niinkuin jännitteensäädin 140A-laturiin 145 euroa, mutta säätimen hiilet makso 3,5 euroa.. joten harrastustoiminta kannattaa. 750 lienee moottorin puolesta se kaikista vanhanaikaisin ja yksinkertaisin jos sellaista haluaa. Mikäli pitäisi valita e38-kone, jonka epäilee luotettavimmaksi, niin ehdottomasti tuo M73. Eikö tuon koneen suunnitteluperuste ollutkin, että se kestää huoltamatta aktiivisen käyttöiän.

                        Noh, kaikesta huolimatta auto on myynnissä, väri on väärä ja parkkitutka edestä, sähköcontourit yms. puuttuu. Calypsorot beigeillä/punasilla nahoilla, erittäin runsailla varusteilla.. saa tarjota vaihdossa. Moottorin koolla ei ole niin väliä, varusteilla, värillä ja kunnolla on.
                        sigpic
                        E23 728iA V8-projekti
                        E38 730D -projekti
                        E39 540iA -projekti
                        I01 i3 -projekti

                        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Originally posted by Morkai View Post
                          Noh, kaikesta huolimatta auto on myynnissä, väri on väärä ja parkkitutka edestä, sähköcontourit yms. puuttuu. Calypsorot beigeillä/punasilla nahoilla, erittäin runsailla varusteilla.. saa tarjota vaihdossa. Moottorin koolla ei ole niin väliä, varusteilla, värillä ja kunnolla on.
                          Niin tästä Morkain talviautostahan sen seiskakuumeen sain. Minusta väri on ainakin kuvien perusteella varsin sopiva seiskaan. Eihän tuosta puutu kuin 4.4l kone, automaattikylmästöinti ja steppilaatikko.
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            Originally posted by Petteri75 View Post
                            Njaa-a, höpinää? Kuten tälläistä: "Ei sillä venttiilien määrällä ole mitään merkitystä tässä asiassa." ?
                            No sillä ei varmaan ole hirveästi merkitystä, kuinka monta venttiiliä on E65 760i:ssä, jos puhe on E38 malleista. Niissä on kaikissa M73, jossa venttiilejä on 2kpl/sylinteri. Kuten ei myöskään sillä, millainen E32 750 mallin suorituskyky tai kulutus on mielestäsi, jos topicissa puhutaan E38 malleista. Koska E32 750 ja E38 750 on täysin eri autoja. Tottahan se on, ettei tuollaista V12 koneista autoa kannata hankkia, jos pelkää suuria kulutuslukemia. Ja mitä noihin remontteihin tulee, niin kuten olen kertonut tässä topicissa on pariin kertaan, minun kokemukseni perusteella hyvin pidetty M73 on vähävikaisempi moottori kuin M60 tai M62.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • sirkus
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 2195
                              • kaustinen

                              Nuo M73 ja M73TU (facelift e38) koneet on tosiaan kaikki 2v mut eipä se 2v rakenne tehoa välttämättä rajoita (esim. volvo evo koneet!!) Tuossa e65/66 N73B60 koneessahan on valvetronic joka ei kyllä ainakaan minua vakuuta luotettavuudellaan.
                              Chrysler 300c crd touring 2010
                              Daily driver
                              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                              Man cave on wheels
                              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                              Built not bought
                              V8, only juice&milk come in 2 litres

                              Kawasaki zzr1100 fighter


                              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                              Comment

                              • ile01
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 191
                                • Helsinki

                                Originally posted by Juhis View Post
                                No sillä ei varmaan ole hirveästi merkitystä, kuinka monta venttiiliä on E65 760i:ssä, jos puhe on E38 malleista. Niissä on kaikissa M73, jossa venttiilejä on 2kpl/sylinteri. Kuten ei myöskään sillä, millainen E32 750 mallin suorituskyky tai kulutus on mielestäsi, jos topicissa puhutaan E38 malleista. Koska E32 750 ja E38 750 on täysin eri autoja. Tottahan se on, ettei tuollaista V12 koneista autoa kannata hankkia, jos pelkää suuria kulutuslukemia. Ja mitä noihin remontteihin tulee, niin kuten olen kertonut tässä topicissa on pariin kertaan, minun kokemukseni perusteella hyvin pidetty M73 on vähävikaisempi moottori kuin M60 tai M62.

                                Oli pakkolaittaa, ammattilaiset luottaa näköjään vielä turboihin......
                                vhl:llän vemppa team

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎