memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    Kiitokset kannustuksesta =)

    Originally posted by veku View Post
    Olipas kerrassaan mukavaa luettavaa
    Kiitokset, positiivinen palaute lämmittää aina mieltä.

    Seuraavaksi olisi koeajovuorossa tuliterä M550d ja samoin tuliterä Fisker Karma, kunhan ennätän testaamaan.

    Fiskerissä on yksi pointti yli muiden, n.140k€ autossa autoveron osuus pikkuisen toistakymmentä tonnia.. Vastaava pelkkä bensamobiili maksaisi n. 200k€

    Tämä ultrapositiivinen asia varmaan muuttuu ajan mittaan Suomi-suuntaan, mutta nyt tuo pointti on noin ja esim. firma-autoksi sähköautoilua tuetaan myös latauspaikan kustannusten suhteen ihan selvällä rahalla. Tuota asiaa täytyy hiukan selvitellä...
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • Balle
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3414
      • UKI, Suomen New York

      Originally posted by Italowestern View Post
      Seuraavaksi olisi koeajovuorossa tuliterä M550d ja samoin tuliterä Fisker Karma, kunhan ennätän testaamaan.

      Fiskerissä on yksi pointti yli muiden, n.140k€ autossa autoveron osuus pikkuisen toistakymmentä tonnia.. Vastaava pelkkä bensamobiili maksaisi n. 200k€

      Tämä ultrapositiivinen asia varmaan muuttuu ajan mittaan Suomi-suuntaan, mutta nyt tuo pointti on noin ja esim. firma-autoksi sähköautoilua tuetaan myös latauspaikan kustannusten suhteen ihan selvällä rahalla. Tuota asiaa täytyy hiukan selvitellä...
      Kiitos hienosta raportista taas! Näitä on aina tosi mukava lukea! Oletko miettinyt autoreportterin hommia? Sussa olisi ainesta!!!

      Fiskeriä tuli testattua tuossa pari viikkoa sitten. Ei kyllä säväyttänyt sitten millään lailla. Hemmetin mukava sitä oli ajaa ja paljon modernia tinkeltankelia mutta ei se mikään urheiluauto ole... Mielenkiinnolla jään odottamaan sun raporttia.

      Possuja ja Bemareita

      Comment

      • jva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1419

        Hemmetin hieno toi Ballen kuva - Fisker Karma on tuosta kulmasta katsoen aika jännästi muotoiltu, se tuo mieleen piirteitä aika monestakin autosta. Ehkä eniten tuosta kulmasta katsottuna löytyy MB SL:n piirteitä kylki- ja kattolinjasta, mutta on siinä myös hiukan Aston Martinia ja Jaguaria, ehkä jopa aavistus Peugeotia (mikä ei kyllä meriitti taida tässä kohtaa olla.. )
        Ballen Possua unohtamatta - joka tuossa kuvassa kuitenkin se urheiluauto on

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17573
          • Turku

          Vesi kielellä odottelun tuota raportti M550d:stä ja vertailua äsken koeajettuun ämmäläiseen !
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Originally posted by jva View Post
            Hemmetin hieno toi Ballen kuva - Fisker Karma on tuosta kulmasta katsoen aika jännästi muotoiltu, se tuo mieleen piirteitä aika monestakin autosta. Ehkä eniten tuosta kulmasta katsottuna löytyy MB SL:n piirteitä kylki- ja kattolinjasta, mutta on siinä myös hiukan Aston Martinia ja Jaguaria, ehkä jopa aavistus Peugeotia (mikä ei kyllä meriitti taida tässä kohtaa olla.. )
            Ballen Possua unohtamatta - joka tuossa kuvassa kuitenkin se urheiluauto on
            Joo, hieno kuva todellakin. Possu on komea ja Fisker moderni. Sulassa sovussa vanha ja uusi. Kyllähän Peugeotilla on aika komeita autoja nykyään, että kyllä ranskalaisetkin muotoilua osaa.

            Mielenkiintoista tosiaan nähdä miltä Fisker tuntuu ajossa. Sitä odotellessa tarinaa M550d:stä..
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • Italowestern
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 507
              • Vantaa

              Originally posted by Balle View Post
              Kiitos hienosta raportista taas! Näitä on aina tosi mukava lukea! Oletko miettinyt autoreportterin hommia? Sussa olisi ainesta!!!

              Fiskeriä tuli testattua tuossa pari viikkoa sitten. Ei kyllä säväyttänyt sitten millään lailla. Hemmetin mukava sitä oli ajaa ja paljon modernia tinkeltankelia mutta ei se mikään urheiluauto ole... Mielenkiinnolla jään odottamaan sun raporttia.
              Kiitos kiitos, hauska kuulla, tää on sitä moottoriterapiaa. Yhtä isoa autoraporttia koko elämä.

              Joku geenihäiriö aiheuttaa pohjattoman kiinnostuksen noihin moottorihärveleihin, mutta myös joihinkin muihin tekniikkavempaimiin ja soittimiin. Koskahan tää teini-ikä loppuu??

              Inchcapen myynti-ihmiset kertoivat, että noita Fiskereitä on jo muutama kovassa käytössä ja tuotetta kehitellään eteenpäin kaiken aikaa. Mielenkiintoinen konsepti jokatapauksessa.

              Amperalla kävinkin jo koeajolla, mutta vertaillaanpa näitä sähköautoja vaikka sitten keskenään. Idea oli siinäkin aika samankaltainen kuin Fiskerissä, mutta lähempänä kuluttajaa ainakin hinnaltaan.
              sigpic
              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Teutoonien ratkaisu talvisotaan: BMW M550d Neliveto Rynnäkködiisseli

                Tunnustetaan heti näin aluksi, että olen ollut jo pitkään aika hämmästynyt Dieselien kasvaneesta suosiosta, mutta että miksi ihmeessä pitää olla tarjolla vielä DIESEL M550d X-Drive sen aidon ja alkuperäisen bensalla kulkevan jalon takavetoisen urheilusedanin rinnalla??? Mikä idea siinä voi olla takana?

                Tietenkin nykytilanteessa, kun autoveroa lasketaan yksipuolisien päästöjen perusteella, on diesel monesti kannattavampi hankinta puhtaan taloudellisesti, mutta se ei selitä kaikkea.

                Olisiko sitten pitkä toimintasäde ja tasainen vääntö sekä parantuneet käyttöominaisuudet suhteellisen alhaisen kulutuksen ja parantuneiden päästöominaisuuksien kanssa se resepti, jonka ansiosta jopa 70-80% isommista myydyistä Bemuista on nykyään Dieseleitä?

                Varmaankin asia on näin, mutta se ei poista ihmetystäni siitä, miksi tällainen M5-tyyppinen ratkaisu on täytynyt kehittää Dieselinäkin.

                Jotenkin se mielestäni sotii Dieselin alkuperäistä tarkoitusta vastaan mutta ei kai tässä ahdasmielisyys auta vaan täytyy ottaa selvää, mistä on oikein kysymys.

                Koeajo järjestyi Salmenaution Heikin vetämässä Espoon Laakkosen pisteessä Lindgrenin Matin suosiollisella avulla. Kiitokset siitä.

                Ulkoisesti musta M550d ei juurikaan poikkea bensaämmästä, vaan sekä edestä, että takaa asiaa paremmin tunteva erottaa nämä tykit massasta ja toisistaan erinäisten yksityiskohtien avulla ilman takaluukun tekstejäkin.

                Bensamallissa klassinen neljän pakoputken pään rivistö kertoo viestin, olen M, harkitse ennen kuin kisaat. Dieselmallissa on niiden tilalla kaksi leveää kantikkaan muotoista savupiippua. Keula on aika samanhenkinen bensaämmän kanssa. Yleisilme on messevä ja arvokas. Kalliilta ja menevältä näyttää.

                Jutellessani Matin kanssa autoista, kävi selväksi, että hintaero bensaämmän ja dieselämmän välillä on melkoinen. En nyt ihan tarkkaan käynyt varusteita vertaamaan, mutta siinä missä uusi M5 bensamalli maksaa alkaen n. reilut 200.000€ niin dieselmallin saa jo alkaen n. 113.000€

                Se on valtava hintaero. Lisäksi dieselmalli on vielä neliveto, joten sillä ei jää hankeen makaamaan ja lähtee siis liikkeelle varmasti huonommallakin kelillä. Rinnalla on sitten myynnissä uusi korimalli eli 640d, joka on ehkä BMW:n kaunein neliovinen koskaan. Se ei sitten ole ihan näin tykki kuitenkaan tehoiltaan.

                Paperilla alle puolen sekunnin ero 0-100km/h kiihdytyksessä bensaämmän eduksi kesällä muuttunee muutaman sekunnin eroksi toisinpäin talvikelillä.

                Mutta mutta.. istuudunpa autoon ja kuuntelen opastusta eri ominaisuuksien ja varusteiden käytöstä. Stereot ovat samaa maata molemmissa eli varsin hienosti soivat. Penkit ovat myös dieselmallissa erinomaiset ja ergonomiat luonnollisesti molemmissa ämmissä aika samankaltaiset.

                Tässä on peruutustutka hiukan riisutumpaa mallia mutta sisältää kyllä varsin kattavan informaation auton peruuttamiseksi turvallisesti. Vaihteita voi vaihtaa sekä automaattisesti että manuaalisesti rattivivuista tai kepistä.

                Ajo-ohjelmia on useita alkaen taloudellisimmasta eco-comfortista aina "non eco" sportiin ilman luistonestoja tai ylivaihteita. Liikkeelle lähden normaali comfort asetuksella.

                Taajamassa rauhallinen ajo ei tuo esiin mitään erikoista, jotenkin ei tunnu yhtään ämmältä näin ensialkuun, kun laatikko tekee töitänsä ja kierrokset ei kerkeä juuri nousemaan kuin hiukan reiluun pariin tonniin rauhallisella etenemisellä. Alusta on mukava ja auto luonnollisesti hieno ajaa.

                Äänikään ei kuulosta sen kummallisemmalta kuin missä hyvänsä normidieselissä. Hmmm...

                Viimeisistä valoista sitten turuntielle ja kiihdytelläänpäs hiuukaannn reeeiluummiinNNNN. mmmmmMMMMÖÖÖYYRRRRRR!!! No jaaahas! Tästähän tuli kertalaakista ihan toinen auto! TURBO TODELLAKIN POTKII ihan vanhan ajan malliin.

                Pakko hiukan höllätä ja kokeilla uudestaan.. 60 vauhtia ja kiihdytystä uudelleen.. JOOO O. Kikdaunilla kyllä lähtee!! Muuutta mutta, mikä on tämä vanhan ajan viive polkimessa?? Ja miksi alakierroksilla ei tunnu tapahtuvan juurikaan mitään erikoista? Dieselinhän pitäisi vääntää alhaalta asti..

                Tutkitaanpas tarkemmin, kun tuntuu niin oudolta, nostelen kierroksia asteittain ylemmäs ja pumppailen kaasua, katsotaan millä kierroksilla tämä auto alkaa kulkea, 2000, ei mittää, 2300, ei mittää, 2600, ei mittää 2900, ei mittää... 3100 NO NYT SE LÄHTEE ja kiihtyy 5300 asti kunnes vaihtaa isompaa pesään!!

                Eli tämä ämmä diisseli ei ole mikään perusdiisseli todellakaan vaan aivan kaksijakoinen janomoottori. Alle 3000 kierroksen se on kuin mikä tahansa perusperheauton moottori ja polkimen vaste on rehellisen turbomainen. Lyhyt polkaisu ei aiheuta yhtään mitään missään vaan poljin tulee pitää syvemmällä hetki, ja sitten alkaa tapahtua, edellyttäen, että kone itse saa vaihtaa sopivan pykälän sisään tai että sen tekee kuljettaja manuaalisesti.

                Mutta vaikka kierrosluku pidetäänkin 3000 tai yli, niin se sama pikkuhetki menee siihen, että auto vastaa kuljettajan komentoon. Sitten kun se vastaa, niin tehoa on tarjolla vaikka rekan peräosaston vetämiseen. Siihenhän tehokkaat diisselit on tehty ja sopii niihin hommiin kuin nenä päähän.

                Tämä auto on saanut käskyjä kuskeilta riittävästi koska keskikulutusmittari näyttää 9.7L/100km. Niin, mikä se idea siis tässä autossa on?

                Tämä on diisselifanien oma ämmä. Voimaa on kuin pienessä kylässä välillä 3000-5300rpm ja myös ääni on komea sillä välillä. Kuitenkin se bensaämmän herkkyys ja vaste on sitä mitä sanotaan urheiluautoksi. Tämä on enemmänkin muskelidiisseli.

                Jaa-a. Noh, edetäänpäs sateen kastelemaan mutkaan ylikovaa ja katsotaan miten se siitä selviää. ...ei niin mitään vaikeuksia ja niin, noh tämähän on neliveto. Mutkassa kaasun lisäys aiheuttaa vain renkaiden pidon lievää vähenemistä, mutta auto etenee vieläkin rajummin kuin odottaisi. Tällä voi ajaa aikalailla niin kuin sielu sietää. Takaveto bensamalli saattaapi talviliukkaalla ja myös vesikelillä olla altavastaajan asemassa kun naapurin taksisetä pyyhkäisee poka kyydissä ohi.

                Mutta sittenkin. Tuo moottorin kaksijakoinen ja hiukan "ihmettelevä" luonne ei minusta ole aivan sitä mitä varsinaiselta ämmältä odottaa.

                Silti erittäin helppoa on kuitenkin uskoa että näitä menee kaupaksi. Sen verran raakalaismainen voimanpesä on kyseessä. Ja sitä viivettähän kaasupolkimessa tulee vain kiihdytyksen alussa, eli kun painetta on imusarjoissa, niin vaihdot menee kuin unelma ja peli poistuu paikalta uskomattomalla rivakkuudella.

                Tästä ei voi sanoa että pirteä vaan tämä on paholaismaisen tehokas auto. kokeillaas vielä eri ajo-ohjelmia. Painetaan päälle sport. Nyt ylivaihde jää selvästi pois kuvioista, kun kierrokset nousee jonkin verran moottoritievauhdissa.

                Mutta varsinaista huomattavaa eroa kaasuvasteessa ei silti ole. Edelleen se sama 3000 kierrosta on minimiporras, josta lähdetään kunnolla kiihtymään. Alusta kuitenkin tiukkenee hiukan ja ehkä ohjauskin. Mutta laitanpa takaisin comfort asentoon, koska varsinainen suorite ei muutu kummemmin. Ehkä sitten radalle se voisi olla mukava asetus.

                Kun 120 on jo vauhtia ja poljinta painaa pohjempaan ja kun kierrokset nousevat sen kolmen tonnin kohdille, niin silloin lähdetään.. Se on kuulkaa niin, että tämä on varmaankin alunperin suunniteltu ja tehty BMW:n oman sikariportaan autoksi, jotta voi sanoa ajavansa ECO-diisselillä.. hehh.. mutta kulku on jotakuinkin yhtä tehokkaan oloista kuin bensaämmälläkin.

                Varsinainen urheiluauton herkkä luonne vain puuttuu, eli tälläkin toki kuski osaisi ajaa vaikka kilpaa, mutta turboviive on sitä luokkaa, että homma käy työstä ja niinpä nautinnollisempaa on vain ajaa siististi ja ohitella sopivalla rivakkuudella muita autoja. Jalkoihin ei takuulla jää missään tilanteessa.

                Ruusut roimasta voimasta, äänistä (vaikka osa tulisikin kaiuttimista) ja erinomaisesta alustasta nelivetoineen sekä ergonomiasta ja hinta/teho-suhteesta. Risut taasen turbon (tai mistä nyt käytännössä johtuneekaan) viiveestä ja koneen kaksijakoisuudesta.

                Sitten tuon alustaohjelman muutoksen jälkeen auto pyyteli hetken ajamaan rauhallisesti. Ehkä joku softan pätkä ei saanut komentojansa alustaan perille välittömästi. Mutta ilmoitus poistui itsestään ja auto kulki koko ajan aivan moitteetta.

                Kuviakin joitain napsuttelin, mutta oikea kamera oli jäänyt himaan, joten katsellaan, jos niitä saisin sekaan hiukan perästä päin kuten aiemminkin..

                Noh, ei muuta kuin tykki takaisin kotipesään ja ajotuntemuksia miettimään.

                Laitehan on jokaisen "taksikuskin" unelma. (vitsi vitsi, vaikka varmaan tuokin pitää paikkansa) Näyttää viitoselta mutta tuntuu ja kuulostaa ämmältä. Kuluttaa soppaa reilusti, jos niin tahtoo, mutta kyllä matkaa tekee edukkaastikin.

                Ja M550d irtoaa siis kaupasta uutena about samaan rahaan kuin vuoden vanha bensaämmä. Ajoneuvoverot vuodessa sitten Trafin diisselihinnaston mukaan.

                Sitten vaan koeajoaikaa varaamaan, jos M-ahtava diisseli kiinnostaa. Ja yleisestä diesel-kiinnostuksesta päätellen, miksei Le Mans-tyyppinen voimakas diesel kiinnostaisi.

                Oma valinta on edelleen M5 bensakasilla, bensaturbokasilla tai V10:llä. Niissä on mielestäni enemmän sitä jotakin, eli Motorsportia. Mutta päätä itse kumpi sinusta on mukavampi yhdistelmä kortin kuivuttamiseen.

                INFOA JA TEKNIIKKAA:

                HINTA 6/2012 (EUROA)116 832
                Hinta (ei lisäv.)112 897
                Käyttöetu: 1.620 €
                Vapaa autoetu: 1.815 €

                MITAT JA PAINOT
                Pituus (m)4,910
                Leveys (m)1,860
                Korkeus (m)1,462
                Akseliväli (m)2,968
                Omamassa (kg)1,970

                MOOTTORI
                Tyyppi:R6
                Iskutilavuus (cm³)2 992
                Ahdin:3kpl turboja
                Sylinterimitat (mm)90,0x84,0
                Venttiilit (kpl)24
                Puristussuhde:16,0
                Teho:280 kW/381 hv 4000–4400 rpm
                Vääntö:740Nm/2000-3000rpm
                Päästöt:CO2 165g/km

                VOIMANSIIRTO
                Vetotapa:neliveto
                Vaihteisto:A8

                RENKAAT
                Rengaskoko edessä245/40 R 19
                Rengaskoko takana245/40 R 19

                SUORITUSKYKY
                Huippunopeus: 250 km/h
                Kiihtyvyys: 0-100km/h 4.7s

                Henkilömäärä: 5
                Last edited by Italowestern; 18-09-2012, 23:45.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3749
                  • Kajaani

                  Hyvää arvostelua jälleen kerran ! Kiitokset!

                  Kyllä minäkin varmaan ottaisin ihan bensaämmän, jos voisin valita .

                  - Antti -

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    Originally posted by Anzafin View Post
                    Hyvää arvostelua jälleen kerran ! Kiitokset!

                    Kyllä minäkin varmaan ottaisin ihan bensaämmän, jos voisin valita .

                    - Antti -
                    Kuvitellaas vähän:

                    Saisit auton ilmaiseksi käyttöön, ts. et maksa kuin käytöstä:

                    Ottaisin 550:n nelivedon, kulutuksen ja dieselin takia ;-)

                    Jos joku muu maksaisi polttoaineet, kai se M5 silloin EHKÄ tulisi otettua.
                    jos sekin olise 4WD, silloin se tulisi varmasti otettua.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Anzafin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 3749
                      • Kajaani

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Kuvitellaas vähän:

                      Saisit auton ilmaiseksi käyttöön, ts. et maksa kuin käytöstä:

                      Ottaisin 550:n nelivedon, kulutuksen ja dieselin takia ;-)

                      Jos joku muu maksaisi polttoaineet, kai se M5 silloin EHKÄ tulisi otettua.
                      jos sekin olise 4WD, silloin se tulisi varmasti otettua.
                      No tosiaan kyllähän se neliveto tekisi autosta käytännöllisemmän, mutta juuri nyt tuntuu siltä että dieselin katkua on haisteltu vaihteeksi tarpeeksi . Polttoaineen hinta ei minulla olisi niin ongelma, sillä kilometrejä minulla tulee aika vähän.

                      - Antti -

                      Comment

                      • Nifa
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 292
                        • Kymenlaakso™

                        Originally posted by Italowestern View Post
                        Jutellessani Matin kanssa autoista, kävi selväksi, että hintaero bensaämmän ja dieselämmän välillä on melkoinen. En nyt ihan tarkkaan käynyt varusteita vertaamaan, mutta siinä missä uusi bensamalli maksaa yli 210.000 niin dieselmallin saa jo alkaen n. 130.000.
                        BMW.fi väittää hinnat alkaen 117.000 € tuolle M550D:lle. :I
                        "That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          Originally posted by Nifa View Post
                          BMW.fi väittää hinnat alkaen 117.000 € tuolle M550D:lle. :I
                          Kiitos oikaisusta. BMW:n antama informaatio pitää toki paikkansa, anteeksi epätarkka määrittely, mutta sitten meneepi tehdastilaukseen ja varustusta karsitaan, eli hintaero alkaen siis vielä reippaampi. Korjaan sen tuonne raporttiini. Kyseinen koeajoauto oli hinnaltaan kuitenkin n. 140.000.

                          Tuskinpa tuon auton ostajat sitä ihan perusvarusteilla monikaan ottaa.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • Italowestern
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 507
                            • Vantaa

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Kuvitellaas vähän:

                            Saisit auton ilmaiseksi käyttöön, ts. et maksa kuin käytöstä:

                            Ottaisin 550:n nelivedon, kulutuksen ja dieselin takia ;-)

                            Jos joku muu maksaisi polttoaineet, kai se M5 silloin EHKÄ tulisi otettua.
                            jos sekin olise 4WD, silloin se tulisi varmasti otettua.
                            No eipä noissa tuo kulutusero kuitenkaan ole valtava, koska 4-veto tuppaa kuluttamaan enempi joten ero tulee lähinnä käytännössä toimintaperiaatteesta ja juurikin nelivedosta.

                            Makuasia kesällä, ehkä talvella kuitenkin neliveto olisi mukava noin kulkuisalle pelille. Silti se bensa M5-mallin herkkyys ja tunnokkuus oli aivan fantastista luokkaa ja auton jämäkkyys erinomainen ollakseen noin korkea ns. peruskorinen sedan.

                            Siinä ainoa miinus tulee oikeastaan kauneustekijöistä, eli se näyttää suhteellisen tavalliselta autolta. Joillekin sekin asia taas on juuri pelkkää plussaa.
                            sigpic
                            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                            Comment

                            • Italowestern
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2008
                              • 507
                              • Vantaa

                              Nürren armoitettu kotiseutukilpuri, Porsche Turbo 997

                              Aasin siltana tuosta M550d-mallista johtaen, nelivetoisista autoista puheen ollen, olen jo pitkään haikaillut päästä testaamaan 997 tai 996 Turbo Porschea, joissa sekä ulkonäkö että ominaisuudet olisivat aika mojovat näin faktapohjalta mietittynä. Hiukan se yleinen tilojen puute vaan mietityttää noin mahdollista omaa käyttöä ajatellen.

                              Kyseinen autohan oli tarkoitus käydä koeajelemassa jo ajat sitten, mutta nyt kun asia pulpahti taas mieleen, niin uteliaisuus aiheeseen kasvoi nopeasti ylivoimaiseksi.

                              Siispä soittamaan Asunnan Harrille Porsche Centeriin, kun heillä näytti olevan jopa kaksin kappalein kyseistä autoa käytettynä tarjolla. Sekä Coupé että avo 997 Turbo.

                              Sovimmekin sitten Coupén koeajon juuri täksi päiväksi ja kun tuota klassisen kaunista autoa en ole koskaan omistanut, saati edes koeajanut, niin mielenkiinto on todella korkealla.

                              Porsche Turbo Cup sarjaa tiiviisti seurattuani olen aina ihaillut autojen hienoa ulkonäköä ja tasapainoista käytöstä kilpa-ajossa sekä siksi erittäin jännittäviksi ja tasaisiksi muodostuneita kisoja.

                              Harri oli jo ottanut Turbon valmiiksi ulos ajoa varten ja ilta-auringossa odotteli todella aistikkaan ja upean näköinen urheiluauto. Toistan itseäni, mutta 911 kori on todella tyylipuhdas ja esikuvaansa kunnioittava sulavasti muotoiltu ajaton kaunotar.

                              Kun on juuri koeajanut kahta Bimmerin suorituskykyisintä isoa sedania, niin skaala testiin lähtee aika korkealta liikkeelle.:think

                              Selvää on tietenkin se, että 911 edustaa puhdasveristä urheiluautoa verrattuna noihin Ämmä Viitosiin. Sen tekniikka on 2007-mallia mutta edelleen erittäin modernin oloista.

                              Turbon vaihteisto on 5-vaihteinen automaatti, jota voi myös vaihtaa ratista kummalla kädellä tahansa sekä ylös että alas. Sisusta on hieno ja tyylikäs kinuskin värinen nahka ja päältä kori on pukeva antrasiitti metalli.

                              Autoon istuudutaan melko matalalle ja tunnelma onkin ajoasennon suhteen melkoisesti rinnastettavissa Lambon Gallardoon. Siihen nähden 911 tarjoaa suorastaan ruhtinaalliset sisätilat, myös ajoasennon suhteen, jos kuljettaja on pidemmällä vartalolla varustettu. Tässä on myös kattoluukku, joka antaa kivasti tunnelmaa hienoina kesäpäivinä. Toki rättikattoinen versio olisi silloin se mahtavin.

                              Valitsin koeajoon kuitenkin urheilullisuussyistä Coupén, joka on koriltaan jäykempi ja stabiilimpi. Pakollinen tutustuminen hallintalaitteisiin ja hetken on virtalukko hukassa, mutta löytyykin sitten sieltä vasemmalta puolelta, heh.

                              Tähän Turboon on asennettu lisäksi Tech Artin virityssarja eli n. plus 50 hevosta joissa mukana vielä tasaisempi ja korkeampi vääntökäyrä sekä Akrapovic racing-putkisto, joka merkkinä tutumpi sieltä moottoripyöräpuolelta.

                              Ohjelmointi sisältää lisätehon lisäksi nopeamman kaasuvasteen ja parannetun vaihto-ohjelman laatikolle. Tämä vastaakin aika tarkalleen juuri Turbo-Cup-autoa, mutta normaalilla sisustalla turvakaarien sijaan. Jännittävää!

                              Alustan jäykkyys on valittavissa normaaliksi tai sportiksi, joista valitsen normiajoon tuon pehmeämmän näin alkuun.

                              Pakollinen stereotesti tuo ilmoille varsin asiallisen saundin vaikkakin odotan sitä toista ääntä enempi. Tutkittuani tekniikan saloja jonkin aikaa, uskallan laittaa Turbon tulille.

                              WRRRUMMMM.. onpa miehekäs tyhjäkäyntimurina. Turbohan vaimentaa pakoääniä ja hieno pakoääni onkin positiivinen yllätys. Vastaus kaasuun on yllättävän nopea ja lyhyet kaasun painallukset kuulostavat siltä, että kone on heti täysillä mukana leikissä. Turbossa ei myöskään ole mitään auton stereoihin syötettyjä korostusääniä, vaan moottori kuulostaa tasan siltä miltä se luonnossa kuulostaa.

                              Varovaisesti pykälä päälle ja liruttelen Turbon kadulle varoen matalan oloista alustaa. Noh, pohja ei kuitenkaan ota mistään kosketusta ja päästään ottamaan ensituntumaa autoon.

                              Alusta on jämäkkä mutta silti kohtuullisen mukava normaaliasennossa. Siinäkin selvä yhtäläisyys Lamboon nelivedon lisäksi. Heti huomaa, että Turbo ei siis ole mikään kivireki vaan tällä voisi kuvitella ajelevansa ihan normaalejakin ajoja. Hienoa!

                              Myös kone ja laatikko pelaavat oikein mukavasti yhteen rauhallisessa taajama-ajossa. Ainoastaan rengasäänet ovat melko kuuluvat, mutta ei kauhean häiritsevät kuitenkaan. Jäykkä alusta saa kojelaudasta kuulumaan pieniä nitinöitä töyssyissä, mutta sille tuskin voi pidemmän päälle mitään. Sen verran urheilullinen laite on kyseessä, että tuollaiset pikku äänet tulevat muutaman vuoden käytössä väkisinkin esiin. Eikun stereoita hiukan kovemmalle, niin nitinät jää taustalle.

                              Moottoritien liittymässä voikin sitten heti antaa hiukan voimakkaammin kaasua ja Turbo antaa laulaa.. rrrRROAARRRRRRRR..!! Ääni ja kulku käy käsi kädessä. Tämä auto kiihtyy hiukan päälle kolmen sekunnin 0-100km/h ja sen huomaa!!

                              TAJUTONTA!!! Auto ei vetele mihinkään ja vauhtia kelautuu mittariin siivottomasti, kunnes voimakas jarrutus palauttaa vauhdin hyväksyttyihin lukemiin. AIVAN ABSOLUUTTISEN MAHTAVAAA!!

                              KÖHHHH... Tässä autossa ei ole kyllä mitään rajaa tehon jakelussa. Asfaltti menee sananmukaisesti rullalle, jos on liian ohutta.

                              Sitten mutkatielle kokeilemaan kurvaominaisuuksia. Eli liittymästä ulos ja hanaa. Ei pidossa ole myöskään mitään rajaa, vaikka näin alussa ei uskalla tällaisen auton rajoja hakeakaan.

                              Kaarteissa Turbo istuu nelivetoineen kuin liimattu ja vertailuna esim. M5-malliin, tämä tuntuu vielä reilusti enemmän kilpa-autolta vaikka alusta on jopa mukava. Toki ääniäkin sitten kuuluu sisään alustasta ja moottoripuolelta, mutta tunnelma on aivan stratosfäärissä!!

                              Uskomaton auto kertakaikkiaan!!

                              Turbo suorastaan janoaa radalle siitä huolimatta että se on automaatti. Ajaminen on huippuhauskaa, kun takamuksen ja käsien kautta välittyy niin upeasti kaikki mitä alustassa tapahtuu. No miettikää sitä, kun sen lisäksi teho/paino-suhde on Cup-kilpurilla luokkaa 350hv/kkg ja tälläkin yksilöllä yli 310hv/kkg!! Toki manuaalivaihteilla tässä olisi vielä yksi vapausaste lisää, mutta näillä tehoilla vaatisi sitten kuskilta niin paljon itsehillintää, ettei sitä vaihtoehtoa ole vakiona tehtaalta tarjottu.

                              Koneen ja turbojen yhteissaundi on tuolla Akran putkistolla todellakin muhevan miehekäs ja sehän on nannaa korville.

                              Sitten se kuuluisa Turbo-viive vielä loistaa poissaolollaan ja päinvastoin kaasupolkimen vaste ja vaihteiston yhteistyö on uskomattoman saumatonta.

                              Pienellä polkimen painalluksella tulee sopivasti kiihtyvyyttä auton valitsemalla sopivalla pykälällä ja voimakkaammin painettuna kiihdytys voimistuu ja tarvittaessa pienemmällä pykälällä. Kiihdytyksen arvoa voi siis helposti säätää kesken kiihdytyksen ja aina auto on mukana täysin rinnoin. Tarkoitan sitä, että kone on lähes vaparimaisen herkkä ja tunnokas kuskin ajatuksille ja komennoille.

                              Ja nuo jarrut! Ne on todellakin varmasti lähes formulaluokkaa. Hidastuminen on niin helppoa hallita, että tällä todellakin taitava selviää tilanteista, joihin viisas ei koskaan joudu.

                              No niih!! Jotain tällaista "pelkäsinkin" ja niinpä täytyy myöntää, että 911 Turbo on jo lyhyenkin koeajon jälkeen osoittautunut olevan ajo-ominaisuuksiltaan, hauskuudeltaan ja suorituskyvyltään selkeä ykkönen kaikista tähän mennessä ajamistani autoista. Ainoa pieni miinus fiiliksiin tuli noista lievistä ylimääräisistä kojelaudan nitinöistä, mutta se on todella pieni miinus verrattuna noihin plussiin mitä ajaessa syntyi.

                              Lambon Gallardo yltää toki ulkonäössä ja äänissä sekä vaihdevipujen sijainnissa ylemmäs asteikolla mutta ei 911 Turbo sille paljoa häviä. Tällainen täytyy kyllä ehdottomasti jossain vaiheessa hankkia. WWWRRROOOOOOOOOMMMMM!!!!

                              Plussapuoliin kuuluu myös ehdottomasti Lamboon verrattuna se, että asiallisia Porschen huoltoja sijaitsee Suomessa sopivasti ja että huoltovälikin on kohtuu pitkä. Lisäksi ketjuvetoisilla nokilla varustettuna ei tarvitse mietiskellä, koska se moottorin jakohihna taas täytyy vaihtaa. Itse tehtyjä huoltoja ei tuohon oikein voi suunnitella, jos ei satu olemaan itse autokorjaamon omistaja. Sen verran ahdas on tuo voimalaiteosasto. Mutta todistettavasti se homma hoituu hyvin merkkikorjaamolla. Ja tämä peli toimisi talvellakin...

                              Teinien mahtumista takapenkille auttaa 911-mallin viimeisin painos, jossa akseliväliä ja matkustamoa on pidennetty. Sitäkin mallia täytyy varmasti kokeilla jo ihan pelkästä mielenkiinnosta.

                              Jos vielä arvioi Tiptronic vaihteiston toimintaa Turbon kanssa, niin se on todella hieno. Ei noita pykäliä jää enempiä kaipaamaan. Sen verran jykevästi on vääntöä niin laajalla alueella, että kohtuutonkaan meno ei lisävaihteita kaipaa. Todellinen muskeli-katu-rata-auto tuo 911 Turbo on.

                              Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos yhtään kiinnostaa. 911 ulkonäkö ei myöskään nykyään herätä kauheaa hämmennystä kadulla, koska se on tuttu peli kaikille, eli suhtautuminen on asiallista muiden tielläliikkujien taholta. Kaikki tietävät, että kyseisen muotoiset autot kulkevat riittävästi ja siksi turha kisailu jää pois jo heti kättelyssä. Tietä saa hyvin ja ihailevia katseita myös.

                              Kaikki auton yksityiskohdat kielivät erinomaisen perehtyneestä ja laadukkaasta suunnittelusta sekä toteutuksesta. Asiaan on satsattu ja lisäksi tunnelmaa ja perinteitä kunnioitettu suuressa mittakaavassa. Upeaa.

                              En pidä tyhmänä niitä, jotka hankkivat tällaisen vaikkapa uutenakin, koska tällaisesta Autosta ei ihan heti saa tarpeekseen vaan kumppanuus jatkuu helposti vuosia. Edes tieto siitä, että moottori on "vain" kuutonen, ei himmentänyt ajotunnelmia yhtään. Porschen boxer-koneessa on omintakeinen hieno ääni, jota jaksaa kyllä kuunnella.

                              Tekniset tiedot

                              Teho: 353 kW / 480 Hv(TechArt +50hv), CO2-päästöt: 326 g/km, Huippunopeus: 310 km/h (TechArt 325km/h), Kiihtyvyys (0-100): 3,7 s(TechArt 3,4s), Henkilömäärä: 4, Ovien lkm: 2, Kulutus: Kaupunki: 19.8 l/100km, Maantie: 9.6 l/100km, Yhdistetty: 13.6 l/100km, Omamassa: 1 695 kg, Kokonaismassa: 1 980 kg

                              Automaattivaihteisto, PCM-Navigaatiomoduuli, Porsche Communication Management (PCM) sis. 5,8 tuuman näyttöruudun ja DVD-navigaation, Sport-istuimet nahkaa, Täysnahkasisustus, vakiovärit, Bi-Xenon ajovalot, Porsche Stability Management (PSM), Automaattinen ilmastointi, Sähkötoiminen kattoluukku, Sport-istuimet, Sähkösäätöiset istuimet kuljettajan puolella muistitoiminnolla, Metalliväri, 2 x renkaat, Puhjenneen renkaan täyttöaine ja sähkökäyttöinen kompressori, Renkaiden ilmanpaineen tarkkailujärjestelmä, Vanteiden koristekapselit joissa värillinen Porsche-vaakuna, Kuusi turvatyynyä, ABS-jarrut, Ajotietokone mittaritaulussa, Sähkötoimiset ikkunannostimet yhden painalluksen toiminnolla, Sähkösäätöiset ja lämmitettävät ulkopeilit, 3-puolainen sileänahkainen Sport-ohjauspyörä, Lämmitettävä takaikkuna, Takalasin pyyhin, Porsche Active Suspension Management (PASM) aktiivijousitus, Vaihtuvavälityksinen tehostettu ohjaus, Autom. himmentyvät sisä- ja ulkopeilit ja sadetunnistin pyyhkijöille, BOSE Surround Sound System (digital), PCM keskikonsolin 5,8 tuuman näyttöruutu sis. cd-radion ja informaatiojärjestelmän, Piiska-antenni, Neliveto, Turbo...
                              Last edited by Italowestern; 27-09-2012, 23:45.
                              sigpic
                              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

                                Odotinkin mielenkiinnolla juttu 550d:stä.

                                Mulle tuo kelpais farkkuna milloin vaan kun vaan joku maksais sen ensin
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X