BayObLG v. 16.09.1983:
Das Verbot des § 22 StVG erfasst auch den missbräuchlichen Gebrauch ausländischer Kennzeichen.
OLG Bamberg v. 25.09.2007:
In Abgrenzung zu BayObLG, 11. März 2004, 1 ObOWi 427/03, BayObLGSt 2004, 29 und BayObLG, 22. März 2004, 1St RR 135/03, 1St RR 135/2003; BayObLGSt 2004, 38, sowie EuGH, 2. Oktober 2003, C-12/02, DAR 2004, 213 („Grilli“-Verfahren) ist ein Fahrzeug, das nach Fernzulassung mit gültigen Zulassungsdokumenten und amtlichen Überführungskennzeichen des EU-Heimatstaates des Fahrzeughalters in einem anderen EU-Mitgliedsstaat in den Verkehr gebracht worden ist, um es in einen weiteren EU-Mitgliedsstaat zu überführen, nach § 1 IntKfzVO a.F. (neu: § 20 FZV) zum (Transit-)Verkehr im Inland zugelassen. Der Fahrzeugführer macht sich dann nicht wegenKennzeichenmissbrauchs gem. § 22 Abs. 1 Nr. 1, Abs. 2 StVG strafbar.
Mikä siinä on niin vaikeaa hankkia Saksassa ne asianmukaiset siirtokilvet vakuutuksineen? Jos mennään ostamaan tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen arvoinen auto, ei luulisi olevan yhdestä 100€:sta homma kiinni? :think
Ehdotettiin aluksi kaupantekopäiväksi perjantaita. Liike on lähimmältä kv. lentokentältä n. 2-300km päässä. Kilpikonttorille on liikkeestä matkaa 45min/suunta. Liikkeesä pitäisi olla klo 10 ja kaupat tehty, jotta ehtisi kilpikonttorille. Varattiin sitten lennot jo tiistaiksi jotta ei viikonloppu painaisi päälle. Sama homma kilpikonttorin aukiolojen suhteen myös (yllätys, yllätys) keskiviikkona. Torstaina olisi kuulemma auki alkuiltaan. Ei ole tästä maailmasta nuo aukioloajat (imo).
Eli rahaa menee se satku, kilpikonttorireissuun min. 2 tuntia, kilpikonttorin aukioloa pitää venata ylimääräinen päivä perillä. Ei oikein iske tämä kuvio meikälle ja etsin tässä vaihtoehtoisia toimintamalleja. Lisäksi tämä asia (suomalaiset siirtotarrat EU:ssa) kiinostaa minua hivenen juridisesti.
Ehdotettiin aluksi kaupantekopäiväksi perjantaita.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että auton haku Saksasta on aina kaikkine kuvioineen yksinkertaista? Sinun tilanteessa pyytäisin myyjäliikettä hankkimaan siirtokilvet sinulle valmiiksi. Tai sitten yksinkertaisesti yövyt Saksassa tarvittaessa yhden ylimääräisen yön - ihan kuten muutkin autonhakijat joutuvat tässä tilanteessa tekemään!
Saksalaista byrokratiaa tuntien voin kertoa, ettei ole sitten mukava alkaa selvittämään saksalaisten poliisien kanssa suomalaisten siirtokilpiesi voimassaoloa. Jos poliisit näkevät siirtotarrasi, sinut tullaan varmasti pysäyttämään. Ja pahimmassa tapauksessa saat sekä sakot että joudut hankkimaan myös saksalaiset siirtokilvet. Puhumattakaan tilanteesta, jossa joudut liikenneonnettomuuteen..
Tietysti on jokaisen oma asia, haluaako ottaa riskiä kyseisessä asiassa. Omasta mielestäni ei ole n. 100€ arvoinen riski tai edes ylimääräisen yöpymisen arvoinen.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Ei kai kukaan ole väittänytkään, että auton haku Saksasta on aina kaikkine kuvioineen yksinkertaista? Sinun tilanteessa pyytäisin myyjäliikettä hankkimaan siirtokilvet sinulle valmiiksi.
Jos poliisit näkevät siirtotarrasi, sinut tullaan varmasti pysäyttämään. Ja pahimmassa tapauksessa saat sekä sakot että joudut hankkimaan myös saksalaiset siirtokilvet. Puhumattakaan tilanteesta, jossa joudut liikenneonnettomuuteen..
Tietysti on jokaisen oma asia, haluaako ottaa riskiä kyseisessä asiassa. Omasta mielestäni ei ole n. 100€ arvoinen riski tai edes ylimääräisen yöpymisen arvoinen.
edit:"it's not possible for me to get the yellow plates, because we need youroriginal passport."
En tiedä mitä uhkia siirtokilvillä ajo tuo jos joutuu onnettomuuteen. Syyllisyyttä ei kait ratkaista kilpien perusteella ja jos auto, kuski ja vakuutukset on kunnossa niin mitä haittaa suomalaiset siirtokilvet voisi tuoda onnettomuustilanteessa?
Meillä on suunnitelmissa kuvio lähteä vaimon kanssa automatkalle viinialueille, joten vietetään aikaa mielummin siellä kuin Baijerissa. Asiat ei ole aina niin mustavalkoisia kuin äkkikatsomalta saattaa näyttää. 100 euroa on merkityksetön raha tässä projektissa.
Saksalaista byrokratiaa tuntien voin kertoa, ettei ole sitten mukava alkaa selvittämään saksalaisten poliisien kanssa suomalaisten siirtokilpiesi voimassaoloa. Jos poliisit näkevät siirtotarrasi, sinut tullaan varmasti pysäyttämään. Ja pahimmassa tapauksessa saat sekä sakot että joudut hankkimaan myös saksalaiset siirtokilvet. Puhumattakaan tilanteesta, jossa joudut liikenneonnettomuuteen..
Originally posted by nullzwei
trolli
itse olet. erittäin suurella todennäköisyydellä pysäyttävät ja yhtä suurella todennäköisyydellä pääsee selvittämään asiaa asemalle. jos ei ihan välttämättä halua ongelmia reissulleen, niin tuo pelleily kyllä kannattaa unohtaa. toki jos extreme matkailu kiinnostaa ja haluaa tapella saksan poliisien kanssa ja päteä kilpiasioissa, niin tuohan on mitä mainioin konsti siihen hommaan
Helpointa maata kotona takkatulen ääressä sohvalla konulasi kädessä ja antaa ammattilaisen hoitaa homman
3 päivää palkatonta töistä, lennot, lauttamatka, siirtokilvet, turkkilainen huijarikauppias, Finnlinesin baariin 200e ja vihainen eukko kotona.
Tietty jos ottaa reissun ihan lomamatkana ja kokemuksena, niin aivan toinen juttu. Ite olin oman auton tuonnin aikaan helvetin kiireisenä Norjassa telakalla painamassa 16h päivää, kun tuontifirman työntekijä soitteli (joka paljastui myöhemmin sitten Foorumilaiseksi täältä), että on koeajolla auto vaikuttaa olevan OK. Eipä tarvinnu katua omaa valintaa.
En muista olenko kirjoitellut kilvistä viime aikoina tänne.
Kesällä haimme E91:n ja ongelmana oli se, että retki kesti melkein 10 päivää. Ongelma? Niin, kun myyjäliikkeen kaveri (BMW Händler, muuten kyllä oikein avulias) ei halunnut avustaa punapäissä. Syyhän on pari sivua aikaisemmin Juhiksen kirjoittamana: niihin tarvitaan kuukauden käyttömaksun maksu, jonka voi tehdä ainoastaan maksamalla käteisellä Sparbankin tilille. Olen senkin tänä vuonna jo kerran tehnyt ja siinä saa ajella kyllä autolla ihan tarpeeksi. Se ei todellakaan mene kädenkäänteessä!
No, meidän ongelma ratkesikin mukavasti, kun hommasin keltapäät: mukana konttorilla oli tuo myyjäkaveri, mutta itse asian hoidin itse. Hauskin vaihe oli tuo Suomalaisen osoitteen kirjaaminen. Aluksi yritin tavata (siis saksaksi), mutta virkailija katsoi, että homma menee parhaiten (kommen Sie hier, bitte... ) siten, että itse näpyttelin sen heidän systeemiin
Kun olimme aikamme Saksaa ja Belgiaa kierrelleet ja kilvistä virta loppunut, haimme uudet. Pääsin sielläkin näpyttelemään osoitteen...
Mutta: ilmeisesti edelleenkään ei voi tietää etukäteen, antavatko kilvet ulkomaalaisille.
PS kotimatkan teimme Tanskan läpi ja pari päivää etelä-Ruotsissa viettäen. Muistelisin, että jossakin vaiheessa taisi poliisikin ajaa perässä, mutta eivät pysäyttäneet.
PS2: minulle on edelleen epäselvää, miksi jotkut haluavat tieten tahtoen mahdollisia hankaluuksia kerjätä. Näitä on noilla tarrakilvillä ajelu ja mahdollisten sakkojen maksamattomuus.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
itse olet. erittäin suurella todennäköisyydellä pysäyttävät ja yhtä suurella todennäköisyydellä pääsee selvittämään asiaa asemalle. jos ei ihan välttämättä halua ongelmia reissulleen, niin tuo pelleily kyllä kannattaa unohtaa. toki jos extreme matkailu kiinnostaa ja haluaa tapella saksan poliisien kanssa ja päteä kilpiasioissa, niin tuohan on mitä mainioin konsti siihen hommaan
Mihin auktoriteettiin tai faktaan väitteessäsi vetoat?
Jokaisen on rekisteröitävä ajoneuvonsa siinä jäsenvaltiossa, jossa hänen pysyvä asuinpaikkansa sijaitsee.
Tieliikennettä koskevan Wienin sopimuksen 35 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaan sopimuspuolet eivät saa estää toisen sopimuspuolen rekisteröimien moottoriajoneuvojen kuljettamista, jos kuljettajalla on mukanaanrekisteröintitodistus.
Väliaikainen rekisteröinti:
Ajoneuvon kuljettajalla on hyvä olla mukanaan vihreä kortti, jolla todistetaan, että hänellä on vähintään se pakollinen liikennevakuutus, jota vierailumaan lainsäädännössä vaaditaan.
Jäsenvaltioksi, jossa riski sijaitsee, on katsottava ajoneuvon määränpääjäsenvaltio 30 päivän ajan siitä lähtien, kun ostaja on hyväksynyt toimituksen, vaikka ajoneuvoa ei olisi virallisesti rekisteröity määränpääjäsenvaltiossa.
Siirtoluvan yhteydessä annettavaa siirtotarraa on pidettävä rekisterikilpenä liikennevakuutusdirektiivien näkökulmasta ja siten Suomen antaman siirtomerkin yhteydessä ajoneuvon osalta vastuulliseksi valtioksi tulee Suomi.
Mihin auktoriteettiin tai faktaan väitteessäsi vetoat?
Siirtoluvan yhteydessä annettavaa siirtotarraa on pidettävä rekisterikilpenä liikennevakuutusdirektiivien näkökulmasta ja siten Suomen antaman siirtomerkin yhteydessä ajoneuvon osalta vastuulliseksi valtioksi tulee Suomi.
Kyllä, mutta Polizei ei välttämättä ole kaikista (jos mistään) EU-direktiivistä tietoinen.
Jos on aikaa (eli ei mikään kiire jollekin lautalle tms), voihan sitä harrastaa. Eihän noilla tarroilla ajelu laitonta ole, mutta ei homma välttämättä sujuvasti mene.
Luulen, että ymmärrän, mitä ajat takaa. Jos ajo tyssäisi, koko tarrakilpisysteemi jollakin aikataululla (kunhan Suomi on ottanut "pari" kertaa turpaan EU-oikeudelta) muutettaisiin.
Olen itsekin ehdottanut, että heti, kun tuo auton maahan, siihen annettaisiin varsinaiset kilvet. Näin ratkeaisi monta ongelmaa. Samalla voitaisiin poistaa rekisteröintivero, niin senkään maksamista ei tarvitsisi seurailla. Ja kilvet voitaisiin antaa jo etukäteen, jos (tässä paino sanalla JOS) auton tunnistetiedot on tiedossa.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment