Tosta toisesta autosta tempaistuilla laatoilla. Aikaa meni kolme päivää, kun kävin Kleemannilla Tanskassa softaamassa auton ja asennuttamassa pakosarjat. Ja aamulautta tosiaan oli tuon 49€ hintainen.
Ohhoh, kolme päivää neljällä leivällä. Ootko joku erikoisjoukkojen sissi / entinen muukalaislegioonalainen?
Itse hain kuuteensataan euroon tonnikalataktiikalla, enkä toista kertaa ryanair, 2 yötä kustannustehokkaasti hotellissa, ja yhtä kyytiä frankfurtin lähistöltä tukholmaan ja aamulautalla yli. Ketään tuttuja siellä ei siis ollu etten siinäkään voinut säästää.
Mitä tohon Tukholman ja Turun väliseen lauttahintaan tulee, me keskellä kesää tuotiin auto Viikkarilla yli ja 49€ oli. Aamulla 08 aikaan taisi lähteä ja olla illalla Turussa. Se oli kyllä ihmeen halpa, eikä ollut mitään sondernettoja vaan ihan listahinnalla sillon. 2hengen hytti jossain autokannen alla, ei mitää väliä jyrinöillä kun nukutti niin paljon että meni matka nukkuessa.
Minulla meni noin 800€ kun viimeeksi auton hain Saksasta.
Mikkeli- Pirkkala bensat
Ryanair Hahniin
Advance hotel 1yö
Vuokra-autolla Hannoveriin
Etap hotel 1yö
Kaupat, kilvet
Tanskan ja Ruotsin läpi ajamalla
2 hotelliyötä Ruotsissa, ei pidetty kovin isoa kiirettä matkassa.
Aamulaiva Tukholma - Turku
Kaikki meni about putkeen, onneksi oli rehellinen myyjä ja auto sellainen kun piti. Mitättömällä saksantaidolla seikkaillessa ois moni homma voinu mennä pieleen. Jälkiviisaana ois pitäny ottaa suora lento HKI-Hannover, olisi jäänyt vuokra-auto kulut pois. Toisaalta Ryanairin lentolippu maksoi ehkä 30-40€ joten se oli tosi halpa.
Mä unohdin vuokra-auton kokonaan. Omilla reissuilla autot on haettu lähinnä Etelä-Saksasta ja siitä johtuen en oo koskaan ollut aamulautan aikoihin Tukholmassa. Aina on suunniteltu, että ollaan yötä esim. Scandinavian parkin lähellä etap hotellissa, mutta hotellin kohdalla on aina todettu, että ei jaksa, antaa soittaa vaan. Käytännössä Saksassa joskus 12-14 aikoihin, sitten se 2-3h, että on saatu auto alle. Yleensä illan suussa on päästy liikkeelle. Joskus 16-17 aikoihin. Tukholman seudulle saavutaan sillä aikataululla joskus iltapäivällä/illan suussa. Ilta laivalla paikka maksaa sen 200e.
Noissa kilpiasioissa ei kannata kyllä kovin pelleillä; jos on autossa on väärät kilvet ja on osallisena tai aiheuttaa kolarin, niin vastapuolen korvauksissa on aina tekemistä, vaikka itselle ei kävisi kuinkaan. Käsittämättömiä riskejä ihmiset ovat valmiita ottamaan satasen säästöllä.
Aikanaan omasin Saksassa omat punaiset kilvet (myyjäkilvet) ja sain kerran sakot, kun autossa oli kauppakassi, jossa pari maitotölkkiä. Kilpiä kun ei saa käyttää yksityisluontoisiin ajoihin, vaikka siirtoajoa olinkin tekemässä. Mitähän tapahtuu, jos kiilaa väärillä FIN-kilvillä Zuffenhausenista tulevan täydellä kuormalla olevan rekan ojaan, kun ottaa kuvaa uuden bemun huipuista baanalla?
Suomikilvillä toin. Yhden yön yövyin autossa. Ja neljällä kolmioleivällä selvisin. Plus yksi aamiainen Tanskan Farumissa.
Ei helvetti, tai sitten tuo on joku trolli.
Julkisista: kun hain ensimmäisiä autoja en edes miettinyt muuta vaihtoehtoa kuin vuokra-auto. Nyt, jos on ollut ns nappivalinta tiedossa, olen suunnitellut matkan julkisilla. Säästää yllättävän paljon tuossa ja saa sitä ajella Saksassa muutenkin tarpeeksi.
No, silti: viimeisimmän hankinnassa oli 5 vaihtoehtoa, joten vuokrasin auton. Heti nappasi ensimmäisellä (vuokra-autolla oli ajettu 70 km siihen mennessä). ja auton palautus hyvin aikaisin seuraavana aamuna, että meni vielä yhden vuorokauden vuokralla Tuonne kylään olisi päässyt lentoasemalta muistaakseni suoraan junalla, mutta eihän sitä silloin ajatellut, että heti tärppää...
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Juhannuksen tienoilla tuli noudettua tuo 540iA Berliinistä. Aikataulu oli tiukkaakin tiukempi, mitä nyt töistä pois olematta pystyi venymään. Tästä syystä hinnat ei ehkä olleet edullisimmasta päästä, mutta reissu tuli kuitenkin tehtyä ja taas yhtä kokemusta rikkaampana.
Reissu alkoi perjantai iltapäivällä 15:00 Vaasan rautatieasemalta jolloin pendoliino starttasi kohti Tikkurilaa. 45min varoajalla siirtyminen taksilla Tikkurilasta Helsinki-Vantaalle jossa selviää että kone onneksi 30min myöhässä niin ehdittiin hetki hengähtää. 19:30 tais kone lopuksi lähteä kohti Berliiniä ja sinne saavuttiin 21:30 Suomen aikaa. Taksilla siirryttiin myyjän tonteille reippaassa puolessa tunnissa. Helvetin hätäinen auton tutkailu, rengassarja kyytiin, etukäteen transit-plate.de:stä tilaamani kilvet kiinni ja huoltiksen kautta matkaan n. 22:15. Koko yö tehokasta ajelua kohti Tanskaa ja edelleen Etelä-Ruotsiin. Lauttoja ei käytetty ainuttakaan, kun ei oikein tohdittu arpoa aikatauluja ja ainakaan nettisivujen perusteella ne eivät olisi stemmanneetkaan.
Aurinkokin alkoi hiljakseen nousta Juutinraumaa ylitellessä ja samoilla hetkillä täyttyi vuorokausi samoilla silmillä. Pirteänä kuitenkin jatkettiin kohti Tukholmaa - reissua kuitenkin piristi ilmeisesti Mantorpia kohti ajelevat erilaiset (paino tosiaan sanalla erilaiset) kulkuneuvot, remmiahdettu e92 M3 rääkyi muuten aivan helvetin lujaa eikä M62 jaksanut edes pienen yllätystekijän avulla olla vierellä sekuntia pidempään. Mantorpin ohitettuamme seuraaminen siirtyi vastaan tulevien kaistalle ja samoihin aikoihin vaihdoimme kuljettajaa jonka jälkeen oli kolmen vartin tirsojen aika.
Tukholmaan saapuessamme kello oli puolen päivän tienoilla, eli seuraavaa viikkaria/siljaa oltaisiin jouduttu odottamaan nelisen tuntia. Tämän lisäksi Suomeen saapuminen olisi siirtynyt Sunnuntai aamuun ja kotiutuminenkin pitkälle Sunnuntai päivään, niinpä päätimme jatkaa paahtamista pohjoiseen ja Uumajaan, josta laiva Vaasaan lähtisi n. kuuden tunnin kuluttua. Todella hienojen maisemien ja useiden kuljettaja vaihdosten jälkeen saavuimmekin Uumajan satamaan jopa puolituntia etuajassa. 4h laivamatka Vaasaan alkoi perjantailta väliin jääneellä iltapalalla, lisäksi rästissä olivat lauantain aamupala, lounas ja päivällinen - lautaset kerättiin tosissaan kukkuralle. Ruoan jälkeen alkoi nukkumatin odottelu, joka jätti kuitenkin saapumatta. Noh, klo 2200 saavuttiin Vaasaan ja siitä pikasiirtyminen puolessa tunnissa kotipihaan, auton pikainen pesu, olut ja sänkyyn about 23:45.
Lopputulemana heräsin virkeänä sunnuntai aamuun kotoa, todeten, että ei sitä näköjään joka yö tarvi edes nukkua.
Yhteensä tuli ajoa about 2100km ja 18h. Bensaa meni n. 13l/100km, vaikka koitettiin ajella reippaastikkin (no turhaahan se oli, kun satamassa jäi puolituntia luppoaikaakin. ).
Lisätään vielä loppuun nuo kulut... Eli jos joku jaksoi tuon tekstin lukea, niin huomasi varmasti että reissussa oli kaksi, joka tietty tuplaa matkustuskulut.
- Juna Vaasa-Tikkurila: ~100e
- Taksi Tikkurila-HEL ~15e
- Lento HEL-TXL 376e
- Taksi TXL-Myyjä 35e
- Kilvet toimitettuna myyjälle 75e
- bensaaaaaaaaaa 21x13 -> 273l x 1,7e 464e
- Tietullit yhteensä ~30e
- Laivamatka Uumaja-Vaasa 125e
- Kahvit, ruoat, Red-Bullit jne ~80e
Yhteensä 1300e. Ei ehkä ihan absoluuttinen totuus mutta noille tienoille.
Halpaa tai ei, mutta onpahan ensimmäinen hakureissu takana ja kuten sanottu, kokemus oli hieno. Ens kerralla varataan enemmän aikaa ettei tarvi yhtä soittoa työntää tulemaan.
huomasi varmasti että reissussa oli kaksi, joka tietty tuplaa matkustuskulut.
Yhteensä 1300e
Halpaa tai ei, mutta onpahan ensimmäinen hakureissu takana ja kuten sanottu, kokemus oli hieno. Ens kerralla varataan enemmän aikaa ettei tarvi yhtä soittoa työntää tulemaan.
Laskelmasi on oikea. Sitä ei pidäkään jakaa kahdella. Vai olisiko kukaan pystynyt tekemään tuota yksin? Ei ainakaan laillisilla piristeillä.
Itse asiassa aika hyvä huomio: pikavauhdilla tekemällä haku tulee kalliimmaksi, koska on pakko olla toinen mukana.
Mitähän tuollain tehdyssä reissussa oli hauskaa (ehkä olen jo wanha).
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Tanskan lauttoja kannattaa ehdottomasti käyttää. Ajomatkassa säästää ja lautalla voi syödä, niin ei tarvi pysähtyä erikseen syömään. Lautat kulkee jatkuvasti ympäri vuorokauden. Jossain välissä oli yöllä vähän taukoa, mutta muuten odotusajat on max. 15-30min.
Melkosta matalalentoa on kyllä menty. Itse olen yleensä varannut 5 arkipäivää tommosiin reissuihin niin jää aikaa rauhassa katsella autoja jos se ensimmäinen ei sitten tärppääkään. Lisäksi hyvin nukutun yön jälkeen on yleensä "selvinpäin" katsomassa autoa verrattuna siihen että olisi jo matkustanut puoli vuorokautta ensin.
Julkisista: kun hain ensimmäisiä autoja en edes miettinyt muuta vaihtoehtoa kuin vuokra-auto. Nyt, jos on ollut ns nappivalinta tiedossa, olen suunnitellut matkan julkisilla. Säästää yllättävän paljon tuossa ja saa sitä ajella Saksassa muutenkin tarpeeksi.
No, silti: viimeisimmän hankinnassa oli 5 vaihtoehtoa, joten vuokrasin auton. Heti nappasi ensimmäisellä (vuokra-autolla oli ajettu 70 km siihen mennessä). ja auton palautus hyvin aikaisin seuraavana aamuna, että meni vielä yhden vuorokauden vuokralla Tuonne kylään olisi päässyt lentoasemalta muistaakseni suoraan junalla, mutta eihän sitä silloin ajatellut, että heti tärppää...
Ei ollut trolli. Kaikki on suhteellisuudestakiinni ja myös riskinhalli najSya.
Nykyiset... '14 E500 Coupe
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Onko jotakuta muuta saksan poliisi muistanut kirjeellä reissun jälkeen?
Kirje jossa kaksi A4 ja tekstiä saksaksi. Sen ymmärsin että ylitystä 21km/h ja kirjeessä olevilla tunnuksilla saksan poliisin sivuilta näkee kuvat. Kysymys kuuluukin että täytyykö tuo toinen paperi lähettää täytettynä takaisin, ns. myöntäminen liikenne rikkomuksesta, ja sakko seuraa perässä? Niin, ja oletteko yleensäkään maksaneet noita?
Onko jotakuta muuta saksan poliisi muistanut kirjeellä reissun jälkeen?
Kirje jossa kaksi A4 ja tekstiä saksaksi. Sen ymmärsin että ylitystä 21km/h ja kirjeessä olevilla tunnuksilla saksan poliisin sivuilta näkee kuvat. Kysymys kuuluukin että täytyykö tuo toinen paperi lähettää täytettynä takaisin, ns. myöntäminen liikenne rikkomuksesta, ja sakko seuraa perässä? Niin, ja oletteko yleensäkään maksaneet noita?
Monesti on muistettu, ei tarvitse reagoida mitenkään noihin. Maksimissaan yksi huomautus tulee, mutta ei enempää.
Comment