Announcement

Collapse
No announcement yet.

80km/h-120km/h, 0-120km/h, 80-160km/h 80-260km/h yms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    [QUOTE=Tylyttäjä;2833111]Tuo korin keinahtelun näkyminen datasta on täysin uskottavaa, Racelogicin edustaja tarkoitti tuossa niitä 100Hz vehkeitä (joita Racelogic myös valmistaa):
    "Noissa 100 Hz malleissa esim. tarkkuus
    on niin älytöntä, että jarrutuksissa auton korin heilahtelu nopeuden
    mennessä nollaan näkyy käyrissä tai vaikka kiihdytysauton vaihteen
    vaihtaminen jne."
    /QUOTE]

    Millä korkeuden mittaus tapahtuu? GPS signaali itsessään heittää kymmeniä metrejä ja tähän ei hz lukeman nosto auta. Kokeilkaapa gps:llä mitata korkeutta niin paikallaa ollessaankin korkeus vaeltaa jopa kymmenen metriä. Tämä erillisellä gps mokkulalla.

    Comment

    • Tylyttäjä
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 1412

      Originally posted by maanmittaaja View Post
      Kieltämäti vakuuttavan näköstä dataa. Mut oon kuitenki vieläki skeptinen... Onks sulla vielä esittää dataa sun loggauksesta verrattuna radan omiin tuloksiin? Sen kyllä uskon, että tällä päästään r.w.:n mainitsemiin kymmenesosan tarkkuuksiin. Mutta itseäni vaivaa juurikin sadasosat ja tuhannesosatkin... Pilkun nussintaa joo (etenkin mun "kisa"vehkeillä), mutta kun näiden tutkintaan on olemassa laitteita kuitenkin... Ja esim. kiihdytyskisoissa ei voida luottaa gps:ään.

      Sit tunnustus: Ite nii kisahenkinen, et tallentelen kierrosaikoja iha vaa samsungin galaxylla race chronolla. Mulle ku itelleni riittää sekunninki tarkkuus näin pitkil kierrosajoilla....
      Kysyit: "Onks sulla vielä esittää dataa sun loggauksesta verrattuna radan omiin tuloksiin?"
      Onhan mulla, monta kertaa vertaillu.. Noi Chargerin vedot on siinä moottoripyora.orgin linkissä vertailtu radan kelloihin. Koosteena neljästä vedosta (jos joku ei jaksa lukea):

      Ajassa maksimiheitto oli 0.071s @ 402m, ja 0.048s @ 201m. Tästäkin saisin PBoxista vielä sadasosat esiin, jolla nuo erot luultavasti vielä pienenisivät. Vaan ero on tuossa jo pienempi kuin valmistaja lupaa, eli 0.1s tarkkuus.

      Keskiheitto oli 0.037s @ 402m ja 0.016s @ 201m. Helposti toleransseissa.

      Loppareissa suurin heitto oli 0.84km/h, ja keskiheitto 0.71km/h. Kaikki nopeudet ovat about 0.1km/h päässä tuosta keskiheitosta. Eli luultavasti kennot näyttivät n. 0.7km/h liian vähän tänään.
      Current: Modified Subaru WRX Sti '05

      EX: BMW E39 M5
      Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
      Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
      (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

      Suzuki GSX-R 1070 K5
      Performance Mods: Lot
      Performance: 200mph/322kph@1mile
      (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

      Comment

      • Tylyttäjä
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 1412

        Originally posted by Vanquish View Post
        Originally posted by Tylyttäjä View Post
        Tuo korin keinahtelun näkyminen datasta on täysin uskottavaa, Racelogicin edustaja tarkoitti tuossa niitä 100Hz vehkeitä (joita Racelogic myös valmistaa):
        "Noissa 100 Hz malleissa esim. tarkkuus
        on niin älytöntä, että jarrutuksissa auton korin heilahtelu nopeuden
        mennessä nollaan näkyy käyrissä tai vaikka kiihdytysauton vaihteen
        vaihtaminen jne."
        Millä korkeuden mittaus tapahtuu? GPS signaali itsessään heittää kymmeniä metrejä ja tähän ei hz lukeman nosto auta. Kokeilkaapa gps:llä mitata korkeutta niin paikallaa ollessaankin korkeus vaeltaa jopa kymmenen metriä. Tämä erillisellä gps mokkulalla.
        Eipä vaella PBoxilla eikä muillakaan Racelogicin laitteilla. Kuten sanottu, noita erillisiä mokkuloita ei kannata tuohon vertailla; koko laite on tehty tätä varten ja Racelogicilla on pitkä historia ammattilaitteissa.

        Näkeehän se tosta käyrästäkin, ettei vaella. Aina ollut samanlaiset ja toistettavat tulokset, vedosta toiseen.
        Current: Modified Subaru WRX Sti '05

        EX: BMW E39 M5
        Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
        Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
        (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

        Suzuki GSX-R 1070 K5
        Performance Mods: Lot
        Performance: 200mph/322kph@1mile
        (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

        Comment

        • maanmittaaja
          Bimmer Rookie
          • Jul 2012
          • 111
          • Salo

          Originally posted by Tylyttäjä View Post
          Kysyit: "Onks sulla vielä esittää dataa sun loggauksesta verrattuna radan omiin tuloksiin?"
          Onhan mulla, monta kertaa vertaillu.. Noi Chargerin vedot on siinä moottoripyora.orgin linkissä vertailtu radan kelloihin. Koosteena neljästä vedosta (jos joku ei jaksa lukea):
          Oon pikkisen laiskal tuulel availee linkkejä, mut nyt sai kuitenki matskua laskentaan, kiitti siitä. Eli Chargeri huiteli 402metrin kohal about 190km/h, joka on 52,7m/s. Keskimääränen virhe oli 0,037s. Tuolla ajalla auto liikkui 1,95metriä. Tämän verran voi gps olosuhteet aiheuttaakin heittoa tämän tyylisessä mittauksessa 12,5sekunnin aikana. Kuulostaa järkevältä..

          Tosin se koron tarkkuus nakertaa kyllä minuakin....:think

          Comment

          • Tylyttäjä
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 1412

            Originally posted by maanmittaaja View Post
            Oon pikkisen laiskal tuulel availee linkkejä, mut nyt sai kuitenki matskua laskentaan, kiitti siitä. Eli Chargeri huiteli 402metrin kohal about 190km/h, joka on 52,7m/s. Keskimääränen virhe oli 0,037s. Tuolla ajalla auto liikkui 1,95metriä. Tämän verran voi gps olosuhteet aiheuttaakin heittoa tämän tyylisessä mittauksessa 12,5sekunnin aikana. Kuulostaa järkevältä..

            Tosin se koron tarkkuus nakertaa kyllä minuakin....:think
            Korkeuden suhteen tapahtuu paljon vähemmän liikettä tuossa varttimaililla, ei tuu sitä "ongelmaa", joka on 10Hz kanssa kiihdytyksessä. Tai onhan se pirun tarkka kiihdytyksessäkin, ylittää jopa valmistajan lupaaman 0,1s ja 0,1km/h tarkkuuden. Tosin TM päätyi ulkoisella antennilla 0,02s tarkkuuteen, ehkäpä oli paremmat olosuhteet/ajankohta GPS:lle kuin tossa mun testissä.

            Ei tosta oo helppo laittaa mittalaitetta paremmaksi. Varsinkaan tuolla hinnalla ja noin helppokäyttöisenä; virrat päälle ja menoks, ei tarvita mitään kalibrointeja tms..
            Current: Modified Subaru WRX Sti '05

            EX: BMW E39 M5
            Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
            Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
            (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

            Suzuki GSX-R 1070 K5
            Performance Mods: Lot
            Performance: 200mph/322kph@1mile
            (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              Originally posted by Tylyttäjä View Post
              Eipä vaella PBoxilla eikä muillakaan Racelogicin laitteilla. Kuten sanottu, noita erillisiä mokkuloita ei kannata tuohon vertailla; koko laite on tehty tätä varten ja Racelogicilla on pitkä historia ammattilaitteissa.

              Näkeehän se tosta käyrästäkin, ettei vaella. Aina ollut samanlaiset ja toistettavat tulokset, vedosta toiseen.
              En tätä epäillytkään vaan kyse oli millä tekniikalla tuo saavutetaan? Sama gps signaali siihen kalliimpaankin värkkiin menee.

              Comment

              • Tylyttäjä
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 1412

                Originally posted by Vanquish View Post
                En tätä epäillytkään vaan kyse oli millä tekniikalla tuo saavutetaan? Sama gps signaali siihen kalliimpaankin värkkiin menee.
                Näin on. Kyllä se lienee laskettavissa tarkasti GPS-signaalista tuo korkeuskin (tai tässä tapauksessa ennemminkin korkeuden muutos), jos on kunnon laitteet ja algoritmit. Sama juttu kuin kiihtyvyyksiä/nopeuksia logatessa, kyseessä vain eri akseli.

                Löysin keskustelua tuosta:


                Tuolla Racelogin edustaja kertoo resoluutioksi jopa 1cm! Korkeus on siis todella tarkka, offset voi siinäkin heittää muutamia metrejä (jonka voi halutessaan ottaa huomioon). Tossa siitä offsetistakin:



                Ja tuolla vahvistus siitä, että miten mittaavat:
                http://www.racelogic.co.uk/Forum/showthread.php?t=393
                The "Height" channel is simply measured from GPS, along with Latitude and Longitude. DriftBoxTools software calculates a "Relative Height" channel which is integrated from Vertical Speed.

                Kaksi eri kanavaa siis, mutta kummatkin ilmeisestikin yhtä tarkkoja (huomioiden offset), mutta korkeuden muutostahan tuolla on tarpeen logata, ei korkeutta merenpinnasta. Noissa omissa Charger -käppyröissäni on tuo "puhdas" GPS:llä logattu korkeus.
                Last edited by Tylyttäjä; 15-10-2012, 09:52.
                Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                EX: BMW E39 M5
                Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                Suzuki GSX-R 1070 K5
                Performance Mods: Lot
                Performance: 200mph/322kph@1mile
                (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                Comment

                • maanmittaaja
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2012
                  • 111
                  • Salo

                  Originally posted by maanmittaaja View Post
                  Eli Chargeri huiteli 402metrin kohal about 190km/h, joka on 52,7m/s. Keskimääränen virhe oli 0,037s. Tuolla ajalla auto liikkui 1,95metriä. Tämän verran voi gps olosuhteet aiheuttaakin heittoa tämän tyylisessä mittauksessa 12,5sekunnin aikana. Kuulostaa järkevältä..
                  Mutta siis tämä resoluutio, jota nimeä käytätte kohinasta, on juurikin se arvo, jota gps paikallaan ollessaan heittää. Ja tuossa ylläolevan laskennan mukaan tämä kohina on aiheuttanut matkassa 1,95metrin virheen. Eli kohinaa on ollut tuon 12,5sekunnin aikana sen verran. Ihan turha puhua sen puolesta 20 tai 10sentin kohinasta.

                  En kuitenkaan sitä sano, että tämä olisi huono. Juurikin kovissa nopeuksissa joku parin metrin matka menee sadasosissa, joten aikanahan se ei hirveää eroa aiheuta. Minua vain harmittaa lähinnä se, että valmistajat aina antavat ymmärtää kaikki asiat aivan väärin ja mainoslauseissa luvataan ihan mahdottomuuksia.

                  Ja mistä nyt ihan alunperin tulin tähän keskusteluun, oli se, että eri ohjelmat tulkitsevat "piikkejä" eri tavalla. Näillä piikeillä tarkoitin kohinaa/resoluutiota. Mietitään tilannetta, jossa auto on paikallaan odottamassa liikkelle repäsyä. Tämä hetki on todella vaikeaa monelle ohjelmalle, koska sen pitää erottaa liikkeelle lähtö muusta kohinasta. Itse en ainakaan haluaisi noita yhtälöitä työkseni ratkoa... Kuitenkin, mitä räjähtävämpi lähtö, sen helpompi se on erottaa. Mitä nopeammin liikutaan, sitä tarkempaa homma ajallisesti on, kuten joku jo täällä sanoikin. Osalla laitteista on suurempaa kohinaa, osalla pienempää. Osa mittaa tiuhempaan, osa harvempaan.

                  Eli jos kohina/resoluutio olisi 20senttimetriä, niin 190km/h vauhdissa puhuttaisiin ajallisesti tarkkuudesta 0,0038sekuntia, eli alle neljästä tuhannesosasta, joka olisi jo todella huikeaa.

                  Koron suhteen on gps tunnetusti epätarkempi kuin tason suhteen. Joten tässä on kyllä joku taikatemppu löydetty. Muuten väittäisin, että ohjelma lukitsee korkovaihteluun vain yhden satelliitin, mutta se tarvitsee kuitenkin koron laskentaan neljää... vai riittiköhän kolme... nyt on muistihärö tuon osalta, kun ei ole tosiaan tullut puljailtua noiden kanssa vähään aikaan :think

                  Comment

                  • maanmittaaja
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2012
                    • 111
                    • Salo

                    Ja vielä varmuuden vuoksi mainittava, että tämä kohiseva metrin kahden numeroarvohan siis voi hyvinkin heittää itse oikeasta sijainnista helposti vaikkapa 50metriä... Mutta ilmeisesti tästä nyt kaikki ovatkin samaa mieltä...

                    Comment

                    • Tylyttäjä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 1412

                      Originally posted by maanmittaaja View Post
                      Mutta siis tämä resoluutio, jota nimeä käytätte kohinasta, on juurikin se arvo, jota gps paikallaan ollessaan heittää. Ja tuossa ylläolevan laskennan mukaan tämä kohina on aiheuttanut matkassa 1,95metrin virheen. Eli kohinaa on ollut tuon 12,5sekunnin aikana sen verran. Ihan turha puhua sen puolesta 20 tai 10sentin kohinasta.

                      En kuitenkaan sitä sano, että tämä olisi huono. Juurikin kovissa nopeuksissa joku parin metrin matka menee sadasosissa, joten aikanahan se ei hirveää eroa aiheuta. Minua vain harmittaa lähinnä se, että valmistajat aina antavat ymmärtää kaikki asiat aivan väärin ja mainoslauseissa luvataan ihan mahdottomuuksia.

                      Ja mistä nyt ihan alunperin tulin tähän keskusteluun, oli se, että eri ohjelmat tulkitsevat "piikkejä" eri tavalla. Näillä piikeillä tarkoitin kohinaa/resoluutiota. Mietitään tilannetta, jossa auto on paikallaan odottamassa liikkelle repäsyä. Tämä hetki on todella vaikeaa monelle ohjelmalle, koska sen pitää erottaa liikkeelle lähtö muusta kohinasta. Itse en ainakaan haluaisi noita yhtälöitä työkseni ratkoa... Kuitenkin, mitä räjähtävämpi lähtö, sen helpompi se on erottaa. Mitä nopeammin liikutaan, sitä tarkempaa homma ajallisesti on, kuten joku jo täällä sanoikin. Osalla laitteista on suurempaa kohinaa, osalla pienempää. Osa mittaa tiuhempaan, osa harvempaan.

                      Eli jos kohina/resoluutio olisi 20senttimetriä, niin 190km/h vauhdissa puhuttaisiin ajallisesti tarkkuudesta 0,0038sekuntia, eli alle neljästä tuhannesosasta, joka olisi jo todella huikeaa.

                      Koron suhteen on gps tunnetusti epätarkempi kuin tason suhteen. Joten tässä on kyllä joku taikatemppu löydetty. Muuten väittäisin, että ohjelma lukitsee korkovaihteluun vain yhden satelliitin, mutta se tarvitsee kuitenkin koron laskentaan neljää... vai riittiköhän kolme... nyt on muistihärö tuon osalta, kun ei ole tosiaan tullut puljailtua noiden kanssa vähään aikaan :think
                      Kyllä se resoluutio nimenomaan on tuota Racelogin kertomaa luokkaa; kokeilkaa itse jos ette usko. Voin tehdä teille tänne testin ja laittaa käppyrän esiin.

                      Se, että tulee muutamien sadasosien eroja verrattuna radan kelloihin selittyy sillä, että radalla voi mennä stagessa hiukan eri kohtiin. Siinä on hyvinkin sellainen 10cm "liikkumavara", että mihin kohtaan stage-kennoja menee. Jo sillä saa lähelle kymmenyksen eron, ekaan 30cm (1ft roll-out) kun menee yleensä välillä 0,2s-0,4s, tuokin melko hyvällä lähdöllä. PerformanceBox alkaa mittaamaan aina siitä kun lähdet paikoiltaan, toki 1ft roll-outin voi ottaa varttimaililla huomioon. Mutta sitä se ei voi millään ottaa huomioon, että missä kohdassa olet stage-kennoja (etu vai takareunassa, vai kenties keskellä). Vinkkinä voin kertoa, että kannattaa jäädä mahdollisimman taakse. Sillä saa ekan 5-10cm ilman ajanottoa (eli siis alkuvauhtia vetoon), ja tuo alkuhan siinä vie suhteessa eniten aikaa.

                      Offsettikaan ei nyt ihan liene tuota 50m luokkaa, itse olen tosiaan joutunut siirtämään esim. ajolinjaa radalla max muutaman metrin. Racelogic ilmoittaa yleensä 2,5-3m offsetiksi.

                      Kehotan epäileväisiä kokeilemaan itse Racelogicin laitteita. On melko turha keskustella, jos ei ole itse kokeillut ja todennut tarkkuutta.

                      EDIT: kirotusvirheet pois
                      Last edited by Tylyttäjä; 14-10-2012, 12:11.
                      Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                      EX: BMW E39 M5
                      Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                      Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                      (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                      Suzuki GSX-R 1070 K5
                      Performance Mods: Lot
                      Performance: 200mph/322kph@1mile
                      (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                      Comment

                      • maanmittaaja
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 111
                        • Salo

                        Originally posted by Tylyttäjä View Post
                        Kyllä se resoluutio nimenomaan on tuota Racelogin kertomaa luokkaa; kokeilaa itse jos ette usko. Voin tehdä teille tänne testin ja laittaa käppyrän esiin.

                        Se, että tulee muutamien sadasosien eroja verrattuna radan kelloihin selittyy sillä, että radalla voi mennä stagessa hiukan eri kohtiin. Siinä on hyvinkin sellainen 10cm "liikkumavara", että mihin kohtaan stage-kennoja menee. Jo sillä saa lähelle kymmenyksen eron, ekaan 30cm (1ft roll-out) kun menee yleensä välillä 0,2s-0,4s, tuokin melko hyvällä lähdöllä. PerformanceBox alkaa mittaamaan aina siitä kun lähdet paikoiltaa, toki 1ft roll-outin voi ottaa varttimaililla huomioon. Mutta sitä se ei voi millään ottaa huomioon, että missä kohdassa olet stage-kennoja (etu vai takareunassa, vai kenties keskellä). Vinkkinä voi sanoa, että kannattaa jäädä mahdollisimman taakse. Sillä saa ekan 5-10cm ilman ajanottoa (eli siis alkuvauhtia vetoon), ja tuo alkuhan siinä vie suhteessa eniten aikaa.

                        Offsettikaan ei nyt ihan liene tuota 50m luokkaa, itse olen tosiaan joutunut siirtämään esim. ajolinjaa radalla max muutaman metrin. Racelogic ilmoittaa yleensä 2,5-3m offsetiksi.

                        Kehotan oikeesti epäileväisiä kokeilemaan itse Racelogicin laitteta. En melko turha keskustella, jos ei ole itse kokeillut ja todennut tarkkuutta.
                        Kyl mulla on oikeestaan täs tullu iha aikomukseksi hommata racelogicin laite, jahka lakkaan köyhtymästä. Alkaa vaan toi rakennusprojekti pukkaa menoineen päälle, niin taitaapi mun osalta kokeilut siirtyy tuonne Galileo aikakaudelle, jolloin paikannus tulee kaikkineensa olemaan tarkempaa. Se tietenkin tuo lisää kilpailijoita paikannusjärjestelmää hyväksikäyttäville sovelluksille...

                        Off Topic ollu vähä koko keskustelu ja tää viel syvempää sellasta: jännä nähä mitenkä nuo jenkit viel sitte gps signaalin huonontamisen suhteen tekee. Aika turhaahan sitä enää silloin on huononnella. Uhkailihan ne Eurooppaa, että hepä voivat huonontaa sitten meiänki satelliittien signaalia, mut Eurooppa tais kuitata takas, et täältä pesee sitten samalla mitalla tarvittaessa...

                        Comment

                        • _chris_
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 442
                          • Nokia

                          Originally posted by maanmittaaja View Post
                          Ja mistä nyt ihan alunperin tulin tähän keskusteluun, oli se, että eri ohjelmat tulkitsevat "piikkejä" eri tavalla. Näillä piikeillä tarkoitin kohinaa/resoluutiota. Mietitään tilannetta, jossa auto on paikallaan odottamassa liikkelle repäsyä. Tämä hetki on todella vaikeaa monelle ohjelmalle, koska sen pitää erottaa liikkeelle lähtö muusta kohinasta. Itse en ainakaan haluaisi noita yhtälöitä työkseni ratkoa... Kuitenkin, mitä räjähtävämpi lähtö, sen helpompi se on erottaa. Mitä nopeammin liikutaan, sitä tarkempaa homma ajallisesti on, kuten joku jo täällä sanoikin. Osalla laitteista on suurempaa kohinaa, osalla pienempää. Osa mittaa tiuhempaan, osa harvempaan.
                          Kannattaa muistaa, että GPS-vastaanottimet eivät mittaa liikettä noista kohisevista paikkamittauksista vaan nopeudelle on ihan oma mittaustapa ja laskenta paikanlaskennan ohella. Lisäksi kannattaa hiukan tutustua tuohon GPS-mittauksen nykytilaan. Ei tuollaiset 50 metrin heitot avoimen taivaan alla ole enää nykypäivää ja edistyneemmillä mittausmenetelmillä on tosiaan mahdollista päästä noihin Racelogicin ilmoittamiin tarkkuuksiin.
                          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                          Comment

                          • bmw323it
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1822
                            • N/A

                            GPS suorituskyvysta:

                            Ensinnakin: GPS satelliittien radat ovat 55deg inklinaatioissa, mista syysta Suomen leveysasteilla sateliitteja ei ikina ole pohjoispuolella, eika edes paan ylapuolella. Tasta syyst nyrkkisantona voi pitaa, etta tarkkuus on ita-lansi suunnassa paras, kaksi kertaa huonompi pohjois-etela suunnassa ja kolmekertaa huonompi ylos-alassuunnassa.

                            GPS-jarjestelmassa paikka ja nopeustieto lasketaan samasta signaalista toisistaan riippumattomilla menetelmilla. Yksittaisen paikkaratkaisun tarkkuus on muutaman metrin luokkaa, nopeusratkaisun jotakuinkin 0.3m/s eli n. 1km/h. Tama siis ilman mitaan avustavia menettelyja.

                            Tarkkuutta vaativissa sovelluksissa kaytetaan avustavia menetelmia. Maanmittauskaytossa paastaan millimetritarkkuuteen paikkatarkkuudessakin esim integroimalla (siis mittaamalla yhdessa paikassa pitemman aikaa, jolloin virhelahteet keskiarvoistuvat) ja/tai kayttamalla differentiaalikorjausta (toinen vastaanotin tarkasti tunnetussa paikassa, josta lasketaan korjaustermit liikuteltavalle vastaanottimelle). Tarkkuutta vaativissa liikkuvissa sovelluksissa voidaan kayttaa lisaksi ns INS-menetelmaa, jossa GPS:aa tuetaan esimerkiksi gyroskoopilla, kiihtyvyysantureilla, tai muilla satelliittinavigointijarjestelmilla jne. Nama yleensa integroidaan yhteen Kaplan-suotimilla, jotka kykenevat ottamaan huomioon sovelluskohtausen fysiikan, ja siten eliminoimaan virheita.

                            Kansansuussa kulkevat tiedot kymmenien metrien epatarkkuuksista paikassa tai useiden m/s tai km/h virheet nopeudessa tulevat historiasta tai sotatoimialueilta. Ennen toukokuuta 2000 Yhdysvaltojen puolustusministerio tietoisesti heikensi siviili-GPS:n tarkkuutta globaalisti, sen jalkeen tama SA/AS toiminto on ollut kaytossa vain sotatoimialueilla.

                            En tieda naiden suorituskykymittareiden toimintaperiaatteesta sen enempaa, mutta julkisesti ja yleisesti saatavilla olevilla augmentointijarjestelmilla ja INS:lla paastaan kylla erittain suureen tarkkuuteen. Pitaisin todennakoisena etta naissakin sovelluksissa on hyodynnetty naita mahdollisuuksia. Tuulilasin ylareunan nousemista 10cm 400m kiihdytyksen alkumetreilla ei kylla pysty yksin GPS:lla yksittaisella paikkaratkaisulla havaitsemaan, mutta noilla avustavilla menettelyilla kylla.

                            Vaan mitas mina tasta tiedan
                            Nyt:
                            BMW 530e (g30)
                            BMW 335i (e90)
                            BMW 323iC (e36)
                            BMW 850i (e31)
                            Golf GTE
                            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                            Comment

                            • Tylyttäjä
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 1412

                              Originally posted by bmw323it View Post
                              GPS suorituskyvysta:

                              Ensinnakin: GPS satelliittien radat ovat 55deg inklinaatioissa, mista syysta Suomen leveysasteilla sateliitteja ei ikina ole pohjoispuolella, eika edes paan ylapuolella. Tasta syyst nyrkkisantona voi pitaa, etta tarkkuus on ita-lansi suunnassa paras, kaksi kertaa huonompi pohjois-etela suunnassa ja kolmekertaa huonompi ylos-alassuunnassa.

                              GPS-jarjestelmassa paikka ja nopeustieto lasketaan samasta signaalista toisistaan riippumattomilla menetelmilla. Yksittaisen paikkaratkaisun tarkkuus on muutaman metrin luokkaa, nopeusratkaisun jotakuinkin 0.3m/s eli n. 1km/h. Tama siis ilman mitaan avustavia menettelyja.

                              Tarkkuutta vaativissa sovelluksissa kaytetaan avustavia menetelmia. Maanmittauskaytossa paastaan millimetritarkkuuteen paikkatarkkuudessakin esim integroimalla (siis mittaamalla yhdessa paikassa pitemman aikaa, jolloin virhelahteet keskiarvoistuvat) ja/tai kayttamalla differentiaalikorjausta (toinen vastaanotin tarkasti tunnetussa paikassa, josta lasketaan korjaustermit liikuteltavalle vastaanottimelle). Tarkkuutta vaativissa liikkuvissa sovelluksissa voidaan kayttaa lisaksi ns INS-menetelmaa, jossa GPS:aa tuetaan esimerkiksi gyroskoopilla, kiihtyvyysantureilla, tai muilla satelliittinavigointijarjestelmilla jne. Nama yleensa integroidaan yhteen Kaplan-suotimilla, jotka kykenevat ottamaan huomioon sovelluskohtausen fysiikan, ja siten eliminoimaan virheita.

                              Kansansuussa kulkevat tiedot kymmenien metrien epatarkkuuksista paikassa tai useiden m/s tai km/h virheet nopeudessa tulevat historiasta tai sotatoimialueilta. Ennen toukokuuta 2000 Yhdysvaltojen puolustusministerio tietoisesti heikensi siviili-GPS:n tarkkuutta globaalisti, sen jalkeen tama SA/AS toiminto on ollut kaytossa vain sotatoimialueilla.

                              En tieda naiden suorituskykymittareiden toimintaperiaatteesta sen enempaa, mutta julkisesti ja yleisesti saatavilla olevilla augmentointijarjestelmilla ja INS:lla paastaan kylla erittain suureen tarkkuuteen. Pitaisin todennakoisena etta naissakin sovelluksissa on hyodynnetty naita mahdollisuuksia. Tuulilasin ylareunan nousemista 10cm 400m kiihdytyksen alkumetreilla ei kylla pysty yksin GPS:lla yksittaisella paikkaratkaisulla havaitsemaan, mutta noilla avustavilla menettelyilla kylla.

                              Vaan mitas mina tasta tiedan
                              Mun täytyy laittaa teille tänne se testi tuosta korkeuden mittaamisesta. Menen PBoxin kanssa pihalle kävelemään ja nostan sitä sen 10cm. Uskallan väittää, että näkyy käyrässä (olen siis tehnyt jo vastaavia testejä aiemmin). PBoxissa ei ole avustavia menettelyjä. En minäkään uskonut näitä, ennen kuin omin silmin olen tarkkuuden nähnyt; pakko se on sen jälkeen uskoa.
                              Last edited by Tylyttäjä; 15-10-2012, 09:54.
                              Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                              EX: BMW E39 M5
                              Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                              Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                              (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                              Suzuki GSX-R 1070 K5
                              Performance Mods: Lot
                              Performance: 200mph/322kph@1mile
                              (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Ehkä pboxikin käyttää gyroskooppia apuna?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎