Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Kävin tänne uhoamassa että 98 aion tankata ekat ½ vuotta. Nyt kuitenkin juttelin paikallisen Nesteen pomon kanssa joka sanoi että ei mitään syytä huoleen missään mielessä. Ilmaisi vain huolensa että sitten voi tullakin ongelmia kun etanolia aletaan lisäämään diisseliin.

    Comment

    • Raine
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2603
      • N/A

      ..........
      Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:21.
      ///Motorporot

      Comment

      • Valtsude
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 739
        • Jyväskylä

        Originally posted by rizzo View Post
        Kävin tänne uhoamassa että 98 aion tankata ekat ½ vuotta. Nyt kuitenkin juttelin paikallisen Nesteen pomon kanssa joka sanoi että ei mitään syytä huoleen missään mielessä. Ilmaisi vain huolensa että sitten voi tullakin ongelmia kun etanolia aletaan lisäämään diisseliin.
        Aattelitko uskaltaa tankata häntä häneen? Jos niin minä kyllä myös.
        E34

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Raine View Post
          Linkitin tuon listan tuohon siksi, kun joillakin tuntui olevan epäselvää mihin BMW malleihin etanoli käy ja mielestäni puhuin vain BMW:stä en mistään riisikipoista mihin se E10 ei mahdollisesti käy ja kuinka paljon sitä E10 kuluu enemmän vs 95E. Enkä ottanut kantaa siihen mitä bensiinilaatua tulevaisuudessa kannattaa käyttää, se on jokaisen autoilijan oma asia mitä sinne tankkiinsa työntää ja minkälaisia kiinantuonti kumiletkuja asentelee.

          Itsehän en enää vähässä kummassa bensiiniä Suomessa tankkaa, sen vähän mitä harrasteauto bensiiniä tarvitsee käyn Ruotsin puolelta tankkaamassa 95E:tä.
          Halusin vain oikaista postaamasi tekstin, kommentti ei sinällään ollut suunnattu vain sinulle, joten pahoittelut siitä, jos tämä tuntui liian henkilökohtaiselta.

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            Kun se hieno E10 polttoaine sitten tulee niin ymmärtääksenihän se käy suurimpaan osaa bemareita. Ja näin ollen tuohon käyttikseeni, sigun E36:n myös. Ja ilmeisesti siihenkin E30 cabiini. En ole asiaan perehtynyt. Mutta onko nyt niin että ennemmin kannattaa käyttää 98 bensaa kuin tuota E10 ainetta?

            Siis kannattaako minun sitten ruveta kumpaakin tankkaamaan 98:lla, tuota käyttistä sekä cabia vai mitä tässä sitten pitää tehdä..?

            En tiedä onko tämä jo monta kertaa puitu mutten jaksanu plärätä koko topikkia..
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              Eipä paljon vaikutusta omaan elämään kun on pelkästään E98 (+V-Power) juotettu autoihin tähänkin mennessä. Jos E95 oli köyhien aine, niin tuo E10 se vasta onkin.

              Onneks vielä oikeaa ainetta saa. Ei ole syytä miettiä mitä suositellaan, mitä joku sanoo, tai mikä on hyvää. Helppo pelata varman päälle ja tankata sitä mikä toimii joka suhteessa.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Haju69 View Post
                Kun se hieno E10 polttoaine sitten tulee niin ymmärtääksenihän se käy suurimpaan osaa bemareita. Ja näin ollen tuohon käyttikseeni, sigun E36:n myös. Ja ilmeisesti siihenkin E30 cabiini. En ole asiaan perehtynyt. Mutta onko nyt niin että ennemmin kannattaa käyttää 98 bensaa kuin tuota E10 ainetta?

                Siis kannattaako minun sitten ruveta kumpaakin tankkaamaan 98:lla, tuota käyttistä sekä cabia vai mitä tässä sitten pitää tehdä..?

                En tiedä onko tämä jo monta kertaa puitu mutten jaksanu plärätä koko topikkia..
                Hinnat vaihtelevat, mutta ainakin useimmilla asemilla täällä Pirkanmaan seudulla, 98:n ja E10:n hintaero on ollut luokkaa 2-6 senttiä. E10:n kulutus kuitenkin vanhaan 95:een verrattuna on autosta riippuen n. 2-5% enemmän. Joten tällä hetkellä 98 on käytännössä täysin saman hintaista E10:n kanssa. Plussana saat korkeampioktaanista nestettä ja varmuuden siitä, että autosi sillä toimivat. Eli tankkaa 98:ia!

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Eipä paljon vaikutusta omaan elämään kun on pelkästään E98 (+V-Power) juotettu autoihin tähänkin mennessä. Jos E95 oli köyhien aine, niin tuo E10 se vasta onkin.

                  Onneks vielä oikeaa ainetta saa. Ei ole syytä miettiä mitä suositellaan, mitä joku sanoo, tai mikä on hyvää. Helppo pelata varman päälle ja tankata sitä mikä toimii joka suhteessa.
                  Eli siis vähintäänkin 98 ois "suotavaa"?

                  Kun ei ihmeemmin ole tullut perehdyttyä näihin asioihin aiemmin. Nyt vaan hiukan enemmän mietityttänyt kun se uusi E10 on tuloillaan.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16344
                    • Leppävirta

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Hinnat vaihtelevat, mutta ainakin useimmilla asemilla täällä Pirkanmaan seudulla, 98:n ja E10:n hintaero on ollut luokkaa 2-6 senttiä. E10:n kulutus kuitenkin vanhaan 95:een verrattuna on autosta riippuen n. 2-5% enemmän. Joten tällä hetkellä 98 on käytännössä täysin saman hintaista E10:n kanssa. Plussana saat korkeampioktaanista nestettä ja varmuuden siitä, että autosi sillä toimivat. Eli tankkaa 98:ia!
                    Allright
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • pmv
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 2032
                      • tornio

                      Se kannattaa varmaan huomioida, että nuo vanhemmat BMW:t on monesti suunniteltu alunperin korkeaoktaaniselle lyijylliselle bensiinille, jolloin oktaanivaatimus on min 98. Matalampioktaaninen bensa rikkoo moottorin, vaikka siellä olisi mitä herkkuja vaan.

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16344
                        • Leppävirta

                        Originally posted by pmv View Post
                        Se kannattaa varmaan huomioida, että nuo vanhemmat BMW:t on monesti suunniteltu alunperin korkeaoktaaniselle lyijylliselle bensiinille, jolloin oktaanivaatimus on min 98. Matalampioktaaninen bensa rikkoo moottorin, vaikka siellä olisi mitä herkkuja vaan.
                        Minkä ikäinen sitten on vanha BMW?
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Minkä ikäinen sitten on vanha BMW?
                          Hyvä pointti. Eli kyse on sellaisita malleista, jotka on valmistettu ennen kuin lyijtyön bensa ja katalysaattorit tuli pakolliseksi. 80-luvun lopullahan koneita alettiin muuttamaan niin että toimivat matalaoktaanisela bensalla.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17509
                            • Turku

                            Originally posted by pmv View Post
                            Hyvä pointti. Eli kyse on sellaisita malleista, jotka on valmistettu ennen kuin lyijtyön bensa ja katalysaattorit tuli pakolliseksi. 80-luvun lopullahan koneita alettiin muuttamaan niin että toimivat matalaoktaanisela bensalla.
                            Niin, esim. tuo mun E24 on lyijylliseltä ajalta. Mutta mistä löydät lyijyllistä bensaa? Taitaa Terrakin olla menneenajan lumia, joita ei suurin osa forumilaisista ole ikinä edes tankannut...
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • pmv
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 2032
                              • tornio

                              Originally posted by Laku View Post
                              Niin, esim. tuo mun E24 on lyijylliseltä ajalta. Mutta mistä löydät lyijyllistä bensaa? Taitaa Terrakin olla menneenajan lumia, joita ei suurin osa forumilaisista ole ikinä edes tankannut...
                              Ei BMW:n moottorit ole koskaan sitä lyijyä kaivanneet toimiakseen. Fordit ja Opelit sitä tarvi. Riittää että oktaaniluku on riittävän korkea, aivan sama millä keinoin se on polttoaineessa saavutettu.

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                Uskoisin että vanhemmissa 98 kuluttaa selkeästi vähemmän kuin uusi E10. Jo 95 ja 98 välillä oli huomattava ero varsinkin 80-luvun tekniikkaisissa.
                                Bemareista ei kokemuksia ole kuin "lastutetusta" m20 koneesta joka meni kuluilleen about samoihin, eli sama kumpaa tankkiin laittoi.
                                Vaparisuprassa ero oli jo selkeä ja 98 kanssa säästi rahaa. Mutta kai se riippuu monesta asiasta tuokin. BMW:n moottorinohjausta en tunne, miten osaa säätyä kohdilleen kun aine vaihtuu.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎