Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Originally posted by icecold View Post
    Hämeenlinnasta hävinny ST1 tiiriöstä kokonaan 98 ,RE85 tilalle..
    Oisivat nyt 95e10 tilalle sen tuanu.
    No tankataan sitten teboililta
    Ompa tyhmä päätös ST1:ltä, ottaen huomioon että 98 myynti taitaa kasvaa jatkuvasti...

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2510
      • Länsirannikko

      Originally posted by icecold View Post
      Hämeenlinnasta hävinny ST1 tiiriöstä kokonaan 98 ,RE85 tilalle..
      Oisivat nyt 95e10 tilalle sen tuanu.
      No tankataan sitten teboililta
      Huono mielipide. Kasivitosta vaan useammallekin asemalle, tuollaisella kunnon viinabensalla voisi jollain autolla ihan jo tosissaan harkita ajavansa, sitä vaan ei saa oikein mistään.
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        Originally posted by smeagul View Post

        "Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin."

        Ja silti ero kulutuksessa oli 3%, vaikka tulosta näköjään yritettiin kikkailla 95 E10 hyödyksi!!!
        Ei, kannattaa lukea ajatuksen kanssa. Tuossa on sytytyksen säädöllä yritetty saada maksimaalinen teho, jota siis 98lla pitäisi saada enemmän. Tämä on se hyöty, eli 98 kulutus olisi pienempää samalla kuormituksella näillä säädöillä kuin että molemmilla olisi sama sytytysennakko.

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          Comment

          • Scattman
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 466
            • 00500

            Originally posted by WSE1 View Post
            Ei, kannattaa lukea ajatuksen kanssa. Tuossa on sytytyksen säädöllä yritetty saada maksimaalinen teho, jota siis 98lla pitäisi saada enemmän. Tämä on se hyöty, eli 98 kulutus olisi pienempää samalla kuormituksella näillä säädöillä kuin että molemmilla olisi sama sytytysennakko.
            Eikös se mene juuri niin, että mitä enemmän etanolia, sitä pienempi palamislämpötila, ei nakuta niin herkästi? Oman käsityksen mukaan..
            On a long enough timeline. The survival rate for everyone drops to zero.

            Comment

            • Jaghaath
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1273
              • Helsinki

              Vai etta maksettuja testituloksia Voin kylla vakuuttaa, etta testi on aivan validi, plasebot ja essonbaarijutut taitaa tehda enemman eroja kulutuksiin kuin todelliset bensasta johtuvat ominaisuudet

              Comment

              • Jampsu87
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 1335
                • Rovaniemi

                E91 lci 330xd.

                Comment

                • Rami72
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 68
                  • Kauhajoki

                  Täällä alkoi taas Bemu kenkkuilla, kun 30 litraa E10 latasin.. EML aktivoituu ja kauhee rykiminen. Pari kuukautta kerkesikin pelata ilman ongelmia 98:lla. Äkkiä tankille ja katellaa taas jokunen päivä.
                  Last edited by Rami72; 22-03-2011, 13:03.
                  ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                  Comment

                  • illu^^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 1703
                    • Kajaani

                    Originally posted by Rami72 View Post
                    Täällä alkoi taas Bemu kenkkuilla, kun 30 litraa E10 latasin.. EML aktivoituu ja kauhee rykiminen. Pari kuukautta kerkesikin pelata ilman ongelmia 98:lla. Äkkiä tankille ja katellaa taas jokunen päivä.
                    Siinä sen näkee parempi jättää tuo litku tankkaamatta..

                    Comment

                    • Kisulii
                      Newbiemmer
                      • Mar 2010
                      • 23
                      • Kuopio

                      E10

                      itellä hummas kaasu tyhjäkäynnillä 600-1000 kierrosta ja auto täris tyhjäkäynnillä. tankki tyhjäks ja ysikasia tilalle. eipä enää tärissy ja tyhjäkäynti tasanen, kun vauvan pylly

                      Comment

                      • Pasi_K
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 680
                        • Tyrnävä

                        E10

                        Ei edelleenkään minkäänlaista eroa 98:iin verrattuna
                        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                        Tsekkaa myytävät osat tästä

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17508
                          • Turku



                          Näillä mennään:
                          - BMW E81 118i since 2017
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Rami72
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 68
                            • Kauhajoki

                            E10 ja vettä tankissa

                            Originally posted by Rami72 View Post
                            Täällä alkoi taas Bemu kenkkuilla, kun 30 litraa E10 latasin.. EML aktivoituu ja kauhee rykiminen. Pari kuukautta kerkesikin pelata ilman ongelmia 98:lla. Äkkiä tankille ja katellaa taas jokunen päivä.
                            Jatkoa...

                            Ongelmia edeltävänä yönä mittari kävi vajaassa -20 asteessa ja päivällä noin nollassa. Tätä ennnen useita lämpimiä päiviä, milloin mittari +10-0 astetta. Aamulla töihin mennessä tankkasin E10 30 litraa, ei ongelmaa 40km matkalla. Illalla kun sitten töistä lähdin, auto käynnistyi hyvin, mutta heti noin 200 m ajon jälkeen, valtatielle kiihdyttäessä, moottorista loppui äkkiä veto ja moottorin vikavalo syttyi ja auto kävi taas vain tyhjäkäynnillä. Moottori kävi pätkien kuin vettä olisi ollut tankissa.

                            Puoli viikkoa siinä sitten takuttiin taas käyntiongelmien kanssa, jotta E10:tä sais poltettua. Kun oli noin 10 litraa enää sitä, aloin tankkaamaan 98E ja näin ajoin lähes tyhjäksi tankin useaan kertaan, 20 eurolla 98E:tä kerralla sekä Masinolia tilkka. Käyntihäiriöt oli päivittäisiä. Vasta viime torstaista alkaen alkoi moottori toimimaan ongelmitta. E10 lisäämisen jälkeen siis tarvitaan pitkästi ajoa ja useita 98E tankkauksia. Voi tietysti olla, että ongelma on yksikökohtainen, mutta kuullut olen myös muilla käyntiongelmia E10:llä.

                            Korjaamolla kaveri kysyi heti, että olitko sitten tankannu E10:ä. Samalla kysyi, että tiedänkö että se sitoo puolet enemmän vettä kuin 98E (tai vanha 95E) . Antoi mukaan korjaamolle osoitetun esitteen, missä varoitetaan E10 käyttämisestä. Prosyyri on Tecalemitin, joka tuo maahan mm. Forte-tuotteita. Esittessä kaupataan näitä tuotteita, joten täysin varauksettomasti tietoon ei kannata suhtautua. Ohessa tekstiä:

                            Metalliosien korroosio, moottorin kuluminen ja kumiosien rappeutuminen:
                            Alkoholi liukenee täysin veteen ja ilmavirtauksella varustetuissa polttoainesäiliöissä alkoholi yleensä kerää vettä. Tämä voi muodostaa nesteen, jossa vesi erottuu bensiinistä ja vajoaa tankin pohjalle ja siten pitemmän ajan kuluessa muodostaa orgaanisia happoja, jotka sitten syövyttävät tankkia ja ja polttoaine järjestelmän metallisia osia. Polttoainejärjestelmän muut osat, muovit ja elastomeerit saattavat paisua ja heikentää niiden mekaanista kestävyyttä, joka puolestaan saattaa aiheuttaa tehokkaan tiivistekyvyn menetyksen. Koska alkoholin molekyylit ovat bensiiniä pienempiä, ne saattavat päästä helpommin tiivisteiden ja kumiosien läpi. Samasta syystä alkoholi/vesi voi kulkeutua moottoriöljyyn, joka siten saattaa lisätä moottorin kulumista, koska vesi moottoriöljyssä ei voitele kuten öljy (vesi oljyssä saattaa höyrystyessään lisätä huohottimen jäätymistä).

                            Käynnistys -ja käyntivaikeudet:
                            Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttonesteeseen, mistä seuraa lämpimissä oloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttonesteen muuttumisen nesteestä höyryksi alemmissa lämpötiloissa. Kun polttoaine kulkee moottoriin, polttoaineen paine alenee polttonestepunpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että bensassa oleva vesi höyrystyy ennen moottoriin joutumista, jolloin pumpun on vaikea imeä bensiiniä kaasuttimeen tai polttonesteen suihkutusjärjestelmään. Kun lämmin moottori sammutetaan, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoneste muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysongelmia sen ollessa vielä lämmin.
                            Last edited by Rami72; 26-03-2011, 16:41. Reason: E10 ja vettä tankissa
                            ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Kyllä sitä taas uhkaillaan, KLIK. Jos tuollainen menisi läpi seuraavan viiden tai kymmenen vuoden sisällä, niin kyllä tässä maassa luulisi jo kapinan syntyvän. Suomessa on kuitenkin erittäin vanha autokanta ja hyvin suuri osa nytkin myydyistä autoista ei toimisi esimerkiksi tuolla 20%:n etanolipitoisuudella. Eli siinä vaiheessa kun tuota etanolia oltaisiin lisäämässä, olisi nykyisten uusien autojen ikä 5-10-vuoden luokkaa. Perkele oma autonikin on jo nyt vanhempi. Ei oikein taida onnistua tuo kokeilu Suomessa, ennen kuin suurin osa uusista autoista toimii korkeilla etanolipitoisuuksilla ja autokanta on saanut uudistua senkin jälkeen vähintään kymmenen vuotta.

                              Typerintä tässä koko touhussa on, että miksi sitä yhä ajetaan tuon luonnon säästämisen varjolla? Onhan siitä ollut jo monta uutisaihetta, että alunperin Jenkeissäkin alettiin käyttämään etanolia polttoaineen seassa, jotta maissinviljelijät saivat parempia katteita sadoistaan. Ei siinä tärkeintä ollut se luonnonsuojelu. Lisäksi sen etanolin valmistaminen ei ole päästöntä. Joten mitä tällä etanolisekoilulla voitetaan?

                              Comment

                              • Jampsu87
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1335
                                • Rovaniemi

                                No nyt ne suunnittelee jo viemään kaikki:

                                E91 lci 330xd.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎