Originally posted by Tuiske
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E95/E98 kohta historiaa -> E10
Collapse
X
-
Originally posted by gnz View PostTässä hieman seikkaperäisempi kertomus TM:n testistä.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/t...tusta-niukasti
Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua
Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostKiinnostavaa että kuluttajia suositellaan kuitenkin käyttämään 95E10 litkua, vaikka loppupelissä hintaeroa 98E5:een ei synny.
Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua
Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostKiinnostavaa että kuluttajia suositellaan kuitenkin käyttämään 95E10 litkua, vaikka loppupelissä hintaeroa 98E5:een ei synny.
Varsinkin kun 95E10:n vaikutukset ovat vielä avoinna, sekä moottorit toimivat rutkasti paremmin 98E5:lla. Vielä kun laskee yhtälöön mukaan monet muut asiat 98E5:n hyväksi en vain ymmärrä miksi kukaan haluaisi tankata tuota 95E10 lirua
Kai tämä on tätä kuluttajien ohjausta "oikeaan suuntaan"...
Itse en kyllä tuota e10 tankkiin laita, vaikka aikaisempi auton omistaja oli tuota tankkiin laittanut. Kuitenkaan paikallisella abc:llä jossa pääasiassa tankkaan, ei ole 95vs98 hintaeroa kuin 5 senttiä per litra.E39 525 TDSA touring
Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMutta jos en pysty mittaamaan eroa, mitä hyötyä tankata kalliimpaa? Jos en näe eroa lompakossakaan?
Comment
-
-
kun ei tunnu menevän tuo uusi kaupaksi niin kauankohan menee, että käy niin kuin tälle yhdelle että veti vahingossa 98 diesel säiliöön ja dieselit 98 säiliöön. Eli siis ostaa tietämättään 95 kun muuten eivät pääse eroon.E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R
E36 316i Compact Hellrot
Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
Ex. E39 M5 2001 Oxford Green
Comment
-
-
Originally posted by reekoon View Postkun ei tunnu menevän tuo uusi kaupaksi niin kauankohan menee, että käy niin kuin tälle yhdelle että veti vahingossa 98 diesel säiliöön ja dieselit 98 säiliöön. Eli siis ostaa tietämättään 95 kun muuten eivät pääse eroon.Last edited by peto2; 16-03-2011, 17:54.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostTässä hieman seikkaperäisempi kertomus TM:n testistä.
http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/t...tusta-niukastiOriginally posted by Ramzez View PostNo juurihan tuossa testissä oli, että n. viiden sentin hintaerolla päästään tasoihin. Kuitenkin useammalla asemalla Pirkanmaalla on hintaero ollut pienimmillään 2 senttiä. Eli joissakin tapauksissa jo nettoaa 98:n tankkaamisesta. Ja vaikka maksaisi saman, niin miksi tankata matalaoktaanisempaa polttoainetta samalla rahalla?
"Moottorina käytettiin Saabin kaksilitraista turboahdettua moottoria, jonka moottorinohjaus oli täysin säädeltävissä."
Mitenköhä mahtaa vastata suomalaista autokantaa tollane just pakasta vedetty 2.0 litrane turbokone? :think
"Molemmilla polttoaineilla seossuhde pidettiin samana, ja sytytysennakko säädettiin nakutusrajalle, eli korkeampioktaanisen 98 E5:n hyöty tässä suhteessa ulosmitattiin."
Ja silti ero kulutuksessa oli 3%, vaikka tulosta näköjään yritettiin kikkailla 95 E10 hyödyksi!!! Eli todellisuudessa ero voikin olla 13%!!! Tähän kun vielä lisää sen, että E10:llä kone saattaa kulua nopeammin ja kustannukset tätä kautta nousta, niin ei varmaa tarvii kahta kertaa miettii et mitä tankkaa!
Eniten täs vituttaa se, et nääki tulokset on päivän lehdissä otsikoitu tyyliin: "TM testasi: E10 ei tule kalliimmaksi". Ja otsikon luettuaan aivopesun uhri Pentti Peruskeijo jatkaa E10 tankkaamista. Otsikkohan voisi ihan yhtä hyvin olla "E10 ei tule halvemmaksi", joka loisi heti erilaisen mielikuvan.
Puhumattakaa siitä ettei kukaan uskalla ennen vaaleja puhua mistään mahdollisesta 98:n haittaverosta, mut jos joku on varma, ni se on aivan varma, et heti vaalien jälkee Perukki Pekkarinen ja kumppanit alkavat tälläistä järkkäämään!My BMW is using what your hybrid is saving
E34 525i 24V -93 / YZF-R1 08
ex E34 520i 24V -91
Originally posted by RockfordKiskaisin kuskin oven pösöstä auki ja tadaa, ilmielävä kyyrähän se siellä istui.
Comment
-
-
Originally posted by smeagul View Post
"Moottorina käytettiin Saabin kaksilitraista turboahdettua moottoria, jonka moottorinohjaus oli täysin säädeltävissä."
Ongelma kun tuntuu olevan, että hyvin monissa autoissa moottorinohjaus siirtyy johonkin vika/varmuustilaan etanolibensaa käytettäessa, jolloin kulutus nousee sen 1-2 litraa. Tämä havaittiin selvästi vaikkapa siinä aiemmassa AutoBildt-testissä.
Joissakin autoissa (kuten ei varmasti E85 Saabissa) tällaista ongelmaa ei ole.
Comment
-
-
Toi TM:n testihän on ihan hyvä ja validi. Se kertoo mitä polttoainetta kuluu säädetyllä motilla. Siinä se tilanne muuttuukin kun sitä tankataan normiautoon, jonka ecua ei säädetä tankkauksen jälkeen. Toimishan tuo aine hyvin vaikka M20 koneessa palamisen puolesta, jos ecun säädöt käytäis läpi...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostToi TM:n testihän on ihan hyvä ja validi. Se kertoo mitä polttoainetta kuluu säädetyllä motilla. Siinä se tilanne muuttuukin kun sitä tankataan normiautoon, jonka ecua ei säädetä tankkauksen jälkeen. Toimishan tuo aine hyvin vaikka M20 koneessa palamisen puolesta, jos ecun säädöt käytäis läpi...
Mitä testiin tulee, niin eikös nimenomaan lambda pidä seossuhteen aina arvossa 1, jolloin kone ei käy rikkaalla eikä laihalla.
Comment
-
-
Ne käy useammalla bensalla juuri ecun säätöjen takia, 98:a ei yksikään vakio-M20 vaadi oktaaniluvun puolesta. Käytännössä perhemoottoreita (vapareita) ei ajeta koskaan suomessa myytävällä bensalla nakurajaa vasten, vaan kyseessä on varojärjestelmä heikkoja bensalaatuja varten. Tuo systeemi ei ole 100% tarkka koska nakutuksen havaitseminen on joskus vaikeaa, eikä rajalla ajosta usein olisi edes hyötyä, siksi ei kannata yrittää.
Turbokoneet on tosiaan asia erikseen, heat soak ja tavoitellut kovat ahtopaineet rusinan kokoisilla ahtimilla pakottaa laskemaan ennakoita usein ja siitä tosiaan tehoa menetetään. Korkeampioktaanisella raja on kauempana, joten yleensä voimaa on enemmän.
Säädettynä jopa ihan tosiaan noi M20 koneet pääsisi samoihin, tai ainakin todella lähelle, kuin tuo TM:n saban kone. Kukaan nyt ei vaan säädätä konettaan, joten toi testi ei todista oikein mitään lopullista ja tosielämässä hyödyllistä. Erojakin on automerkkien ja mallien kesken, ecusta ja sen asetuksista riippuen.
Lambda pitää olla 1 päästöjen takia, kun kulutusta halutaan alas mennään laihalle. Autovalmistaja ei tietenkään voi siihen lähteä, kun on rajat päästöissä.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment