530dA vs. mondeo

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dase
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 123
    • Helsinki

    #61
    Originally posted by Kanerv4 View Post
    jokseenkin toinen asia mikä tulee mieleen kun täällä selailee niin joku mainitsee tuosta etuvedosta, itselle aivan sama mistä päästä vetää jos on noita vajaa vetoisia, neliveto on taas itselle se rakkain, mutta asiaan, onhan sen fordin pakko olla jokseenkin hyvä kun niitä vielä tehdään, jokainen bemaristi vihaa ranskalaisia ja paremmmat saa grilliltä ja blaa blaa, mutta kummasti niitä vastaan tulee jossen sanoisi niin enemmän näkee c5 citikkaa kun e60 mallia,

    itselle tuli tollanen sxara vai mika zatsa nyt olikaan niin vaihdossa vm.2000 niin parempi se oli ajaa (kun täällä verrataan jotain ikivanhaa e39:siä ja uutta mondeoo) niin e36 vaikka ei sitä ääneen saa sanoa, niin se citikka pesi ajossa ja kulkupuolessa sellasen normi 1.8, mutta hyst joku bemaristi voi kuulla, mutta tämähän on vain mielipide kuten tämä topic jokseenkin sinne suuntaan viittailloilee.
    Ei se uus auto aina automaattisesti ole parempi, kuin vanha varsinkaan jos on kyse uudesta perusmallista.
    Omasta mielestä e28 520 on paljon parempi ajaa kuin 01 vuoden punto, johtuen lähinnä pienemmästä ajomelusta..
    Mutta eiköhän se loppupeleissä niin mene, että jokainen koeajaa autot jotka kiinnostaa ja valitsee itsellensä sopivimman, oli se sitten xara tai e39

    Comment

    • r.w.
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2007
      • 2509
      • Länsirannikko

      #62
      Originally posted by Kanerv4 View Post
      itselle tuli tollanen sxara vai mika zatsa nyt olikaan niin vaihdossa vm.2000 niin parempi se oli ajaa (kun täällä verrataan jotain ikivanhaa e39:siä ja uutta mondeoo) niin e36 vaikka ei sitä ääneen saa sanoa, niin se citikka pesi ajossa ja kulkupuolessa sellasen normi 1.8, mutta hyst joku bemaristi voi kuulla, mutta tämähän on vain mielipide kuten tämä topic jokseenkin sinne suuntaan viittailloilee.
      Menee kyllä jo ihan höpöjutuiksi. Olen 03-mallisella Xsaralla ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä ja siinä autossa ei ole etenkään jo mainitun moottorin taikka talviajo-ominaisuuksien osalta mitään kehuttavaa, edes vertaaminen E36:n kanssa on lähinnä huono vitsi, vaikka ko. korimallin suuri vihaaja olenkin. Laadullisesti nyky-Citroen on kuitenkin paljon imagoaan parempi, vaikkei siitä mitenkään pomminvarmana autona voikaan puhua.

      Vetopito noissa on aivan järkyttävän paska, perä hirvittävän painava ja puskeminenkin vaivaa enemmän kuin muistaakseni yhdessäkään muussa koskaan ajamassani etuvedossa. Renkaat ja alustaongelmat sulkee 0-140tkm "kestotesti" pois. Autossa se vika on. Millään autolla en ole talvikelissä koskaan pelännyt yhtä paljon kuin tolla Xsaralla. Omiin kokemuksiin nojaten tuo lausunto tuntuu siis vähintäänkin absurdilta, ellet sitten ole koskaan ajanut kuin taajama-alueella ja sielläkin lähinnä pelkääjän paikalta. No offence. Välillä tuntuu vaan juurikin autoista puheen ollen, että osa ihmisistä on jostain aivan muulta planeetalta. E36 on kuitenkin rehti ajajan auto, Xsaraa kuvailisin lähinnä sanalla "pökkelö."
      1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #63
        Laadullisesti nyky-Citroen on kuitenkin paljon imagoaan parempi
        Oliskin. Jestas mikä paskaläjä esim C4 on. Duunissa ollut noita liisareina ja sen auton ainoa hyvä puoli on nopea lämpeneminen. Aina saa jännittää, lähteekö se edes käyntiin. Millon se purkaa akun itsestään ja joskus ajonesto taas tekee sen ajokelvottomaksi. Ratti ja koko sisusta on epäkäytännöllisyyden ja ranskalaisen muotoilun taidonnäyte. Aivan hirvee. Vilkun viikseä ei pysty edes käyttämään normaalisti, kun aina sormet jotenkin osuu siihen paikallaan pysyvään keskiöön ja yleensä sen seurauksena radiokanava vaihtuu. Etupäätä ei pysty hahmottamaan ennen kuin sen on kolhinut johonkin. Tiehen ei oo mitään tuntumaa. Samanlainen hirvitys kuin C5 ja BX. Mittaristo on keskellä koelauta, ettei nopeutta pystyisi katsomaan irroittamatta katsetta tiestä. Nostimet kolisee 20tkm ajetussa koneessa. Lista on loputon.

        Edit:
        Tänään ajelin uudehkolla 1.4TSI DSG golfilla ja se tuntui taas yllättävän hyvältä. DSG toimii hienosti ja 1.4L koneeksi puhtia on kivasti. Bensaa se ei vienyt paskaakaan ja hiljainenkin se oli. Kaikin puolin ihan jees. Parempi kuin perus mondeo. Jopa vakiopenkit olivat yllättävän hyvin tuetut. Pikku miinus tuli tehottomasta lämmityslaitteesta. Se kone on hiton hidas lämpenemään -15C keleillä. Ei taida oikein tulla hukkalämpöä vesien lämmittelyyn tai sitten termostaatti toimii jotenkin oudosti. Motarilla lämmöt nousi 90C lukemiin, mutta silti lämmintä tuli huonosti.
        Last edited by Juppe; 26-01-2010, 22:12.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by Juppe View Post
          Tänään ajelin uudehkolla 1.4TSI DSG golfilla ja se tuntui taas yllättävän hyvältä. DSG toimii hienosti ja 1.4L koneeksi puhtia on kivasti.
          VI Golfia (tai Sciroccoa) olen hiukan suunnitellut BMW:n tilalle. Mutta ongelmana on se, että jos tuon ottaa riittävillä varusteilla (1.4L koneen tuplaturbo-versio, highline-varusteet, iso navi, nahkapenkit ja DCC) niin sepä maksaakin jo aika paljon ja on pakko ostaa Saksasta. Ja sillä hinnalla saisi myös (toki selvästi vanhemman) 5-sarjan E60 rumiluksen. Toisaalta sillä laivalla ahtaisiin paikkoihin pysäköinti ja talviajo olisi yhä samanlaista kuin nykyiselläkin BMW:llä.
          E39 528iA

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #65
            Toisaalta sais sillä 3 tai 1 srj:n bemunkin ihan kivoilla mausteilla. Mitä noita suomesta uutena ostamaan, hakee samalla rahalla jotain mukavempaa ulkomailta. Sitte jos tuo vielä kiisselin, niin verokin jää melko pieneksi.

            Comment

            • MarttiKK
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 1638

              #66
              Originally posted by TJJ View Post
              VI Golfia (tai Sciroccoa) olen hiukan suunnitellut BMW:n tilalle. Mutta ongelmana on se, että jos tuon ottaa riittävillä varusteilla (1.4L koneen tuplaturbo-versio, highline-varusteet, iso navi, nahkapenkit ja DCC) niin sepä maksaakin jo aika paljon ja on pakko ostaa Saksasta. Ja sillä hinnalla saisi myös (toki selvästi vanhemman) 5-sarjan E60 rumiluksen. Toisaalta sillä laivalla ahtaisiin paikkoihin pysäköinti ja talviajo olisi yhä samanlaista kuin nykyiselläkin BMW:llä.
              Aidosti ihmettelen kommentteja E61/E39 talviajo-ominaisuuksista, koska mielestäni ne ovat erittäin hyvät. Siis oikeasti. Mitään ylimääräistä liukkautta en ole havainnut ja muutenkin se on vakaa etenijä lumessa tuiskussa jne.

              JOku puhui Sitikka C4:sta. Vaimolla on tuollainen ollut liisarina melkein 3 vuotta. Ei pienintäkään vikaa, no ajovalo paloi jossain vaiheessa. Helevetin muovinen se on ja siinä on MAAILMAN paskimmat penkit. Keulaa ei todellakaan voi hahmottaa, se on totta. Moottorin(ohjauksen) ominaisuudet ovat nyökkivät eli pienellä kaasun avauksella se hyppää eteenpäin.

              Koejoin Golf GTI;tä ja tykkäsin, ei voi mitään Tuo sitikka menee kesällä vaihtoon ja varmaan samalla E61:n ja sitten pitää miettiä vaihtoehtoja.

              Millaisia nuo Audin tuottet ovat. JOku A6 voisi olla vaihtoehto

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8975
                • Kellokoski

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                VI Golfia (tai Sciroccoa) olen hiukan suunnitellut BMW:n tilalle. Mutta ongelmana on se, että jos tuon ottaa riittävillä varusteilla (1.4L koneen tuplaturbo-versio, highline-varusteet, iso navi, nahkapenkit ja DCC) niin sepä maksaakin jo aika paljon ja on pakko ostaa Saksasta. Ja sillä hinnalla saisi myös (toki selvästi vanhemman) 5-sarjan E60 rumiluksen. Toisaalta sillä laivalla ahtaisiin paikkoihin pysäköinti ja talviajo olisi yhä samanlaista kuin nykyiselläkin BMW:llä.
                Joku E90/E91 ja Xdrivellä voisi olla sopiva :think
                Vähän näppärämpi kaupungissa ja neliveto tekee talviajosta hauskempaa.
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • surface
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 257

                  #68
                  Originally posted by _nixu_ View Post
                  Joku E90/E91 ja Xdrivellä voisi olla sopiva :think
                  Vähän näppärämpi kaupungissa ja neliveto tekee talviajosta hauskempaa.
                  Paitsi että koskaan en ole niin "huono"/epämukavaa nelivetoa ajanut kuin nämä uudet BMW:t. Ihan hirveetä puskemista, kun etuset vetää ensimmäisenä. Kyllä joku quattro tms. luutuaa lattiaa bemun nelivedoilla (vanhemmista malleista ei ole kokemusta). Muuten noissa autoissa ole mitään vikaa, mutta toi neliveto systeemi ei oikein itselleni iskenyt.
                  E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                  Comment

                  • msp75
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 123
                    • Heinola

                    #69
                    ihan pitää rautalangasta vääntää. kyse on nyt siis MINUN mielipiteestäni.
                    jos oman autoni lisäksi joku ostaisi minulle sen fordin ja vaimolla ei olisi korttia ja kumpaakaan autoa en saisi myydä niin laittaisin sen fordin seisontavakuutukseen ja ajaisin huomattavasti mieluummin omalla bemarilla.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7551
                      • Jyväshyvä

                      #70
                      Originally posted by surface View Post
                      Paitsi että koskaan en ole niin "huono"/epämukavaa nelivetoa ajanut kuin nämä uudet BMW:t. Ihan hirveetä puskemista, kun etuset vetää ensimmäisenä. Kyllä joku quattro tms. luutuaa lattiaa bemun nelivedoilla (vanhemmista malleista ei ole kokemusta). Muuten noissa autoissa ole mitään vikaa, mutta toi neliveto systeemi ei oikein itselleni iskenyt.
                      Hmm, minä olen ymmärtänyt että XD on takapainoinen...
                      Onko jollakulla faktaa? En ole itse tuollaisella ajanut...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • surface
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 257

                        #71
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Hmm, minä olen ymmärtänyt että XD on takapainoinen...
                        Onko jollakulla faktaa? En ole itse tuollaisella ajanut...
                        Faktaa ja faktaa, mutta kun autoa ajo niin kyllä se ensimmäisenä alkaa puskemaan ja sitten tulee vasta takapää mukaan. Tässä radikaali esimerkki, olet paikallaan ja käännät renkaat linkkun (talvella siis), siitä rivakasti kytkin ylös, niin auto lähtee ensiksi kylkimyyryä ja sitten vastaa kääntyy pyörimään
                        Sitten esim quattro, alkaa pyörimään välittömästi paikallaan, kun etuset eivät vedä enemmän. Tämä tietenki heijastuu taas normaaliinkiin ajoon, tai ainakin vähän räväkämpään ajoon, kun halutaan oikeasti viedä autoa.
                        E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6946
                          • N/A

                          #72
                          Originally posted by Kanerv4 View Post
                          jokseenkin toinen asia mikä tulee mieleen kun täällä selailee niin joku mainitsee tuosta etuvedosta, itselle aivan sama mistä päästä vetää jos on noita vajaa vetoisia, neliveto on taas itselle se rakkain, mutta asiaan, onhan sen fordin pakko olla jokseenkin hyvä kun niitä vielä tehdään, jokainen bemaristi vihaa ranskalaisia ja paremmmat saa grilliltä ja blaa blaa, mutta kummasti niitä vastaan tulee jossen sanoisi niin enemmän näkee c5 citikkaa kun e60 mallia,

                          itselle tuli tollanen sxara vai mika zatsa nyt olikaan niin vaihdossa vm.2000 niin parempi se oli ajaa (kun täällä verrataan jotain ikivanhaa e39:siä ja uutta mondeoo) niin e36 vaikka ei sitä ääneen saa sanoa, niin se citikka pesi ajossa ja kulkupuolessa sellasen normi 1.8, mutta hyst joku bemaristi voi kuulla, mutta tämähän on vain mielipide kuten tämä topic jokseenkin sinne suuntaan viittailloilee.
                          Meillä on kakkosautona Clio Dynamique 2003 1.6-16v. Minä olin sitä ostamassa ja suosittelemassa.
                          Ollaan oltu oikein tyytyväisiä ja sillä se nainen vaan ajelee päivittäin töihin ja kouluun. Samaan hintaan olis saatu vaikkapa 94 316i tai 95 corolla. Mutta valittiin 2003 vähänajettu Clio xenoneilla, ilmastoinnilla jne.
                          Ekasta postista jo näki sellaisen asenteen että mikään muu kun bmw ei voi olla hyvä. Minä ainaskin olen koeajanut autoja dacia sanderosta Bmw E60 m5 ja mielestäni nuo bemarit eivät tosiaan ole kaikilla osa-alueilla parhaita. Monet ranskikset ovat paljon suuntavakaampia maantiellä kuin esimerkiksi E46 sarja. Meillä oli tuossa aiemmin 47tkm ajettu vm 2000 306 Cabriolet ja se oli talon parhaita autoja koska siihen ei tarvinut tehdä mitään korjauksia. En näe mitenkää mahdottomana sitäkään että kun myyn E46 325i pois laitan sillä rahalla jonkun pienemmän ranskiksen tai vaikkapa TDI DSG Golffin. Minulle bmw ei ole mikään uskonto vaikka 5v näillä nyt olen ajellutkin ja pääosin ollut hyvin tyytyväinen. Kollegoilla on eniten VW:tä tai japanilaisia ja ei ne sellain arvosta bmw:tä. Syvän kansan silmissä selkeästi uudehko Avensis tai Passat on arvokas ja "järkivalinta".

                          Ja vielä kannanotto tuohon liikennevaloista lähtemiseen.
                          Meillä tuo clio lähtee jääpinnalla paremmin liikkeelle kun paino on suoraan etupyörien päällä. Cliossa on jotku hkpl2 "ei niin tuoreet renkaat" ja bemarissa 08 vuoden ice-x northit nastoilla+dsc III..
                          Last edited by Antti O; 27-01-2010, 09:50.

                          Comment

                          • makebm5
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2009
                            • 1312
                            • Kainuu

                            #73
                            Ainut asia missä Mondeo voittaa E39:in on suunnassa pysyminen ja tämäkin varauksin. Kyllä E39 on ihan hyvä auto ajella talvella, ainut että lämmityslaite jättää toivomisen varaa reilusti esim tuohon toiseen kulkineeseen S60:een verrattuna.
                            Hiljaissu on tosiaan E39 valtti nimenomaan se ettei matalia(rasittavia) ääniä kuulu.
                            Toisaalta jos Fordissa vikoja on niitä E39:kin. Tältä osin Maine BMW laadukkuudesta ei ole vastannut omia odotuksia esim vrt Volvo.
                            BMW i5 M60, BMW E89 35is
                            Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e, i4 M50

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #74
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Hmm, minä olen ymmärtänyt että XD on takapainoinen...
                              Onko jollakulla faktaa? En ole itse tuollaisella ajanut...
                              xDrive jakaa voima normaalisti suhteessa 40/60. Siinä on nimenomaan panostettu siihen, ettei auto aliohjautuisi mutkissa. Kaarteeseen tultaessa etupyörien vetoa vähennetään puskemisen välttämiseksi. Kaarteesta ulos kiihdyttäessä mahdollista yliohjautumista rajoitetaan siirtämällä vetoa etupyörille. Ja parkkipaikka nopeuksissa auto pelkästään takavetoinen, mikä helpottaa auton pyöritystä esim. pysäköitäessä.

                              Comment

                              • juster
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 624

                                #75
                                Originally posted by surface View Post
                                Sitten esim quattro, alkaa pyörimään välittömästi paikallaan, kun etuset eivät vedä enemmän. Tämä tietenki heijastuu taas normaaliinkiin ajoon, tai ainakin vähän räväkämpään ajoon, kun halutaan oikeasti viedä autoa.
                                Jos autoa oikeasti halutaan ”viedä” niin että kellokin siitä tykkää, silloin autoa pitää ajaa nimenomaan keula edellä.

                                Audin uusissa Quatroissa vaikka niissä olisi Torsen, ei parkkipaikka pyörittely taida onnistua enää helposti. Nykyäänhän niissä hillitään sutivaa pyörää jarrulla.

                                Comment

                                Working...
                                X