Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virittäjät @ Mika Salo etsii viriautoja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    Sitä paitsi kaikki tuohon ohjelmaan tuodut vehkeet taitaa olla liikennekäytössä olevia autoja??

    Vähän vaikuttaa alusta ratkaisuun sekin jos autolla ajetaan päivittäisiä ajoja kuin pelkkää ratakiertelyä:think

    Se että tarvisko sitä tehoa olla +500hp tuolla normiliikenteessä on sit jokaisen oma asia. 400hp vehje kun ei kuiteskaan mikään super ihmetys tuolla liikenteen seassa ole.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Riki-
      Bimmer Rookie
      • Aug 2008
      • 111

      Originally posted by makkis View Post
      Sitä paitsi kaikki tuohon ohjelmaan tuodut vehkeet taitaa olla liikennekäytössä olevia autoja??
      Viimeisessä jaksossa on Tapio Murtoon Skydillac ja Rintasen Juhan Silvia, eli ei ihan kaikki mutta melkeen

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5857
        • Joccis City

        Originally posted by -challenger- View Post
        Ja jos oot kova ratamies niinku puheiltasi luulet olevasi niin otan aina haasteen vastaan jos haluat !
        Autolla olen nolla(missä olen kirjoittanut, että olen kova ratamies? kierrosajat löytyy foorumilta), mutta prätkällä on tullut ajettua km jos toinenkin Suomen radoilla, poislukien affe.

        Autolla kokemusta on vähän ja ajotekniikka eroaa todella paljon prätkästä jonka suhteen opittavaa on todella paljon. Onneksi taas radat osaan todella hyvin ja koutsina toimii erittäin nopea kaveri joka potkii perseelle kun tutkitaan dataa ajosta.

        Sitä paitsi, mun auto on alitehoinen, kelvottomalla taka-akselilla varustettu 4sylinterinen vanhus joka pursuaa omatekoisia ala-arvoisia kempuroita kuituosia.
        Ei sillä voi ketään haastaa.
        Last edited by jannmann; 03-02-2012, 20:23.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • -challenger-
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2009
          • 2148
          • L a h t i

          Päättelin vain Mut joo mikä jottei käy se kilvan ajaminen 2pyöräselläkin..
          Vaikka motocross radalla. Pistä privaa jottei sotketa tätä topiccia.

          Ja jottei offtopiciks mene ni on se mika kova poljettaan noita vehkeitä

          Comment

          • ThemeJ
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 997
            • Turku/Raahe

            Originally posted by Balle View Post
            Höpö höpö!

            Tässä on sulle WOIMAA: http://carfreaks.net/content/2004-06...ip-turbo-vs-na


            Jokainen saa rakentaa just niin kuin ite tykkää. Toiset tykkää kittikasoista isoilla huulivanteilla ja toiset vehkeistä joilla voi oikeasti vetää kovaa.

            Olis kiva nähdä näistä 500-700hv vehkeistä vääntökäyriä, veikkaan että on tosiaan käytännön suorituskyky (power in gear) jotain ihan muuta kuin luvut antaa ymmärtää.
            Sitten selitellään että oli väärä vaihde tai ettei päässyt kunnolla ahdoille tms. kun puolet "tehottomammat" vetää ohi...
            Höpöhöpö

            Tässä on sitä voimaa:



            Eikä kapistus edes käänny mutkissa, kutsuvat kuulemma Suomessa harrastettavaksi moottoriurheilun kuninkuuslajiksi?

            Eipä siinä, oishan se hienoo jos autot radalla liikkuis nuin vikkelää kun Ballen videossa tuo sinisen 316 perässä hiihtävä kapistus. Näköjään E30 jousitus kohdallaan kun perse makaa maassa ja keula puskee joka mutkassa. Kisakiree nelosmoottori (motorsport osaston tuotantoa?), pisteet siitä
            Last edited by ThemeJ; 04-02-2012, 09:03.
            Bmw E30
            Bmw 2000Touring Scrap
            Ex. Bmw E30 316
            Ex. Bmw E36

            Comment

            • Balle
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3413
              • UKI, Suomen New York

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Höpöhöpö

              Tässä on sitä voimaa:



              Eikä kapistus edes käänny mutkissa, kutsuvat kuulemma Suomessa harrastettavaksi moottoriurheilun kuninkuuslajiksi?

              Eipä siinä, oishan se hienoo jos autot radalla liikkuis nuin vikkelää kun Ballen videossa tuo sinisen 316 perässä hiihtävä kapistus. Näköjään E30 jousitus kohdallaan kun perse makaa maassa ja keula puskee joka mutkassa. Kisakiree nelosmoottori (motorsport osaston tuotantoa?), pisteet siitä
              WOIMAA!!!


              Mutta tuo peli laittaa se voiman myös tiehen, toisin kun esim. tuon linkkaamani videon 600hv turpo.

              Auto joka perässä tuli oli ihan vakio E46 M3. 343hp/1550kg (6,15kg/kW).
              Tuo E30 painanee 1100kg huitteilla ja tehoa 600hp (2,49kg/kW). Eli paino/teho suhde on yli kaksinkertainen E46:een verrattuna.
              Vielä kun ottaa huomioon että kevyemmän auton saa kurvin näpi huomattavasti nopeammin niin voi vaan ihmetellä kuinka paska tuo E30 on oikeesti ajaa...
              Possuja ja Bemareita

              Comment

              • ThemeJ
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 997
                • Turku/Raahe

                Originally posted by Balle View Post
                WOIMAA!!!


                Mutta tuo peli laittaa se voiman myös tiehen, toisin kun esim. tuon linkkaamani videon 600hv turpo.

                Auto joka perässä tuli oli ihan vakio E46 M3. 343hp/1550kg (6,15kg/kW).
                Tuo E30 painanee 1100kg huitteilla ja tehoa 600hp (2,49kg/kW). Eli paino/teho suhde on yli kaksinkertainen E46:een verrattuna.
                Vielä kun ottaa huomioon että kevyemmän auton saa kurvin näpi huomattavasti nopeammin niin voi vaan ihmetellä kuinka paska tuo E30 on oikeesti ajaa...
                Tuo nitropelihän ei oikeestaan sitä voimaa ihan kaikkea tiehen pistä, hukataan kytkimeen ettei ihan holtittomaksi mee.
                Näkee kyllä tosta E30 että mutkissa menee ihan puskemiseksi, tietty sielä on varmaan joku vanhanaikanen holsetin ahdin mikä heräilee vähän väärään aikaan? Leikkö tuo sitte ihan yhtä huono/hyvä ajaa kuin e30 yleensä, mutta teho tosiaan menee radalla hukkaan. Hauskuusarvo on varmaan ihan jotain muuta.
                Kyllähän ajo-ominaisuudet tärkeitä on, mutta se on paska perustelu että ne on alustan takia vaarallisia tieliikenteessä jos tehoa on kasvateltu. Jos auto on tehtaalta lähteny tietynlaisella rengastuksella ja alustalla eikä silloin ole vaarallinen, niin miten se yhtäkkiä on tappava/vaarallinen voiman kasvaessa kun sitä voimanpaskaa ei Suomessa kauheesti tarvi/saa käyttää. SIIS jos autolla ajetaan rajotusten mukaan eikä muutenkaan rikota liikennesääntöjä.(Tietty jos joku joskus on saanu tungettua helvetisti lisäpainoa siihen omaan kippoonsa ja sitäkautta olis orkkis alusta ja jarrut käyny pieneksi niin se on eri asia)
                Eri asia tietysti olis jos autossa on jouset poikki, renkaat kankailla yms. "vikoja" jotka vaikuttaa jo normaaliin ajamiseen ilman sitä tehoakin.
                Kai se tehokas auto on idiootin käsissä vaarallinen oli siinä 10 000e panostettu ajettavuuteen tai ei.
                Mun mielestä edelleenkin on ihan kunniotettava jos moottorin joku osaa rakentaa oikein, ei tietenkään pelkkä teho vaan myös alue jolla moottori toimii. Jos auto radalle rakennetaan niin eiköhän silloin pääpaino ole nimenomaan kierrosajoissa eikä tehossa. Suomessa vaan edelleenkin nuita ratavuoroja on kovin vähän ja varmaan osasyynä just sen takia näitä katupelejä "vähän" viritellään eikä sillon kauheesti kierrosaikoja mietitä. Pääseehän niillä sitten kivasti liikennevaloista ja nätisti sen rekan ohi.
                jannmann tuossa vihjailikin että 99% liputtaa moottorin tehon puolesta eikä ajettavuuden. Näinhän se asia varmasti myös jossainmäärin on, mutta onkos tämä 1% nyt sitten se mikä liputtaa ajettavuuden puolesta ja repii sitä autoaan joka päivä jarrut punasena kun sillä kerta voi ajaa kokoajan täysiä kun toimii alusta ja jarrut niiiin hienosti?
                Suomessa asiat nyt menee kutakuinkin jossain määrin niin että kyllähän niistä autoista jonkunlaiset jarrut löytyy ja yleensä jotain jämäkämpää jousitustakin on yritetty laittaa. Kattelee nuitten rättipäiden touhua niin vähä erilaista puuhastelua. Patrolliin 1000hevosta 34" kummit alle ja baanalle. Poikittain motarilla ja allahit kumoon, kansa senkun hurraa vieressä.
                Last edited by ThemeJ; 04-02-2012, 10:26.
                Bmw E30
                Bmw 2000Touring Scrap
                Ex. Bmw E30 316
                Ex. Bmw E36

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11675
                  • Kouvola

                  Originally posted by Balle View Post
                  WOIMAA!!!


                  Mutta tuo peli laittaa se voiman myös tiehen, toisin kun esim. tuon linkkaamani videon 600hv turpo.

                  Auto joka perässä tuli oli ihan vakio E46 M3. 343hp/1550kg (6,15kg/kW).
                  Tuo E30 painanee 1100kg huitteilla ja tehoa 600hp (2,49kg/kW). Eli paino/teho suhde on yli kaksinkertainen E46:een verrattuna.
                  Vielä kun ottaa huomioon että kevyemmän auton saa kurvin näpi huomattavasti nopeammin niin voi vaan ihmetellä kuinka paska tuo E30 on oikeesti ajaa...
                  Tuolla kyseisellä E30:llä on joskus ajettu mm. Supersaloon-luokkaa, että en menisi tuon videon perusteella tuomitsemaan kyseistä laitosta. Tuon videon aikoihin tuossa oli "vakioalusta" alla myynnin takia tms, ei voi muistaa. Normaalisti alusta on vastannut A-ryhmän M3:sta, tekniikkana ahdettu S14 motti. Tuntuu vaan tuo video olevan ratafriikeille jonkunlainen referenssi tuolle "power is nothing without control" lauseelle.

                  Edit. löyty jotain parempaakin infoa tuosta kulkineesta Googlella
                  Last edited by Esko; 04-02-2012, 11:21.

                  Comment

                  • Balle
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3413
                    • UKI, Suomen New York

                    Originally posted by ThemeJ View Post
                    TuoNäkee kyllä tosta E30 että mutkissa menee ihan puskemiseksi, tietty sielä on varmaan joku vanhanaikanen holsetin ahdin mikä heräilee vähän väärään aikaan?

                    Mun mielestä edelleenkin on ihan kunniotettava jos moottorin joku osaa rakentaa oikein, ei tietenkään pelkkä teho vaan myös alue jolla moottori toimii.
                    Jeps, näistä olen samaa mieltä sun kanssa! Mun pointti onkin koko ajan ollut että 500 tai 600 tai 800hv ei herätä mussa ainakaan mitään kunnioitus reaktiota vaan nimenomaan se käyrän muoto ja kokonaisuus on se joka ratkaisee. Niin kuin sanoin niin jonkun 2 litrasen 500hv auton käytännön kiihtyvyys voi olla samaa luokkaa 250hv auton kanssa joka on rakennettu oikein...

                    Originally posted by ThemeJ View Post
                    ...niin miten se yhtäkkiä on tappava/vaarallinen voiman kasvaessa kun sitä voimanpaskaa ei Suomessa kauheesti tarvi/saa käyttää. SIIS jos autolla ajetaan rajotusten mukaan eikä muutenkaan rikota liikennesääntöjä.(

                    Suomessa vaan edelleenkin nuita ratavuoroja on kovin vähän ja varmaan osasyynä just sen takia näitä katupelejä "vähän" viritellään eikä sillon kauheesti kierrosaikoja mietitä
                    Joo, kyllä se kuski siitä loppupelissä vaarallisen tekee. Toki hyvin rakennetulla on paremmat mahdollisuudet selvitä tilanteista kuin jollain levottomalla jarruttomalla kipolla.

                    Tässä kuitenkin sulla on vähän pointti hukassa; ensin jauhat että ei sillä autolla kuitenkaan kadulla voida kovaa ajaa ja toisaalta ratapeliä ei kannata rakentaa kun radalle ei pääse. Eli missä sillä sitten ajetaan? Mä arvaan, ABC:n baarissa...



                    Originally posted by ThemeJ View Post
                    Jos auto radalle rakennetaan niin eiköhän silloin pääpaino ole nimenomaan kierrosajoissa eikä tehossa. . Pääseehän niillä sitten kivasti liikennevaloista ja nätisti sen rekan ohi.
                    .
                    Ei se aina se kierrosaika ole se rakentelun lähtökohtana. Mulla ainakin ajettavuus ja fiilis jonka kabiinissa saa menee kierrosaikojen edelle.

                    Jotkut tykkää että autot vaan sutii mutta eikös se ole sitten ihan sama laittaa sinne jotain paskaa rengasta alle niin voi suditella vaikka sillä 150hv teholla...
                    Possuja ja Bemareita

                    Comment

                    • Balle
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3413
                      • UKI, Suomen New York

                      Originally posted by Esko View Post
                      Tuolla kyseisellä E30:llä on joskus ajettu mm. Supersaloon-luokkaa, että en menisi tuon videon perusteella tuomitsemaan kyseistä laitosta. Tuon videon aikoihin tuossa oli "vakioalusta" alla myynnin takia tms, ei voi muistaa. Normaalisti alusta on vastannut A-ryhmän M3:sta, tekniikkana ahdettu S14 motti. Tuntuu vaan tuo video olevan ratafriikeille jonkunlainen referenssi tuolle "power is nothing without control" lauseelle.

                      Edit. löyty jotain parempaakin infoa tuosta kulkineesta Googlella
                      No tuon videon perusteella tuomitsen auton siinä kunnossa kuin se videolla on, tietenkin. Vitunko sillä on väliä mitä siihen on videon kuvaamisen jälkeen tehty kun ei vaikuta tuohon videoon sitten mitenkään. Kuvaushetkellä auto on ollut todella paska ajaa (tai sitten kuski ei vaan osaa), mikä on ihan ilmeistä kun videota katsoo.

                      Jos siihen on sitten jälkeenpäin satsattu alustaan jne. ja ajettu kilpaakin niin hieno juttu. Vahvistaa vaan mun pointtia siitä että turha olla tehoa jos sitä ei saa tiehen ja/tai autoa kääntymään ja pysähtymään.
                      Possuja ja Bemareita

                      Comment

                      • Riki-
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 111

                        Originally posted by Balle View Post
                        (tai sitten kuski ei vaan osaa)
                        Ennenkin olen tästä kyseisestä videosta kommentoinut, mutta tässä hieman tietoa: Sinisessä E30 oli tuolloin 2,1 litrainen S14 moottori Holset HX40 Super ahtimella, tehoista en sano muutakuin että oli siellä ainakin se 600hv. Kyseisellä moottorilla ajettiin tosiaan myös kilpaa juurikin Motoparkissa ainakin yksi lähtö Super Saloon luokassa. Alusta H&R Cupkit eli katualusta. Renkaat jotkut random siviilirenkaat, ja jos autolla haluaisi kovasti mennä niin todella alikokoiset (ehkä näkee videostakin miten vaikeaa meno on). Kilpajarrut autossa mielestäni tuolloin jo oli, mutta renkaiden vuoksi niiden hyöty on ollut tuolloin aika pieni. Autossa on videossa kaksi ukkoa ja toisella läppäri kädessä ja autoa säädetään lennosta. Ratissa on kuski, jonka otteita voi seurata jälleen ensikaudella Roadsport A luokassa. Viimeksi kun ajoi täyden sarjan (2010), voitti sen mestaruuteen. Liekkö sarja sitten tasoton, jos tuntuu siltä niin eikun mukaan vaan sarjaan ja kokeilemaan.

                        Lisäksi on ihan selvää että tuollainen vakio E46 M3 on suhteessa tehoihin huomattavasti kyvykkäämpi radalla vaikka painaakin enemmän. Alusta ja renkaat (lähinnä rengaskoko) varmasti ihan toista maata. Ja sen, kuinka vakavissaan tuossa kummassakin autossa ajetaan, voi jokainen päätellä itse.

                        Comment

                        • Balle
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3413
                          • UKI, Suomen New York

                          Originally posted by Riki- View Post
                          Ennenkin olen tästä kyseisestä videosta kommentoinut, mutta tässä hieman tietoa: Sinisessä E30 oli tuolloin 2,1 litrainen S14 moottori Holset HX40 Super ahtimella, tehoista en sano muutakuin että oli siellä ainakin se 600hv. Kyseisellä moottorilla ajettiin tosiaan myös kilpaa juurikin Motoparkissa ainakin yksi lähtö Super Saloon luokassa. Alusta H&R Cupkit eli katualusta. Renkaat jotkut random siviilirenkaat, ja jos autolla haluaisi kovasti mennä niin todella alikokoiset (ehkä näkee videostakin miten vaikeaa meno on). Kilpajarrut autossa mielestäni tuolloin jo oli, mutta renkaiden vuoksi niiden hyöty on ollut tuolloin aika pieni. Autossa on videossa kaksi ukkoa ja toisella läppäri kädessä ja autoa säädetään lennosta. Ratissa on kuski, jonka otteita voi seurata jälleen ensikaudella Roadsport A luokassa. Viimeksi kun ajoi täyden sarjan (2010), voitti sen mestaruuteen. Liekkö sarja sitten tasoton, jos tuntuu siltä niin eikun mukaan vaan sarjaan ja kokeilemaan.

                          Lisäksi on ihan selvää että tuollainen vakio E46 M3 on suhteessa tehoihin huomattavasti kyvykkäämpi radalla vaikka painaakin enemmän. Alusta ja renkaat (lähinnä rengaskoko) varmasti ihan toista maata. Ja sen, kuinka vakavissaan tuossa kummassakin autossa ajetaan, voi jokainen päätellä itse.
                          Jep, vähän nyt liikaa takerrutaan juuri tähän kyseiseen autoon. Pointti tuon videon linkkaamisella oli näyttää että sillä teholla ei tee yhtään mitään jos ei ole pitoa. Mikä käy mielestäni harvinaisen selväksi juuri tuosta kyseisestä videosta.
                          Mistä se sitten johtuu, renkaista, alustasta, kuskista jne. on toisarvoista.
                          Olkoon vaikka michael schumacher ollut ajamassa tuossa videossa mutta aivan päin vittua se auto siinä jokatapauksessa meni...
                          Last edited by Balle; 04-02-2012, 12:38.
                          Possuja ja Bemareita

                          Comment

                          • ThemeJ
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2005
                            • 997
                            • Turku/Raahe

                            Originally posted by Balle View Post


                            Tässä kuitenkin sulla on vähän pointti hukassa; ensin jauhat että ei sillä autolla kuitenkaan kadulla voida kovaa ajaa ja toisaalta ratapeliä ei kannata rakentaa kun radalle ei pääse. Eli missä sillä sitten ajetaan? Mä arvaan, ABC:n baarissa...
                            Jotkut tykkää että autot vaan sutii mutta eikös se ole sitten ihan sama laittaa sinne jotain paskaa rengasta alle niin voi suditella vaikka sillä 150hv teholla...
                            Niin missä ajetaan kummalla? Sillä ratapelillä vai sillä "vähän" viritetyllä katuautolla?
                            Noh jos kilpa-autoa/ratapeliä tekisin niin enköhän sillä jonkinlaista luokkaa ajaisi. Noh sitävarten mun kohdalla tarvis ostaa myös traileri, vetoauto ja ajaa mahdollisesti yhdistelmäkortti että härveliä sais kuskailla paikasta a paikkaan b. Tietty sen lisäksi pitäis vielä vaihtaa työpaikkaa ettei viikonloppuja turhaan kuluis töissä, koska kisathan käydään tunnetusti viikonlopun tiimellyksessä ympäri Suomea.
                            Sitten taas tämmösellä vähän viritetyllä katupelillä voin vaikka viikonloppusin käydä siellä töissä ja jos mieli tekee ja töiltä aikaa riittää niin ehkä jopa joskus olis mahdollista käydä vaikka varttimaili ajamassa tai jossain yleisellä ratapäivällä pari kierrosta kiertämässä. Näitä yleisiä ratapäiviä nyt ei vuodessa kovin montaa ole, mutta ehkä joskus sattuis vapaapäivä semmosen kohdalle.
                            Niin monta "rakennettua" auto on tullu elämän varrella eteen että mun mielestä sekin on jo saavutus jos edes jonkun kohdan jaksaa ja viittii tehdä kunnolla. Oli se kohta sitte moottori, alusta tai koko auto. Mut jatketaan nyt ihmeessä Virittäjien seuraamista, ohan siinä sentään jotain muuta mielenkiintoista kuin uuden corollan mukitelinevertailua, toisin kuin esim. Puskurin koeajoissa.
                            Bmw E30
                            Bmw 2000Touring Scrap
                            Ex. Bmw E30 316
                            Ex. Bmw E36

                            Comment

                            • BMW
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 3822
                              • California

                              Originally posted by Riki- View Post
                              Ennenkin olen tästä kyseisestä videosta kommentoinut, mutta tässä hieman tietoa: Sinisessä E30 oli tuolloin 2,1 litrainen S14 moottori Holset HX40 Super ahtimella, tehoista en sano muutakuin että oli siellä ainakin se 600hv. Kyseisellä moottorilla ajettiin tosiaan myös kilpaa juurikin Motoparkissa ainakin yksi lähtö Super Saloon luokassa. Alusta H&R Cupkit eli katualusta. Renkaat jotkut random siviilirenkaat, ja jos autolla haluaisi kovasti mennä niin todella alikokoiset (ehkä näkee videostakin miten vaikeaa meno on). Kilpajarrut autossa mielestäni tuolloin jo oli, mutta renkaiden vuoksi niiden hyöty on ollut tuolloin aika pieni. Autossa on videossa kaksi ukkoa ja toisella läppäri kädessä ja autoa säädetään lennosta. Ratissa on kuski, jonka otteita voi seurata jälleen ensikaudella Roadsport A luokassa. Viimeksi kun ajoi täyden sarjan (2010), voitti sen mestaruuteen. Liekkö sarja sitten tasoton, jos tuntuu siltä niin eikun mukaan vaan sarjaan ja kokeilemaan.

                              Lisäksi on ihan selvää että tuollainen vakio E46 M3 on suhteessa tehoihin huomattavasti kyvykkäämpi radalla vaikka painaakin enemmän. Alusta ja renkaat (lähinnä rengaskoko) varmasti ihan toista maata. Ja sen, kuinka vakavissaan tuossa kummassakin autossa ajetaan, voi jokainen päätellä itse.
                              Onko tästä sinisestä E30 jossain lisää luettavaa? Hyvin argumentoitu.
                              P
                              R
                              N
                              D

                              Comment

                              • Mörökölli
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 1735
                                • Turku

                                On tämä suomen autoharrastajien hiekkalaatikko uskomattoman pieni. Ja miksi ihmeessä muiden tarkoitusperät oman autonsa toteutuksessa pitäisi aina aueta 100% omalle itselle, jos ne ei aiheuta vaaraa meille muille?

                                En minä ainakaan jaksa perustella toteutuksiani muille, ellei sitä edes haluta hyväksyä, enkä vaadi sitä muiltakaan. Eniten hyväksymättömyyttä tuntuu tulevan muuten juuri melko usein ratapainotteisen harrastajakunnan keskuudesta, ja aika usein siihen sitten vedetään ne turvallisuusasiat ja liian suuri teho mukaan. Mistä ihmeestä tämä johtuu...? Tottakai ymmärrän että on myös sellaisia toteutuksia jossa juuri ja juuri toimivaan laitteeseen asennetaan 4x määrä tehoa, ja nämä ovat vaarallisia.

                                Onhan tuolla kaiken maailman rodi ja kuplavolkkariharrastajia ym. Harvemmin niissäkään toteutus on täysin tehty kierrosaikojen tai jonkin muun vankan tavoitteen puitteissa, vaikka tehokkaita moottoreita asennellaan sellaisiinkin vehkeisiin. Onko nämä harrastajat siis automaattisesti piittaamattomia idiootteja? Onhan useimmissa laitteissa kaasupoljin ja vaihdelaatikko millä sitä kulkua pystyy säätämään, ja pään sisältä löytyy sitten loput.

                                Mä olen kuvitellut että autoharrastuksen pitäisi aiheuttaa mielihyvää sitä harrastavalle henkilölle, ihan henkiselläkin tasolla. Joillekin voi jo pelkkä tieto sen tehoreservin olemassaolosta riittää siihen, ja satunnainen irroittelu. Onko jollain joku muu tarkoitusperä hommassa, tai tekeekö tätä joku pakon sanelemana? Itse ainakin otan hommasta tarvittaessa hieman etäisyyttä, ja teen jotain muuta jos alkaa maistua saappalta.

                                Ja mitä ohjelmaan tulee niin onhan tuolla ollut jos jonkinmoista kippoa, eiköhän se kuitenkin ole melko viihteelliseksi illanvietteeksi tarkoitettu. Se että autoilla ajetaan reippaammin jo sanelee sen että se pitää tapahtua jossain suljetulla alueella ja mitenkäs niitä laitteita muuten verrattaisiin kuin kierrosajoilla? Jos tämä olisi kuvattu vaikka jossain random-lentokentällä eikä tunnetulla moottoriradalla, olisiko tällaista keskustelua edes syntynyt, tuskin...
                                Last edited by Mörökölli; 04-02-2012, 14:55.
                                www.nenifab.com

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎