Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TT
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 192
    • Oulu

    Originally posted by bemu2000 View Post
    Laskureilla laskijat voisi jättää ne haaveilut kirjoittamatta siihen asti, kun on oma talli pystyssä. Tosiaan on sitten täysin eri asia onko kaikki ostettu normaali hinnoilla, vai haalittu jostain tutunkaupoilla puoli-ilmaiseksi. Noi mun hinnat on todellisia kustannuksia mitä kamat ja asennukset maksaa, kun ne ostaa oikeasti kaupasta ja tilaa työt. Osassa on noissakin jo aika hyvät alennukset ja eteläsuomessa varsinkin vielä kalliimpaa.
    Itsekkin laskeskelin alkuun, mitä mahdollisesti maksaisi ja ajattelin, että jos 5-600€/m2, mut meni kuitenkin yli 800€/m2. Mut mul on tallissa myös muutakin kivaa :think

    Jos varaa sen 100K€ tallin rakentamiseen, niin sillä ainakin pääsee alkuun.

    2008 alkaen Oulussa on täytynyt olla energiatodistus rakennusluvan yhteydessä. Alkuun vaativat talliin 2 eri lämmöntalteenottosysteemiä, mut sai puhuttua, että yhdellä pärjää. Talli on painovoimaisella.

    Talli on C energialuokkaan on tullut tehtyä.
    Kuka tekee ensimmäisen matalaenergia tallin tai passiivienergia
    Coupe :think
    sigpic

    Comment

    • humala
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 739
      • Kemi

      Originally posted by humala View Post
      Itse tein tallin kesällä ja 12 000 eur meni että pamahti, eikä tallissa ole vielä sähköjä ja eristeitä. Sisäpinta-alaa tallilla 50m2.

      Itse siis alusta loppuun.
      -maatyöt 1300e, kaivinkone 300, maa-aines 1000e.
      - perustukset yht. 2500e, reunavahvistettu laatta jossa korotettu sokkeli harkoilla. sis. 50mm finnfoam, teräsverkot, lattialämmistys kaapelit, betoni, harkot.
      - puutavara 4500e, 145*20 UTV ulkovuori, 50x125 leimattua runkotavaraa, kattotuolit 500e(itse tein, tilattuna 1600e), raakapontti 95x22 yms yms.
      - Huopakate yht. 1000e sis, alushuovan ja palahuopa.
      -Nosto-ovi 2500x2100 600e aukaisijalla.
      -Ulko-ovi 900x2100 300e
      -ikkunat yht 600e 3kpl 1200x600 ja 2kpl 600x600
      - S-listat ja tippalistat yms tavaraa nauloja ja ruuveja 700eur.

      Itselle tuli melkoisen yllätyksenä tuo summa koko hommasta mutta tavara vaan maksaa.

      Lattialämmityskaapeli kannattaa vetää sillä kaapelille ei hirveetä summaa tule.
      Tuossahan tuo on tullut sanottua aikaisemmin. Tässäkin puutavara hankittu ykköstavarasta. Siinä kuvia myös miten tehdään siihen "pellonreunaan" talo ilman suurempia pohjatöitä... Tuota penkkaa piti tallin takia vielä levittää 5metriä.

      Pahoittelen pistin lapin lisänä 10m2 liikaa.

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Laitappa kaikki kustannukset näkyviin miten tehdään laillinen 15000e 60m2 talli Vai tuliko tää jonnekin pellonreunaan pihannurkkaan ilman sen suurempia pohjatöitä ja lupakyselyitä?
      Last edited by humala; 21-10-2015, 15:41.
      E70 X5 3.0d -07
      E39 530da touring -99
      ex: E36 325i sedan -93

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4048
        • Turku

        Talliin 100ke? Eipä ainakaan ole persaukisia täällä..

        Eikö teillä ole yhtään kavereita,tuttuja tai sukulaisia että euroakaan ette saa alennuksia?
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by suppari View Post
          Eikö teillä ole yhtään kavereita,tuttuja tai sukulaisia että euroakaan ette saa alennuksia?
          Ei ole.

          Comment

          • Spetke
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 3446
            • Janakkala

            Kyllähän kunnollisen lämpimän tallin jossa on sähköt reilulla määrin, lämpimät vedet, viemärit öljynerotuskaivoilla, ilmanvaihdot jne tekeminen maksaa perkeleesti vaikka kuka oppimuna koulu poika mitä laskeekin teoriassa.
            Itse en ole edes viitsinyt (uskaltanut) laskea sen tarkemmin mitä tuohon omaan tekeleeseen on mennyt tähän asti. Kaikki kuitit ja laput on kyllä kansiossa jemmassa.
            Mutta sen sanon nyt omalla kokemuksella (en millään mutu arvioilla) vaikka työstä ei laskisi mitään ja kaikki osat hakisi rautakauppa, sähkö, lvi tukusta tukkuhintaan suhteilla niin alle 500€ neliöhinnan ei kannata edes haaveilla mitään tallia.
            Saatikka jos työstä joutuu vielä maksaan ja ei olekkaan suhteita tavaran hankintaan vaan joku sikakallis Kodinterra ja K-Rauta on ne ainoat vaihtoehdot niin ei varmaan tonni neliölle edes enään piisaa :think
            Mahdotonhan näitä budjetteja on tarkalleen verrata kun kaikki tallit on kuitenkin "omia tallejaan" ja moni tekee niihin muutoksia kuten kaikki materiaalit sekä niiden vahvuudet/merkit/mallit/laadut, ovien/ikkunoiden määrä, pihat/maastot ympärillä, jne jne...
            Eri asia onkin sitten jos tekee kylmää, kuivaa ja matalaa tilaa niin sitten kyllä hinta laskee reippaasti.
            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

            Comment

            • humala
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 739
              • Kemi

              Originally posted by Spetke View Post
              Kyllähän kunnollisen lämpimän tallin jossa on sähköt reilulla määrin, lämpimät vedet, viemärit öljynerotuskaivoilla, ilmanvaihdot jne tekeminen maksaa perkeleesti vaikka kuka oppimuna koulu poika mitä laskeekin teoriassa.
              Itse en ole edes viitsinyt (uskaltanut) laskea sen tarkemmin mitä tuohon omaan tekeleeseen on mennyt tähän asti. Kaikki kuitit ja laput on kyllä kansiossa jemmassa.
              Mutta sen sanon nyt omalla kokemuksella (en millään mutu arvioilla) vaikka työstä ei laskisi mitään ja kaikki osat hakisi rautakauppa, sähkö, lvi tukusta tukkuhintaan suhteilla niin alle 500€ neliöhinnan ei kannata edes haaveilla mitään tallia.
              Saatikka jos työstä joutuu vielä maksaan ja ei olekkaan suhteita tavaran hankintaan vaan joku sikakallis Kodinterra ja K-Rauta on ne ainoat vaihtoehdot niin ei varmaan tonni neliölle edes enään piisaa :think
              Mahdotonhan näitä budjetteja on tarkalleen verrata kun kaikki tallit on kuitenkin "omia tallejaan" ja moni tekee niihin muutoksia kuten kaikki materiaalit sekä niiden vahvuudet/merkit/mallit/laadut, ovien/ikkunoiden määrä, pihat/maastot ympärillä, jne jne...
              Eri asia onkin sitten jos tekee kylmää, kuivaa ja matalaa tilaa niin sitten kyllä hinta laskee reippaasti.

              Omakotitalojako te niistä talleista teette? Mulla tuli talolle hintaa 1000e/m2 vuonna 2008 kun rakensin.. Ei siinä en mäkään urakoita laskis tuohon hintaan sillä pitäähän sitä katetta jäädä itsellekin mutta melko luxus talleja te teette kun kyseessä on kuitenkin pääasiassa auton säilytystila jossa voi harrastaa pientä puuhastelua..
              E70 X5 3.0d -07
              E39 530da touring -99
              ex: E36 325i sedan -93

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Kyllähän noita talleja on mahdollista laittaa pystyyn karvan verran pienemmilläkin budjetilla, mutta ei se silti halvaksi tule, mitä olen saanut joitakin projekteja seurata sivusta. Tosin olen tavannut erään kaverin, joka todella vei säästämisen pitkälle. Yksi tällainen esimerkki voisi olla, että hän osti oman traktorikaivinkoneen ja teki pohjatyöt aika pitkälle itse (oli tosin joskus ajanut kaivinkonetta, joten tiesi mitä teki). Kun talli oli valmis, hän myi koneen pois samalla rahalla kuin ostikin. Lisäksi jotain ihan hyviä vinkkejäkin häneltä sai, esim. hän osti jostakin standardikokoisen nosto-oven, joka oli siis tullut jostakin purettavasta hallista. Myös raksa-alan kavereita löytyi, joten monet hommat onnistuivat kokolailla edullisesti. Mutta kuten hän sanoi, tarvikkeet monessa kohtaa silti maksavat aika paljon ja jos en aivan väärin muista, niin 140 m2 talli tuli maksamaan n. 45t€.

                Jos tuota halvemmalla haluaa päästä, niin sitten alkaa jo olemaan taikuri. Tosin jos pihasta löytyy jo joku valmis talli, niin kannattaa selvittää, mitä sen muuttaminen kunnolliseksi remppatalliksi maksaisi. Aika moni on päätynyt nimittäin muuttamaan jo olemassaolevan rakennuksen parempaan kuntoon, koska tällöin säästää esimerkiksi pohjatöissä, jotka voivat ikävimmillään olla kolmasosa koko tallin hinnasta.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3446
                  • Janakkala

                  Tarkemmin kun asiaa funtsii niin eipä toi talli nyt paljoakaan omakotitalosta poikkea.
                  Pohjat, runko, seinät ym eristeet on ihan samaa kaliberiä ja neliöitäkin on suurinpiirtein kun perus paketti talossa paitsi, että lattialaatan betonimäärästä tekisi useamman omakotitalon lattian.

                  Jos Üüber säästölinjalle lähdetään niin sitten pitää toimia kuin Ramzez kertoi ja tinkiä kaikkien "mukavuuksien" määrästä jne. Ja joutuu äkkiä venyttämään projektia pitkäksi kyseisten materiaalihamstrauksien takia.
                  Ja kannattaa tuossa tapauksessa oma paskakin hautoa lämpöenergiaksi ja treenata lihakseksi, ja opetella pieremään sisäänpäin
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    Ja toivoa ettei pohjatöiden kanssa tule ylläriä vastaan, sekin on suht' arvokasta jos joutuu kaatoja tekemään ja soraa ajamaan niinkuin oli aiemmin puhe. Routaeristys on pakollinen, näistä ei juuri voi tinkiä.

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7501
                      • Jyväshyvä

                      Kiitoksia kaikille kommenteista.

                      Lopputulemana omalle kohdalle on se että kun valmiista hallinpätkästä
                      Jyväskylässä joutuu maksamaan ~1000 m2 niin ei siinäkään ole mitään mieltä
                      jos vaihtoehtona on omalle tontille rakentaa iso talli...

                      Toki tuo olisi teollisuusalueella mutta sijainti ei ole kaikkein paras,
                      ja vastikettakin joutunee maksamaan...

                      Pitäisi vaan löytää se tontti ensin mihin tekee tallin,
                      talo sitten myöhemmin, pitää se joku prioriteetti asioilla olla
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • humala
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 739
                        • Kemi

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Kiitoksia kaikille kommenteista.

                        Lopputulemana omalle kohdalle on se että kun valmiista hallinpätkästä
                        Jyväskylässä joutuu maksamaan ~1000 m2 niin ei siinäkään ole mitään mieltä
                        jos vaihtoehtona on omalle tontille rakentaa iso talli...

                        Toki tuo olisi teollisuusalueella mutta sijainti ei ole kaikkein paras,
                        ja vastikettakin joutunee maksamaan...

                        Pitäisi vaan löytää se tontti ensin mihin tekee tallin,
                        talo sitten myöhemmin, pitää se joku prioriteetti asioilla olla
                        Kyllä näin itsekin tekisin jos vielä talon rakennan. Eka talli tontille niin onpahan suoja tarvikkeille yms.

                        Kyllähän se tosi on, että rakennusalalla on hinnat karanneet täysin käsistä mutta en näe järkeä ottaa 50 000- 100 000eur lainaa pelkästään talliin, jos siinä tallissa ei ole tarkoitus harjoittaa liiketoimintaa.
                        E70 X5 3.0d -07
                        E39 530da touring -99
                        ex: E36 325i sedan -93

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Spetke View Post
                          Jos Üüber säästölinjalle lähdetään niin sitten pitää toimia kuin Ramzez kertoi ja tinkiä kaikkien "mukavuuksien" määrästä jne. Ja joutuu äkkiä venyttämään projektia pitkäksi kyseisten materiaalihamstrauksien takia.
                          Jos oikeasti haluaa tehdä tallinsa halvalla, niin sitten on parempi olla tekemättä.

                          Jos mahdollisimman halvalla kuitenkin haluaisi jonkinlaisen remppatallin saada pystyyn, niin silloin suosittelisin rakentamaan vain yhdelle autolle tarkoitetun lämpimän tilan, johon mahtuu nosturi ja jonkin verran myös työkaluja. Sen lisäksi voisi sitten olla autokatos, johon mahtuisivat muut autot sääsuojaan. Moni kuitenkin tulee todennäköisesti jo aika hyvin toimeen, jos ei tarvitse pakkasessa autoa korjata ja on vielä mahdollisuus käyttää nosturia.

                          Nämä projektit mitä olen tässä topikissa lukenut, ovat mittakaavaltaan jo sellaisia, että en ihmettele yhtään hinnan kohoamista aina sinne 100t€ asti. Kun talliin mahdutetaan kolme autoa, löytyy lämmintä varastotilaa ja myös saniteettitilat, niin silloin ei voidakaan olettaa pääsevän halvalla. Lisäksi jos talli rakennetaan avaimet käteen periaatteella, niin sellainen mukavuus maksaa aina extraa.

                          Comment

                          • Pred
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 442
                            • E-Pohjanmaa

                            Originally posted by Spetke View Post
                            Tarkemmin kun asiaa funtsii niin eipä toi talli nyt paljoakaan omakotitalosta poikkea.
                            Pohjat, runko, seinät ym eristeet on ihan samaa kaliberiä ja neliöitäkin on suurinpiirtein kun perus paketti talossa paitsi, että lattialaatan betonimäärästä tekisi useamman omakotitalon lattian.
                            Määräyksien puolesta tallin voi kyllä tehdä taloon verrattuna vähän "huonommin". Seinään riittää about 50mm vähemmän villaa ja 100mm vähemmän yläpohjaan. Ikkunat voi olla muistaakseni 1.4 vs 1.0 ym.

                            Oman tallin rakentaminen aloitetaan keväällä 50m2 tallia, 20m2 varastoa ja katos kahdelle autolla + puuvarasto ja katos pyörille ym. Kustannusarvio on 45k€ ja tarkoitus on tehdä paljon itse. Sokkeli ja lattia tulee valettuna, kun talon yhteydessä sen lisähinta on pieni. Elementit väsään talvilomalla töissä kun tuotanto on lomilla ja firma "kiinni" Sähkö ja LVI:t tulee tekemään vieras.
                            Tesla Model 3 Performance
                            EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                            EX: VW Touran 2.0 TDI
                            EX: VW R6 Polo GTI
                            EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                            EX: BMW E91 325dA M-sport
                            EX: BMW E46 320d touring M-sport
                            EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                            EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                            EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                            EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7501
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Jos mahdollisimman halvalla kuitenkin haluaisi jonkinlaisen remppatallin saada pystyyn, niin silloin suosittelisin rakentamaan vain yhdelle autolle tarkoitetun lämpimän tilan, johon mahtuu nosturi ja jonkin verran myös työkaluja. Sen lisäksi voisi sitten olla autokatos, johon mahtuisivat muut autot sääsuojaan. Moni kuitenkin tulee todennäköisesti jo aika hyvin toimeen, jos ei tarvitse pakkasessa autoa korjata ja on vielä mahdollisuus käyttää nosturia.
                              Samaa ajattelin itsekin,
                              hahmottelin jo Meriittihalien rivitallista (pdf:n 3. sivulla kuva) muunnoksen:

                              "Keskelle väliseinä, toinen pää jää autokatokseksi, poistetaan keskipalkki katoksen aukosta, ei lainkaan nosto-ovia, toisesta, talliksi jäävästä osasta, poistetaan nosto-ovet, lisätään ulko-ovi (100 cm aukkoon), ikkunoita yht. 6 kpl, ja lisätään päätyyn pariovet.
                              Päätyovien koko joku 2x130 (minimi), mieluiten joku 2x140.
                              Nosto-ovi ei käy kun sisäkorkeus tullee ongelmaksi...

                              "Tallin" sisäkorkeus pitäisi olla vähintään 3850 mm, tallin harjan suuntaisesti keskellä, korkean alueen leveys min. 3500 mm.
                              Talliin on tulossa autonosturi,
                              tämä huomioitava myös laatassa tallin osalta.

                              Ja lisäksi käyttöullakko tallin toiseen päähän jos onnistuu (tästä voidaan tinkiä), ei haittaa vaikka korkeus jäisikin johonkin 1.5 metriin, enempi tietysti parempi."

                              Tuon tyylisen mailin laiton kuvan kera Meriittihalleille, katsotaan vastaako mitään...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5857
                                • Joccis City

                                Originally posted by humala View Post
                                Kyllä näin itsekin tekisin jos vielä talon rakennan. Eka talli tontille niin onpahan suoja tarvikkeille yms.
                                Yksi kaveri teki aikoinaan niin, että teki tallista ensin väliaikaisen asunnon ja asui siinä perheensä kanssa, samalla rakensi sitten taloa pikkuhiljaa.
                                Talli oli n. 100m2 ja sinne kun muutenkin oli wc+suihku tulossa ja myöskin talon lämmityskeskus.
                                Pieni pätkä toimivaa halpaa keittiötä, halpaa laminaattia lattiaan jne. jne. ja talli oli asumiskelpoinen. Oli laskenut säästävänsä huomattavasti kun ei tarvitse asua vuokralla ja työmaakin on ihan vieressä.
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎