Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    Noissa goofyn postauksissa on muutama hemmetin hyvä pointti, joihin kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota! Nimittäin oletteko huomanneet, miten kasvava byrokratia ja järjettömät määräykset lisäävät rakentamisen hintaa? Tietyissä kaupungeissa (espoo) aivan tietentahtoen yritetään estää pientalojen rakentaminen. Esim joillekin alueille pitää olla puuverhoilu kivitaloonkin ja pintaväriä ilmoitettaessa pitää olla laskettu prosentteina valkoisten ikkuna- ja nurkkalautojen osuus. Virkamiesbyrokratiakin on espoossa aivan omissa sfääreissään, verrattuna esim nurmijärveen. Ja rakentajat lampaina suostuvat tähän pompotteluun.

    Maalla onneksi vielä rakennetaan järkeä käyttäen eikä kysellä turhia lupia ja näköjään ne siellä pystyssä pysyy vuosikymmeniä. Kotipaikallakin on ilman piirustuksia rakennetu lämmin autotalli, lämmityksenä vanha kiuas. Lattiat valettu itse betonimyllyllä, kaivuutyöt hoiti naapuri muutamalla kympillä. Katon mitoituksessa varman katsottu vanhoja rakennuksia, ei ole lumikuormat haitanneet. Halpa, siisti ja ennenkaikkea toimiva.

    Edit: Ja kun tuo autotalleilla hifistely on nyt muotia, niin täytyykin viritellä siirrettävä teltta kiukaan ympärille ja tietenkin jääkaappi viereen, voi sitten saunoa ja juoda olutta jos sattuu asentaminen tympimään!
    Last edited by MakeH; 17-01-2013, 12:00.

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      Originally posted by MakeH View Post
      Noissa goofyn postauksissa on muutama hemmetin hyvä pointti, joihin kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota! Nimittäin oletteko huomanneet, miten kasvava byrokratia ja järjettömät määräykset lisäävät rakentamisen hintaa? Tietyissä kaupungeissa (espoo) aivan tietentahtoen yritetään estää pientalojen rakentaminen. Esim joillekin alueille pitää olla puuverhoilu kivitaloonkin ja pintaväriä ilmoitettaessa pitää olla laskettu prosentteina valkoisten ikkuna- ja nurkkalautojen osuus. Virkamiesbyroratiakin on espoossa aivan omissa sfääreissään, verrattuna esim nurmijärveen. Ja rakentajat lampaina suostuvat tähän pompotteluun.

      Maalla onneksi vielä rakennetaan järkeä käyttäen eikä kysellä turhia lupia ja näköjään ne siellä pystyssä pysyy vuosikymmeniä. Kotipaikallakin on ilman piirustuksia rakennetu lämmin autotalli, lämmityksenä vanha kiuas. Lattiat valettu itse betonimyllyllä, kaivuutyöt hoiti naapuri muutamalla kympillä. Katon mitoituksessa varman katsottu vanhoja rakennuksia, ei ole lumikuormat haitanneet. Halpa, siisti ja ennenkaikkea toimiva.
      100 pistettä sulle ensimmäinen joka ymmärsi jutun juonen vaikka läheltä piti tilanteitakin on ollu.


      jos minunlaisia ihmisiä olis huomattavasti enemmän kaikki olis paljon halvempaa. kun ihmiset vain olisivat maksamatta kaikesta turhanpäiväsestä paskasta niin hinnat tulisivat alas. esim. passi maksaa 70e, voi jo olla enemmänkin. ei paperi voi maksaa niin paljon. ja silti ihmiset sen vain maksavat kuin lampaat.
      Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 11:59.
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • kuoppala
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 332

        Originally posted by MakeH View Post
        Noissa goofyn postauksissa on muutama hemmetin hyvä pointti, joihin kaikkien olisi syytä kiinnittää huomiota! Nimittäin oletteko huomanneet, miten kasvava byrokratia ja järjettömät määräykset lisäävät rakentamisen hintaa? Tietyissä kaupungeissa (espoo) aivan tietentahtoen yritetään estää pientalojen rakentaminen. Esim joillekin alueille pitää olla puuverhoilu kivitaloonkin ja pintaväriä ilmoitettaessa pitää olla laskettu prosentteina valkoisten ikkuna- ja nurkkalautojen osuus. Virkamiesbyrokratiakin on espoossa aivan omissa sfääreissään, verrattuna esim nurmijärveen. Ja rakentajat lampaina suostuvat tähän pompotteluun.

        Maalla onneksi vielä rakennetaan järkeä käyttäen eikä kysellä turhia lupia ja näköjään ne siellä pystyssä pysyy vuosikymmeniä. Kotipaikallakin on ilman piirustuksia rakennetu lämmin autotalli, lämmityksenä vanha kiuas. Lattiat valettu itse betonimyllyllä, kaivuutyöt hoiti naapuri muutamalla kympillä. Katon mitoituksessa varman katsottu vanhoja rakennuksia, ei ole lumikuormat haitanneet. Halpa, siisti ja ennenkaikkea toimiva.

        Mutta täytyy kuitenkin yrittää elää tässä päivässä, ei auta vaikka goofy kuinka tänne postailee on pakko mennä "nykylinjan mukaan" tehdä viralliset kuvat luvat yms jos meinaa tehdä. Ja kannattaa aina muistaa että jos myy talon pois sen arvoa ei ainakaan nosta luvattomat rakennukset tai niistä voi tulla myyjälle hyvin kalliit tälläisenkin tapauksen tiedän.

        Koskas makeh toi teidän talli on tehty.

        Itse en ainakaan montaa tuhatta laittaisi rakennukseen rahaa johon ei saa edes palovakuutusta/varkausvakuutusta. On kuitenkin joku euro kiinni työkaluissa/vanteissa yms.

        Entä kuinka menee jos luvaton talli palaa vaikka se 30ke auto sisällä, mahtaako auton vakuutus sitä korvata jos siellä on esim joku kiuas lämppärinä? itsellä ei ainakaan perse kestä ottaa tollasia omalle kontolle:think

        Comment

        • MakeH
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1170
          • Vantaa

          Originally posted by kuoppala View Post

          Koskas makeh toi teidän talli on tehty.

          Itse en ainakaan montaa tuhatta laittaisi rakennukseen rahaa johon ei saa edes palovakuutusta/varkausvakuutusta. On kuitenkin joku euro kiinni työkaluissa/vanteissa yms.

          Entä kuinka menee jos luvaton talli palaa vaikka se 30ke auto sisällä, mahtaako auton vakuutus sitä korvata jos siellä on esim joku kiuas lämppärinä? itsellä ei ainakaan perse kestä ottaa tollasia omalle kontolle:think
          Se on 80-90 lukujen vaihteessa tehty. Kävi muuten paikallinen palotarkastajakin ihmettelemässä ja totesi rosteripiipun läpivienteineen turvalliseksi. Vakuutuksista en rakennuksen osalta osaa sanoa mitään. Suurempi todennäköisyys tuommoinen on polttaa rälläkän kipinällä kuin tulisijalla. Autoa tuolla ei ole kukaan laitellut tai edes säilyttänyt aikoihin. Käytössä lähinnä pienkoneitten huoltamiseen ja moottorisahojen ym säilytykseen. Saa se kerran pari palaakin, jää silti hemmetin halvaksi!

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            en kai ole missään kohtaa sanonut että rakennan laittomasti. eka kirjoituksessani kerroin että lupa kunnalta maksaa 70e. on voinut hinta nousta. talli rakennetaan sellaiseksi että sen saa luvallisesti tehdä sillä toimenpideluvalla tai sitten siitä pitää maksaa kaikki täydet luvat johon en haluaisi lähteä. vaikka lähtisinki siihen hommaan niin konkurssia ei silti putjetin kans tule.

            tuo vakuutus homma... jos sen rakentaa jonnekki muualle kun omalle tontille niin eipä siihen taida oikein helposti saada vakuutusta. omalle vuokrakiinteistöllekkin on hankala saada vakuutus kun itse ei ole kirjoilla kyseisessä osotteessa.

            jos talli/halli sijaitsee osoitettoman metsätien päässä niin mitä tietoja sille vakuutus yhtiölle annetaan, koordinaatitko?
            Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 12:26.
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • kuoppala
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 332

              Originally posted by GOOFY View Post
              en kai ole missään kohtaa sanonut että rakennan laittomasti. eka kirjoituksessani kerroin että lupa kunnalta maksaa 70e. on voinut hinta nousta. talli rakennetaan sellaiseksi että sen saa luvallisesti tehdä sillä toimenpideluvalla tai sitten siitä pitää maksaa kaikki täydet luvat johon en haluaisi lähteä. vaikka lähtisinki siihen hommaan niin konkurssia ei silti putjetin kans tule.

              tuo vakuutus homma... jos sen rakentaa jonnekki muualle kun omalle tontille niin eipä siihen taida oikein helposti saada vakuutusta. omalle vuokrakiinteistöllekkin on hankala saada vakuutus kun itse ei ole kirjoilla kyseisessä osotteessa.

              jos talli/halli sijaitsee osoitettoman metsätien päässä niin mitä tietoja sille vakuutus yhtiölle annetaan, koordinaatitko?
              Mutta onko rakennus luvan mukainen jos luvat on haettu katokselle, rakennat seinät ja eristät sen ja vielä makeh kius lämmittimenä (voisin veikata että vastaava lämmitys sullakin on mielessä) palaa se auto sisällään saako korvauksia?

              Minkäläiseen omistamaasi kiinteistöön et ole saanut/on ollut vaikeaa saada vakuutusta vaikka et siinä itse asuisi?

              ei taida olla TÄSTÄKÄÄN asiasta kokemusta!!??

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Originally posted by kuoppala View Post
                Mutta onko rakennus luvan mukainen jos luvat on haettu katokselle, rakennat seinät ja eristät sen ja vielä makeh kius lämmittimenä (voisin veikata että vastaava lämmitys sullakin on mielessä) palaa se auto sisällään saako korvauksia?

                Minkäläiseen omistamaasi kiinteistöön et ole saanut/on ollut vaikeaa saada vakuutusta vaikka et siinä itse asuisi?

                ei taida olla TÄSTÄKÄÄN asiasta kokemusta!!??
                siis en ole vieläkään eristämässä tota hökkeliä. olen vain väittänyt että se ei eristettynäkään tulisi maksamaan kovin paljon yli kymppitonnia kun se maksaisi sateelta ja tuulelta suojattuna sen 2000-3000 e. tässähän koitan siis venyttää sitä katoksen nimikettä luvan puitteissa mahdollisimman lähelle täysin ummessa olevaa rakennusta.

                joo tuosta vakuutuksesta ei ole kokemusta vaan olen kuullut tapauksia joissa vuokrattu kiinteistö on palanu ja vuokralaisella ei ole ollu vakuutusta ja kiinteistön omistaja ei ole voinu vakuuttaa kiinteistöä kun ei ole siellä kirjoilla.

                tyttöni asuu äitinsä luona ja maksan tytön vakuutuksen ja ex maksaa poikamme vakuutuksen. meleko saikkaaminen oli vakuutusyhtiön kans toi maksu kun tyttö asuu eri osoitteessa niin laskua ei voinu laittaa minun nimellä tulemaan mulle vaan lasku meni exälle jonka minä sit maksoin.

                en laita pihinä talliin mitään 6kw:n kiuasta lämmittimeksi kun ei kannata sitä voimavirtaa pelkästään ton takia vetää rakennukseen.

                kaikista taloudellisin lämmitys talliin olisi joku puilla lämmitettävä pata josta voisi vetää kiertovesi pumpulla vedet pattereihin.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • MakeH
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1170
                  • Vantaa

                  Originally posted by GOOFY View Post

                  en laita pihinä talliin mitään 6kw:n kiuasta lämmittimeksi kun ei kannata sitä voimavirtaa pelkästään ton takia vetää rakennukseen.
                  Ei kai kukaan SÄHKÖkiuasta laita!

                  Comment

                  • kuoppala
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 332

                    Originally posted by GOOFY View Post
                    siis en ole vieläkään eristämässä tota hökkeliä. olen vain väittänyt että se ei eristettynäkään tulisi maksamaan kovin paljon yli kymppitonnia kun se maksaisi sateelta ja tuulelta suojattuna sen 2000-3000 e. tässähän koitan siis venyttää sitä katoksen nimikettä luvan puitteissa mahdollisimman lähelle täysin ummessa olevaa rakennusta.

                    joo tuosta vakuutuksesta ei ole kokemusta vaan olen kuullut tapauksia joissa vuokrattu kiinteistö on palanu ja vuokralaisella ei ole ollu vakuutusta ja kiinteistön omistaja ei ole voinu vakuuttaa kiinteistöä kun ei ole siellä kirjoilla.

                    tyttöni asuu äitinsä luona ja maksan tytön vakuutuksen ja ex maksaa poikamme vakuutuksen. meleko saikkaaminen oli vakuutusyhtiön kans toi maksu kun tyttö asuu eri osoitteessa niin laskua ei voinu laittaa minun nimellä tulemaan mulle vaan lasku meni exälle jonka minä sit maksoin.

                    en laita pihinä talliin mitään 6kw:n kiuasta lämmittimeksi kun ei kannata sitä voimavirtaa pelkästään ton takia vetää rakennukseen.

                    kaikista taloudellisin lämmitys talliin olisi joku puilla lämmitettävä pata josta voisi vetää kiertovesi pumpulla vedet pattereihin.
                    Meinasitko että tarkoitan sähkökiuasta? tulisijaa et saa tuollaiseen tehdä tai haluan nähdä palotarkastan joka tollaseen lupaan/paperiin nimensä vetää.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      Originally posted by MakeH View Post
                      Ei kai kukaan SÄHKÖkiuasta laita!
                      onhan niitä kaikkia virityksiä olemassa
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        Originally posted by kuoppala View Post
                        Meinasitko että tarkoitan sähkökiuasta? tulisijaa et saa tuollaiseen tehdä tai haluan nähdä palotarkastan joka tollaseen lupaan/paperiin nimensä vetää.
                        no kai ne on sit kaikilla laittomia virityksiä mitä näkee. aika monesta tallista tulee piippu ulos. onhan monella tietenkin niitä tiisseli polttimia. samanlailla niissäkin palaa tuli kun puukiukaassakin.

                        mulla ois yks pelittävä öljypoltin. saiskohan sen laittaa...

                        ei vaiskaan... kyllä mä tallin lämmitän sähkö pattereilla jatkossakin. nykyisen siis en sitä tulevaa.

                        ja oli siellä sit minkälainen kiuas tahansa niin mihinkä se talli siitä palais kun sen järjen kanssa tekee. tolla sähkökiukaallahan ei ole järjen kans mitään tekemistä.
                        Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 13:15.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • kuoppala
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 332

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          no kai ne on sit kaikilla laittomia virityksiä mitä näkee. aika monesta tallista tulee piippu ulos. onhan monella tietenkin niitä tiisseli polttimia. samanlailla niissäkin palaa tuli kun puukiukaassakin.

                          mulla ois yks pelittävä öljypoltin. saiskohan sen laittaa...

                          ei vaiskaan... kyllä mä tallin lämmitän sähkö pattereilla jatkossakin. nykyisen siis en sitä tulevaa.

                          ja oli siellä sit minkälainen kiuas tahansa niin mihinkä se talli siitä palais kun sen järjen kanssa tekee. tolla sähkökiukaallahan ei ole järjen kans mitään tekemistä.
                          Jos siellä on pannuhuone erikseen.

                          Comment

                          • GOOFY
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 4139
                            • .

                            Originally posted by kuoppala View Post
                            Jos siellä on pannuhuone erikseen.
                            saattaapi olla niinkin.
                            Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 13:57.
                            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                            Comment

                            • kansipahvi
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 92
                              • Porvoo

                              Tässä on käynyt nyt niin, että puhutaan aivan kahdesta eri asiasta. kaava-alueelle rakentamisesta tai haja-asutusalueelle rakentamisesta. kaava-alueella on niin tarkkaan määrätty kaikki, että joustovaraa ei ole yhtään. Sama pätee rakentamisen byrokratiaan, säännöt ja määräykset koskevat yhtälailla kaikkia. Jos et mene määräysten mukaan, et mene kovin pitkälle. esim. rakennuslupaa et saa ilman nimettyä pääsuunnittelijaa/vastaavaa mestaria.

                              Runkotarkastus ei mene läpi ilman kattotuolikuvia. Lujuuslaskelmat vaaditaan kaikilta ja tehdastekoiset ristikot eivät oikeasti ole edes kalliita. Normitalliin talvella tilattuna 1000 - 1500 euroa. Omatekoiset tuolit täytyy kasata jigissä, että ne saa jollaintapaa asennettua ehjänä ja mitoissaan. Sitten tarvitaan henkilö, joka tekee niistä lujuuslaskelmat ja vastaa niistä pätevyydellään ja omalla nimellään. Naapurin Pena ei kelpaa.

                              Kyllä mua ainakin vituttasi, jos tallin katto romahtaisi auton päälle runsaan lumen vuoksi. Vakuutusyhtiö ei korvaisi ainankaan täysmääräisesti omatekoisten ja lujuusluokittamattomien kattotuolien vuoksi. En ottais moista riskiä.

                              Niin se vaan menee. Ei riitä, että osaat. Sun täytyy osata myös esittää se paperilla.

                              Ajatellaas niin, että kaava-alueella naapurisi ostaa ja pystyttää vanhan, ruosteisen kaarihalllin tontillensa ja saa vaikka telakalta oranssia maalia tuon hirvityksen maalaamiseen. Sitten sä katselet sitä rojoa ikkunastasi joka päivä. Näyttää jättimäiseltä vanhalta tynnyrinpuolikkaalta sun mielestä, kaunista eikö vain.

                              Eikö kuitekin ole hyvä, että sentään jotain määräyksiä on pakko noudattaa. Vastaava rakennelma jossain maalla ei herätä läheskään samanlaisia tunteita. Meillä on Suomessa kunnallinen rakennusvalvonta sekä 24/7 naapurivalvonta, joka pitää huolen kaikesta toisen pihalla näkyvästä.

                              Ymmärän Goofyn pointin siitä, että rahastetaan. Olen samaa mieltä asiasta. Ilman määräyksiä ja valvontaa ei kuitenkaan voida taata riittävän laadukasta lopputulosta. Ilman valvontaa kaikenlaiset sätökset olisivat mahdollisia.

                              Yksi asia tässä ketjussa ei ole tullut kovin selvästi esille, joka on tilojen muunnettavuus ja käyttötarkoituksen vaihtaminen.

                              Oma talli on reunavahvistetulla laatalla + sähkölämmitteisellä sisälaatalla varustettu. Lämmitys on jaettu kolmeen piiriin monestakin syystä. Tärkein niistä on osastoitavuus jatkossa. Tämän tilan voi myöhemmin muuttaa vaikka asuinkäyttöön tietyin varauksin.

                              Kaiken mahdollisen olen tehnyt itse ja appiukon avustuksella. Käytännössä kaikki paitsi sähkötyöt ja valut. Yhtään pussia tasoitetta ei ole tarvittu, kun valun tekivät oikeat ammattilaiset. Pohjalaatan koko on noin 65m2, joka jakautuu katokseen noin 20m2 ja talli/varastoon noin 45m2.
                              Rahaa on kulunut himpun alle 400 euroa/neliö.

                              Pyysin tarjouksen suur-ja pienelementteinä asennettuna. Halvempi oli muistaakseni 23000 euroa. Huom ! Ilman perustuksia siis ! Vanha ja toimiva nyrkkisääntö on ollut, että omalla työllä voi parhaimmillaan säästää 1/3 rakennuksen hinnalla.

                              Jos joutusin rakentamaan tallin vielä kerran, tekisin sen edelleen pitkästä tai muuraisin harkoista (jollain pervolla tavalla tykkään muurata). Valmispaketit ovat pahasti vajaita, hinta kertaantuu helposti.

                              Ihanan kallista, mutta elämä on.....

                              Comment

                              • Spetke
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 3446
                                • Janakkala

                                Rupeaa vahvasti muistuttamaan tämä talli keskustelu tuota design topikkia.
                                Mitä jos porukka hiukan rauhoittuisi ja pidettäisiin tämä asiallisena aikuisten miesten keskustelu paikkana autotallien rakentamisesta ja remppaamisesta ym asiaan kuuluvana, eikä mennä mihinkään suomi 24 tasolle.
                                Kukaan ei varmastikkaan halua lukea kymmeniä sivuja täyttä paskaa, ja kiistelyä jostain mutu, virtuaali hinnoista ja olettamuksista.

                                Rakentakoon kuka miten halvalla lystää ymärrän kyllä Goofyn pointitkin ja olen jopa samaa mieltä tuosta rakennus byrokratiasta, että siinä on menty liiallisuuksiin mutta se on valitettavasti nieltävä. Eli edettävä pykälien mukaan tai olla tekemättä.
                                Minulla ei ainakaan ole mahdollisuutta pullikoida vastaan. Jos kunnan rakennuspäällikkö mestari muuttaa punakynällä tavallisen välioven EI15 palo oveksi niin ei siinä auta vastaan purnaaminen. Tämä oli nyt yksi esimerkki omasta projektista.

                                Goofy voisi kanssa vetää happea ja jatkaa juttuansa kun on saanut tontilleen / mailleen edes hieman perustuksia nousemaan.
                                Mielenkiinnolla kyllä seuraan tallintekoasi ja pistä sitten hintoja esiin ja valokuvia projektistasi ja kerro meille miten paljon mikäkin on maksanut ja miten on toteutettu ja millä suhteilla.
                                Siihen asti voisi yrittää pitää hintamölyt mahassaan, puhuu vasta sitten kun on jotain kongreettista tapahtunut. Tuollainen virtuaali / mutu rakentaminen ja vastaan väittely kustannuksissa ei auta ketään.
                                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎