Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by GOOFY View Post
    Onhan nuita jokunen tuttu jotka voi tehdä piirrustuksia. Mitään valuahan siis siihen lattiaan ei oikeasti tule mutta jos tulisi niin pitäisi sen kohtuu kantava olla jos siellä pitää rattoria. Toi toimenpidelupa homma saattaisi onnistua helpommin jos yhen seinän jättäisi auki ja tekisi talveksi ovet vaikka viirasta tai huovasta. Pulpetti katto siihen ois tulossa mutta ei vielä varmaa että tuleeko kattotuolit niistä putkista vai tekiskö ite laudasta kattotuolit.

    Sen verran monessa talon, tallin ja navetan rakennus hommissa olen ollu mukana että jonkinlainen käsitys on asiasta. Juurikin siksi tiedän miten kaikki pitää tehdä mutta tiedän myös että on olemassa se järjen kans tehty tapa. Se että tekee itse vaikka ne kattotoolit järjellä ei tarkoita sitä että ne olisi täysin paskat. Ne ei vaan jostain hassusta syystä käy sille tarkastajalle. Ja tämähän on juurikin sitä rahastusta.

    Jokin aika sitten luin jostain juttua että omasta puusta ei sais jonnin ajan päästä enää taloa rakentaa. Ja jos ihmisen nielevät tämänkin paskan ihan mukisematta niin johan taas hyppää talojen hinnat seuraavalle sadalletuhennelle.

    Tallin hinta keskustelu tuntu jo laantuvan. Putoaisko se tallin hinta sillä ettei vaikka sitä nosturin hintaa lasketa mukaan kun eihän talonkaan hintaan lasketa esim. Telkkaria.


    Käy nyt kysymässä nuo sieltä rakennusvalvonnasta, niin ei tarvi täällä enempää jauhaa paskaa täysin mutu tuntumalla... Nyt eletään vuotta 2013 ja kaikki määräykset tiukkenee. Ihan turha katsella jotain 30-40 vuotta vanhoja nevettoja että miten ne on tehty. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.


    Edit: Voi toki olla joittenkin pienien kylien lupa-asioissa eroja isompien kaupunkien vastaaviin. Pikkukylissä ja jonnekin korpeen rakentamalla voi saada vaikka mitä läpi.
    Last edited by bemu2000; 17-01-2013, 10:00.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • kuoppala
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2007
      • 332

      Originally posted by GOOFY View Post
      Onhan nuita jokunen tuttu jotka voi tehdä piirrustuksia. Mitään valuahan siis siihen lattiaan ei oikeasti tule mutta jos tulisi niin pitäisi sen kohtuu kantava olla jos siellä pitää rattoria. Toi toimenpidelupa homma saattaisi onnistua helpommin jos yhen seinän jättäisi auki ja tekisi talveksi ovet vaikka viirasta tai huovasta. Pulpetti katto siihen ois tulossa mutta ei vielä varmaa että tuleeko kattotuolit niistä putkista vai tekiskö ite laudasta kattotuolit.

      Noniin nyt on tulossa nätti rakennelma, mukavia tuttuja sulla jos vetää rakennesuunnittelijana nimensä alle kun runko tulee jostain romuputkesta ja itse teet kattotuolit esim 10m jännevälillä laudasta!!

      itse en ainakaan vetäisi nimeäni moiseen lappuun!
      Ja kyllä ainakin täällä tarvittiin halliin kylkeen rakennetun katoksen (ei seiniä, lattialla ei väliä) tekemiseen toimenpidelupa, ja asemapiirros, uudet julkisivukuvat ja RAKENNEKUVAT.

      Taitaa tulla melkoinen tein itse ja säästin.

      melko turha tulla kirjoittelemaan tähän topikkiin että teen paljon halvemmalla kun toiset on tehnyt ns viimesen päälle.

      Nyt tämä kunnon remppahalli on muuttunut jo kylmäksi lattiattomaksi pulpettikattoiseksi viiraovilla varustetuksi 3seinän katokseksi

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        Originally posted by bemu2000 View Post
        Käy nyt kysymässä nuo sieltä rakennusvalvonnasta, niin ei tarvi täällä enempää jauhaa paskaa täysin mutu tuntumalla... Nyt eletään vuotta 2013 ja kaikki määräykset tiukkenee. Ihan turha katsella jotain 30-40 vuotta vanhoja nevettoja että miten ne on tehty. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
        Joo. Käyn. Mutta tämä keskusteluhan lähti liikkeelle siitä hinnasta. Vaikka maksaisin 5 tonnia kaikista luvista ja tarkastuksista ja laittaisin lattia valuun 10000e rahaa että sinne sisälle kestää ajaa panssarivaunun. Niin en saa vieläkään 80-100 neliön talliin menemään 300 e neliölle.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          Originally posted by tabasco View Post
          Tämä itseänikin on hieman huvittanut tätä topicia lukiessa. Toinen haluaa rakentaa autolleen suojan säilytystä varten, ja toinen tekee saunallista korjaamohallia. Totta helvetissä vaatimukset on vähän erilaiset, kun toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä...

          Jos puhutaan esim. 60-100m2 tallista, niin se ei ole enää mikään katos ja vaatimukset rakenteiden suhteen lähes samat kuin vaikka omakotitalossa. Eristykset ja lattia sitten tehdään ihan oman tarpeen mukaan.

          Joku pieni avonainen katos on asia erikseen, mutta ei tässä sellaista ole mun tietääkseni ollut kukaan rakentamassa.
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by GOOFY View Post
            Joo. Käyn. Mutta tämä keskusteluhan lähti liikkeelle siitä hinnasta. Vaikka maksaisin 5 tonnia kaikista luvista ja tarkastuksista ja laittaisin lattia valuun 10000e rahaa että sinne sisälle kestää ajaa panssarivaunun. Niin en saa vieläkään 80-100 neliön talliin menemään 300 e neliölle.

            Mutta kun et saa lupia millekään pilipali rakennukselle, jos virallista tietä menet...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              Originally posted by kuoppala View Post
              Noniin nyt on tulossa nätti rakennelma, mukavia tuttuja sulla jos vetää rakennesuunnittelijana nimensä alle kun runko tulee jostain romuputkesta ja itse teet kattotuolit esim 10m jännevälillä laudasta!!

              itse en ainakaan vetäisi nimeäni moiseen lappuun!
              Ja kyllä ainakin täällä tarvittiin halliin kylkeen rakennetun katoksen (ei seiniä, lattialla ei väliä) tekemiseen toimenpidelupa, ja asemapiirros, uudet julkisivukuvat ja RAKENNEKUVAT.

              Taitaa tulla melkoinen tein itse ja säästin.

              melko turha tulla kirjoittelemaan tähän topikkiin että teen paljon halvemmalla kun toiset on tehnyt ns viimesen päälle.

              Nyt tämä kunnon remppahalli on muuttunut jo kylmäksi lattiattomaksi pulpettikattoiseksi viiraovilla varustetuksi 3seinän katokseksi
              Miten niin on muuttunut. Lueppa se mun eka kirjoitus tästä rakennelmasta. Ja edelleen ihmettelen suuresti että miksi pidetään ääliönä jos aikoo jotain tehda halvalla. Se ei edelleenkään tarkoita että se olisi paska ja vaarallinen. Mulla on talossakin ihan laudasta tehdyt kattotoolit jotka ovat ainakin sen 10 metriä pitkät. Mulla on talossa väliseiniä. Tiiätkö mitä ne on? Käytä hieman järkeä ja ajattele ennen ku alat vittuilemaan. Jos ne kattotoolit tekee just samanlailla kuin ne tehdään tehtaassakin mutta ne tehdään omasta puusta rahaa säästäen. Mikä tässä ny on niin vaikea tajuta?

              ja topikin aihehan siis on autotallin rakentaminen. ei lämpimän autotallin rakentaminen ns. viimisen päälle. joten katson oikeudekseni kirjoittaa juurikin tähän topikkiin koska olen rakentamassa tallia tai hallia. hankala määritellä että mikä ton mun rakennelman oikea nimi on mutta ei sitä oikein katokseksikkaan voi sanoa ja vaikka oliskin katos niin sillä on kuitenkin sama käyttö tarkoitus eli auton säilytys ja korjaus tila.
              Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 10:58.
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Originally posted by bemu2000 View Post
                Mutta kun et saa lupia millekään pilipali rakennukselle, jos virallista tietä menet...
                Mistä kohtaa se on pilipali rakennus. Jos teen pystyt tuosta putkesta niin se on 10 kertaa kestävämpi kuin vaikka 2x5 lankku mutta vastaavasti 10 kertaa halvempi.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  Mutta kattotuoleissa on se ero nykyään että niitä ei saa tehdä tavan tavarasta itse enää ollenkaan.

                  Aina pitää olla mitallistettua tavaraa ja 2x5"
                  Vielä tällä vuosituhannella tuli tehtyä kaikinpuolin itse sahatusta tavarasta 200m2 kylmähalli, ihan lupien kanssa.
                  Hintaa kerty siinä 10ke luokkaa. Mutta nykyään esim. noita kattotuoleja ei saa tehdä omasta tavarasta. Tiedä mitä muita muutoksia on tullu vaatimuksiin.

                  Onhan tuossa mun tallissakin tehty kattotuolit vanhoista valulaudoista ja lankuista Silloin ollu pykälien mukaista.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Originally posted by makkis View Post
                    Mutta kattotuoleissa on se ero nykyään että niitä ei saa tehdä tavan tavarasta itse enää ollenkaan.

                    Aina pitää olla mitallistettua tavaraa ja 2x5"
                    Vielä tällä vuosituhannella tuli tehtyä kaikinpuolin itse sahatusta tavarasta 200m2 kylmähalli, ihan lupien kanssa.
                    Hintaa kerty siinä 10ke luokkaa. Mutta nykyään esim. noita kattotuoleja ei saa tehdä omasta tavarasta. Tiedä mitä muita muutoksia on tullu vaatimuksiin.

                    Onhan tuossa mun tallissakin tehty kattotuolit vanhoista valulaudoista ja lankuista Silloin ollu pykälien mukaista.
                    niinpä. tähän suuntaan se on menossa ettei kukaan saa hyötyä mistään millään lailla. kaikesta pitää rahastaa ja tästä sitten seuraa se että niitä luvattomia rakennelmia alakaa olemaan siellä täällä ja asunto velallisten määrä vain kasvaa.

                    kaikkia pitää nykyaikana kierrättää muttei rakennus materiaaleja. sitä valumuotissa käytettyä lautaa voi käyttää uudestaan jossain kattotoolissa tai ruoteena mutta siis vain järjen kans. ei niitä mihin tahansa voi laittaa.

                    jos sahais ite kattotooli tavarat oksattomasta puusta niin hyvin kuin mahdollista niin millähän verukkeella tarkastaja ne voisi hylätä. varmaan jossain jo myydään niitä leimasimia joilla lätkitään sitten omaan puuhun ne viralliset leimat.
                    Last edited by GOOFY; 17-01-2013, 10:49.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • kuoppala
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 332

                      Originally posted by GOOFY View Post
                      Miten niin on muuttunut. Lueppa se mun eka kirjoitus tästä rakennelmasta. Ja edelleen ihmettelen suuresti että miksi pidetään ääliönä jos aikoo jotain tehda halvalla. Se ei edelleenkään tarkoita että se olisi paska ja vaarallinen. Mulla on talossakin ihan laudasta tehdyt kattotoolit jotka ovat ainakin sen 10 metriä pitkät. Mulla on talossa väliseiniä. Tiiätkö mitä ne on? Käytä hieman järkeä ja ajattele ennen ku alat vittuilemaan. Jos ne kattotoolit tekee just samanlailla kuin ne tehdään tehtaassakin mutta ne tehdään omasta puusta rahaa säästäen. Mikä tässä ny on niin vaikea tajuta?

                      Se onkin kätevä halli tai katos tai mikä lie sulla nyt on tulossakaan kun teet sen täyteen 10-20m2 koppeja jotta saat väliseiniä.

                      JA TEKSTISSÄSI TULLAAN ASIAN YTIMEEN OMASTA TAVARASTA OMASTA PUUSTA, tottakai siinä säästää jos kaikki puutavara löytyy itseltä, tai omista puista sahautettuna.

                      mutta sitten pitäsikin laittaa hinta näin 100m2 talli : 10000e rahaa + oma puutavara + oma kaivinkone + oma maansiirtokalusto + oma työ. muut kirjoittaa vaan mitä ne on tulleet maksamaan rahassa pitkälle teetettynä+ ostotavaralla.

                      SUN AINOO POINTTIS ON KUINKA HALVALLA SÄ PYSTYT TEKEEN JA SE ON JO KUULTU. ja olen varma että tollanen pulpettikatto/ viiraovi viritys ei oo se kedon kaunen kukka. eikä tarvisi kaava-alueelle rakentaa.

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        Originally posted by kuoppala View Post
                        Se onkin kätevä halli tai katos tai mikä lie sulla nyt on tulossakaan kun teet sen täyteen 10-20m2 koppeja jotta saat väliseiniä.

                        JA TEKSTISSÄSI TULLAAN ASIAN YTIMEEN OMASTA TAVARASTA OMASTA PUUSTA, tottakai siinä säästää jos kaikki puutavara löytyy itseltä, tai omista puista sahautettuna.

                        mutta sitten pitäsikin laittaa hinta näin 100m2 talli : 10000e rahaa + oma puutavara + oma kaivinkone + oma maansiirtokalusto + oma työ. muut kirjoittaa vaan mitä ne on tulleet maksamaan rahassa pitkälle teetettynä+ ostotavaralla.

                        SUN AINOO POINTTIS ON KUINKA HALVALLA SÄ PYSTYT TEKEEN JA SE ON JO KUULTU. ja olen varma että tollanen pulpettikatto/ viiraovi viritys ei oo se kedon kaunen kukka. eikä tarvisi kaava-alueelle rakentaa.
                        eihän me vain hermostuta? isoilla kirjoittaminen kai luokitellaan huutamiseksi.
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • kuoppala
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 332

                          Originally posted by GOOFY View Post
                          eihän me vain hermostuta? isoilla kirjoittaminen kai luokitellaan huutamiseksi.
                          En minä ainakaan mutta eräältä on tullut varmaan 15 postausta täyttä paskaa, tiätämättömyyttä, ilman lupia/rakennekuvia suunnittelua, onpa kuultu jopa lattiakaivon tekeminen tynnyristä yms paskaa, muutamalla tonnilla tekemistä, sitten löytyy omat puut, yms skeidaa. ei tämä nyt ainakaan oo mitään nykypäivän rakentamista eikä nuo sun kommentit auta ketään muuta joka meinaa jotain rakentaa kun tollasta paskaa ei kukaan täysjärkinen omaan pihaansa tee.

                          mehän ollaan bemu2000 kanssa vaan lyöty sulle faktoja pöytään, neuvoen ja opastaen. ei vittuilemalla.

                          mutta ilmeisesti aivan turhaan.

                          mun puolesta modet saa poistaa kaikki mun kommentit mutta samalla saisi lähteä myös nämä teräsputkiviritykset viiraovineen.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5857
                            • Joccis City

                            Originally posted by kuoppala View Post
                            Se onkin kätevä halli tai katos tai mikä lie sulla nyt on tulossakaan kun teet sen täyteen 10-20m2 koppeja jotta saat väliseiniä.

                            JA TEKSTISSÄSI TULLAAN ASIAN YTIMEEN OMASTA TAVARASTA OMASTA PUUSTA, tottakai siinä säästää jos kaikki puutavara löytyy itseltä, tai omista puista sahautettuna.

                            mutta sitten pitäsikin laittaa hinta näin 100m2 talli : 10000e rahaa + oma puutavara + oma kaivinkone + oma maansiirtokalusto + oma työ. muut kirjoittaa vaan mitä ne on tulleet maksamaan rahassa pitkälle teetettynä+ ostotavaralla.

                            SUN AINOO POINTTIS ON KUINKA HALVALLA SÄ PYSTYT TEKEEN JA SE ON JO KUULTU. ja olen varma että tollanen pulpettikatto/ viiraovi viritys ei oo se kedon kaunen kukka. eikä tarvisi kaava-alueelle rakentaa.
                            Nää on just näitä juttuja kun kehutaan miten halvalla saadaan talot/hallit tehtyä,ja miten halpaa talon lämmitys on. jne. jne.
                            Unohdetaan vaan kertoa että puut sahattiin isän metsästä, sorat kaivettiin isän koneilla isän soramontusta ja levitettiin/kaivettiin pihalle isin koneilla. Polttopuut omasta metsästä omalla klapikoneella.
                            Tonttikin on lohkotto isän tiluksista...
                            Kehuvat miten halvalla ovat pystyneet tekemään..
                            Kaikki vielä alvitta kun kerran ollaan maanviljelijöitä ja tuttu kauppias kirjoittaa niihin harvoihin ostettaviinkin tavaroihin kuitteihin jotain vähennyskelpoista.

                            Itsekkin tunnen muutaman tällaisen tapauksen...
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • kuoppala
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 332

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Nää on just näitä juttuja kun kehutaan miten halvalla saadaan talot/hallit tehtyä,ja miten halpaa talon lämmitys on. jne. jne.
                              Unohdetaan vaan kertoa että puut sahattiin isän metsästä, sorat kaivettiin isän koneilla isän soramontusta ja levitettiin/kaivettiin pihalle isin koneilla. Polttopuut omasta metsästä omalla klapikoneella.
                              Tonttikin on lohkotto isän tiluksista...
                              Kehuvat miten halvalla ovat pystyneet tekemään..
                              Kaikki vielä alvitta kun kerran ollaan maanviljelijöitä ja tuttu kauppias kirjoittaa niihin harvoihin ostettaviinkin tavaroihin kuitteihin jotain vähennyskelpoista.

                              Itsekkin tunnen muutaman tällaisen tapauksen...
                              Kohtuu hyvä tyhjennys, ei oo lisättävää

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Nää on just näitä juttuja kun kehutaan miten halvalla saadaan talot/hallit tehtyä,ja miten halpaa talon lämmitys on. jne. jne.
                                Unohdetaan vaan kertoa että puut sahattiin isän metsästä, sorat kaivettiin isän koneilla isän soramontusta ja levitettiin/kaivettiin pihalle isin koneilla. Polttopuut omasta metsästä omalla klapikoneella.
                                Tonttikin on lohkotto isän tiluksista...
                                Kehuvat miten halvalla ovat pystyneet tekemään..
                                Kaikki vielä alvitta kun kerran ollaan maanviljelijöitä ja tuttu kauppias kirjoittaa niihin harvoihin ostettaviinkin tavaroihin kuitteihin jotain vähennyskelpoista.

                                Itsekkin tunnen muutaman tällaisen tapauksen...

                                tolla omalla puulla tarkoitin sitä mikä on ihan jokaisella mahdollisuus hankkia. jollain tutulla on metsää ja onhan sitä vento vieraallakin. sitä tukkiahan saa itse sahaamalla sieltä metsästä kärryllisen ilmaiseksi kun sahaa sille metsän omistajalle sen 40 kärryllistä. ihan sama onko se siis poltto puuta vai saha tavaraa.

                                niin ja enhän minä ole missään kertonu että minne rakennus tulee. kyllä mä aika kaheli oon mut en mää ny sentään omalle pihalle enkä mihinkään kovin näkyvälle paikalle tota oo rakentamassa.
                                Last edited by GOOFY; 01-02-2013, 23:58.
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎