Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yeppe
    BTCF Member
    • Jun 2006
    • 361
    • Finland

    Originally posted by suppari View Post
    Lienee vähän nykyaikasempi ku mun? Paljon lämpö?
    No saattaa se hiukan olla mutta ei mikään huippu eristeillä ole kyllä toikaan. Ja lämpönä 18-19 astetta kokoajan

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      Originally posted by makkis View Post
      Itselläkin on lämpöpumppu ja pari 2kw seinäpuhallinta tuossa 100m2 tallissa, eikä ole mikään hinnan kirous, meniköhän viime talven aikana 2500kwh.

      Kun olis yksi tai kaksi nykyaikaista lämpöpumppua ni pärjäis ilman noita sähköpuhaltimia.
      Tuo yksi pumppu, vuodelta miekka ja kivi ei yksin riitä kovemmilla keleillä.
      Nii lisäyksenä et sisäkorkeus on 4m, eli kuutiot on 400m3 ja ~ +16c lämpöä pidetty.

      Eikä kyllä lämpöpumppu mitenkään kuivana pidä, jos joka päivä märän/lumisen auton ajaa talliin, ellei sitä laita kuivatukselle ja silloin se viilentää.

      Itse olen yrittänyt etsiä käytettyä ilmanvaihtokonetta, se olisi paras vaihtoehto. Kun ei kaikki lämpö poistettavasta ilmasta menisi harakoille.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • -TT
        Bimmer Rookie
        • Dec 2010
        • 192
        • Oulu

        Toin 600m 1x5" puutavaraa kuivumaan talliin ja puhalsin sitä kasaa 3Kw puhaltimella. Lämpötila oli 22 astetta. Ilman kosteuden poistajaa suhteellinen kosteusprosentti oli jotain 50% luokka. Painovoimainen ilmanvaihto, missä on yksi 160mm poisto ei riittänyt ton kosteuden poistoon. Käytin ylimääräisen kosteuden poistoon ilmankuinvainta, jonka teho oli jotain 1Kw luokkaa. Tallissa oli alkuun, kuin saunassa kostetaa ja vettä tuli tollaseen vuorokauteen 1.5 ämpäriä. Silloin ikkunoissa alkoi kosteus tiivistyä. Tila mitä kuivasin oli 160m3. Sitten kun laudan maalattiin, niin enään ei tiivistymistä tapahtunut, kuin ämpäri päivässä.

        Tos naapuri pesee autoa päivittäin tallissa. Hän käyttää kosteudenpoistajaa ja siillä pysyy talli kuivana tosi hyvin, vaikka on vain painovoimainen ilmanvaihto.

        Toki hiuppuimurikin on varmaan hyvä kosteuden poistaja, jos jostain vain saa korvausilmaa riittävästi ja tuleva ilma on kuivaa pakkasilmaa, eikä syyssateiden aikaan, kun kosteus on korkea muutenkin.

        Joka tapauksessa ilmalämpöpumpulle ääni, kun sitä käyttää kuivausasennossa. Tossa on vain se huonopuoli, että talli on tuskin koskaan pölytön, joten se varmaan ei tule olemaan pitkäikänen.
        Siksi joku raksailmankuinvain olis varmaan parempi vaihtoehto :think

        Mul on vieläkin ilmalämpöpumppu asentamatta ja se taitaa jäädä kesään sen asennus
        Last edited by -TT; 22-03-2013, 14:24.
        Coupe :think
        sigpic

        Comment

        • alonap-1
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 824
          • Hollola

          Originally posted by makkis View Post
          Paljos tuommoiset öljylämmittimet kustantaa ja toimiiko jäteöljy?
          Mulla on 70-luvun Aeroterm lämminilmakehitin 80-luvun oilon junior polttimella, 60litraan pöllö-öljyä kun kaataa 20l jäteöljyä ei poltin edes yski.
          42 1:1,6 70/30

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by -TT View Post
            Tossa on vain se huonopuoli, että talli on tuskin koskaan pölytön, joten se varmaan ei tule olemaan pitkäikänen.
            Eipä pölyisyys sen lämpöpumpun käyttöikään paljon vaikuta.
            Mullakin on kuiteskin n. 10v vanha jo toi pumppu tuolla tallissa.
            Paineilmalla vaan puhaltelee tasaisin väliajoin puhtaaksi. Olen tuohon kyllä suunnitellu et tekis tuohon jonkunlaisen erillisen suodin hässäkän, mihin saisi suodatin mattoa aina vaiheltua.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • bemu2000
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 17799
              • Jämsä

              Originally posted by makkis View Post
              Eipä pölyisyys sen lämpöpumpun käyttöikään paljon vaikuta.
              Mullakin on kuiteskin n. 10v vanha jo toi pumppu tuolla tallissa.
              Paineilmalla vaan puhaltelee tasaisin väliajoin puhtaaksi. Olen tuohon kyllä suunnitellu et tekis tuohon jonkunlaisen erillisen suodin hässäkän, mihin saisi suodatin mattoa aina vaiheltua.

              Eikös niissä kuitenkin sellanen irroitettava verkko ole. Mulla on ainakin jo ihan halpis mallissakin.
              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
              Vanteet edullisesti
              Nostureita ja rengaskoneita

              Comment

              • -TT
                Bimmer Rookie
                • Dec 2010
                • 192
                • Oulu

                Originally posted by makkis View Post
                Eipä pölyisyys sen lämpöpumpun käyttöikään paljon vaikuta.
                Mullakin on kuiteskin n. 10v vanha jo toi pumppu tuolla tallissa.
                Paineilmalla vaan puhaltelee tasaisin väliajoin puhtaaksi. Olen tuohon kyllä suunnitellu et tekis tuohon jonkunlaisen erillisen suodin hässäkän, mihin saisi suodatin mattoa aina vaiheltua.
                -03 laitoin panasonicin on/off pumpun edelliseen mökkiin ja se alkoi oleen kohtuullisen kulunut 2010, kun myin paikan pois. Toimi toki, mut alkoi jo ääntämään.
                Ne pölysuodattimet, mitä siinä on ovat pieniä ja ihan huoneilmassakin pitää putsata muutaman viikon välein.

                Voishan noihin tehdä sellasen isomman panelisuodattimen imupuolen päälle, missä olis ihan metritavaraa suodatin.

                Betonipöly ei tee hyvää laakereille. Jos lattia on päällystetty, niin se tuskin on ongelma.
                Tallissa ääni ei varmaan ole ongelma, jos vaikka vähän resonoikin moottori :think

                Toi pumppu, minkä itse ostin talliin on niin halpa, että jos se kestää satunnaista käyttää edes vähän, niin siinä pitäis olla mulle pitkäaikainen pumppu. Ajattelin käyttää siis vain jäähdytykseen ja kuivaukseen ilmalämpöpumppua.
                Coupe :think
                sigpic

                Comment

                • Matula
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1706

                  Autotallini tarvitsisi nosto-ovea (2500*2100), talliin ei tule muuta kulkuaukkoa kuin tuo tuleva nosto-ovi. Ovi pitää saada sähköiselle nostimelle mutta myös sähkökatkon yllättäessä ovea pitää pystyä käyttämään käsin. Talli on lämmin, joten jonkinlaista eristystä ja tiiviyttä olisi myös hyvä olla. Ja tietenkin ihan v*tun halpa.

                  Onko kokemuksia tai tietoa seuraavista:
                  Hörmann?
                  Turner?
                  Mesvac?

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    Eikös niissä kuitenkin sellanen irroitettava verkko ole. Mulla on ainakin jo ihan halpis mallissakin.
                    Juu, toki. Mutta jos tekisi siihen nuo suodatinmatto jutskat ni olisi silti puhtaampi ja ei tarvitsisi niin usein putsata.
                    Tuolla talli olosuhteissa kun sen verkon joutuu vähän tiheämmin puhdistella.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      Originally posted by Matula View Post
                      Autotallini tarvitsisi nosto-ovea (2500*2100), talliin ei tule muuta kulkuaukkoa kuin tuo tuleva nosto-ovi. Ovi pitää saada sähköiselle nostimelle mutta myös sähkökatkon yllättäessä ovea pitää pystyä käyttämään käsin. Talli on lämmin, joten jonkinlaista eristystä ja tiiviyttä olisi myös hyvä olla. Ja tietenkin ihan v*tun halpa.

                      Onko kokemuksia tai tietoa seuraavista:
                      Hörmann?
                      Turner?
                      Mesvac?
                      Ootko katsonut sellaista kuin teollisuusovet.fi
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Matula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1706

                        Originally posted by Tonton View Post
                        Ootko katsonut sellaista kuin teollisuusovet.fi
                        Nyt katsoin ja kysyin myös tarjouksen. Onko sulla kokemuksia heidän ovistaan?

                        Tainnut google translator olla kovassa käytössä kun sivuja on rakennettu, ei liiemmin herätä intoa ostokseen.

                        "Toiminnallisuus ja taloudellisesti lamellinosto ovet tuotetaan seuraavat kansainväliset standardit EN13241-1: 2003 ja sertifioitu SP Technical Research Institute of Sweden."

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7501
                          • Jyväshyvä

                          Heittäkääs haarukkaa että mitä tulee maksamaan autotalli
                          (erillinen rakennus siis), Jyvässeudulle tulossa,
                          tonttia tai liittymiä ei tarvitse huomioida.

                          Lattialämmitys sähkökaapeleilla,
                          ilmalämpöpumppu.
                          Viralleinen öljynerotuskaivo
                          Ei muuta kalustusta


                          Jos neliöitä on tallissa joku 60 ja siihen 20 m2 varasto perään,
                          sisäkorkeus 3 m tallin osalta

                          a) Itse tehtynä kaikki pitkästä tavarasta

                          b) Elementtit itsetekoiselle sokkelille pystytettynä, loput itse tehtynä

                          c) Säältä suojaan vaihtoehto, tekee itse viimeistelyt

                          d) avaimet käteen?

                          Neliöhintakin kelpaa em. vaihtoehtoihin.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • AKSU
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 402
                            • Nivala

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Heittäkääs haarukkaa että mitä tulee maksamaan autotalli
                            (erillinen rakennus siis), Jyvässeudulle tulossa,
                            tonttia tai liittymiä ei tarvitse huomioida.

                            Lattialämmitys sähkökaapeleilla,
                            ilmalämpöpumppu.
                            Viralleinen öljynerotuskaivo
                            Ei muuta kalustusta


                            Jos neliöitä on tallissa joku 60 ja siihen 20 m2 varasto perään,
                            sisäkorkeus 3 m tallin osalta

                            a) Itse tehtynä kaikki pitkästä tavarasta

                            b) Elementtit itsetekoiselle sokkelille pystytettynä, loput itse tehtynä

                            c) Säältä suojaan vaihtoehto, tekee itse viimeistelyt

                            d) avaimet käteen?

                            Neliöhintakin kelpaa em. vaihtoehtoihin.

                            Itse kpl tavarasta tekemällä ~250-300€/m2
                            avaimetkäteen varmaan alkaen ~450€/m2

                            Tietysti "kaikki riippuu kaikesta", eli millaista korkeutta rakennukselle tulee, ullakkotilat, ikkunat, ovet yms.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7501
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by AKSU View Post
                              Itse kpl tavarasta tekemällä ~250-300€/m2
                              avaimetkäteen varmaan alkaen ~450€/m2

                              Tietysti "kaikki riippuu kaikesta", eli millaista korkeutta rakennukselle tulee, ullakkotilat, ikkunat, ovet yms.
                              OK. No tämä on sitten mulle paaaljon parempi vaihoehto kun ostaa noita valmiita halleja (joistain kiinteistöstä), ne kun maksaa liki 1000€ / m2.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • ///Jone
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2009
                                • 1280
                                • HKI

                                Originally posted by AKSU View Post
                                Itse kpl tavarasta tekemällä ~250-300€/m2
                                avaimetkäteen varmaan alkaen ~450€/m2

                                Tietysti "kaikki riippuu kaikesta", eli millaista korkeutta rakennukselle tulee, ullakkotilat, ikkunat, ovet yms.
                                Ei hirveästi kokemusta urakkahinnoittelusta, mutta kuulostaa halvalta saada lämmin 80m2 tila 450€/m2 :think, aikaa kuitenkin saa varata kahdelta työntekijältä 10vko=
                                800h x 25€-30€+alv24%= 20 - 24k€+alv 24% toisin sanoen työnhinta 250€-300€/m2+alv24%. Voin olla väärässäkin, tarkkaan laskemiseen kun palaisi aikaa enemmän kuin 5min.
                                ______________________
                                Nykyinen:
                                Model 3

                                BMW:t vuodesta 2009:
                                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎