Tuo Aksun haaruka voi olla aika hyvin paikallaan itse tehdyn (puu)rungon osalta mutta en usko että tuohon pohjatyöt mahtuu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
oma autotalli tuli rakennettua vanhaan tuotantorakennukseen, joka tuli peruskunnostettua sisältä lähes täydellisesti.
kunnostettu ja muutettu täysin, ulospäin säilytin vanhan ulkonäön jotta ohi ajavilla autoilla ei olis käsitystä mitä sisällä on.
250 neliötä lämmintä tilaa, sisäkorkeutta ei tosin ole kuin hiukan reilut 2 metriä joten autonosturi piti jättää korkeamman hallin puolelle josta on sisäänkäynti autotalliin.
työkalu hyllyjä sain kätevästi kun yksi paikallinen sekatarvikekauppa lopetti niin sieltä tuli ostettua useita hyllyjä sekä reikälevyä työkalu telineineen.
sähköt on tehty täysin uusiks ja vaatimuksena oli nimenomaan autotalli käyttö.
sen lisäksi samasta rakennuksesta löytyy 2 pienempää autotallia.
pistäen lämpimän tilan kooksi noin 300 neliötä ja sen lisäksi noin 150 neliötä toistaiseksi kylmää korkeaa halli tilaa.
sen lämpimäks laitto pitää kattoa sitten kun budjetti antaa periks
Comment
-
-
Originally posted by Matula View PostTuo Aksun haaruka voi olla aika hyvin paikallaan itse tehdyn (puu)rungon osalta mutta en usko että tuohon pohjatyöt mahtuu.
Comment
-
-
Originally posted by AKSU View PostEi ne pohjatyötkään hirveitä kustanna, jos valuhommatkin tekee itse, massasta lähtien. Tosin tuohon hintaan täytyy ostaa kyllä aina halvinta ja siitäkin pitää vielä tingata. Tuohon kustannuslaskentaan löytyy kyllä hyvää kirjallisuuttakin. Kirjan nimi oli muistaakseni toteutuneet urakat. Siitä ilmestyy joka vuosi uusi painos, jossa näkyy koko suomen alueen toteutuneet urakat edellisvuodelta (ja niiden hinnat.) Eli siitä voi suoraan katsoa esim aluekohtaisesti mitä esim kylpyhuonetilat keskimäärin maksaa/m². Itse käytin sitä edellisessä työssä yhtenä työkaluna, kun tarjosi voimalaitosrakennuksia avaimetkäteen periaatteella.
Pohjatöillä varmaan tarkoitettu maahommia kaivinkoneella ja murskeet + hiekat :think
Sanoisin että meriittihallien paketit on aika kilpailukykyisiä, kun paketti sisältää myös betoniset perustuselementit.
Ensin tehdään tasainen pohja ja kulmiin nostellaan anturalaatat. Sitten vaan sokkelipalkit niitten päälle. Perustukset parissa tunnissa valmiit.
Seinät tulee valmiista 120cm elementeistä ja ne saa helposti nosteltua itsekin paikalleen.
Sanoisin kyllä että jos ei puutavaraa saa jostain halvalla, niin ei kannata alkaa pitkästä tavarasta vääntämään, jos ei ole ihan hirveästi ylimääräistä aikaa...
Noi sun arviot saa kyllä tuplata, jos ei saa jostain purkukamaa melkeen ilmaiseksi ja maatöitä tehtyä itse.Last edited by bemu2000; 09-01-2013, 20:53.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostPohjatöillä varmaan tarkoitettu maahommia kaivinkoneella ja murskeet + hiekat :think
Sanoisin että meriittihallien paketit on aika kilpailukykyisiä, kun paketti sisältää myös betoniset perustuselementit.
Ensin tehdään tasainen pohja ja kulmiin nostellaan anturalaatat. Sitten vaan sokkelipalkit niitten päälle. Perustukset parissa tunnissa valmiit.
Seinät tulee valmiista 120cm elementeistä ja ne saa helposti nosteltua itsekin paikalleen.
Sanoisin kyllä että jos ei puutavaraa saa jostain halvalla, niin ei kannata alkaa pitkästä tavarasta vääntämään, jos ei ole ihan hirveästi ylimääräistä aikaa...
Noi sun arviot saa kyllä tuplata, jos ei saa jostain purkukamaa melkeen ilmaiseksi ja maatöitä tehtyä itse.
Comment
-
-
Originally posted by Sigfried View PostKiitti vinkistä! Voipi mennä tilaukseen tuollainen...
Tästä näkee aika hyvin systeemin... http://www.meriittihallit.fi/datafil...les/File/2.pdf
Korkeutta voi muuttaa oman mielen mukaan ja seinien leveyksiä 120cm elementtien välein. Perustuselementit tulee hiab autolla ja ne nostelee ne suoraan paikalleen, kun on pohja tasoitettu valmiiksi. On kyllä helppo paketti. Monet valmistajat tarjoaa talleja pilkkahintaan, mutta oikeesti niissä tulee vaan kasa lautaa pihaan. Ei kattoa, ei perustuksia, eikä juuri muutakaan.
Betoni perustusta ei tarvi edes pinnoittaa millään. Alappa tehdä harkosta, niin on julma homma ennenkö on siisti. Ensin valettava antura betonista ja sitten harkkojen muuraus. Lopuksi pinnoitus jos haluaa siistin. Sitten kun pohja elää sopivasti, niin harkot halkeaa. Aika paljon tuli noita kateltua, kun itselle suunnittelin.Last edited by bemu2000; 09-01-2013, 23:02.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostTästä näkee aika hyvin systeemin... http://www.meriittihallit.fi/datafil...les/File/2.pdf
Korkeutta voi muuttaa oman mielen mukaan ja seinien leveyksiä 120cm elementtien välein. Perustuselementit tulee hiab autolla ja ne nostelee ne suoraan paikalleen, kun on pohja tasoitettu valmiiksi. On kyllä helppo paketti. Monet valmistajat tarjoaa talleja pilkkahintaan, mutta oikeesti niissä tulee vaan kasa lautaa pihaan. Ei kattoa, ei perustuksia, eikä juuri muutakaan.
Betoni perustusta ei tarvi edes pinnoittaa millään. Alappa tehdä harkosta, niin on julma homma ennenkö on siisti. Ensin valettava antura betonista ja sitten harkkojen muuraus. Lopuksi pinnoitus jos haluaa siistin. Sitten kun pohja elää sopivasti, niin harkot halkeaa. Aika paljon tuli noita kateltua, kun itselle suunnittelin.
Comment
-
-
Laskin 80m2 tallin 3m sisäkorkeudella materiaalien hinnat ilman pohja-, Lvi-, Sähkö- ja piirrustustöitä, sekä kunnanllisverkkojen liittymis hintaa. Tulos 20000k€/250€m2. Tuostakin voisi tinkiä peltisellä ulkovuorauksella, eristyksen vaihtamalla lasivillaan ja ikkunoista (6kpl) tinkimällä. Aksun hinnat on melko tarkkoja, turhaan epäilin.Last edited by ///Jone; 10-01-2013, 17:14.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View Posteristyksen vaihtamalla lasivillaanTesla Model 3 Performance
EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
EX: VW Touran 2.0 TDI
EX: VW R6 Polo GTI
EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
EX: BMW E91 325dA M-sport
EX: BMW E46 320d touring M-sport
EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH
Comment
-
-
Originally posted by ///Jone View PostLaskin 80m2 tallin 3m sisäkorkeudella materiaalien hinnat ilman pohja-, Lvi-, Sähkö- ja piirrustustöitä, sekä kunnanllisverkkojen liittymis hintaa. Tulos 20000k€/250€m2. Tuostakin voisi tinkiä peltisellä ulkovuorauksella, eristyksen vaihtamalla lasivillaan ja ikkunoista (6kpl) tinkimällä. Aksun hinnat on melko tarkkoja, turhaan epäilin.
Niin no, eikös niihin kuluihin pidä laskea kaikki mahdollinen... muutenkin 80m2 talli eristettynä ja täysin valmiina taitaa jäädä unelmointi asteelle tuohon hintaan, vaikka ei LVI ja sähkötöitä laskekaan.
Tässä vielä minun hallin kustannuksia, kun pakettina ottaa avaimetkäteen.
Ei sisällä mitään eristyksiä, eikä sisäverhoiluja.
160m2 ja 3,7m korkeus.
426e rakennuslupa
250e asemapiirros + lisäkuvat
200e perustamistapalausunto
600e pääsuunnittelija + valvontapalkkio
615e pieni räjäytys
14000e maatyöt + hiekka/sora yhteensä n.900 tonnia. (sisälti n.30m tietä ja piha + rakennuspohja n.600m2 reilusti täytettynä, kun savimaa.
32000e meriittihallin paketti (puurunko, 9x tuplaikkunat, liukuovi, nosto-ovi ja käyntiovi
12300e hallipaketin asennus
2100e lattia/routa styroksit + 8mm betoniverkot
3235e betoni (keskimäärin 12-13cm laatta)
1650e lattianvalu + mastertop
yhteensä siis noin 67000-68000e
Maalaus, rännit ja lumiesteet teki vielä jokusen tonnin lisää hintaa. Pelkän hallin/pihan pohjiin saa menemään paikasta riippuen n.5000-10000e. Mulla teki lisää hinta tuo pikku tien pätkä ja suht reipas täyttö.
Tuosta jos laskee karkeasti 80m2 tallin hintoja, niin paketista ehkä -10000-12000ke pois, maatyöt paikasta riippuen -7000-10000e. Asennuksen hintaan jättää ainostaan perustuksien asennuksen ja kattotuolit -10000e
Lattia kokonaisuudessaan -3000e, niin jää siltikin vähintään n.30000-35000e hintaa. Ja tuossa vasta kyseessä pelkkä eristämätön ja sisältä viimeistelemätön talli.
Laskureilla laskijat voisi jättää ne haaveilut kirjoittamatta siihen asti, kun on oma talli pystyssä. Tosiaan on sitten täysin eri asia onko kaikki ostettu normaali hinnoilla, vai haalittu jostain tutunkaupoilla puoli-ilmaiseksi. Noi mun hinnat on todellisia kustannuksia mitä kamat ja asennukset maksaa, kun ne ostaa oikeasti kaupasta ja tilaa työt. Osassa on noissakin jo aika hyvät alennukset ja eteläsuomessa varsinkin vielä kalliimpaa.Last edited by bemu2000; 10-01-2013, 23:57.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000Niin no, eikös niihin kuluihin pidä laskea kaikki mahdollinen...E70 X5 3.0d -07
E39 530da touring -99
ex: E36 325i sedan -93
Comment
-
-
Originally posted by humala View PostNiinpä.. Nuo sähkötyöt jo tekee aika siivun jos sit ei tahdo kylmää ja pimeää tallia. Itsellä pelkkiin sähkötavaroihin meni 1500e eli noin 10%. Pohjiin myös yli tonni..
Laitappa kaikki kustannukset näkyviin miten tehdään laillinen 15000e 60m2 talli Vai tuliko tää jonnekin pellonreunaan pihannurkkaan ilman sen suurempia pohjatöitä ja lupakyselyitä?
Comment
-
-
Pelkästään sokkeliin ja pariin anturiin meni 11m3 betonia tallissa. Lattiavaluun saman verran. Tounko kertoo noin 95€/m3 pumpattuna ja itse tekee kaiken paitsi liippaamisen. Muottivuokra, raudat ja valuverkot 8 tai 10mm, styroksi, finnfoam, lattialämmitysputket, viemärit, sähkö ja tietoliikenne kaapelit. Ensin hiekkaa joku 3 kasettikuormaa alle ja sit pari kuormaa mursketta. Sisätäyttö mursketta ja hiekkaa muutama kasetti. Äkkiseltään toi sokkeli ja lattia itsessään maksoi jo 10000€ tai saattoi mennä enempikin. Viel kun ottaa huomioon kaivamista, lupakuvia, valvojaa.... Halpaa on
Lämmintä tilaa on kuitenkin vain 100m2Coupe :think
sigpic
Comment
-
-
Originally posted by Matula View PostAutotallini tarvitsisi nosto-ovea (2500*2100), talliin ei tule muuta kulkuaukkoa kuin tuo tuleva nosto-ovi. Ovi pitää saada sähköiselle nostimelle mutta myös sähkökatkon yllättäessä ovea pitää pystyä käyttämään käsin. Talli on lämmin, joten jonkinlaista eristystä ja tiiviyttä olisi myös hyvä olla. Ja tietenkin ihan v*tun halpa.
Onko kokemuksia tai tietoa seuraavista:
Hörmann?
Turner?
Mesvac?
Tuossa puolalaisen ovivalmistajan edustus: http://www.doorone.fi/. Naapurille tuli joku puolalainen ovi, en muista sen merkkiä.Last edited by O.K.; 11-01-2013, 11:30.Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon, E34 525i
Comment
-
Comment