Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16419
    • Asikkala

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Nosto-ovi ei käy kun sisäkorkeus tullee ongelmaksi...

    "Tallin" sisäkorkeus pitäisi olla vähintään 3850 mm, tallin harjan suuntaisesti keskellä, korkean alueen leveys min. 3500 mm.
    Häh ?

    Comment

    • jukkae
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3506
      • 70800

      Originally posted by jr66 View Post
      Häh ?
      Mitäs tossa on vaikeaselkosta? Nosto-ovi ei käy kun sehän syö sisäkorkeutta ja korkeus pitää olla 3,85m ja sen korkean alueen leveys vähintään 3.5?

      Comment

      • humala
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 739
        • Kemi

        Originally posted by jukkae View Post
        Mitäs tossa on vaikeaselkosta? Nosto-ovi ei käy kun sehän syö sisäkorkeutta ja korkeus pitää olla 3,85m ja sen korkean alueen leveys vähintään 3.5?
        No mitens ne on korkeissa halleissa toteuttaneet nosto-oven toiminnan? Ei sen oven tarvitse heti taittua sisäänpäin vaan voihan se nousta seinustaa pitkin katon rajaan saakka..
        E70 X5 3.0d -07
        E39 530da touring -99
        ex: E36 325i sedan -93

        Comment

        • -TT
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 192
          • Oulu

          Originally posted by humala View Post
          Kyllä näin itsekin tekisin jos vielä talon rakennan. Eka talli tontille niin onpahan suoja tarvikkeille yms.

          Kyllähän se tosi on, että rakennusalalla on hinnat karanneet täysin käsistä mutta en näe järkeä ottaa 50 000- 100 000eur lainaa pelkästään talliin, jos siinä tallissa ei ole tarkoitus harjoittaa liiketoimintaa.
          Jos eka kämppää tekee, ja eka kerralla pitää saada kaikki mahdollinen, niin joutuu aika varmasti tekemään lainalla koko tallin. Voihan siihen talliinkin panostaa, jos vaikka keittiönkaapitkin maksaa 20K€.

          Mä tein tallirakennuksen ensin ja asuttiin viel 2 vuotta vanhassa. Sit alettiin rakentaan taloa ja entinen meni alta, niin tein talliosasta väliaikaisen makkari/eteinen osaston.
          Tässä tontin kaavassa on mahdollista 2 erilliseen asuntoon, joten toi oli jopa kaavankin osalta laillista. Talli on kuin 1 kerroksinen omakotitalo ilman väliseiniä.
          Rakennustarkastajakin oli tuumaillut miellessään, että onpa vaatimaton talo muiden 2 kerroksisien joukossa, kun tuli tekemään käyttöönottokatselmointia. Ovella se sitten sanoi, että täähän on talli
          Coupe :think
          sigpic

          Comment

          • humala
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 739
            • Kemi

            Originally posted by -TT View Post
            Jos eka kämppää tekee, ja eka kerralla pitää saada kaikki mahdollinen, niin joutuu aika varmasti tekemään lainalla koko tallin. Voihan siihen talliinkin panostaa, jos vaikka keittiönkaapitkin maksaa 20K€.

            Mä tein tallirakennuksen ensin ja asuttiin viel 2 vuotta vanhassa. Sit alettiin rakentaan taloa ja entinen meni alta, niin tein talliosasta väliaikaisen makkari/eteinen osaston.
            Tässä tontin kaavassa on mahdollista 2 erilliseen asuntoon, joten toi oli jopa kaavankin osalta laillista. Talli on kuin 1 kerroksinen omakotitalo ilman väliseiniä.
            Rakennustarkastajakin oli tuumaillut miellessään, että onpa vaatimaton talo muiden 2 kerroksisien joukossa, kun tuli tekemään käyttöönottokatselmointia. Ovella se sitten sanoi, että täähän on talli
            Kyllä olet oikeassa ja tuossa on pointtia jos tarkoitus on tehdä tallirakennuksen asumiskelpoiseksi mutta jos sitä ei pääasiassa käytä kuin muutamiin pieniin huoltohommiin ja auton säilytykseen niin pärjää halvemmallakin vaihtoehdolla.

            Itse en halunnut ottaa enää lainaa lisää tuon tallin takia sillä pankin marginaalitkin ovat isommat kuin tämän hetkinen korko talolainalla. Joten sen takia ajatus oli tehdä mahdollisimman edullisesti koko homma.

            Perus ajatuksena niin, että talli on kylmillään kun se toimii vain auton säilytykseen mutta saa lämpimäksi jos on tarvetta tehdä jotain.
            E70 X5 3.0d -07
            E39 530da touring -99
            ex: E36 325i sedan -93

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7518
              • Jyväshyvä

              Originally posted by humala View Post
              No mitens ne on korkeissa halleissa toteuttaneet nosto-oven toiminnan? Ei sen oven tarvitse heti taittua sisäänpäin vaan voihan se nousta seinustaa pitkin katon rajaan saakka..
              No se 3600 korkea nosto-ovi maksaa hunajaa,
              ja siltikin se vie katosta tilaa sen 20 cm yleensä.
              Ei ainakana ovi auki mahdo isoa autoa nostamaan ylös,
              ja kuitenkin jossain vaiheessa oven sais ruttuun (ja auton)
              jos paljon vehkeitä rassaa ja nostaa ihan ylös jonkun pakun.

              Ja kun talliin ei kuitenkaan mahdu mikään isompi kaappi (kuorma-auto) sen tulevan nosturin takia niin ei ole mieltä tehdä kovin isoa ovea...
              En tosin äkkiseltään löytänyt kuin 250 cm leveitä pariovia,
              mutta äkkiähän sellaiset tekee mitkä tarvii...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                Originally posted by MajorDrake View Post
                No se 3600 korkea nosto-ovi maksaa hunajaa,
                ja siltikin se vie katosta tilaa sen 20 cm yleensä.
                Ei ainakana ovi auki mahdo isoa autoa nostamaan ylös,
                ja kuitenkin jossain vaiheessa oven sais ruttuun (ja auton)
                jos paljon vehkeitä rassaa ja nostaa ihan ylös jonkun pakun.

                Ja kun talliin ei kuitenkaan mahdu mikään isompi kaappi (kuorma-auto) sen tulevan nosturin takia niin ei ole mieltä tehdä kovin isoa ovea...
                En tosin äkkiseltään löytänyt kuin 250 cm leveitä pariovia,
                mutta äkkiähän sellaiset tekee mitkä tarvii...
                Täh... Eihän sen oven tarvi olla kuin sen verran korkea kuin se sisään laitettava paketti auto ja jos sisäkorkeus on 3,8 meetriä niin eihän se ovi syö sitä sisä korkeutta tallista kuin oven leveyden verran x metrin ja et kai sinä sitä autoa heti oven kynnyksen kohdalta nosta.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by GOOFY View Post
                  Täh... Eihän sen oven tarvi olla kuin sen verran korkea kuin se sisään laitettava paketti auto ja jos sisäkorkeus on 3,8 meetriä niin eihän se ovi syö sitä sisä korkeutta tallista kuin oven leveyden verran x metrin ja et kai sinä sitä autoa heti oven kynnyksen kohdalta nosta.
                  Kyllähän se ovi syö auki ollessaan tallista vähintään 2 metriä...
                  Auton eteen kun tarvii työskentely/pöytä tilaa sen 2 metriä,
                  ei taida olla varaa myös taakse ottaa 2 metriä, tulis tallille jo pituutta
                  9 metriä..

                  Oven ollessa kiinni ei varmaankaan syö tilaa niin että se haittaisi
                  mutta en noita nosto-ovista muutenkaan perusta,
                  pari-ovi on paljon halvempi ja voi vaikka tehdä itse jos niikseen tulee...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Kyllähän se ovi syö auki ollessaan tallista vähintään 2 metriä...
                    Auton eteen kun tarvii työskentely/pöytä tilaa sen 2 metriä,
                    ei taida olla varaa myös taakse ottaa 2 metriä, tulis tallille jo pituutta
                    9 metriä..

                    Oven ollessa kiinni ei varmaankaan syö tilaa niin että se haittaisi
                    mutta en noita nosto-ovista muutenkaan perusta,
                    pari-ovi on paljon halvempi ja voi vaikka tehdä itse jos niikseen tulee...
                    Tosiaan joo... Jos ovi on 2,5 metriä korkea ja talli on 3,8m. Niin meneehän se ovi tosiaan sen 2 metriä katolla.
                    No kuinka korkea sen ovan pitää olla? Mullakin on kaks tallia ja kummassakin on pari ovet enkä vaihtais muuhun kun oon katellu ja kuullu kun niiden nosto ovien kans saa tapella.
                    Last edited by GOOFY; 13-01-2013, 00:18.
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Edellisissä talleissa on ollu aina pariovet ja omassakin tallissa oli aiemmin pariovet/kääntyvät ovet ja voi terve mitä paskaa.
                      Vuotavat ku seulat, sit varsinkin meillä kun on pelto vieressä ni kun menee huolimattomasti avaamaan ison oven ja sattuu vaikka lapsikin olemaan siinä ni tuuli nappaa vähän vitun kovaa.
                      Sit ajaa liian lähelle ovea ni eihän ne mahdu auki, sataa vähän lunta ni eihän niitä saa auki.

                      Mulla on sisäkorkeus 4m ja isompi ovi (3,2x3m) auki ollessa tilaa on 3,85m ja ei nyt vielä oo haitannu mihinkään.
                      Enkä vaihtais kyllä mihinkään noita nosto-ovia. Mutta jokainen tietysti tykkää mistä tykkää
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • -TT
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 192
                        • Oulu

                        Originally posted by makkis View Post
                        Edellisissä talleissa on ollu aina pariovet ja omassakin tallissa oli aiemmin pariovet/kääntyvät ovet ja voi terve mitä paskaa.
                        Vuotavat ku seulat, sit varsinkin meillä kun on pelto vieressä ni kun menee huolimattomasti avaamaan ison oven ja sattuu vaikka lapsikin olemaan siinä ni tuuli nappaa vähän vitun kovaa.
                        Sit ajaa liian lähelle ovea ni eihän ne mahdu auki, sataa vähän lunta ni eihän niitä saa auki.

                        Mulla on sisäkorkeus 4m ja isompi ovi (3,2x3m) auki ollessa tilaa on 3,85m ja ei nyt vielä oo haitannu mihinkään.
                        Enkä vaihtais kyllä mihinkään noita nosto-ovia. Mutta jokainen tietysti tykkää mistä tykkää
                        Mitä hittoa te haalaatte talliin??? Mun autot mahtuu tosta parimetrisestä aukosta. Toi lumilapio, mitkä on noin 296cm korkea, niin ei kai sitä pidä samaan talliin tukkia Toi mun Z:kin on yli 9cm maavaralla: melko offroadmalli, kun pääsee hidasteiden yli

                        Pakko kai se on pistää normi tallin saunasta kuvaa.
                        Saunaanhan pitää mahtua ainakin 4kpl 100kg äijää saunomaan niin, että ei istu toisten päälle. Lauteet siis vähintään 2m leveät.
                        Last edited by -TT; 14-12-2020, 09:46.
                        Coupe :think
                        sigpic

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          Originally posted by makkis View Post
                          Edellisissä talleissa on ollu aina pariovet ja omassakin tallissa oli aiemmin pariovet/kääntyvät ovet ja voi terve mitä paskaa.
                          Vuotavat ku seulat, sit varsinkin meillä kun on pelto vieressä ni kun menee huolimattomasti avaamaan ison oven ja sattuu vaikka lapsikin olemaan siinä ni tuuli nappaa vähän vitun kovaa.
                          Sit ajaa liian lähelle ovea ni eihän ne mahdu auki, sataa vähän lunta ni eihän niitä saa auki.

                          Mulla on sisäkorkeus 4m ja isompi ovi (3,2x3m) auki ollessa tilaa on 3,85m ja ei nyt vielä oo haitannu mihinkään.
                          Enkä vaihtais kyllä mihinkään noita nosto-ovia. Mutta jokainen tietysti tykkää mistä tykkää
                          Montako ihmistä oot kuullu kuolleen pariovi tapaturmissa? Minä en ainakaan yhtään mut moni on kuollu kun nosto ovi on tippunut päälle.

                          Pari ovet saa aina auki kunhan vain viitsii tehdä lulityöt edestä ja maahan ne ei jäädy kiinni niinku nostoovet jäätyvät kumesta kiinni petoniin mikäli ei ole lämmitystä siinä oven alla ja taas se oven alla oleva lattia lämmitys varmasti hukkaa lämmitys energiaa enemmän entä ne vuotavat pariovet ja pitäähän sen ilman jostain vaihtua.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3447
                            • Janakkala

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Ja kun talliin ei kuitenkaan mahdu mikään isompi kaappi (kuorma-auto) sen tulevan nosturin takia niin ei ole mieltä tehdä kovin isoa ovea...
                            Ymmärrän kyllä pointtisi oven mitoituksesta mutta kannattaa aina miettiä asioita myös hieman tulevaisuuteen ja tilanteiden muuttumiseen niin kuin tuossa aiemminkin jo kerroin.

                            Kannattaa myös miettiä miltä näyttää 2½ metriä korkea ovi lähes 4 metriä korkeassa tallissa. Minun silmääni se näyttää/näyttäisi hassulta.
                            Eli "samalla rahalla" se oven sitten tekee 3 metriä korkeaksi, vaikka tällä hetkellä sellaista et tarvitsekkaan. Ei siitä varmastikkaan mitään haittaakaan olisi.
                            Ja ei sitä koskaan tiedä milloin tulee auto pihaan jossa on anopin kuljetus boksi katolla, niin vituttaa sitä sitten pakkasessa ruveta ruuvvaan irti sen takia kun tuli tehtyä ovesta liian ahdas
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Originally posted by -TT View Post
                              Mitä hittoa te haalaatte talliin??? Mun autot mahtuu tosta parimetrisestä aukosta. Toi lumilapio, mitkä on noin 296cm korkea, niin ei kai sitä pidä samaan talliin tukkia Toi mun Z:kin on yli 9cm maavaralla: melko offroadmalli, kun pääsee hidasteiden yli

                              Pakko kai se on pistää normi tallin saunasta kuvaa vaikka ma, kun pääsen paremman näppiksen ääreen. Saunaanhan pitää mahtua ainakin 4kpl 100kg äijää saunomaan niin, että ei istu toisten päälle.
                              Traktoreita ja näitä C1-pakettiautoja

                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Montako ihmistä oot kuullu kuolleen pariovi tapaturmissa? Minä en ainakaan yhtään mut moni on kuollu kun nosto ovi on tippunut päälle.

                              Pari ovet saa aina auki kunhan vain viitsii tehdä lulityöt edestä ja maahan ne ei jäädy kiinni niinku nostoovet jäätyvät kumesta kiinni petoniin mikäli ei ole lämmitystä siinä oven alla ja taas se oven alla oleva lattia lämmitys varmasti hukkaa lämmitys energiaa enemmän entä ne vuotavat pariovet ja pitäähän sen ilman jostain vaihtua.
                              En oo kyllä kuullu kenenkään kuolleen minkäänlaisissa ovi tapaturmissa, mutta kyllä noista mun vanhoista pariovi härpäkkeistä oli niin pahasti saranat kärsiny ku tuuli oli ottanu kiinni ja lyöny sen oven yli.

                              Enkä tuota nosto-oven kiinni jäätymistä ymmärrä, mulla ei oo niin käyny kertaakaan vaikka ei ole edes lattiakaivoa, eli vedet valuu suoraan ovea vasten.
                              Tosin mulla ei olekaan kylmäkatkoa siinä betonissa eikä tallia pidetä +5c tai alle.

                              Ja ilma pitäisi saada vaihtumaan hallitusti venttiileistä tai koneen kanssa, ei hallitsemattomasti paskoista ovista.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7518
                                • Jyväshyvä

                                Sain tarjouksen aiemmin kirjoittamastani tallista, ~29 k€
                                sis. toimitus Jyväskylään, ei asennuksia.

                                Päälle pohjat, sähkö/LVItyöt,
                                laatanvalu ja tietysti kasaus, luvat ja eristäminen.
                                Ja viimeistely (sisäverhoilut ja maalaukset jne.).

                                Eli eli enimmät itse tehtynä mennään jossan 37-40 k€ budjetissa,
                                eli aika lähellä 500€ / lattianeliömetri.

                                Tallin korkeudeksi räystäältä tulee ko. 3.9 metrin sisäkorkeudella
                                (katoksen sisäkorkeus 2.7) ~4 metriä ja harja ~5.3 metriä.
                                Käyttöullakon "vapaa tila" n. 2*2.1 metriä.

                                Otetaas spekuloinnin kohteeksi tuo tallin osuus,
                                sisämitat em. spekseillä tallille tulisi n. 5.9x7 m.

                                Leveys (5.9m) on OK, eikä sitä voikkaan tässä muuttaa,
                                mutta entä tuo pituus (7m), riittääkö se?

                                Näköjään pitäisi webbisivujen mukaan pidentää 3.6 metriä
                                jos isomman haluaa...

                                Epäsäännöllistä pienimuotoista korjaustoimintaa tuolla tulisi harrastettua...

                                Kommentteja?
                                Last edited by MajorDrake; 14-01-2013, 13:32.
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎