Originally posted by bemu2000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Autotallin rakentamisesta
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
-
-
Miten se sitten menee kun ulkona on vettä satanut koko pitkän syksyn ja talven niin mitä se periaatteessa hyödyttää sieltä 90-100% kosteaa ilmaa vetää sisään ja puhaltaa toisesta päästä lämmitettynä ulos?
Mulla on nosto-ovissa 160mm ilmaventtiilit tuloilmana ja katossa taasen sama määrä 200mm poistoja, ja katolla on tehokas huippari jota ohjataan potikkasäädöllä.
Putket menee katolla ja on vuoratu sellasella 50mm paksulla villalla jonka päällä on folio ja kanaverkkoa. Ilmanvaihtoputki on viety läpi palonkatkasuseinästä ja siihen piti asentaa sellainen palosulkuventtiili.
Mulle viisaat neuvoi, että tuloilmat pitäisi olla pykälää pienempihalkasijaista kuin poistot ja siksi näin.
Ja kyllä se tuntuu ihan painovoimaisenakin ilma vaihtuvan tämmöisellä ratkaisulla.
Näillä keleillä ulkona +-0*C, tallissa 19*C lämmintä ja kosteus heittelee siinä 60-70% välillä. Lattian kun pesee niin kosteus pomppaa hetkeksi 10-15% kovemmaksi.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostMiten se sitten menee kun ulkona on vettä satanut koko pitkän syksyn ja talven niin mitä se periaatteessa hyödyttää sieltä 90-100% kosteaa ilmaa vetää sisään ja puhaltaa toisesta päästä lämmitettynä ulos?
Ulkoilma:
Lämpötila +2 C, suhteellinen kosteus 95 %RH -> absoluuttinen kosteus 5,3 g/m3
Sama ilmamassa lämmitettynä:
Lämpötila +19 C, absoluutinen kosteus 5,3 g/m3 -> suhteelinen kosteus 32 %RH
Sama sitten toiseen suuntaan, niin kummasti alkaa "kuivasta" sisäilmasta kondensoitua kosteutta ulos kylmään päästyään.
+19 C, suhteellinen kosteus 60 %RH, kastepiste 11 CE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Meikällä menee nyt nuo kastepisteet niin pahasti yli hilseen, että ehkä on ihan hyväki että ajan vaan junia ja joku muu saa suunnitella ilmanvaihtomööpeleitä! Jahka tuon tallin saa tuohon nousemaan niin maalämmöllä, painovoimalla ja ylipainolla mennään. Olokoon ny sitte märkä tai kuiva keliVikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
Kissvesala.fi
Priva tai o443424479
Comment
-
-
Originally posted by Kissvesala View PostMeikällä menee nyt nuo kastepisteet niin pahasti yli hilseen, että ehkä on ihan hyväki että ajan vaan junia ja joku muu saa suunnitella ilmanvaihtomööpeleitä! Jahka tuon tallin saa tuohon nousemaan niin maalämmöllä, painovoimalla ja ylipainolla mennään. Olokoon ny sitte märkä tai kuiva keliE39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Omassa kotitallissani ei varsinaista ilmanvaihtoa ole, toki ei siellä ole myöskään mitään mikä altistaisi kosteudelle poislukien se että muutaman kerran talvessa käytän käyttöautoa yön yli tallissa!
Vettä toki valuu silloin lattialle joka haihtuu sitten parissa päivässä minne ikinä haihtuukin, mitä haittaa tällaisesta mielestänne on rakenteille?
Ainakaan 30v aikana ei näkyviä muutoksia ole missän rakenteissa tapahtunut, lattia pinnoitettua betonia ja seinät + katto gybroc levyä :think
Pointtini asiassa on se, että mikäli pieni omakotitalon autotalli on 98% vuodesta varastotilana ja aivan satunnaisesti talvella käytetään autoa sisällä niin kuinka suuriin toimenpiteisiin ilmanvaihdon parantamiseksi on järkevää/tarpeellista ryhtyä?Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Comment
-
-
Originally posted by Jube View PostOmassa kotitallissani ei varsinaista ilmanvaihtoa ole, toki ei siellä ole myöskään mitään mikä altistaisi kosteudelle poislukien se että muutaman kerran talvessa käytän käyttöautoa yön yli tallissa!
Vettä toki valuu silloin lattialle joka haihtuu sitten parissa päivässä minne ikinä haihtuukin, mitä haittaa tällaisesta mielestänne on rakenteille?
Ainakaan 30v aikana ei näkyviä muutoksia ole missän rakenteissa tapahtunut, lattia pinnoitettua betonia ja seinät + katto gybroc levyä :think
Pointtini asiassa on se, että mikäli pieni omakotitalon autotalli on 98% vuodesta varastotilana ja aivan satunnaisesti talvella käytetään autoa sisällä niin kuinka suuriin toimenpiteisiin ilmanvaihdon parantamiseksi on järkevää/tarpeellista ryhtyä?
Eikai tuo muuta tarvi kuin päästää sitä kosteutta vaan välillä pihalle, jos sinne auton ajaa sulamaan. Toki kannattaa kaikki mahdollinen lumi poistaa eka auton päältä ettei sinne talliin tule paljoa vettä ja ehkä vielä lastalla/mopilla. Se tosiaan riippuu niin paljon siitä millanen seinärakenne on. Onko hengittävä pahvi, vai muovi tms.
Kyllä mullakin talvella on tallissa kovemmilla pakkasilla ilmanvaihtoventtiilit kiinni, kun siellä ei autoa säilytetä.
Hallissa on ollut nyt kosteus 60% molemmin puolin ja nousee 70% pintaan kun sinne ajaa märkiä koneita. Vaikka ulkona on 90% kosteus, niin ison nosto-oven heittää selälleen, niin aika pikaisesti laskee sisällä kosteus 50% pintaan.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostSehän ajautu ihan sivuraiteelle.sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by jmp2002 View Postonkos porukka joutunut laittamaan autotallin ovia jotka ovat paloluokiteltu EI30
Mitä on maksanut, kun oikeen missään ei luo onko ovi luokiteltu...
Ainakin EI15 pariovet pitäisi kyllä hyvinkin irrota normaalin nosto-oven hinnalla.Last edited by Martti; 17-02-2014, 11:01.
Comment
-
-
Originally posted by jmp2002 View Postonkos porukka joutunut laittamaan autotallin ovia jotka ovat paloluokiteltu EI30
Mitä on maksanut, kun oikeen missään ei luo onko ovi luokiteltu...
Comment
-
-
Honda foorumilta bongattua..
BONGATTU HONDA FOORUMILTA!
"Tuossa olen rakentamassa n. 80-85 neliön tallia ja vasta suunnittelu vaiheessa on kyseinen homma. Onko kukaan foorumilainen rakentanu itelleen tallia ja jos on niin paljonko suuntaa antavasti kyseinen rakennelma on syönyt budjettia.
Ite faijani kanssa aiotaan kyseinen talli rakentaa , paitsi valut ja pohjien teko menee aliurakoitsijalle.
Kyseiseen tilaan tehdään tulityöpisteen vaatiman eristykset ihan töiden takia sekä lämmitetyt tilat.
Varovainen arvio omasta budjetistamme on n. 10 000€ joka saa olla aivan maksimi.
Tallia ruvetaan rakentamaan aikaisintaa vuoden 2012 kesällä, joten vielä ei ole kiire"
Onse kumma kun hondamiesten tallitkin on huomattavasti halvempia ku bemarimiesten!Kaikennäkösiä romuja..
Pirkanmaan parasta autonhoitoa @ Mudfix Car Detailing FB ja IG Mudfix
(http://www.mudfix.fi)
Comment
-
-
Originally posted by Soad View Post"Tuossa olen rakentamassa n. 80-85 neliön tallia ja vasta suunnittelu vaiheessa on kyseinen homma. Onko kukaan foorumilainen rakentanu itelleen tallia ja jos on niin paljonko suuntaa antavasti kyseinen rakennelma on syönyt budjettia.
Ite faijani kanssa aiotaan kyseinen talli rakentaa , paitsi valut ja pohjien teko menee aliurakoitsijalle.
Kyseiseen tilaan tehdään tulityöpisteen vaatiman eristykset ihan töiden takia sekä lämmitetyt tilat.
Varovainen arvio omasta budjetistamme on n. 10 000€ joka saa olla aivan maksimi.
Tallia ruvetaan rakentamaan aikaisintaa vuoden 2012 kesällä, joten vielä ei ole kiire"
Onse kumma kun hondamiesten tallitkin on huomattavasti halvempia ku bemarimiesten!sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Soad View PostVarovainen arvio omasta budjetistamme on n. 10 000€ joka saa olla aivan maksimi.
Maan alle hukkuu jo tuollainen summa
Edit: siis olitkin ilmeisesti lainannut tekstin jostakin?Last edited by Spetke; 20-02-2014, 21:34.
Comment
-
Comment