"Neljännen sukupolven 5-sarja (E39) esiteltiin sedanina syksyllä 1995. Auto sai lehdistössä poikkeuksellisen suotuisan vastaanoton ja monissa yhteyksissä se mainittiin maailman parhaaksi autoksi.".
"Auton sisämelua pidettiin myös poikkeuksellisen hiljaisena"
Se on just näin, vaikka ei moni ei haluais sitä myöntääkään. Tuntuu, että välillä saa kepittää tosissaan tuolla 6-gangillakin, että pysyy uudempien tavallisten kotteroiden perässä..
Vaihdoin hiljattain autoa M54B30 330i:stä 2.0 TDI:in, ja voin ikävä kyllä vahvistaa tämän. Tilanne muuttuu sitten kun ajetaan ns. isoa kovaa, mutta miten relevanttia se sitten on Suomen nopeusrajoituksilla ja yleisillä teillä...
Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa
Hyvin tuo F30 320da jaksaa pykää, että kehitystä on tapahtunut. Rehellisyyden niimissä mulla ei ollut mielessä tuo f30 kun mietin pientä turbodieseliä ei edes bmw-merkki
Ja f30 320da onkin parasta mitä on tarjolla kaksilitraisista (joo, 325da..): muut saksalaiskilpailijat jää sen 1-1.5s jo 0-100km/h puhumattakaan muista merkeistä. Tietysti bensalla joutuu ottaa kierroksia 1.5-2x vastaavaan suorituskykyyn kuin dieselillä. Onhan tuo 300-sarjalainen vähän kevyempi (?), joten siitä etua myös vähän ja 2-3 lisäpykälästä lootassa.
Automaattihan se tuo tupaöljyrouskutinkin on, eikä paljoa jää. Sama perä siellä manuaalissa on.(?)
Tuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn (<- not). Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.
Edit. Manuaalissa laatikko + perä kokonaisvälityssuhde on lyhyempi, jolloin myös ajaessa samaa nopeutta manuaalissa on enemmän kierroksia. Eli ero ei johdu pelkästä perästä. Katsoin myös perän välityssuhteet väärinpäin.
Tuossa vertauksessa oli ihan hyvä pointti, että diisselillä pääsee myös aika ripeästi, mutta vertailussa oli vain automaatit ja dieselissä todennäköisesti huomattavasti kehittyneempi laatikko. 530i manual sedanin perä on erilainen (Nixu kerkesi tarkistaa), mikä myös selittää sen paremman suorituskyvyn. Sillä ei jää muiden kanssa jalkoihin, kunhan vaan kehtaa painaa kaasuun. Kaupunkiajelussa hyvä puoli on myös se, että vääntöä löytyy jo hyvin ihan alhaalta, melkein kuin dieselillä ajaisi, tiedä sitten miten 530iA:lla, kun en sitä ole ajanut.
Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Siis häh? Siinä väkisinvaihdettavassahan on pidempi välitys kuin automaatissa, eikä tuolla laatikolla ole mitään väliä kiihtyvyyteen noissa nopeuksissa.
Eikun jaa, taisin katsoa väärinpäin noita perän välityksiä. Jotenkin oletin, että manuaalissa on tiheämpi perä, kun tuosta oli jo puhetta että vitosvaihteella motarilla kierroksia on sen verran, että mielellään heittäisi kutosen silmään, mutta kun sitä ei ole. No, eipä noita periä varmaan suoraan voi verratakaan manual vs. automaatti, kun ei tiedä millaiset välitykset laatikkojen sisällä on. Kiihtyvyydessä oli kuitenkin selkeä ero 100-200 nopeuksissa manual vs. automaatti ja onhan 0-100 km/h myös speksien mukaan 0,5 s manuaalin hyväksi.
Edit. Manuaalissa siis laatikko + perä välityssuhde on tiheämpi, ei perä.
Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Kulkeminen on hyvin subjektiivista. Tuohon ei auta kuin kokeilla.
Tutinasta en olisi niin huolissani oma E34 540 oli paljon venkulampi kuin nykyinen E39 vaikka E39 on ajettu 80tkm enemmän.
Kovasti kattellut E39 toukkaa, 525 tai 530:stä bensakoneella. Mutta tulenko pettymään kulkupuoleen, jos vertailukohtana on nykyinen E34 540i manuaali ?
Muutama vuosi sitten olin vaihtamassa dieseliin ja koeajoin E39 525dA:ta, meno tuntui kohtuu kevyeltä ja ketterältä. Automaatti toimi todella hyvin tuossa koneessa. Nyt viimeksi koeajoin 520 manuaalia ja meno oli kuin tervanjuontia siihen verrattuna. Pitäisi koeajaa jotain 530iA:ta tai 525:ta.
Lisäksi kun lukee e39 tutinatopikkia, käy mielessä kannattaako ylipäätään vaihtaa, kun tuo alusta on niiin herkkä
Jos minä saan mielipiteeni tuoda esille, niin 530i jos bensa. Suorituskyvyn näkee jo paperilla, että ei parjää. Vanhassa v8:ssa 55hp/100Nm enemmän 3L kutvoseen verrattuna. 2.5 verrattuna 94hp/155Nm.
Mitä tuohon tutinatopikkiin tulee, niin vaihtaa kerralla alustan palikat uusiin niin ei tarvi olla kyselemässä ja ihmettelemässä että mikähän tuossa nyt taas on. Vanhoja autoja nuot e39 on jo
Comment