Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Originally posted by TJJ View Post
    Minua tosin hiukan tökkii tuuletettavien penkkien "reikäinen" ulkonäkö ja askarruttaa myös minkä tuntuinen materiaali se on istua. Niiden nahkahan on normaalia paksumpaa. Mutta olen nähnyt vain kuvia (ellei muisti taas pätki...) joten tiedä sitten miltä ne luonnossa näyttää/tuntuu.
    Näyttää hölmöltä, tuntuu kivalta, ei saa erikoisimpien värien kanssa. Ei ole yhtä pehmeää kuin Merino-nahka joka on übermukavaa. Silti noista kahdesta valitsen tuuletuksen mieluummin kuin Merinon. Toisaalta minulle tuskin tulee autoa mustalla sisustalla.

    EDIT: Merinoakin saa tuuletuksella:
    Black Full Perforated Merino
    Bamboo Beige Full Perforated Merino
    Silverstone Full Perforated Merino

    Eli tuossa varmaan viihtyy.
    Last edited by -Tapi; 12-01-2011, 23:22.
    ---

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7409
      • Oulu

      Originally posted by Squamish View Post
      Malliksi karvalakki 335i, mikä ei näytä menevän kaupaksi vaikka hinnan pitäisi olla aika kohdallaan http://goo.gl/BgMJv.

      Tuon hintaa on laskettu ainakin kertaalleen ~tuhannella eurolla, ja siitäkin on jo muutama viikko. Joko tuossa on jotain vialla tai sitten mm. navin puute karkoittaa ostajat. Itselleni tuo passaisi ihan hyvin, kunhan vaan asentaisi monitoimiratin.
      Kyllä toi mullekin kelpais. Oikea moottori, keppivaihde ja sporttipenkit. Ratti kyllä pitäis vaihtaa, se on totta. Toi on vaan niin uusi ja vähän ajettu että verot on liian kovat.

      Originally posted by -Tapi View Post
      Noissa on mielestäni merkittävä ero.
      Onhan niissä, se on totta. Ihmeellistä kyllä että tuossa pitää valehdella. Tai sitten Tuulilasi on tosiaan ymmärtänyt jotain väärin.

      Originally posted by -Tapi View Post
      Kaikki yhtäkkinen liike on pahasta kun yritetään säilyttää pienen pidon rippeitä..
      Täysin samaa mieltä tästäkin. Silti tuo neliveto ois varmaan parempi lähtemään liikkeelle kuin takaveto ja mun käyttöön se riittäis kyllä. Viikon päästä pitää ajaa E39 pois auraamattomasta hangesta jossa se on seisonut alkutalven. Saas nähdä paljonko lapiohommia takaveto teettää. ASC+T jarruttais sitä toista sutivaa pyörää, mutta se päällä ei uskalla lähteä koska pientä sutimista tarvitaan heti kun auto vähänkään liikkuu. Paikallaan ei tietenkään juuri sutiminen auta.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 12-01-2011, 23:29.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • _chris_
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 442
        • Nokia

        Originally posted by -Tapi View Post
        Ei noihin tilanteisiin joutuakseen tarvitse mennä metsään. 'Painava peräkärry-loiva ylämäki-liikkeellelähtö paikaltaan'-yhdistelmä joudutaan hoitamaan melko agressiivisesti..
        No ei välttämättä. Ylämäkeen voi lähteä myös nätisti, tosin kärry puuttuu tästä lähdöstä: Yuotube.

        Jottei menisi ihan OT:ksi, niin itse vaihdoin E39:stä juurikin X5:en. Samaa tekniikkaa pitkälti, mutta jämäkämmin tehtynä ja laatuvaikutelma hiukan korkeampi. Ei yhtä hauska mutkatiellä, mutta maantieajossa isompi massa taas tasapainottaa menoa. Enemmän tilaa sisällä, mutta tavaratilassa taas häviää farkku E39:lle. Itselle X5 on parempi valinta monikäyttöisyytensä johdosta. Tällä käy kesän kalareissut jokien varsilla ja talvella hangessa mökillä.
        BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
        Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

        Comment

        • Squamish
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2009
          • 260
          • HEL

          Originally posted by _chris_ View Post
          Jottei menisi ihan OT:ksi, niin itse vaihdoin E39:stä juurikin X5:en. Samaa tekniikkaa pitkälti, mutta jämäkämmin tehtynä ja laatuvaikutelma hiukan korkeampi. Ei yhtä hauska mutkatiellä, mutta maantieajossa isompi massa taas tasapainottaa menoa. Enemmän tilaa sisällä, mutta tavaratilassa taas häviää farkku E39:lle. Itselle X5 on parempi valinta monikäyttöisyytensä johdosta. Tällä käy kesän kalareissut jokien varsilla ja talvella hangessa mökillä.
          Onko tuossa sinun autossa normi- vai sport-alusta ja mitä mieltä olet sen mukavuudesta?

          Oma kokemus sport-alustasta on se, että takapenkillä ainakin on vähän turhan epämukavaa (kova jousitus).
          Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Originally posted by _chris_ View Post
            No ei välttämättä. Ylämäkeen voi lähteä myös nätisti, tosin kärry puuttuu tästä lähdöstä: Yuotube.
            Noniin, tuossakin videossa näkyy selvästi miten takarengas ensin pyörähtää ennenkuin etuveto aloittaa työn. Miten ihmeessä Tuulilasi tms roskalehdet eivät ymmärrä?

            Kuvitelkaapa tuon videon ramppi liukkaaksi. Liikkeellelähtö ensimmäisellä tavalla (kun vain eturenkaat olivat rullilla) vai liikkeellelähtö jälkimmäisellä tavalla (kun vain takarenkaat olivat rullilla). Kummalla tavalla homma etenee ja kummalla aiheuttaa kaikkien pyörien sutimista?

            Asun 1 km päässä päätiestä (=hoidetusta tiestä). Tänä aamuna lähdin E39:lla, pohja lanasi maata tuon ekan kilometrin ja vauhtia piti pitää yllä, pari kertaa meinasi upota ja valuin sivusuunnassa puolen tien verran mutta DSC:ta ei tarvinnut ottaa pois päältä. Paikaltaanlähdössä DSC ei takavedossa ainakaan haittaa etenemistä mutta heti vauhtiin päästyään jos joutuu kunnon pöperöön, niin se kannattaa ottaa pois. Paikaltaanlähdössä ASC sekä DSC jopa auttavat hieman jos on niin liukasta että yksi pyörä ei yksinkertaisesti saa autoa edes yrittämään liikkeelle.
            ---

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Kirjoitan tähän vielä jatkeeksi nelivedosta kun kelit ainakin täällä Keski-Suomessa ovat otolliset niistä puhumiselle:

              Kaiken A ja O ovat renkaat.

              Offroad-säännöt eivät maastossa päde kun ajetaan katurenkailla. Hyvänkin nelivedon edut voi ulosmitata renkaalla jonka kuvio täyttyy lumella tai mudalla. Muistan yhden Top Gearin jossa muistaakseni X5 eteneminen pysähtyi heti alkuunsa jollain peltotaipaleella ja Range meni ohi. Kyseisten autojen rengaskuviointi erosi kuin yö ja päivä.

              Ja vielä tuosta liikkeellelähdöstä: Viime viikonloppuna isäukko peruutti X3:sen vasemman puolen ojaan kun aurausmerkit olivat unohtuneet tai niska oli liian jäykkä peruuttamiseen Poispääsy ei onnistunutkaan vaikka 4 pyörää veti. Hitaasti kankeamalla takarenkaat menettivät ensi pidon ja käänsivät autoa sivuttain. Jos olisi lähtenyt reippaammin liikkeelle että kaikki renkaat olisivat lähteneet työhön nopeammin, olisi menty puskemalla pitkin ojanpohjaa auton pohjan raapiessa töyrästä. Piti sitten aikamme yriteltyämme ottaa avuksi pitkiä kakkosnelosia jotta etupyrät saataisiin vetämään ilman sutimista.
              Last edited by -Tapi; 13-01-2011, 09:07.
              ---

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by -Tapi View Post
                Noniin, tuossakin videossa näkyy selvästi miten takarengas ensin pyörähtää ennenkuin etuveto aloittaa työn. Miten ihmeessä Tuulilasi tms roskalehdet eivät ymmärrä?

                Kuvitelkaapa tuon videon ramppi liukkaaksi. Liikkeellelähtö ensimmäisellä tavalla (kun vain eturenkaat olivat rullilla) vai liikkeellelähtö jälkimmäisellä tavalla (kun vain takarenkaat olivat rullilla). Kummalla tavalla homma etenee ja kummalla aiheuttaa kaikkien pyörien sutimista?

                Asun 1 km päässä päätiestä (=hoidetusta tiestä). Tänä aamuna lähdin E39:lla, pohja lanasi maata tuon ekan kilometrin ja vauhtia piti pitää yllä, pari kertaa meinasi upota ja valuin sivusuunnassa puolen tien verran mutta DSC:ta ei tarvinnut ottaa pois päältä. Paikaltaanlähdössä DSC ei takavedossa ainakaan haittaa etenemistä mutta heti vauhtiin päästyään jos joutuu kunnon pöperöön, niin se kannattaa ottaa pois. Paikaltaanlähdössä ASC sekä DSC jopa auttavat hieman jos on niin liukasta että yksi pyörä ei yksinkertaisesti saa autoa edes yrittämään liikkeelle.
                En ollenkaan epäile sun käsitystä tuosta X-Drivesta, mutta tässä kakkosvideolla tuo X3 ei suttaa mielestäni likikään niin paljoa ennenkuin etupää jo vetää (~2:15): http://www.youtube.com/watch?v=HvqQuC_8VrM

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post


                  Tohon yläpuolelle linkitin videon missä näkee mitä tapahtuu takapyörät ilmassa. Auto lähtee siis liikkeelle vaikka molemmat takapyörät ois ilmassa. Kuten kuuluukin lähteä. Lukkoa siihen ei tarvita vaan se monilevykytkin joka jakaa voimasta osan eteen. Kun takapyörät on rullilla kaikki voima menee eteen koska takapyörillä ei ole pitoa. Pitävällä eteen voi mennä vain 50% voimasta koska takavetoa ei voi kytkeä mitenkään irti.

                  Ajattelet varmaankin niin, että siellä on sen monilevykytkimen lisäksi normaali avoin keskitasauspyörästö. Sitä ei kuitenkaan ole. Softalla ohjattu monilevykytkin hoitaa myös sen keskitasauspyörästön tehtävät. Eli käytännössä se kytkin luistaa aina kaarreajossa jos auto ei ole sillä hetkellä täysin takavetoinen (jolloin kytkin on siis täysin auki). Jos laitetaan DSC pois ja nostetaan vaikka toinen etupyörä ilmaan niin voima ei voi karata sitä kautta koska myös taakse menee vetoa. Jos taas nostetaan yksi takapyörä ilmaan se voi pyörähtää hiukan tyhjää kunnes monilevykytkin kytkeytyy ja voimaa menee myös eteen.
                  Olikos tuossa videossa DSC off? Meneekö monilevykytkin lukkoon silloin? Käsittääkseni ei.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7409
                    • Oulu

                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Noniin, tuossakin videossa näkyy selvästi miten takarengas ensin pyörähtää ennenkuin etuveto aloittaa työn.
                    Kyllä tosiaan pyörähtää, mutta niin vähän että itse pitäisin tuota hyvänä suorituksena. Ei se silti ole sitä mitä Tuulilasi kertoo.

                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Paikaltaanlähdössä ASC sekä DSC jopa auttavat hieman jos on niin liukasta että yksi pyörä ei yksinkertaisesti saa autoa edes yrittämään liikkeelle.
                    Auttavat ihan selvästikin, tai siis ASC+T:stä vain kokemusta omalla autolla. Muutaman kerran olen ollut paikoissa (ramppia ylämäkeen autopesuun tai parkkihalliin) joissa on jäätä alla ja vielä mahdollisesti auton kääntyessä toinen etupyörä alkaa nousta korokkeelle/rampille ennen toista joka keventää toista takapyörää reilusti. Silloin kun on kiillottunutta jäätä molempien takapyörien alla niin tuo toisen pyörän jarrutus on ainoa tapa päästä liikkeelle lukottomalla takavedolla ilman vauhdinottoa vaikka on hyvät nastat alla.

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Olikos tuossa videossa DSC off? Meneekö monilevykytkin lukkoon silloin? Käsittääkseni ei.
                    DSC ei vaikuta siihen monilevykytkimeen (tai oikeammin se varmaan vaikuttaa, mutta ei noin kun luulet). Jos vaikuttaisi auto olisi aina täysin ja pelkästään takaveto DSC off -tilassa. Näin ei kuitenkaan ole, kuten -Tapi voi varmasti myös kertoa.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 13-01-2011, 09:14.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7409
                      • Oulu

                      Melko mukava, vaikkakin osin varusteiltaan puutteellinen (= Teron kriteerein karvalakki) LCI 530xi tässäkin: http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lshyepqtvzfu
                      Kuskin penkin nahassa näkyy aika selvästi venymää, mutta se kai on tavallista:



                      Onko tässä normaali E60 sport-penkin sähkösäätö, vai mikä tämä puolimanuaalinen systeemi on:

                      Last edited by Petri.Kekkonen; 13-01-2011, 13:42.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post


                        Onko tässä normaali E60 sport-penkin sähkösäätö, vai mikä tämä puolimanuaalinen systeemi on:

                        Tuollainen se on kaikissa, jos ei ole laajempaa sähkösäätöä. Tuostakin puuttuu se ristiselän tuen säätö, kuuluisi olla tuossa pyöreässä reiässä. Neekerimalli.

                        Comment

                        • _chris_
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 442
                          • Nokia

                          Originally posted by Squamish View Post
                          Onko tuossa sinun autossa normi- vai sport-alusta ja mitä mieltä olet sen mukavuudesta?

                          Oma kokemus sport-alustasta on se, että takapenkillä ainakin on vähän turhan epämukavaa (kova jousitus).
                          Omassa X5:ssä on normialusta. Tosin siinä on tehdasasenteinen vetokoukku, mikä BMW:n mukaan tarkoittaa astetta jäykemäpää takajousitusta.

                          Onhan tuo rehellisesti sanottuna hiukan pintakova. Pienet ja terävät epätasaisuudet tuntuu kyllä läpi. Isommissa heitossa on sitten enemmän omillaan. X5 on suht raskas auto, joten siten jousetkin ovat hiukan järeämmät kuin E39:ssä. Tosin omassa E39:ssä oli KW:n Variant 1, mikä oli taas tätä X5:kin kovempi.
                          BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                          Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Mistähän näkis seuraavia tietoja, vähä vertailuna:

                            540iA E39 0-100km/h: 6.4sec, 80-120 km/h, 60-120 km/h ?

                            530iA E60 LCI 0-100km/h: 6.5sec, muut?

                            Tero
                            Last edited by teropa; 13-01-2011, 20:26.
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7409
                              • Oulu

                              Originally posted by teropa View Post
                              Mistähän näkis seuraavia tietoja, vähä vertailuna:
                              http://www.einszweidrei.de/ on melko hyvä kooste saksalaisten lehtien testeistä. Noita ohituskiihtyvyyksiä ei vaan yleensä ole mitattu tai ainakaan tuonne laitettu.

                              Originally posted by teropa View Post
                              540iA E39 0-100km/h, 80-120 km/h, 60-120 km/h ?

                              530iA E60 LCI samat.
                              AMS 09/1996 - BMW 540iA E39 Limousine - 1996 (Serie)
                              0-100 km/h 7,7 s

                              AMS 12/2008 - BMW 530iA E60 - 2008 (Serie)
                              0-100 km/h 6,8 s

                              Teknikens Värld 19/2009 - BMW 530iA E60
                              0-100 km/h 6,8 s
                              70-130 km/h 6,6 s

                              Sullahan on toki uudemmalla koneella E39 kuitenkin. Ja vertailuksi AMS 01/1999 540i (manuaali) kiihtyi 0-100 km/h 6,4 s eli luulisi että automaatillakin pääsee paljon parempaan kuin toi 7,7 s.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 13-01-2011, 21:02.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                http://www.einszweidrei.de/ on melko hyvä kooste saksalaisten lehtien testeistä. Noita ohituskiihtyvyyksiä ei vaan yleensä ole mitattu tai ainakaan tuonne laitettu.


                                AMS 09/1996 - BMW 540iA E39 Limousine - 1996 (Serie)
                                0 - 100 km/h 7,7 s

                                AMS 12/2008 - BMW 530iA E60 - 2008 (Serie)
                                0 - 100 km/h 6,8 s

                                Sullahan on toki uudemmalla koneella E39 kuitenkin.
                                Kerkesit jo vastata samalla ko editoin tuota. Eli löysin omalle autolle aika paljon paremmat arvot. Mutta onko nuo quottaamasi arvot todellisia ihmisten mittaamia?

                                Edit: no niinpä näyttää olevan lehtien mittaamia, eli oikeita arvoja.. aika liki on tuo 530i LCI tuota nykystä.

                                Tero
                                Last edited by teropa; 13-01-2011, 20:30.
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎