Originally posted by Heksula
View Post
E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näin. Eihän 300 ja 500 sarjaa voi edes verrata melun suhteen...eikä todellakaan tarvitse olla mikään kultakorva. Lisäksi e39:han on hiljaisempi kuin e60 ja F10 on jossain näiden välimaastossa.Originally posted by tuumas View PostNo mie taas sanon että saa olla aika kuuro jos ei erota 3- ja 5-sarjan melutasoa? Eihän 3-sarjan BMW olekaan meluisa verrattuna vaikka mihin muuhun mutta kyllä nuissa keskenään on suuri ero. Puhumattakaan sitte siihen vielä 7-sarjasta...
Taasen e90/91 on selvästi hiljaisempi kuin e46.
Comment
-
No eikai ne haittaakkaan jos tykkää rassata jatkuvasti. Monella perheellisellä jotka kai noita pääsääntöisesti hankkii ei ole aikaa/halua/paikkaa vaihdella osia jatkuvasti. Omasta kokemuksesta vaan väitän että osien vaihto/ vikatiheys kasvaa aika lailla 200tkm jälkeen, kun muutakin vaihdettavaa on kuin alustan osat. Kaikenlaista pientä alkaa hajoamaan esim kytkimiä kojelaudasta, ovenkahvoja, pyyhkimenmoottoreita, naarmuja& kolhuja on kyljet täys, ajovalonlasit on loppu, vilkut sameat, peilit alkaa rusehtaa, penkit kuluu. Kyllä ne kilometrit vaan näkyy tavallisissa autoissa, Kovin moni kun ei edes ehdi hinkkailemaan saati hifistelemään käyttistä. Ihan turha yrittää romantisoida että ei ne jatkuvasti vaadi ylläpitoa, kyllä vaatii ja käyttöauton ominaisuuksiin ei kuulu korjaamolla käynti 15tkm välein.Originally posted by Bmw Master View PostMitä ajomäärä haitta? Bensa E39 kestää ajaa +400tkm ilman isompia remontteja. Jarruja/iskareita/niveliä saa uusia kaupasta jos alkaa kulumaan.2020 G20 320i xdrive
Comment
-
Mitä ne hyvin kääntyvät etupyörät auttaa jos auto on liian iso? Eikä E39 ole mitenkään pienessä tilassa kääntyvä vs. jotkut muut takavetoiset.Originally posted by Heksula View PostNyt täytyy kyllä vähän ihmetellä paria asiaa. Ensinnäkin miten henkilöauton pysäköinti voi olla vaikeaa, varsinkin takavetoisen missä etupyörät kääntyy hyvin? Meillä kyllä osaa muijakin veivata auton kun auton parkkiin jos se vaan vähänkin on mahdollista. Itse en ole ikinä kokenut tarvitsevani pysäköintiin kameroita tahi piippareita.
Ja kyllä olen ajanut ja ajan paljon E60 isommillakin autoilla ihan päivittäin kaupungissa ja maalla.
Toinen juttu toi meluisuus? Kyllä pitää olla melkonen kultakorva jos pitää mitä tahansa tämän vuosituhannen bemaria meluisana. Mun korvat ei erota mitään isoa eroa 3 series vs. 5 series ihan hyvin niillä on ajettu kaikilla. Käykääs kokeilemassa jotain koreanpommia tai oktaviaa tms. 25ke uutena maksavaa kehonsiirrintä.
Autoissa on monia asioita joita ei koe tarvitsevansa ennen kuin niitä käyttää ja niiden käyttöön tottuu. Peruutustutka nyt vaan on yksi sellainen, kamera sitten oli hifistelyä siihen päälle.
Meluisuuden erojen suhteen asiaan vaikuttaa (kuulovaurion ja korvavaikun lisäksi) se miten meluisaan olotilaan olet tottunut, esim. jos työskentelet koko päivän jossain metalliverstaalla tai kuorma-autossa, niin korvat ovat sen meluannoksen jälkeen osittain "tukossa" eikä eroja juuri kuule ja auton melutaso vaikuttaa pieneltä. Osa ihmisistä myös on itse meluisia eikä heitä pikkuäänet haittaa, en tiedä mikä näitä +20db henkilöitä vaivaa, täytyypä joskus kysyä... He siis puhuvat kovaa, nauravat kovaa, kännykän soittoääni on kovalla yms.
Comment
-
Olet aivan oikeassa, pieni auto kääntyy pienemmässä tilassa kuin iso. Mutta jos e39 on mielestäsi vaiketa tai hankala parkkeerata, niin oletko ajatellut vaihtaa esimerkiksi micraan? Se on pieni ja näppärä parkkeerata.Originally posted by TJJ View PostMitä ne hyvin kääntyvät etupyörät auttaa jos auto on liian iso? Eikä E39 ole mitenkään pienessä tilassa kääntyvä vs. jotkut muut takavetoiset.
Autoissa on monia asioita joita ei koe tarvitsevansa ennen kuin niitä käyttää ja niiden käyttöön tottuu. Peruutustutka nyt vaan on yksi sellainen, kamera sitten oli hifistelyä siihen päälle.
Kannattaisi joskus kokeilla isoa pakettiautoa tai raskasta kalustoa, harjotella parkkeeramaan niillä suhteessa saman suuruisiin koloihin kun henkilöautolla on parkkipaikka. Sen jälkeen e39:n parkkeeraminen sujuu siinä missä minkä tahansa muunkin normaalikokoisen auton ruutuun saanti. Ymmärtäisi jos kirjoittaisit E65 langin omistajana, kuinka on hankalahko ja kankea saada ruutuun. (en ole ajanut, mutta auto-ohjelmien ja arvosteluiden perusteella näin kuulemma on) Mutta että e39?
Comment
-
Tämä kommentti tulee itselläkin mieleen. Tokihan homma menee niin, että jos joku kokee aidosti, että 5erin parkkeeraaminen on haastellista, jännää ja vaikeaa niin uskottavahan se on. Varmastikin kyseessä vilpitön kokemus aiheesta.Originally posted by Micce///M View PostMutta että e39?
Oisko sitten ehkä parempi valinta vaikkapa joku Postin / Itellan vanha RHD automaatti hatchback: Ratti olisi kerbin puolella, ei mene vanteet solmuun kun voi ovea raottamalla katsoa onko lähellä vai ei, peräylitystäkään ei ole ja etukulmissa olisi valmiina ne "antennit", mitkä kertoo missä keula menee.F11 523iA Touring
E93 325i cabrio
E81 116i
K53 R 1200 R
Triumph Daytona 955i
Comment
-
Taitaa Micce///M ja kadunvaltaaja kuulua niihin jotka parkeeraavat niihin kauimmaisiin yksinäisiin ruutuihin..
Ajoin eilen Skoda Octavian vanhemman mallin (siis se pienempi) parkkitalossa ruutuun. Kummallakin puolella autot olivat ruuduissaan keskellä ja silti jouduin poistumaan autosta hangaten p*skaista kylkeä takillani kun en mahtunut avaamaan oveakaan kunnolla. E39 on selvästi isompi kuin tuo Octavia, E60 vielä selvästi E39:ia isompi. Olisi jäänyt BMW:lla parkkeeraamatta tuossa parkkitalossa kun ruudut olivat samankokoisia eikä niitä ollut missään vapaana 2:ta vierekkäin.
Autot kasvaa, parkkiruudut eivät.
Itse tykkään ajaa traktorilla+kärryllä, pitkällä Sprinterilla, Scanialla yms mutta kun ajan niillä, en luonnollisesti haaveilekaan parkkitaloon ajamisesta. BMW E61:sen saan varmasti itse autoa senttiä leveämpään rakoon mutta miksi ajaisin sellaiseen rakoon? Istuisin sitten autossa kun ulos ei pääse?---
Comment
-
Heh, mä oon varmasti sitten noiden vastakohtana "-10dB" -tyypin ihminen kun mulla käy korvaan nekin äänet jotka ei useimmilla aiheuta mitään meluisuuden tunnetta. Kuulokynnys oli oikeassa korvassa joillain taajuuksilla -5dB kun viimeksi mitattiin.Originally posted by TJJ View PostOsa ihmisistä myös on itse meluisia eikä heitä pikkuäänet haittaa, en tiedä mikä näitä +20db henkilöitä vaivaa, täytyypä joskus kysyä... He siis puhuvat kovaa, nauravat kovaa, kännykän soittoääni on kovalla yms.
Ranskassa ajelun jälkeen Oulun ruudut ja kadut tuntuu tosi avarilta eikä E39 todellakaan ahdista mihinkään niihin paikkoihin vääntää parkkiin mihin nyt normaalisti parkkaan. Mutta se on tietysti totta että paljon isompaakaan autoa en halua koska jossain se raja tulee kuitenkin vastaan. E60 ei ole kokemusta tässä suhteessa.Originally posted by -Tapi View PostAutot kasvaa, parkkiruudut eivät.Last edited by Petri.Kekkonen; 09-02-2011, 12:58.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Kävin koeajamassa e90 325ia sedan aj.104tkm -05.
Alla oli kuluneet kitkat, joten melusta ei oikein voi sanoa mitään. Ei tuo erityisen hiljainen ollut. Jäiseen moottoritien ramppiin uskalsi ajaa kovaa, alusta toimi vaikka renkaat olikin loppu. Terävät töyssy kuten epätasainen jää kaupungilla röykytti koko autoa ikävästi. DSC ja DTC toimi hyvin, selkeästi paremmin kuin e39 ASC. Kokonsa puolesta näppärä, eikä tuntunut paljoa e39:siä pienemmältä. Ihan ok ajaa maantiellä, muttei herättänyt mitään wau fiilistä kuten e39 aikoinaan. Tuosta kun hyppäsi takaisin -98 323ia touringiin, ei fiilis ollut mitenkään pettynyt. Jotenkin samanlaisia ajaa, vaikka tietysti e90 oli kaikin puolin vähän parempi.
Jos pitäis tuollaiset n.24k€ laittaa autoon, niin ajamatta ostaisin teropan 540:sen enemmin.
Comment
-
Maalla asuessa e39 oli ihan normaalin kokoinen, mutta kun sitä piti parkkihallissa veivailla niin alkoi mietityttää. Etenkin kun olen 191/96, pitää saada ovi kunnolla auki, että mahtuu sieltä ulos. Samoin taloyhtiön ruudut on aivan saatana kapeat, e36 on iso niihin. Nyt kun pääsee muuttamaan, voisi taas harkita isompaa autoaOriginally posted by -Tapi View PostTaitaa Micce///M ja kadunvaltaaja kuulua niihin jotka parkeeraavat niihin kauimmaisiin yksinäisiin ruutuihin..
Ajoin eilen Skoda Octavian vanhemman mallin (siis se pienempi) parkkitalossa ruutuun. Kummallakin puolella autot olivat ruuduissaan keskellä ja silti jouduin poistumaan autosta hangaten p*skaista kylkeä takillani kun en mahtunut avaamaan oveakaan kunnolla. E39 on selvästi isompi kuin tuo Octavia, E60 vielä selvästi E39:ia isompi. Olisi jäänyt BMW:lla parkkeeraamatta tuossa parkkitalossa kun ruudut olivat samankokoisia eikä niitä ollut missään vapaana 2:ta vierekkäin.
Ja työkseni ajan helvetin isoa ja kankeaa konetta.
Comment
-
Ja taas mulla on kyllä päinvastaiset havainnot. Vaikuttaako sitten että nykyisessä on 225/50-17 Hakkapelitta 5:set kun e39:ssä oli 205/60-16 Hankook iPike:t. Tai sitten melu ei vain ole niin häiritsevää, taajuus eri?Originally posted by Hemi View PostLisäksi e39:han on hiljaisempi kuin e60 ja F10 on jossain näiden välimaastossa.
Itellä on toisena autona mersun cdi maxi-sprintteri, siihen verrattun e39:kin on huikean taipuisa
F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
E39 ja E60 välillä hiljaisuus näin käyttäjän korvaan on E60 hyväksi kun puhutaan DIESELISTÄ. En ihmettelisi vaikka E60 bensakoneella olisi meluisampi kuin E39 bensakoneella. E39 530d kun on juuri moottorinsa puolesta meluisa mutta ei muuten.
Meluakin on monenlaista, vaimon tdi Golf on meluisampi kuin E39 530d mutta maksimiväännön huitteilla kuuntelen mieluummin sitä Golfia kuin Bemarin kuutosta..---
Comment
-
Kyllä olen harkinnut Micraa ja muita sen kokoluokan autoja. Harmi vaan, että niillä kaikki muu ajaminen olisi täyttä tuskaa. Poikkeuksena noihin olisi Mini.Originally posted by Micce///M View PostOlet aivan oikeassa, pieni auto kääntyy pienemmässä tilassa kuin iso. Mutta jos e39 on mielestäsi vaiketa tai hankala parkkeerata, niin oletko ajatellut vaihtaa esimerkiksi micraan? Se on pieni ja näppärä parkkeerata.
Kannattaisi joskus kokeilla isoa pakettiautoa tai raskasta kalustoa, harjotella parkkeeramaan niillä suhteessa saman suuruisiin koloihin kun henkilöautolla on parkkipaikka. Sen jälkeen e39:n parkkeeraminen sujuu siinä missä minkä tahansa muunkin normaalikokoisen auton ruutuun saanti. Ymmärtäisi jos kirjoittaisit E65 langin omistajana, kuinka on hankalahko ja kankea saada ruutuun. (en ole ajanut, mutta auto-ohjelmien ja arvosteluiden perusteella näin kuulemma on) Mutta että e39?
En tajua miten jollain rekalla harjoittelu suurentaisi noita työpaikan betonipylväiden välissä olevia liian kapeita ja lyhyitä parkkiruutuja. Ja kun haluan auton vaihdolla jotain parannusta nykyiseen, niin kai nyt sitten yritän korjata niitä ainoita puutteita joita E39:ssä on minun käytössä? Eli seuraavassa pitäisi olla pienempi koko ja aktiiviohjaus (ja 35i moottori...). 135i tietty myös olisi yksi vaihtoehto, mutta ulkonäkö tökkii liikaa.
Comment
-
Sanoisin että talvella nimenomaan on hyvä koeajaa autoa. Näin ei ainakaan tule yllätyksenä mahdolliset 'sietorajan' yli menevät talvirengasmelut tai alustaominaisuudet.Originally posted by TJJ View PostTarkoitus on koeajaa sitten kun alla on kesärenkaat, talvella on aika turha koeajaa. Mutta taidan koeajaa E92:n ja jotain muita pienempiä autoja. Jos meteli ja muut hommat tökkii, niin sitten jatkan E39:llä ajoa.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
Mun on kyllä sanottava, että E60 rengasmelu, tai ainakin tietyntaajuuksinen melu oli isompi kuin vastaavankokoisilla renkailla, samalla rengasmerkillä E39:ssä. Se "humisi" enemmän jossain 60-70km/h vauhdissa, jonka huomasin vasta talvirenkailla. Tietysti tuo oli Pre-LCI autosta vm'05, ja LCI malleissa voi olla parempi äänieristys. Kyse lienee siitä, että E60 rengasmelun spektri on erilainen kuin E39:ssä. Subjektiivinen kokemus riippunee siitä, mitä kunkin korva sattuu parhaiten kuulemaan. Itse huomasin eron E60:n tappioksi.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
Comment