Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by _nixu_ View Post
    No juu, kyllä tuohon hintaa voisi olettaa saavansa M-Sporttia. Ja jos ei jälleenmyyntiarvoa laske eduksi niin sitten voi aikanaan kirjoitella tuonne bemun myymisen sietämätön vaikeus ketjuun
    M-sport ei ollut vaatimuksena, mieluiten ei m-sport oli hakusessa. Haussa oli hyväauto hyvällä historialla ja kohtuu kilometreillä. Olisi Saksan päässä saanut samanlaisen, 70tkm enemmän ajettuna 1500€ halvemmalla. Verot olisi ehkä ollut 500-1000€ pienemmät. Mutta 70tkm on melkein kahden vuoden ajot, joten pari tonnia kovempi hinta ei haitaa. Ja haussa oli e39, ei e60

    Ei tässäkään mitään ihme varusteita ole, ihan perus systeemit. M5 Ratti sentään

    Reilu 3v. sitten ostin nettiauton halvimman -96 528ia:n 10900€. Nyt sai 150tkm vähemmän ajetun ja 6v uudemman vain 5k€ lisähinnalla. Ei paha.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      ...ja "loistavista" ajo-ominaisuuksista loskassa, jääspoorisilla asfalteilla sekä yleensä talviajo-ominaisuuksista kun selkäydin on jo bemariin tottunut.
      Kun lukee TM:n talvitestin 2009, saa asiasta erilaisen käsityksen. C-sarjan mersu sai 9 arvosanat talviajosta maantiellä ja hallittavuudesta. Uutta tunnokasta ohjausta kehutaan ja urat se selvittää koko joukosta parhaiten.

      E39 sai TM:n 2001 talvitestissä 8 arvosanat noista kahdesta asiasta, silloinen C-sarjan mersu sai 10. BMW liikehti karhun urissa levottomasti ja mersu oli niille lähes tunteeton. Eli mihin se selkäydin sitten on BMW:ssä tottunut? :think
      E39 528iA

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        Originally posted by teropa View Post
        Ensinnäkin 530iA on syöppö. Tuli todettua, että syö ihmeen paljon suhteessa siihen, mitä esim 525:nen syö (E39 siis). Ihme juttu. Mutta hieno mottihan se on .
        Kaksi "samanlaista" moottoria M54B25 ja M54B30, joista ainoastaan toinen isommalla iskutilavuudella oleva on "bensasyöppö" ja pienemmällä oleva suorastaan "talousihme" samassa korissa? Joku ei nyt täsmää tässä tarinassa, ei millään pahalla..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • reekoon
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2007
          • 3426
          • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

          Kyllä se vaan niin oli että eka E39 kun oli (540) niin eipä sen jälkeen muuta tarvitse miettiäkkään, eli uuteen E39 päädyin. Ei oikein E60 napostellut meikäläiselle ja tässä uudessa varsinkin on fiilis enemmän kuin hyvin kohdillaan.
          E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
          JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


          E36 316i Compact Hellrot

          Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
          Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

          Comment

          • teropa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 3855
            • Oulu

            Originally posted by Juhis View Post
            Kaksi "samanlaista" moottoria M54B25 ja M54B30, joista ainoastaan toinen isommalla iskutilavuudella oleva on "bensasyöppö" ja pienemmällä oleva suorastaan "talousihme" samassa korissa? Joku ei nyt täsmää tässä tarinassa, ei millään pahalla..
            Ei tossa ole mitään tarinaa, vaan puhtaasti oma kokemus. Mulla on ollut 2kpl 530iA sedania ja molemmissa autoissa oli sama kulutus. Se on aivan yleisesti tiedossa, että m54b30 kuluttaa suhteettomasti enempi mitä 525. Olen vähäsen yllättynyt, että sinä et tätä asiaa kattavalla kokemuksellasi tiedä. Toinen merkittävä ero on 3-litrasen öljynkulutus. Sekään ei ole mun tarina vaan yleisesti e39 omistajien tiedossa oleva fakta.

            Kaveri lainasi tuota viimesintä 530i:tä ja otti esille myös kovahkon kulutuksen.

            Sopii epäilijöiden omistaa nuo mallit ja kokeilla itse, mulla ne on kuitenki ollut omistuksessa molemmat.

            Tero
            E60 520dA M-sport
            ---Ex
            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
            E90 330iA, 325iA, 320dA
            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

            PPL(A)

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              Originally posted by teropa View Post
              Ei tossa ole mitään tarinaa, vaan puhtaasti oma kokemus. Mulla on ollut 2kpl 530iA sedania ja molemmissa autoissa oli sama kulutus. Se on aivan yleisesti tiedossa, että m54b30 kuluttaa suhteettomasti enempi mitä 525. Olen vähäsen yllättynyt, että sinä et tätä asiaa kattavalla kokemuksellasi tiedä. Toinen merkittävä ero on 3-litrasen öljynkulutus. Sekään ei ole mun tarina vaan yleisesti e39 omistajien tiedossa oleva fakta.

              Kaveri lainasi tuota viimesintä 530i:tä ja otti esille myös kovahkon kulutuksen.

              Sopii epäilijöiden omistaa nuo mallit ja kokeilla itse, mulla ne on kuitenki ollut omistuksessa molemmat.

              Tero
              Mikä sitten on tämä kohtuuton kulutus?

              Itsellä nyt seka-ajossa alkutalven sisältäen reilusti rälläystä sekä ajon ollessa kaikkea muuta kuin taloudellista on bensankulutus pysynyt aina 9-10l/100km välillä. Maantiellä pääsee helposti 7-8l/100 lukemiin, jos yrittää taloudellisemmin ajaa.

              Kesäkelillä sekakulutus on noin 10-11l/100 johtuen painavista kesävanteista ja siitä, että lappu on lattiaa vasten huomattavasti suuremman osan ajasta kuin talvella.

              Kyseessä tosin manuaali, mutta eihän se moottoriin vaikuta.

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17487
                • Turku

                Olen samaa mieltä, että E39 530iA on syöppö. Mulla oli touring aikanaan. Nätisti sai ajella maantiellä, että alle kybän meni. Kaupungissa helposti 13+l/100km.

                Edit: Niin ja renkaat oli vakiot 16".
                Näillä mennään:
                - BMW E81 118i since 2017
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1176
                  • Tuusula

                  Originally posted by teropa View Post
                  Se on aivan yleisesti tiedossa, että m54b30 kuluttaa suhteettomasti enempi mitä 525.
                  Ehkä syy kokemuksiisi on sitten tuo steptronic, etenkin jos keskinopeus jäi alhaiseksi.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • Tuoppo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 558
                    • Joensuu

                    Omassa E46 m52b25tu :ssa kovalla laatikolla kulutus matkassa on reilun 7 litraa ja talvellakaan keskikulutus ei ole noussut 9.2l vaikka tässä on jäärataakin kierretty. E39 stepin kulutusta pitää ihmetellä, koska talouden toinen auto A6 2.4 step/tiptronic laatikolla ei käytännössä vie sen enempää, kun e46 vaikka kori onkin huomattavasti isompi.

                    Alkuviikosta kävin ajamassa Xdrive kiertueella uuden xdrive m-sport 325ci :n ja odotukset olivat varsin kovat. Konehan tuossa faceliftissä on 3 litrainen, mutta kulkupuoli ja sisämelu eivät mielestäni merkittävästi eronneet vastaavasta E46 :sta. E39 minulla ei ole juurikaan kokemusta, mutta jos e39 on puoliksikaan niin hyvä, kun sitä mainostetaan en usko e90/e92 on oikea vaihtoehto e39 jälkeen. Korihan tuossa e90/92 on tosi nätti, mutta muut ominaisuudet ei vaan riitä ...
                    G30 530e xDrive iPerformance -20
                    E70 X5 xDrive40d -10

                    Comment

                    • TKGL
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 260
                      • Tampere

                      Originally posted by Jakuza View Post
                      Mikä sitten on tämä kohtuuton kulutus?

                      Itsellä nyt seka-ajossa alkutalven sisältäen reilusti rälläystä sekä ajon ollessa kaikkea muuta kuin taloudellista on bensankulutus pysynyt aina 9-10l/100km välillä. Maantiellä pääsee helposti 7-8l/100 lukemiin, jos yrittää taloudellisemmin ajaa.

                      Kesäkelillä sekakulutus on noin 10-11l/100 johtuen painavista kesävanteista ja siitä, että lappu on lattiaa vasten huomattavasti suuremman osan ajasta kuin talvella.

                      Kyseessä tosin manuaali, mutta eihän se moottoriin vaikuta.
                      On kyllä huomattavasti alhasemmat kulutuslukemat kuin mulla. Mulla tosin automaatti. Oletko kattonu kulutuksen pelkästään ajotietokoneesta vai ihan laskenu todellisen kulutuksen?

                      Mulla oli edellinen omistaja säätäny ajotietokoneesta kultuksen korjauskertoimen mahdollismman pieneks. Näytti just tollasia max. 11l kultuksia. Totuus oli sitten vähän toisen lainen

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        Originally posted by teropa View Post
                        Ei tossa ole mitään tarinaa, vaan puhtaasti oma kokemus. Mulla on ollut 2kpl 530iA sedania ja molemmissa autoissa oli sama kulutus. Se on aivan yleisesti tiedossa, että m54b30 kuluttaa suhteettomasti enempi mitä 525. Olen vähäsen yllättynyt, että sinä et tätä asiaa kattavalla kokemuksellasi tiedä. Toinen merkittävä ero on 3-litrasen öljynkulutus. Sekään ei ole mun tarina vaan yleisesti e39 omistajien tiedossa oleva fakta.
                        Niin onhan se hieno asia, että muiden kokemuksilla ei tässä ole mitään merkitystä, jos tiedät jo valmiiksi olevasi oikeassa. Käsittääkseni puhuimme nyt polttoaineenkulutuksesta, emme öljynkulutuksesta. Useat M54B30 yksilöt kuluttavat vaihtovälillä enemmän tai vähemmän öljyä, mutta siitä ei nyt ollut puhetta. Ja tähän öljynkulutukseen vaikuttaa usein myös tukossa olevat huohottimet ja niin edelleen. Eikä M54B30 ole ainoa BMW:n valmistama moottori, jolla on "ongelmia" öljynkulutuksen kanssa.

                        Itselläni oli myös omassa käytössä vajaan vuoden verran E39 530iA Sedan vm 2001. Ja asiakkailleni kerkesin tuoda vuosien varrella useita 525i ja 530i malleja eri variaatioina. Sekä manuaaleja että Steptronic-automaatteja, Touring ja Sedan korimalleja. Eli kokemuksia löytyy kyllä useammastakin yksilöstä, vaikken kaikkia ole itse omistanut.

                        Jos 530iA:ta polkee koko ajan kickdown pohjassa, niin saahan sillä polttoainetta menemään. Erityisesti kylmällä moottorilla talviajossa polttoainetta kuluu ensimmäisten kilometrien aikana runsaasti. Mutta järkevällä ajotavalla kulutus on varsin kohtuullinen tuon ikäluokan autolle. Manuaalivaihteisella mallilla pääsee fiksulla ajotavalla automaattia pienemmällä kulutuksella.

                        Kyllähän 525i:lla saa myös polttoainetta kulumaan, jos ajotapa on jotain muuta kuin taloudellinen. Mutta melko verkkaisesti tuo M54B25 moottori jaksaa E39 kokoista autoa liikuttaa. Mielestäni kulutuslukemien erot ei 525i ja 530i välillä johdu pelkästä moottorin iskutilavuuden erosta, jos vaihteisto on sama molemmissa yksilöissä. Jos taas verrataan esim. manuaalivaihteista 525i Sedania ja automaattivaihteista 530iA Touringia, puhutaan melkoisista ääripäistä kulutuksen suhteen.

                        Kokemusta minulla on myös muista BMW:n korimalleista samoilla M54 moottoreilla ja pelkkä moottori ei todellakaan ole se polttoaineenkulutusta määräävä asia. Vaihteisto + perävälitys ja sitä kautta kokonaisvälitys ei ole yhdentekevä asia. Esimerkiksi suhteellisen iso auto E60 530i menee ainakin manuaalivaihteisena naurettavan pienellä bensamäärällä matka-ajossa. Puhun nyt ensimmäisistä yksilöistä M54B30 moottoreilla. Uudemmat moottorit ovat ilmeisesti vielä taloudellisempia.

                        Pitkän höpinän lopputuloksena väittäisin, että jos polttoaineenkulutus on ollut kokemuksiesi mukaan suuri, on syynä ollut jotkut muut asiat, kuin pelkät M54B30 ja M54B25 moottoreiden väliset erot. Jos kokemuksesi perustuvat 525i Sedan vs. 530iA Sedan, niin syyttävät sormet osottavat siinä tapauksessa automaattilaatikon ja perävälityksen suuntaan. Mutta jos molemmat olivat automaatteja, niin sitten varmaan perävälityksessä on joku selittävä tekijä..
                        Last edited by Juhis; 05-03-2011, 06:45.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Joo tiedän, että sulla on paljon näistä kokemusta, siksi ihmettelin kun tuumasit, että tarina ei täsmää .

                          Mun autot on kaikki olleet sedan steppejä. Eli jos puhtaasti mietin kulutusta, niin vähäruokasin oli 523iA, sitte 525iA, ja 530iA.

                          Jotta ei keskinopeusjappasuksi mene niin muistaakseni 110kmh maantieajossa todellista nopeutta kulutus noilla autoilla kesällä oli noin 8.6l, 8.8l ja 9.4l satkulla. 523 ja 525 ero selittynee sillä, että facelift on autona raskaampi. 530i vs 525i on minusta yllättävän suuri.

                          Parempaakaan selitystä kuin tuo perävälitys ei kyllä itelläkään tule mieleen...

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • jyrbba69
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2394
                            • Kouvola

                            Taitaa toi steppi kahmia ison osan mehuista, varmaan välitykset on huonot tms? Mulla oli kulutus moottoritiellä 7,5 tienoilla ja kokonaiskulutus oli vähän reilu 10 koko sen ajan mitä omistin E39:sin (~10tkm). Ajo oli 80% kaupunkiajoa.
                            2015 AMG GTS
                            -----------------------------

                            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                            [email protected]

                            Comment

                            • KJ
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 695
                              • Järvenpää

                              Itse olen omistanut sekä 525i:n että 530i:n manuaalina ja omat kokemukset niistä on että bensiininkulutus oli käytännössä samaa luokkaa. Useamman tankillisen keskikulutuseroksi sekalaisessa ajossa sain n.0,2l/100km 525i:n hyväksi. Tämänkin parin desin edun 525:lle luulen johtuneen pääosin 530i:n suuremmista voimavaroista joita tuli ehkä herkemmin kokeiltua ja käytettyä!

                              Jokatapauksessa omat kokemukset m54b30 moottorin kulutuksessa ainakin E39:ssä manuaalina ovat erittäin myönteiset!
                              F30 330e -17 Alpinweiss 3
                              E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

                              Comment

                              • Jakuza
                                BTCF Member
                                • Nov 2006
                                • 516
                                • Brisbane

                                Originally posted by TKGL View Post
                                On kyllä huomattavasti alhasemmat kulutuslukemat kuin mulla. Mulla tosin automaatti. Oletko kattonu kulutuksen pelkästään ajotietokoneesta vai ihan laskenu todellisen kulutuksen?

                                Mulla oli edellinen omistaja säätäny ajotietokoneesta kultuksen korjauskertoimen mahdollismman pieneks. Näytti just tollasia max. 11l kultuksia. Totuus oli sitten vähän toisen lainen
                                Olen sillon tällöin kyllä tankatessa laskenut kulutuksen ihan litramäärän perusteella. Tulokseksi olen saanut noin pari desia suurempia kulutusarvoja per tankillinen vrt. keskikulutusmittari. Mutta noihin haarukoihin kyllä silti ne kulutukset osuvat. Itsellä kyllä ajomatkat yleensä kohtuu pitkiä vaikka kaupunki- ja matka-ajoa sekä ruuhkassaseisontaa ajoon paljon sisältyykin. Eli ajo pääosin lämpösellä koneella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎