Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Squamish
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2009
    • 260
    • HEL

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Oishan se tietysti pitänyt ajaa. Mutta kyllähän se 320d varmaan toimii ton automaatin kanssa hyvin yhteen, enkä epäile yhtään ettei tuntuisi osakaasulla tai keskikierroksilla pirteämmältä kuin toi 325iA. Hyvinhän toimi jo edellinen 130kW versiokin. Omalta osalta sellainen ei kuitenkaan ole vaihtoehto kun haluan manuaalin ja sen kanssa ei diesel tuota mulle iloa.
    Oman 20 minuutin 320dA ajokokemuksen perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että ei automaattia tuon moottorin yhteyteen, kiitos. Automaatti ei tuntunut toimivan muuten kuin noin 1500 rpm tienoilla jurnuttamalla (koeajo Itä-Helsingissä). Jos yrittää kierrättää, niin mitään ei tapahdu. Mikäpä siinä jos tykkää sellaisesta voimalinjasta, mutta minä en. Pitäisi joskus testata manuaalivaihteista versiota, josko se tuntuisi paremmalta. Toisaalta dieselin pitäisi olla aina automaatti, joten todelliseksi vaihtoehdoksi ei taida jäädä kuin 330da ja 335da.
    Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Squamish View Post
      Oman 20 minuutin 320dA ajokokemuksen perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että ei automaattia tuon moottorin yhteyteen, kiitos. Automaatti ei tuntunut toimivan muuten kuin noin 1500 rpm tienoilla jurnuttamalla (koeajo Itä-Helsingissä). Jos yrittää kierrättää, niin mitään ei tapahdu. Mikäpä siinä jos tykkää sellaisesta voimalinjasta, mutta minä en. Pitäisi joskus testata manuaalivaihteista versiota, josko se tuntuisi paremmalta. Toisaalta dieselin pitäisi olla aina automaatti, joten todelliseksi vaihtoehdoksi ei taida jäädä kuin 330da ja 335da.
      Kai minulla sitten oli mielenhäiriö... Tuo 320dax kun tuntui kulkevan automaatilla ihan hyvin ja myöskin automaatin manuaalipuolella. Sellaista vaivatonta etenemistä jossa auto vastasi hyvin kaasuun. Mutta ajo ei ollut taajamaa tai kaupunkiajoa vaan maantietä ja lumista pikkutietä. Minua yhä "hiukan" vaivaa se miten helposti sillä pääsi tuolla pikkutiellä edellä ajaneesta köröttelijästä ohi... Sama homma olisi jäänyt E39:llä tekemättä tai yritys olisi päättynyt ojaan. Tulisi jo kesä...
      E39 528iA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7412
        • Oulu

        Originally posted by Squamish View Post
        Automaatti ei tuntunut toimivan muuten kuin noin 1500 rpm tienoilla jurnuttamalla (koeajo Itä-Helsingissä).
        Tästä syystä ainakin pari vuotta sitten 130kW-versiossa piti käyttää aina DS-asentoa. Silloin se toimi paljon paremmin kun kierrokset pysyi 2000 rpm tienoilla.

        Originally posted by Squamish View Post
        Jos yrittää kierrättää, niin mitään ei tapahdu.
        Tämä on juuri se mistä en tykkää niissä vakiodieseleissä joita olen ajanut. Eli se paras veto tuntuu katkeavan aivan liian lyhyeen. Mutta kulkeehan ne tehokkaat dieselit rivakasti, ei siinä mitään.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 20-03-2011, 11:29.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Kävin perjantaina kokeileen paria X:ää, eli se 325i coupena, ja 530dA GT.

          (ilmeisesti jonkinlainen autokuume tuolta tarttui kun nyt 2 pv maannu kuumeessa tuon seurauksena)

          Tuo 325i oli hämmentävä kokemus. Voin sanoa varmuudella, etten koskaan tule ostamaan ainakaan tuota nykyistä uusinta 3-sarjaa:

          - hillitön ajomelu sisälle; nastat ropisi kuuluvasti sisälle ja motarinopeuksissa hummaus oli sitäluokkaa, ettei tienny itkiäkkö vai nauraa

          - automaatin toiminta oli todella ihmeellistä: painat kaasun liki pohjaan niin laatikko miettii todella pitkään ennekuin alkaa vaihtaa pienempää. Suorastaan hämmentävän suuri viive tuossa. Samantyyppinen juttu, mihin törmäsin F10 530dA koeajolla viime kesänä.

          - tuo 3.0l nuhaversio 325:ssa on aivan liian köykänen ainakin tuohon X:ään. Kulkupuoli mallia "ei mihinkään".

          - X tuntuu olevan edelleen hiukan puskevaa sorttia, jota voi kokeilla semmosissa vauhdikkaissa luistoissa kaikki ajoavut päällä. En oikein pidä tuosta, saisi puskea vähemmän.

          530dA GT oli omanlaisensa pulkka sekin:

          - ajomelu vaimennettu loistavasti, tuntui, että 100-150 välillä ei ollut minkäänlaista melun lisääntymistä havaittavissa

          - GT = laiva :(

          - ihmetystä itselleni herätti tuossa autossa automaatin ja moottorin yhteistoiminta; se oli parempaa kuin kesällä ajamassani F10:ssä. Tämä auto ei miettinyt samalla tavalla, vaan uutta vaihdetta oli tarjolla ripeähkösti tarpeen mukaan. Myöskään disulin tärinä tai jyrinä ei ollut häiritsevää.

          - alustansäädöt pelasi aika mukavasti; comfortin ja sport+:n välillä pystyi havaitsemaan selkeän eron. Omassa ajossani säätö olisi pysyvästi siinä perus sportin kohdalla. (comfort, normal, sport, sport+ tarjolla)


          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by teropa View Post
            - hillitön ajomelu sisälle; nastat ropisi kuuluvasti sisälle ja motarinopeuksissa hummaus oli sitäluokkaa, ettei tienny itkiäkkö vai nauraa
            Ilmeisesti ajoit sulalla tiellä? Minulla tuo ajomelukokemus ei ollut tuossa lainkaan noin raju, E91:ssä melua oli vielä paljon enemmän. Nastojen ääntä en kuullut kummassakaan, taisi lumi/sohjo poistaa sen. Täytyy vielä testata E92 kesärenkailla myöhemmin tänä keväänä. Autokuumeesta ei ole tietoakaan, tosin sehän voi iskeä hetkessä...
            E39 528iA

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7412
              • Oulu

              Originally posted by TJJ View Post
              Ilmeisesti ajoit sulalla tiellä?
              Tiet oli ainakin ajourista ihan sulat täällä eilen ja varmaan myös perjantaina Teron ajellessa.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by teropa View Post
                Ääh, tänään jo uusia X:iä kokeileen.

                Mistä vuosimallista alkaen 3:sta on alkanut saamaan aktiiviohjauksella?

                Tero
                Originally posted by TJJ View Post
                Sen on saanut E9x sarjan alusta lähtien eli 2005.
                Aiemmin servotronic oli vakiovaruste ja aktiiviohjaus lisävaruste. Uusissa näyttää olevan servotronic lisävaruste ja aktiiviohjausta ei enää saa.

                Kävin eilen ajamassa uuden 320dax touringin. Kaamea rengasmelu, johtuu varmaan osaksi Nokian Hakkapeliitoista. Dieselin raksutus on kuin traktorissa ja viivettä reilusti. Sporttipenkki oli kyllä hyvä, samoin LÄMPÖRATTI. Miksei se ole ollut vakiona jo kaikissa autoissa siitä lähtien kun se keksittiin? Ei yhtään harmittanut poistua omalla -98 323ia touringilla, välirahalle ei olisi mitenkään saanut vastinetta.

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Aiemmin servotronic oli vakiovaruste ja aktiiviohjaus lisävaruste. Uusissa näyttää olevan servotronic lisävaruste ja aktiiviohjausta ei enää saa.

                  Kävin eilen ajamassa uuden 320dax touringin... Ei yhtään harmittanut poistua omalla -98 323ia touringilla, välirahalle ei olisi mitenkään saanut vastinetta.
                  Sorry OT, mutta onko BMW Masterin vm. 98 323ia E36 vai E46?

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Aiemmin servotronic oli vakiovaruste ja aktiiviohjaus lisävaruste. Uusissa näyttää olevan servotronic lisävaruste ja aktiiviohjausta ei enää saa.
                    Mihin ei saa? Kyllä aktiiviohjauksen saa yhä, nelivetoonhan sitä ei saa eikä ole saanut aikaisemminkaan.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • *makke*
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 884
                      • Klaukkala

                      Originally posted by pmv View Post
                      sorry ot, mutta onko bmw masterin vm. 98 323ia e36 vai e46?
                      e36... ?

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by pmv View Post
                        Sorry OT, mutta onko BMW Masterin vm. 98 323ia E36 vai E46?
                        E36 ja sehän se naurattaakin kun Bmw ei ole parantanut äänieristystä 13 vuoteen

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Mihin ei saa? Kyllä aktiiviohjauksen saa yhä, nelivetoonhan sitä ei saa eikä ole saanut aikaisemminkaan.
                        Ei näköjään mihinkään. Ei löydy hinnastosta eikä esitteestä.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Ei näköjään mihinkään. Ei löydy hinnastosta eikä esitteestä.
                          Kyllä E90, E91 ja E92 hinnastoista aktiiviohjaus löytyy. Juuri katsoin BMW Suomen sivuilta löytyvistä pdf:istä. Varustekoodi 217.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • -jacko-
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 207
                            • Tampere

                            minulle riitti E39:n jälkeen E28
                            voisin sanoa että nauratti käydä hakemassa autoon öljyt, suodatin, tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä niin taisi olla 58€ vanhaan farkkuun ei saanut tohon rahaan vielä edes öljyjä
                            Hieno auto oli kaikinpuolin mutta käyttökulut olivat niin isot että opiskelemaan lähtiessa ei enään tuntunut järkevältä rahapussille
                            E28 528i -82 m30b34
                            E46 330CI
                            Chevrolet K3500 6.5TD

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              Ajelin tänään 335i:lla jonkinlaisen ajelun. Mietin että voisiko tuo paketti olla jotain mitä voisi jalostaa omaan päivittäiseen ajeluun.

                              Auto itsessään on sopivan kokoinen ja napakka ajella. Melu ja mukavuusvarusteiden puute sen sijaan saavat mielen apeaksi.

                              Tekniikka olikin sitten ihan uusi iloisen mielen aihe! Vaikka auto oli manuaalivaihteinen, jota ominaisuutta en käyttöautooni ottaisi, sai ajelun vaivattomuus hyvälle tuulelle. Tämä yksilö oli softattu hieman yli 400 hepoiseksi, joten täyskaasukiihdyttelyt ja ohitukset olivat mannaa. Viiveet kaikissa ajotilanteissa olivat hyvin pieniä, moottori reagoi kaasuun juuri kuten kuuluukin. Ahtimien olemassaolon huomasi mutta se ei haitannut samalla tavalla kuin esim x35d moottorin älytön empiminen nopeissa ajotavan muutoksissa. Moottorin äänet ja värinättömyys tuntuivat taas dieselin jälkeen ylellisiltä.

                              Tuo kone ja seiskan varusteet nelivetoiseen 3-coupeen. Siinä olisi se oma E39:n seuraaja
                              ---

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Ajelin tänään 335i:lla jonkinlaisen ajelun. Mietin että voisiko tuo paketti olla jotain mitä voisi jalostaa omaan päivittäiseen ajeluun.

                                Auto itsessään on sopivan kokoinen ja napakka ajella. Melu ja mukavuusvarusteiden puute sen sijaan saavat mielen apeaksi.
                                Tuossa ei tietenkään ollut aktiiviohjausta? Onko sinulla tietoa missäpäin voisi koeajaa 3-sarjalaisen aktiiviohjauksella?

                                Oliko melu tuossakin rengasmelua? Nastojen ääntä vai myös jyrinää? Tuo ilmeisesti oli vanhempi tuplaturboinen versio?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎