Kaksoisahdettua 1.4TSI Golf GT:tä kun silloin joskus ajoin sen ollessa uusi siinä oli ahtopainemittari ja se kyllä hyppäs tappii samalla hetkellä kun kaasun polkaisi pohjaan vaikka ois ollut vain 1200 rpm koneessa, mutta siinähän olikin kompura.
Miltä Golf tuntui? Ajettavuus, melu ja moottori? Siitä auto E39:n tilalle...?
Ennen kuin ton joskus uudekseltaan luin (kirjastossa ihan paperilehdestä) niin en ollu oikein ajatellut koko 550i:tä sen enempää. Tuo vertailu kuitenkin sai aikaa melko pysyvän kuumeen tohon malliin. Tuossahan sanottiin mm.
BMW 550i upplevs betydligt sportigare än förra generationens toppmodell 540i (E39).
Miltä Golf tuntui? Ajettavuus, melu ja moottori? Siitä auto E39:n tilalle...?
Lähinnä toi kaksoiahdettu moottori kiinnosti silloin. Ja siitä jäi positiiviset fiilikset kyllä, mutta rengasmelu Oulun moottoritiellä oli ihan liian paha GT-mallin 17" vakiorenkain. Toi siis oli V-korinen Golf, VI-korimallissa on kuulemma paljon pienempi melutaso, itse en ole sitä kai koskaan ajanut.
Joo, mutta se pitää olla automaatti... Mini-innostus tosin hiipui kun ilmeni, että Mini Cooper S:ssä on tyyppivika minkä ansiosta bensakin kuulostaa dieseliltä:
No kyllä jos totta puhutaan jos alusta vihreältä laittaa sivuluisuun niin tahtoo pahasti jo alkaa luisuloppumaan tai oikeamaan ennen kuin pääse punaisen kohdan ylitse. Sähkölankojen kohdalta kun lyö vehkeet poikittain niin silloin on helppo selvitä loppuun asti siististi... ainoastaan ei saa olla porukkaa edessä hidastelemassa...
Pööh, se on kulmasta kiinni. Ennen ekan vihreän alkua saa talvisaikaan linkittää auton jo poikittain, tullu tuosta Vaajakoskelle monet kerrat mentyä.
Mutta näin aihetta sivuten. Hitto vie kun E39 ei voisi vähempää korimallina kiinnostaa, lähinnä turhan pliisun ulkonäön ja suuren kokonsa vuoksi. Silti tiedän sen olevan yksi parhaista vaihtoehdoista hintaluokassa, josta seuraavaa autoa etsin. Eikä tämä topik kyseisen mallin loputtomine kehuineen sekoita yhtään enempää päätä ei.
Pööh, se on kulmasta kiinni. Ennen ekan vihreän alkua saa talvisaikaan linkittää auton jo poikittain, tullu tuosta Vaajakoskelle monet kerrat mentyä.
Mutta näin aihetta sivuten. Hitto vie kun E39 ei voisi vähempää korimallina kiinnostaa, lähinnä turhan pliisun ulkonäön ja suuren kokonsa vuoksi. Silti tiedän sen olevan yksi parhaista vaihtoehdoista hintaluokassa, josta seuraavaa autoa etsin. Eikä tämä topik kyseisen mallin loputtomine kehuineen sekoita yhtään enempää päätä ei.
Jos haluat vielä enemmän päänvaivaa, niin saat tuota mun autoa käydä testaamassa jos haluat Suurin ero E34:ssä ja E39:ssa mun mielestä on juurikin laatuvaikutelma sisällä.
Harmiteltiin tosin kehnoa mottoriääntä ja sanottiin sisustan osalta, että:
Förra generationens 5-serie hade i många fall bättre kvalitetskänsla.
Tekstin pohjalta Audia kehuttiin yllättävän paljon mm. sisustan osalta (ei ymmärrä), mutta ei tuollaisella malmikasalla ollut mitään jakoa Bemarille kuitenkaan. Mobilen kautta, auto Suomeen ja sporttiputkistoa kehiin!
Jos ei aukea, niin tänne ja keskeltä vasemmalta "ladda ner hela testet".
Aiheeseen liittyen vielä tämä testi, E39 530i vs. E60 530i ja keskeltä vasemmalta "ladda ner hela testet".
Last edited by Eemeli; 03-01-2011, 09:16.
Reason: toinen testi
335i innostus hiukan hiipuu kun aloin katselemaan sen moottorin erilaisia vikoja. Bensalla toimiva auto jossa on monia dieselmäisiä ongelmia. Jännitä siinä sitten milloin korkeapainebensapumppu hajoaa, suuttimet kypsyy, turbot leviää yms.
Onkohan se kuten mainoksessa sanotaan: ei se vaihtamalla parane...
Harmiteltiin tosin kehnoa mottoriääntä ja sanottiin sisustan osalta, että:
Totta. Moottorinääntä en tosin juuri haluakaan kuuluvan, ja sitähän saa aina helposti lisää jos sen puute on oikeasti ongelmana. Toi kommentti E60 sisustan laadusta E39 verrattuna kyllä hiukan mietityttää. No eipä silti, ei se E39:n sisustakaan ihan kaikilta osin niin laadukkaalta tunnu.
335i innostus hiukan hiipuu kun aloin katselemaan sen moottorin erilaisia vikoja. Bensalla toimiva auto jossa on monia dieselmäisiä ongelmia. Jännitä siinä sitten milloin korkeapainebensapumppu hajoaa, suuttimet kypsyy, turbot leviää yms.
Onkohan se kuten mainoksessa sanotaan: ei se vaihtamalla parane...
Kyllä se ikävä kyllä paranee, mutta valintojen kanssa pitää olla tarkkana. Turbokoneissa on vaan aika paljon enemmän vikoja, myös bensaturboissa. Bensavapari kaiketi on se luotettavin vaihtoehto. Itselläni luotettavuusasiat eivät suoranaisesti ole olleet mikään peruste autojen valinnoissa, enempikin kokeilunhalu. Mutta se kokeilunhalu on tullut aika monta kertaa tyydytettyä, ja kaikista tyytyväisin olen tuohon nykyiseen autoon, jossa ei ole turboa, mutta jossa on riittävästi kuutiosenttejä, jotta vaparinakin siitä saa riittävän suorituskyvyn irti arkiajoon. Tällä hetkellä, jos auton vaihtaisin, mua kiinnostaisi bensavapari aivan samoista syistä kuin nyttenkin: luotettava mutta riittävän kookkaana myös tehokas ja näpäkkä, ilman turbojen hyviä taikka huonoja puolia.
Totta. Moottorinääntä en tosin juuri haluakaan kuuluvan, ja sitähän saa aina helposti lisää jos sen puute on oikeasti ongelmana. Toi kommentti E60 sisustan laadusta E39 verrattuna kyllä hiukan mietityttää. No eipä silti, ei se E39:n sisustakaan ihan kaikilta osin niin laadukkaalta tunnu.
Itsekkään en hyttiin ajaessa välitä niistä moottorinäänistä. Saa se bensakone nyt sopivasti kihertää kun käsketään, mutta semmonen joka tilanteessa kuuluva ääntely esim aivan tavallisessa arkisessa ajossa niin on mua itteä suuresti ärsyttävää. M5:ssa olin eka haltioissani kun soundit oli niin makeet, mutta muutaman viikon päästä ne alko vituttaan.
E39:n sisusta on mielestäni valovuosia laadukkaampi kuin E60:n. Pintojen ja nappuloiden materiaali on aivan eri planeetalta kuin E60:ssä, jossa on harmillisesti käytetty sitä kuuluisaa ämpärimuovia aivan liian monessa kohtaa. Räikein esimerkki siitä ehkä sisustavalojen kytkimet. E60 Pre-LCI ovipaneelit on mielestäni myös aivan kamalat. Kamala muotoilu, kahen markan muoviplätkät joissa nappulat joita käytettäessä saa varata ajan ortopedille ja onneton "kepukka" toimittamassa oven tarttumiskahvan virkaa. Kaikkea muuta kuin laadukas.
335i innostus hiukan hiipuu kun aloin katselemaan sen moottorin erilaisia vikoja. Bensalla toimiva auto jossa on monia dieselmäisiä ongelmia. Jännitä siinä sitten milloin korkeapainebensapumppu hajoaa, suuttimet kypsyy, turbot leviää yms.
Sama huomio tehty myös täällä. Ikävä vielä, että noita laukeamisia on tullut jo reilusti alle 100tkm ajetuissa. Kysessä kuitenkin varmaan 1-2te remppoja aina. Ehkä sittenkin se 3 litrainen vapari ja säästyvillä rahoilla lisää varusteita, vanteita, m-sport heebeliä..
Teropalle, paljonkos tuollaisesta 550 joutuisi suurinpiirtein köyhtymään veroineen? 545 saisi ilmeisesti hyviäkin n. 30te kilpiin niin onko kuinka paljon kalliimpi tuo uudempi? Verothan näissä rankaisee suhteellisesti eniten
Teropalle, paljonkos tuollaisesta 550 joutuisi suurinpiirtein köyhtymään veroineen? 545 saisi ilmeisesti hyviäkin n. 30te kilpiin niin onko kuinka paljon kalliimpi tuo uudempi? Verothan näissä rankaisee suhteellisesti eniten
Tuommonen yksi esimerkkiauto, jota TJJ:kin aiemmin väläytteli, niin oli Saksassa noin 30ke, ja siihen noin 15ke verot päälle + hakukulut, talvivarustelu jne. Se tulee sinne 46-47ke kaikkinensa. Tuo on halvimmasta päästä oleva M-sport LCI 550. Varmaan tyypillisemmin hinnat on noin 32-35 + verot, eli helposti nousee kokonaishinta noin 50 tonttuun.
Tuommonen yksi esimerkkiauto, jota TJJ:kin aiemmin väläytteli, niin oli Saksassa noin 30ke, ja siihen noin 15ke verot päälle + hakukulut, talvivarustelu jne. Se tulee sinne 46-47ke kaikkinensa. Tuo on halvimmasta päästä oleva M-sport LCI 550. Varmaan tyypillisemmin hinnat on noin 32-35 + verot, eli helposti nousee kokonaishinta noin 50 tonttuun.
Kallista? Eipä vähän...
Tero
Ja kyseessä on kuitenkin yli 3 vuotta vanha auto jonka arvo laskee tulevina vuosina reippaasti. Toki tuo on mahtava auto, mutta paljon siitä riemusta on valmis maksamaan. Tuolla rahalla kun saa paljon muutakin. Järkevämpi ostos olisi joku vanhempi 545i, mutta sitä taas ei oikein muuten viitsisi ostaa kun LCI kuitenkin muutti sisustaa paremmaksi yms. Pahuksen autovero...
Comment