Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 911 malleista vrt vastaavat m-sportit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2509
    • Länsirannikko

    #16
    Teillä nuo 996:t on ilmeisesti käyttöautoina?

    En tiedä muista, mutta minun silmissäni ne ovat juuri sitä, nopeita ja laadukkaita käyttöautoja, muttei mitään erityisen spesiaalia. Supermallit toki erikseen, ainakin oletan, kun ei ole niistä mitään kokemusta. Perus 996 Carrerasta puuttuu täysin se prestiisi, välitön ja rujo mekaaninen fiilis sekä ainutlaatuinen äänimaailma joista vanhempien ilmajäähdytteisten kanssa saa nauttia.

    En tarkoita väheksyä, jos sen auton kanssa pitää elää ympäri vuoden, tai edes suurin osa vuodesta, muuttuu asetelma heti päinvastaiseksi, mutta kuten culli itsekin kirjoitit: jos ajatuksena on revitellä ja nautiskella kauniina kesäpäivinä ja talvet puunata sekä viritellä, en miettisi mitään 993:n jälkeen, ehkä jopa 964:n jälkeen. Noiden ilmajäähdytteisten hintakehitys ei ole mikään kupla (pun intended), syyt ovat ymmärrettävät. Tästä syystä vanha Porsche, kuten kaikki muutkin urheiluautoklassikot, on paitsi hieno hankinta itsessään, myös oiva sijoitus.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #17
      Originally posted by r.w. View Post
      Teillä nuo 996:t on ilmeisesti käyttöautoina?

      En tiedä muista, mutta minun silmissäni ne ovat juuri sitä, nopeita ja laadukkaita käyttöautoja, muttei mitään erityisen spesiaalia. Supermallit toki erikseen, ainakin oletan, kun ei ole niistä mitään kokemusta. Perus 996 Carrerasta puuttuu täysin se prestiisi, välitön ja rujo mekaaninen fiilis sekä ainutlaatuinen äänimaailma joista vanhempien ilmajäähdytteisten kanssa saa nauttia.

      En tarkoita väheksyä, jos sen auton kanssa pitää elää ympäri vuoden, tai edes suurin osa vuodesta, muuttuu asetelma heti päinvastaiseksi, mutta kuten culli itsekin kirjoitit: jos ajatuksena on revitellä ja nautiskella kauniina kesäpäivinä ja talvet puunata sekä viritellä, en miettisi mitään 993:n jälkeen, ehkä jopa 964:n jälkeen. Noiden ilmajäähdytteisten hintakehitys ei ole mikään kupla (pun intended), syyt ovat ymmärrettävät. Tästä syystä vanha Porsche, kuten kaikki muutkin urheiluautoklassikot, on paitsi hieno hankinta itsessään, myös oiva sijoitus.
      sulle löytyis tällänen erittäin mekaaninen pientä laittoa vaativa
      ihan uudella koneella



      muistaakseni 400hp takapyörältä

      en usko että oli pelkkää juttua mutta pitäisi olla vain kaksi suomessa (kilvissä olevia alkujaan ratakäyttöön tehtyjä)
      ja se toinen on osina/purettu

      joku tämän kaltainen keltainen se oli
      Last edited by Tonton; 29-07-2011, 22:41.
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • Takamisakari
        Bimmer Rookie
        • Jul 2010
        • 148
        • Espoo

        #18
        Mielenkiintoinen aihe!

        Mulla lienee jo jonkinlaista kokemusta aiheesta, aloittelin porsastelun vm. -80 SC:llä ( 911 siis..) jossa oli vähän laiteltu 3.2 Carreran kone ja todella tiuka alusta. Se vahtui toissavuonna 964:sen jota sitäkin piti tietty pikkasen "laittaa". 964 vaihtui viime kesänä nykyiseen E46 M3:seen, joka on nyt vuorostaan vaihtolistalla. Mielessä kangastelee joko paluu 3.2 aikaan, 964 tai sitten 996. Tilanne aikalailla sama kun muillakin porsastelijoilla täällä, eli 993 karkaa pikkasen budjetista..

        Noin pähkinänkuoressa tykkäsin todella paljon vanhan 911:sen ajotuntumasta. Vanha on kuitenkin vanha joten siirryin vähän sivistyneempään maliin, jolla kehtasi jo ajaa vähän rataakin. Maf- kitillä, lastulla ja pienellä putkistotuunauksella tuollaisesta saa persdynon mukaan ihan kivat tehot, äänet on todella massiiviset ( myös db- mittari oli samaa mieltä..) ja ajofiilis aika mukava.

        Itsella taas kaiveli mieltä kuitenkin se kunnon tehojen puuttuminen ja halusin myös osaltaan lisää käytettävyyttä ( 2kpl pikkujanttereita romuineen kotona) ja myös talvikäyttömahikset ( työmatka 4km).

        Tuo oma M3 on kyllä antanut vastaukset kaikkiin näihin, ei siinä oikein ole 996:sella paljoa asiaa "viivalle". Äänet Supersprinteillä aivan taivaallisen kireät, ajettavuus tiellä ja radalla todella upeaa, toimii ja lämpenee talvella, voi ladata perhen kyytiin viikonlopuksi ja ajaa mökille kaikkien vermeiden kanssa. Mutta..

        Jos haluaa sitä spesiaalia fiilistä mikä ainakin mulle on aikalailla tärkein pointti tässä järjettömässä harrastuksessa, 911 tarjoaa kyllä sitä ehkä kuitenkin enemmän.

        Mitään järkeähän siinä ei ainakaan mulle ole, huoltaminen huomattavasti hankalampaa ja kallimpaa, osat kalliimmat, vähemmän tehoa, relusti huonommat käyttöominaisudet mutta ei taida voida mitään.

        Tätähän voi tietty hämmentää vaikka kuinka kauan ja eri kantilta, mutta näin meillä. Oman lisämomentin tuo varmaan se, käyttääkö laitetta SCB-tyyppiseen kahvitteluun, päivittäisen ajoon, tai radalla käyntiin. Itse kun ei oikein jakoavain kädessä pysy, niin kyllä M3:sta on huomattavasti helpompi tuunata kun järkihintaiset korjaamot löytyy KehäI - tuntumasta melkein kävelymatkan päästä, eikä tarvitse esim junailla Mäntsälään rullaluistimet repussa hakeakseen kiesiä huollosta.

        No jaa, monilla on varmaan eriäviä mielipiteitä ja hyvä niin. Toisaalta ei raaskisi millään luopua äMmästä kun tuota kulkua on tosiaan aika reilusti, mutta kyllä se 964:sen röhnötys kuppiputkella on jotain infernaalista, puhumattakaan jostain Ballen laitteista.

        Paras on tietty kokeilla vähän kaikkea. Ehkä. Ja sitä tässä taas vähän yritellään..

        ->http://www.nettiauto.com/bmw/m3/4123966

        Ei muuta kun debattia pystyyn! Tuo 9xx-foorumi on muuten oiva tietolähde spekuloida näitä juttuja ja porukka kyllä jakaa todella auliisti ja erittäin asiantuntevasti kommentteja juuri tähänkin aiheeseen. Porsastelijoiden oletettu ylenkatse muihin (yleensä nopeampiin) automerkeihin liittyy varmaan juuri näihin edellämainittuihin lippispäihin, joten sitä on turha pelätä.

        Että sellasta lauan.. eiku perjantain ratoksi.

        Tommi

        Comment

        • culli
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 378
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by r.w. View Post
          Teillä nuo 996:t on ilmeisesti käyttöautoina?

          En tiedä muista, mutta minun silmissäni ne ovat juuri sitä, nopeita ja laadukkaita käyttöautoja, muttei mitään erityisen spesiaalia. Supermallit toki erikseen, ainakin oletan, kun ei ole niistä mitään kokemusta. Perus 996 Carrerasta puuttuu täysin se prestiisi, välitön ja rujo mekaaninen fiilis sekä ainutlaatuinen äänimaailma joista vanhempien ilmajäähdytteisten kanssa saa nauttia.

          En tarkoita väheksyä, jos sen auton kanssa pitää elää ympäri vuoden, tai edes suurin osa vuodesta, muuttuu asetelma heti päinvastaiseksi, mutta kuten culli itsekin kirjoitit: jos ajatuksena on revitellä ja nautiskella kauniina kesäpäivinä ja talvet puunata sekä viritellä, en miettisi mitään 993:n jälkeen, ehkä jopa 964:n jälkeen. Noiden ilmajäähdytteisten hintakehitys ei ole mikään kupla (pun intended), syyt ovat ymmärrettävät. Tästä syystä vanha Porsche, kuten kaikki muutkin urheiluautoklassikot, on paitsi hieno hankinta itsessään, myös oiva sijoitus.
          Minulla toi 996 on, miten sen nyt oikein sanoisi, harrastekäyttöauto.

          Pihalla on uudehko BMW käyttöauto, mutta en ole sitä juuri tänä kesänä käyttänyt. Porschella on käyty kauppareissut, harrastamiset, lapsien tarhaanviennit ym. Kilsoja tulee kuitenkin kesän aikana sen varran, että puhtaan klassikon käyttäminen siihen tarkoitukseen olisi vähän niin ja näin.
          Toinen auto pitää luitenkin olla, koska Suomi on vielä sen verran takapajula, että Porschen käyttäminen työasioissa ja asiakkaiden silmissä ei ole läheskään aika korrektia, vaikka se ei maksaisi käytettyä VW Passatia enempää.


          Takamisakari: Mulla on vahva epäilys, että työpaikkamme sijaitsee samoissa taloissa siellä kehä I tuntumassa. Siinä paikalla jossa viimekesänä oli 964 Porsche, on tänä kesänä ollut punainen, sporttiputkella varustettu e46 M3:think
          G20 320i M-sport
          Alfa GTV 1750

          Comment

          • Takamisakari
            Bimmer Rookie
            • Jul 2010
            • 148
            • Espoo

            #20
            Joo, todennäköisyys lienee "melko" varmaa..

            Comment

            • ColdFusion
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2006
              • 410
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Takamisakari View Post
              Mielenkiintoinen aihe!

              Tuo oma M3 on kyllä antanut vastaukset kaikkiin näihin, ei siinä oikein ole 996:sella paljoa asiaa "viivalle". Äänet Supersprinteillä aivan taivaallisen kireät, ajettavuus tiellä ja radalla todella upeaa, toimii ja lämpenee talvella, voi ladata perhen kyytiin viikonlopuksi ja ajaa mökille kaikkien vermeiden kanssa. Mutta..

              Jos haluaa sitä spesiaalia fiilistä mikä ainakin mulle on aikalailla tärkein pointti tässä järjettömässä harrastuksessa, 911 tarjoaa kyllä sitä ehkä kuitenkin enemmän.

              Mitään järkeähän siinä ei ainakaan mulle ole, huoltaminen huomattavasti hankalampaa ja kallimpaa, osat kalliimmat, vähemmän tehoa, relusti huonommat käyttöominaisudet mutta ei taida voida mitään.


              Tommi
              Olen aikalailla samaa mieltä kanssasi, varsinkin noissa käyttöominaisuuksissa ahdas 911 ei sovellu ison perheen kulkineeksi kovin hyvin. M3:sta ja 996:sta on lähdetty aikoinaan suunnittelemaan ihan eri lähtökohdilta, M3 on enemmän käytännöllinen tarjoten silti hyvän suorituskyvyn, 996 taas on epäkäytännöllisempi, mutta juuri se korin muotoilu erottaa sen muista samassa sarjassa painivista 4-paikkaisista autoista. 996 on puolestaan huomattavasti (210kg) m3:sta kevyempi ja siinä on tehokkaammat jarrut joten vauhdikkaassa ajossa Porsche on omiaan. Jottei mene ihan mutuiluksi nämä suorituskyvyn mietinnät niin 996 carrera 2 painaa n. 1340kg ja m3 1595kg. Alkupään prefacelift 996 koneessa on 300hv ja M3:sessa 343hv. Tämä tarkoittaa sitä, että Porschen teho-painosuhde on niukasti parempi. Eihän tietenkään kumpikaan näistä autoista mitään raakoja urheiluautoja yritä ollakaan, vaan jokapäiväiseen ajoon tarkoitettuja harrasteautoja. M3 on tilavampi ja mukavampi päivittäisessä ajossa, 996:sessa taas yhdistyy muotoilu ja fiilis.

              Yleinen harhaluulo on, että 996 olisi jollain tavalla kallis ylläpitää. Tietysti Porschen osat ovat jotain tojotaa hieman kalliimpia, mutta on M3:sen osissakin ne M-lisät. 996:sessa sattuu vielä olemaan pitkät huoltovälit ja perushuollot pystyy tekemään ihan yhtä helposti kuin mihin tahansa muuhunkin autoon. Positiivisena näen tässä huoltoasiassa sen, ettei ole tarvinnut vaihdella vanoksen tiivisteitä tai tutkailla inpalla adaptaatioarvoja, metsästää imuvuotoja ja vaihdella huohottimia ainakaan vielä. Itse asun Tampereella ja lähimpään Porsche huoltoon matkaa noin kilometri jos täytyy jotain isompaa tehdä. Vakuutukset on myös huomattavasti bemaria halvempia, sain juuri uuden tarjouksen omaani: liikennevakuutus 192,56€ / 12kk Turvakasko (laajin) 351,93€ / 12kk eli yhteensä 544,5€ / vuosi.

              Se on vaan täysin siitä kiinni mitä itse haluaa ja hakee autoltaan juuri sillä hetkellä. Porscheen on ihan perusmalliinkin saatavilla runsaasti viritysosia ja osa vieläpä ihan kohtuu hintaan. Tuollaiseen takamoottoriin saa täysrosteriputkiston katteineen, vaimentimineen ja pakosarjoineen alle 1500€:lla ja tämän jälkeen äänimaailma on aivan uusissa sfääreissä, M3:sen putkistot taitaa olla hiukan hintavampia, tosin M3 kuulostaa pornommalta vakiona kuin 996!

              Vaihteluhan se on mikä virkistää. Saattaapi olla, että siirryn seuraavaksi takaisin bemari leiriin ja hankin taas e46:sen vaikka ehdin kirota sen laitteen kaikkine vikoineen jo useaan otteeseen alimpaan helvettiin Puhtaasti harrasteautoksi olenkin jo rakentamassa E36:sta turbotekniikalla ja vahvasti veikkaan, että se tulee jatkossa tuomaan kaikista leveimmän hymyn kasvoilleni ratapäivillä ja tapahtumissa. Nämä vakiosporttiautot ovat parhaimmillaan kuitenkin siellä mihin ne on suunniteltu - kadulla.
              E89 z4, E60 530d Msport, E36 330TIC Coupe,

              Comment

              • Takamisakari
                Bimmer Rookie
                • Jul 2010
                • 148
                • Espoo

                #22
                Hyviä pointteja yllä. Itse en ollut tietoinen tuosta painoerosta, jolla on tietty vaikutusta ja lisäksi omat ajokokemukset ovat vakio 996 Mk1:stä vs oma M3 joka ei ole ihan vakio, eli tehoeroa on.

                Samoin totta lienee myös se että M3:sen juuret ovat saksalaisen perheenemännän kauppakassissa noin korin suunnittelun tms kannalta, kun 911:ssa on varmaankin muita lähtökohtia.

                Tuolla aikaisemmin mainittiin tästä käyttötarkoituksesta, eli onko auto "käyttiksenä" vai ikäänkuin harrasteautona. Mun oli tarkoitus aloittaa puhtaasti harrasteautolla, mutta kiva sitä harrasteautoa olisi käyttää esim. koko perheen voimin ja muuallakin kun lotontekoreissulla.

                Omat pienet ratakokeilut ovat opettaneet ainakin sen että jos rataa haluaisi oikeasti ajaa kunnolla, pitäisi noita käyttöominaisuuksia karsia jo jonkunverran eli luopua takapenkistä ( kaaret, kuppipenkit ja vyöt tms.) ja kaikkien noiden kolmen ominaisuuden yhdistäminen käy aina vaan vaikeammaksi mitä pidemmälle jotain yksittäistä ominaisuutta vie..

                Mulle ei ole (ainakaan noin tietoisesti) juurikaan väliä mitä naapurit tai kadun miehet omasta autosta ajattelee, mutta totta lienee sekin että Porsaan kanssa ei tarvitse paljoa "selitellä", eli merkki puhuu puolestaan ( ansaitusti tai ei..) kun taas Penarin kanssa saa kuitenkin sillointällöin puhua tyyliin " no onhan se kauppakassi joo, mutta on sitä tehoakin aika paljon". Tai jotain.

                Comment

                • th
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 157
                  • Helsinki

                  #23
                  Minulla ehti vuoden verran olla 996 Carrera 4 -00 joka nyt keväällä vaihdoin nykyiseen Z4 M Coupeehen. Alunperin ostin Porschen leikkikaluksi käyttöauton rinnalle joka oli sillä hetkellä Audi A4 -07. Hyvin nopeasti kuitenkin kävi niin että käyttiksellä ei tullut lähdettyä enää juuri koskaan mihinkään. Itseasiassa talvikin meni pääasiassa ajellessa possulla, C4 on vaan niin mahtava lelu talvella. Ja koska 996 C4:ssa tuli jo vakiona PSM (Porsche Stabilization Management), saattoi välillä ajaa vähän huolettomamminkin.

                  Käyttökuluista sen verran että tavalliset huolto-osat 996:een ei maksa kovin paljoa ja niitä on helppo tehdä itsekin (en tosiaan ole sitä tyyppiä joka normaalisti makaa auton alla tekemässä huoltoja itse). Monet osat ovat samoja 986/987/996/997 -malleissa. Possun osat tosin kannattaa sitten tilata ulkomailta (esim www.design911.co.uk) koska AutoCarreran varaosahinnat yleensä sisältää "pienen" kertoimen. Sama on ymmärtääkseni myös muiden mallien osien kanssa (esim 964 ja 993).

                  Vakuutukset 996:een oli hieman halvemmat verrattuna Z4MC:hen. Ero ei ole kovin suuri mutta siinäkin vaikuttaa vakuutusyhtiön valinta ehkä normaalia enemmän. Kun olin vakuutusta alunperin hankkimassa niin osassa yhtiöissä olisi haluttu tarjota arvoautovakuutusta, no nimestäkin voi päätellä jo jotain sen kustannuksesta...

                  Miksi sitten ylipäänsä vaihdoin 996:en zetaan? No ensimmäinen ajatus oli se että teki mieli vaihtaa vähän uudempaan. Kävin koeajamassa mm. 996 turboa jonka hinnasta tosin jäi vielä pieniä erimielisyyksiä. Sitten sattui silmiin tuo zeta jonka kokeilun jälkeen vaan yksinkertaisesti oli pakko vaihtaa (kuten Richard Hammond Top Gearissa totesi Z4M:stä, "-It absolutely steals your heart").

                  Possusta sai kieltämättä parkkipaikoilla yms monesti ihailevia kommentteja. Ja se tuntuu olevan totta, se naapurin peruspulliainen ei tosiaan osaa verrata onko se 30k€-40k€ 996 sama asia kuin se uusi turbo. Porsche mikä Porsche. Kerran jopa kun kävin Audi Centerissä possulla, tuli eräs Audi myyjä kehumaan autoa ja kysäisi varovasti että onkos tuo ihan uusi?

                  Pre-facelift 996:n 3.4-litraisessa (300hp) kone ei ole sieltä luotettavimmasta päästä muutaminen pikku ongelmineen. Faceliftin jälkeinen 3.6-litrainen (320hp) puolestaan on jo huomattavasti luotettavampi. Toki ne faceliftatut 996:t onkin sitten hieman arvokkaampia ainakin täällä suomessa, kiitos autoverotuksen.

                  Mikäli pre-facelift 996:een on taipumassa saanen suositella lämpimästi yksilöä jossa on Powerkit moottori (3.4-litraa mutta 320hp). Powerkit on tavallaan vähän niinkuin 996:n S-malli mutta ilman S:ää (vrt. 997 Carrera S). Kyseisen kitin on saanut tehtaalta lisävarusteena ja muttaa moottorin luonnetta huomattavasti enemmän samaan suuntaan kuin esimerkiksi BMW:n S-moottorit ovat. Tavallaan kuin normaali 996:n ja 996 GT3:n välimalli. Ero ajokokemuksessa on todella suuri jos vertaa vaikka perus-tiptronic-996:ta powerkitillä varustettuun oikealla laatikolla olevaan 996:een. Faceliftin yhteydessähän sitten tulikin 996 Carrera 4S joka tavallaan korvasi pre-facelift 996:n powerkitin.

                  Itselläni toivelistalla olisi tällä hetkellä 993 Carrera 4S mutta en haluaisi zetasta luopua. Mutta jos 993 ostaisi harraste-autoksi ja zeta jäisi käyttöautoksi... Tosin mitähän järkeä siinä taas olisi....
                  --
                  th

                  Comment

                  • Camo
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1662
                    • Lahti

                    #24
                    Itse vaihdoin Z3:n viime vuoden keväällä -98 mallin 996:een. En ollut ikinä ajanut millään Porschella aiemmin ja täytyy sanoa, että en ole katunut. Juhis uitti oman yksilöni tosiaan ja vaikka kilometrejä on kertynyt hiukan enempi kuin mitä nettiautossa myytävissä 996:ssa on tottunut näkemään, kaiken kattava huoltokirja vakuutti kuitenkin ja hyvinhän tuo on pelittänyt. Kesällä tuo on minulla päivittäisessä ajossa, talvella en tuota viitsi raiskata. Remontteja tuohon on tullut sen verran, että viime syksynä antautui kytkin ja tuosta Possu menikin sitten seisomaan talveksi suoraan ja tänä keväänä ennen käyttöönottoa vaihdatin kytkimen. Osat tilasin porscheshop.co.uk:stä ja asennustyön teki Hollolalainen paja, joilla kokemusta Porscheista sekä muista erikoisemmista autoista.

                    Eli tälläinen käyttöpeli. Rollbar, Sparcon kupit, Sabeltin 6-pistevyöt... ja kyllä, noihin pujotellaan paikalleen vaikka käytäisiin vain kaupassa..

                    Ainiin äänimaailmastakin vastaa putkisto ilman vaimentimia, käytännössä moottoritie vauhdissa ei kuule mitä viereisellä paikalla toinen puhuu.







                    Kesän kynnyksellä paikalleen saatiin GT2 tyylinen siipi:



                    Current:
                    Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
                    DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


                    Previous:
                    Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
                    E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
                    Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
                    E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

                    Comment

                    • Ju11i
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 1255
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Camo View Post

                      Sorry OT...
                      G21 330e xDrive M-sport -23
                      E46 M3 -02

                      Comment

                      • Takamisakari
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 148
                        • Espoo

                        #26
                        Samat täältä Camolle

                        Comment

                        • jva
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 1419

                          #27
                          996 on oikein toimiva paketti, jossa yhdistyy harrasteauto ja käyttöauto vallan mainiosti!
                          996:sen ainoa "ongelma" on mielestäni selkeästi vanhahtavat sisätilojen muotoilut, mutta ajaton ulkomuoto kyllä kompensoi sitä asiaa melko hyvin. Myös kokonahkasisusta tuo melkoisesti helpotusta muuten aika ankeaan ja halvankin oloiseen ämpärimuoviseen sisustaan.
                          996 on myös siitä mukava harrasteauto, että sen ulkonäköä saa muokattua hyvin pienellä vaivalla varsin mukavaan suuntaan. Tehtaan omaa Aerokitiä saa jo maailmalta aika mukavaan hintaan - ja se tekee autoon oikein mukavan GT3-lookin. Ehkä vähän sama asia on kyseessä kuin BMW-mallien M-sport korisarjat.
                          Vakioalustalla 996:lla pärjää myös talvella oikein hyvin. Tehtaan sport-alusta -30mm, tuo ulkonäköön hieman lisää, mutta vastineeksi se vie talvikäytäytön helppoudesta hieman pois. Aerokit + sport-alusta on yhdistelmä, jonka kanssa huonosti auratuilla teillä saa olla hieman tarkkana, ettei keula ala toimimaan keskivallin "höylänä".
                          Äänet 996:ssa on jo vakiona hyvin kohdillaan, mutta sport-putkella äänimaailmaan saa mukavasti eloa. Ja mikä parasta, sport-putkisto on napista painaen myös hiljennettävissä vakioääniseksi. Aika moni alan harrastaja pitää sport-putkisen 996:sen ääniä jopa parempana kuin 997:n äänimaailmaa sport-putkisena.

                          Täältä siis ääni 996:lle ehdottomasti! itselläni on nyt menossa kolmas peräkkäinen Porsche - ja kyllä ne niin hyviä paketteja ovat, että tuskin tulen jatkossakaan merkkiä vaihtamaan.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #28
                            Kaveri teki omaansa sport putksito modin ja eipä sen äänet pahaksi tulleet. Pönttöön hitsattiin yhdellä kurvilla sama putki, joka löytyy napin takaa sportputkistossa. Lopputulos oli oikeasti hyvä. Äänet ovat edelleen ihan sivistyneet ajossa. Täällä juttua:

                            Comment

                            • os951
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 447
                              • Kerava

                              #29
                              BMW merkkisiä autoja olen omistanut vain E30 mallisarjasta.Kaksi tuli hankittua uutena 80-luvulla. Nyt omistuksessa E30 318I. E30 malleilla olen ajanut yhteensä noin 400 Kkm. Porsche kokemusta n. 25 vuoden ajalta, ensin 911 sittemmin myös 944/968 malleista. Nykyinen 944 Turbo on ollut minulla reilu 11 vuotta. Jotenkin olen hurahtanut näihin 80-luvun lopun tuotteisiin. Jotenki kaikki uudemmat autot merkistä riippumatta ovat hajuttomia ja mauttomia. Kai nämä omat pelit ovat jonkinlaisia aikakoneita nuoruuden vuosiin.

                              Jos 944 malleja lähdetään ruotimaan, niin 8V vapaasti hengittävät eivät oikein tarjoa harrastajalle kovinkaan pitkäksi aikaa kiksejä. S2 malli alkaa olla jo melkein sinnepäin. Ulkoisesti sama kuin Turbo.Myös alusta on suunnilleen samaa kuin vakio 220 hv turbossa; samoin jarrut. Ongelmaksi tulee aikaa myöten suhteellisen vaatimaton 211 hv teho. Lastulla saa parannettua asiaa hieman.

                              944 malleista harrastajalle ehkä järkevin ostos on '87-88 malliset 220hv Turbo versiot. Harrastajat pistävät kuitenkin kaiken uusiksi, ja M030 autosta ei kannata maksaa lisähintaa, koska senkään alusta ei ole kuitenkaan vakiona kovinkaan ihmeellinen. '87/'88 malliset autot tarjoavat siis kustannustehokkaimman lähtökohdan. Alustaan löytyy hyvin palikkaa, suhteellisen eksoottistakin ihan kotimaassa valmistettua. Samoin ulkonäköä parantavia osia on saatavilla helposti Suomestakin; ihan kotimaista valmistettakin. Alustan osalta perussettiä on Koni/Bilstein/GAZ/Leda ym. coil over setit. Muut kilkkeet kannattaa hankkkia ihan suomesta. Kallistuksen vakaajissa perus muutos setti on hankkia 968 CS M030 vakaajat eteen ja taakse. Jos jarruilta haluaa jotain muuta, niin eteen pystyy pulttaamaan suoraan vaikkapa 350mm 996 turbon / GT3:n levyn ja niille seuraksi 6-mäntäinen Porsche/Brembo monoblock satula.
                              Tehoja näistä malleista saa lastutuksella aika mukavasti. 220 hv pikkuturbon saa lastulla noin 300 hv:n pintaan. Kaveriksi lastulle tarvitsee käytännössä vain uuden bensapaineen säätimen. Itse olen lastuttanut laskujeni mukaan 2 vaille 50:tä Porschea. Hyviä ohjelmia saa maailmalta ja ihan Suomestakin.

                              968 mallit ovat käytännössä jatkumo 944 S2 mallille. Vaikka Porsche väittikin aikoinaan tehneensä 80% autosta uusiksi, niin lukuun kannattaa suhtautua varauskella. Korin osalta tuo pitää kyllä paikkaansa, koska peltiosista ovien lisäksi lienee vain katto vaihtokelpoinen 944 mallien peltiosien kanssa. 968 Kone on myös jatkumo 944 S2 koneelle. Joitakin teknisiä parannuksia on toki tehty. Näistä tärkeimmät ovat Variocam järjestelmä, joka on käytännössä toiminnaltaan sama kuin BMW:n Vanos. Jakopäänremmin mekaaninen kiristäjä on vaihdettu hydrauliseen; tosin hydrauliikka on aika vaatimaton toteutukseltaan. Tosin hyvin toimiva. Männät saivat öljyruiskutuksen, jota ei ole 944 malleissa. 968 piti olla nimeltään 944 S3. Protsarjan autot olivat vielä 944 S2 / Turbo keulalla. Suunnittelun aivan loppusuoralla keulaksi vaihdettiin hieman 928 tyylinen malli.
                              Mikä 968 sitten kannattaa hankkia ? CS mallilla ei ole käytännössä muuta extraa tarjottavana kuin pieni valmistusmäärä. Uutena CS oli kaikista halvin malli. Myös "normi" 968 mallista pystyy tekemään itselleen hauskan harraste pelin suhteellisen helposti. Alustan päivitykseen pätee samat säännöt kuin em. '87/'88 mallisiin 944 Turboihin. Käytännössä 968 vakio alusta on tismalleen lähes sama. Ainoastaan etutukivarsissa on kiinnikepiste jarrujen ilmanohjaimelle.
                              Suurin ongelma 968 mallissa on ennenpitkää harrastekäytössä kuitenkin teho. 240HV vapariin ei ole saatavissa halpoja viritysosia lastua lukuunottamatta. Lastu kannattaa vaihtaa aina 968 malliin. Tehtaan tekele on ehkä huonoin jonka Porsche on koskaan tehnyt. Sama ohjelma oli käytössä kaikilla markkina-alueilla, joten ohjelma on kompromissi. Lastulla saadaan käytännössä lisää vääntöä. Itse olen lastuttanut 13 kpl 968 malleja, joissa olen käyttänyt käyttötarkoituksesta riippuen kolmea erilaista ohjelmaa.
                              Reilua 20 968 mallia ja suunnilleen samaa määrää eri tehoisia 944 turbo malleja
                              ajaneena valintani olisi kuitekin 944 Turbo. Tämä lähinnä siksi, että Turbo tarjoaa virityspotentiaalia paljon enemmän. Maailmalla Turbojen hinnat ovat alkaneet nousta ja hyvät yksilöt ovat jopa kalliimpia kuin 968 puhumattakaan Boxster malleista. Valitettavasti suurimpaa osaa 968 malleja on hankala turbottaa jälkikäteen vallitsevista säädöksistä johtuen. Tietenkin jos on käynyt tuuri ja 968 on valmistettu ja löyty kilpiin 1991 vuoden puolella, niin ei muuta kuin tekemään kloonia tehtaan tekemistä 968 Turbo malleista joita tehtiin valitettavan vähän, n. 20 yksilöä.
                              Jos olisin itse ostamassa vapaasti hengittävää 16V mallia, niin taitaisin kuitenkin ottaa sen E30 koppaisen M3 mallin.
                              Ai niin, meinasi unohtua. Porsche suunniteli vakavasti 6-moottorin käyttöä 968 mallista. Tarkoitus oli ostaa koneet toiselta valmistajalta. Eli BMW:ltä, jonka 90-luvun alun muovimoottori perhe 2.5L versiona oli harkinnan alla. Hitto olisivat ottaneet sen, niin olisi nyt helppoa päivittää S-sarjalaisiin.
                              Last edited by os951; 01-08-2011, 12:11.

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1561
                                • Helsinki

                                #30
                                Originally posted by Juppe View Post
                                Eihän niissä oo kuin kaksi tyyppivikaa. IMS laakeri ja RMS tiiviste. Viikonlopussa noi on korjattavissa ja sitten saa ajella rauhassa.
                                Pitkästä aikaa tällä palstalla vierailulla niin muuta hakiessa törmäsin tähän ketjuun. On noissa vesijäähy boxereissa kolmaskin tyyppiongelma eli sylinterien halkeaminen. Ei tosin koske Turboja ja GT2/3 malleja mutta ne on muutenkin aivan eri hintaluokassa kun normi 996.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎