Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porsche 911 malleista vrt vastaavat m-sportit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1419

    #91
    Nyt menee ulkomuistista, mutta jotenkin on jostain jäänyt sellainen kuva että ainakin osa IMS-ongelmaa olisi se että voitelu ei välttämättä pelaa optimaalisella tavalla laakerille jos autolla ei ajeta/ sillä ajetaan liian "maltillisesti"..eli kierroksia ei juuri koskaan käytetä siellä yläpäässä. En tiedä, miten voitelu on järjestetty, mutta tuollainen muistikuva jostain jäänyt. Se voi toki olla ihan vääräkin, mutta yleisesti ottaen kai on niin että autot ylipäätään tykkäävät siitä että niillä ajetaan ja Porschet erityisesti tykkäävät siitä

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1561
      • Helsinki

      #92
      Ei siinä sen kummempia perusteita tarvita kun, että etsikää toinen sovellus missä stefalla suljettuja kuulalaakereita on auton koneen sisällä pyörimässä. Ainakaan itselle tälläistä ei tule mieleen. Muissa tapauksissa mitä tiedän kuulat on voideltu moottoriöljyllä eikä niiden omalla rarvalla. Lisäksi näissä possun koneissa laakerointi on kampiakselin naapurissa paikassa jossa tilaa ei ole yhtään liikaa laakerin leventämiseksi ja halkaisijan kasvattamiseksi. Näiden tekijöiden yhteissumma näyttää olevan laakerin väljistyminen joka johtaa stefan vuotamiseen joka taas johtaa laakerin oman rasvan peseytymiseen ja jos tilannetta ei huomata ajoissa johtaa koneen lähes täydelliseen tuhoon.

      Aivan varmasti suljetun kuulalaakerin saa kestämään kyseisessä paikassa kun siitä tekee riittävän ison, laittaa riittävän hyvin lämpöä kestävää rasvaa ja suojaa posket paljon paremmin kun Porschen käyttämissä laakereissa. Koko homman pointti on vaan, että tälläistä laakeria ei pysty asentamaan vakioon Porschen lohkoon. Riittävän hyviä laakereita ei yksinkertaisesti ole näköjään olemassa. Jos olisi niin Porsche olisi sellaisia käyttänyt jo vuosia. Yksi erikoislaakeri/kone ei voi maksaa niin paljon, että tehtaan kannattaa pilata maineensa noin perusteellisesti.

      Esim. 944:n tasapainoakseleiden laakeroinnissa ei esiinny ollenkaan samalla tavalla vikoja koska akselit on laakeroitu niin kuin kiertokangen alapää eli liukulaakereilla joita voidellaan öljypumpun paineistamalla öljyllä. Ne olisi aivan yhtä hyvin voitu tehdä myös kuulalaakereilla mutta 80-luvun alussa tehdas ei tätä katsonut järkeväksi. Muuten noissa on kyllä jakopäässä ihan tarpeeksi murheita. 996 jne moottoreissa asia olisi voitu unohtaa kokonaan tekemällä kaikkien neljän nokan veto koneen etupäähän samalla tavalla kun Porschen muissa 6-boxereissa. Koko koneen uudelleen suunnittelu on ollut ainoa mitä tehdas on halunnut tehdä. Se ei vaan paljon auta vanhemmissa autoissa.

      Bonus tehtävänä voi etsiä modernin auton moottorin jossa kampiakselilla käytetään kuulalaakereita. Aikoinaan joissain koneissa oli käytössä rullalaakerit nykyisin suosiossa olevien liukujen tilalla. Kesto ei ainakaan silloin kun noita vielä käytettiin ollut ollenkaan samalla tasolla kun liuissa.
      Last edited by 928 GTS; 19-10-2011, 16:09.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • jva
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1419

        #93
        Osaatko 928 GTS tai joku muu sanoa mistä löytyisi/linkittää mistä löytyisi räjäytyskuva kyseisestä laakerista rakenteineen?
        Nyt jos se todella on - enkä epäile etteikö olisi - sellainen kuin 928 tuossa viittaa sen olevan, niin ei taida olla ihme jos se ei tahdo kestää?!

        Comment

        • speed
          Newbiemmer
          • Aug 2011
          • 9
          • Turku

          #94
          After market IMS-laakerit on suunniteltu vaihdettaviksi, ja näin korjattu tuo tehtaan tekemä lapsus. Kysehän ei ole laakeroinnin virheellisyydestä, vaan suojatun laakerin käyttämisestä moottorin sisällä.
          Edellä itseltä lainattua.
          LNE-laakerissa on vain toinen suoja ja nitriilikuulat jotka toimii pienemmällä voitelulla. Näin ollen juurikin tuo tehtaan tekemä virhe on korjattavissa,
          Samaa mieltä olen suojatunlaakerin käytön hölmöydestä.

          IMS-laakeri on ihan standardi 2-rivinen kuulalaakeri. Linkissä olevassa kuvassa ei suojia näy, mutta ims-laakerissa on rs-suojat
          http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/imageViewerJs.jsp?image=0102f01.gif&file=1_1_21&ma incatalogue=1⟨=en

          Comment

          • speed
            Newbiemmer
            • Aug 2011
            • 9
            • Turku

            #95
            Lisäksi näissä possun koneissa laakerointi on kampiakselin naapurissa paikassa jossa tilaa ei ole yhtään liikaa laakerin leventämiseksi ja halkaisijan kasvattamiseksi. Näiden tekijöiden yhteissumma näyttää olevan laakerin väljistyminen joka johtaa stefan vuotamiseen joka taas johtaa laakerin oman rasvan peseytymiseen ja jos tilannetta ei huomata ajoissa johtaa koneen lähes täydelliseen tuhoon.
            Tilaa on ja uudemmat tehtaan ims-laakerit ovat isompia, eikä niitä pystytä vaihtamaan ilman koneen aukaisua.

            Onneksi omassa oli vanhempaa designia ja sen pystyi vaihtamaan.

            Laakerin väljistyminen ei aiheuta tiivisteiden vuotoa ja tiivisteet eivät edes ole "stefa" tyyppisiä huulitiivisteitä vaan normaalit laakerin pölytiivisteet.
            Laakerin rikkoutumisen aiheuttaa ims-putkea pitkin tuleva moottoriöljy joka liuottaa rasvan ulos.
            Öljyä ei kuitenkaan tule niin paljon, että se riittäisi pidemmällä aikavälillä riittävään voiteluun.

            Ja miksi öljyä tulee putkeen? Putken toinen pää on liukulaakerilla, ja vielä öljypumpun veto menee putken kautta. Liukulaakerissa ja ö-pumpussa oleva paine pakottaa öljyä pikkuhiljaa putken ja laakerin sisään.

            Yhteenvetona, IMS ja RMS viat ovat siis korjattavissa. Enkä jättäisi ostamatta hienoa auto pelkästään netti hypetyksen takia.

            Totta, että sylinteri murheita voi olla, mutta lohkojen murtumiset on alkupään autojen ongelma. Ja n. 100t km ajettu auto on isolla todennäköisyydellä sen luodin jo välttänyt.

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1561
              • Helsinki

              #96
              Tilaa on mutta tehdas ei silti osannut tehdä osasta helposti vaihdettavaa vaan itse asiassa vielä vaikeamman korjattavan jos siihen tarvitsee koskea. Stefalla tarkoitin nimenomaan pölysuojia enkä varsinaista öljyn pysäyttävää stefaa. Se ettei suoja ole oikea stefa onkin yksi osa ongelmaa. Ei noissa tosiaan mikään tavallinen pölysuoja riitä kun suojan toisella puolella on öljyä pyörimässä.

              Tehdas on siis ollut äärettömän tyhmä kun ei ole laittanut paremmin kestävää ja helposti vaihdettavaa laakeria suoraan hihnalla. Antavat mielummin koneiden pamahdella takuuseen. Vai onko aftermarket sittenkään lopullinen ratkaisu? Laakeri ja stefa kannattaa todennäköisesti uusia aina kun vaihdelaatikko tai kone on lattialla. Käytettyä ostaessa voi varautua suoraan tekemään vaihdon ja samalla tietenkin kytkimen uusimisen ellei ole tiedossa, että osat on vaihdettu muutaman viime vuoden aikana. :think

              Ei vesijäähy-boxer ole suinkaan ensimmäinen älyttömyys jota Weissachin inssin on keksineet. Vastaavia lapsuksia löytyy myös vanhemmista malleista eikä tehdas saanut niitäkään koskaan korjattua.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • speed
                Newbiemmer
                • Aug 2011
                • 9
                • Turku

                #97
                Tehdas on siis ollut äärettömän tyhmä kun ei ole laittanut paremmin kestävää ja helposti vaihdettavaa laakeria suoraan hihnalla. Antavat mielummin koneiden pamahdella takuuseen. Vai onko aftermarket sittenkään lopullinen ratkaisu? Laakeri ja stefa kannattaa todennäköisesti uusia aina kun vaihdelaatikko tai kone on lattialla. Käytettyä ostaessa voi varautua suoraan tekemään vaihdon ja samalla tietenkin kytkimen uusimisen ellei ole tiedossa, että osat on vaihdettu muutaman viime vuoden aikana. :think
                Kyllä, samaa mieltä asiasta. Jostain syystä tehdas ei ota mitään kantaa näihin ja ei myönnä mitään virhettä. Kuten eivät myönnä sitäkään että näitä ensimmäisten mallien laakereita pystyisi vaihtamaan.
                Joten miksi korjata kun vikaa ei ole, ja jos korjattaisiin samalla myönnettäisiin vian olemassa olo.
                Ei euroopassa varmaan mikään ongelma, mutta jenkeissa lain kiemurat saattaisi aiheuttaa päänvaivaa takaisinkutsujen muodossa.
                Puhutaan kuitenkin isoista rahoista jos kaikkien 996, 997 ja boxter mallien moottorit päivittäisiin tehtaan piikkiin.

                Itse varauduin kyseiset osat vaihtamaan omasta autosta heti.
                Suhtaudunkin ims-laakeriin kuten mihin tahansa kulutusosaan ja vaihtoväliksi n 50-100tkm.

                Comment

                • NHB
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2003
                  • 1120

                  #98
                  Originally posted by speed View Post
                  Laakerin rikkoutumisen aiheuttaa ims-putkea pitkin tuleva moottoriöljy joka liuottaa rasvan ulos.
                  Öljyä ei kuitenkaan tule niin paljon, että se riittäisi pidemmällä aikavälillä riittävään voiteluun.
                  Ei tuohon löydy vastaavaa tai sovitettavissa olevaa keraamista laakeria tilalle? Nehän eivät tarvitse juurikaan voitelua.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #99
                    LNE:n paketissa tuleva laakeri on nimenomaan keraaminen.

                    Comment

                    • jva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1419

                      Originally posted by speed View Post
                      Totta, että sylinteri murheita voi olla, mutta lohkojen murtumiset on alkupään autojen ongelma. Ja n. 100t km ajettu auto on isolla todennäköisyydellä sen luodin jo välttänyt.
                      Tuo ei pidä paikkaansa. Samaa vikaa on löytynyt myös 997:sta ja 987:sta..yksi todiste siitä olisi nytkin tuossa pihalla, ellei se olisi edelleen pajalla.. toisen vian takia
                      Tietysti ilmeet alkaa olemaan hiukan kiukkuiset, ottaen huomioon, että kone on vaihdettu huhtikuussa, sen jälkeen ajettu alle 4000km ja nyt auto ollut pajalla jo kohta taas viikon ja ajoon saamisesta ei ole tietoa

                      Jos lohkon murtumisongelman riskin haluaa minimoida pitää ostaa GT3 tai Turbo tai sitten 987/997 MKII, muissa malleissa riski on mielestäni olemassa ja todellinen.

                      Siitä kylläkin olen yhtä mieltä että jos autolla on päästy samalla koneella sinne satasen paremmalle puolelle, lohko-ongelma todennäköisesti ei vaivaa kyseistä koneyksilöä.

                      Comment

                      • culli
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 378
                        • Helsinki

                        Originally posted by jva View Post
                        Siitä kylläkin olen yhtä mieltä että jos autolla on päästy samalla koneella sinne satasen paremmalle puolelle, lohko-ongelma todennäköisesti ei vaivaa kyseistä koneyksilöä.
                        Eli kannatta mielummin ostaa paljon ajettu Porsche kuin vähän ajettu. Säästää hankintahinnassa, veroissa ja moottorin vaihdoissa.

                        nimimerkillä yli 200 tkm mittarissa.
                        Last edited by culli; 21-10-2011, 21:41.
                        G20 320i M-sport
                        Alfa GTV 1750

                        Comment

                        • jva
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 1419

                          Originally posted by culli View Post
                          Eli kannatta mielummin ostaa paljon ajettu Porsche kuin vähän ajettu. Säästää hankintahinnassa, veroissa ja moottorin vaihdoissa.

                          nimimerkillä yli 200 tkm mittarissa.
                          Sillä varauksella, ettei siinä 200tkm+ ajetussa yksilössä ole kolmas vaihtokone menossa..
                          Mutta joo, kyllähän se tietysti jossain määrin siltä vaikuttaisi että jos löytää yksilön jolla on ajettu jonkin matkaa päälle satku "ensiasennuskoneella" niin todennäköisesti se kone ei kärsi lohko-/sylinteriongelmasta..IMS- tai RMS-ongelma on sitten erikseen tietysti.

                          No, ehkä tästä keskustelusta jää hieman liian dramaattinen kuva asiasta. Ja onhan noita kalliita ongelmia monessa muussakin autossa. Ei ole kauaa kun tuttavan Mondeoon jouduttiin tekemään remontti, jonka kokonaiskustannukset oli lopulta lähemmäs 5000euroa, joten kyllä noita sattuu muillekin kuin Porscheille sitten kuitenkin.

                          Toki on niin, että sitten kun se iso remppa sattuu omalle kohdalle niin kyllä se syö pankkitilin lisäksi miestä ihan muutenkin aikalailla

                          Comment

                          • speed
                            Newbiemmer
                            • Aug 2011
                            • 9
                            • Turku

                            No, ehkä tästä keskustelusta jää hieman liian dramaattinen kuva asiasta.
                            +1000

                            Comment

                            • jva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1419

                              Niinkuin sanoin: kun uudehko ja vähän ajettu Porsche on viikkokausia pajalla alle 6kk ajanjaksolla niin alkaa suupielet alkaa kääntymään näin melkein kenellä tahansa.. :think
                              Ei siellä pajalla kuitenkaan kovin montaa Porschea samaan aikaan ole, joten ei kai ne kaikki susia ole..

                              Comment

                              • jori
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2003
                                • 1011
                                • Vantaa

                                Valitettavasti tämä keskustelu sai kyllä sen aikaan että omat Porsche haaveilut laantuivat lähes kokonaan, taidan sittenkin pysyä edelleen bemareissa. Ei ole mukava ostaa n.30te autoa pelko perseessä kun ensimmäistä kertaa elämässä olisi autoon varaa sen verran laittaa.
                                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎