Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by Matuh View Post
    Jännä myös että kukaan ei noista akuista hössötä kuin paljon niissä on ongelmajätettä verrattuna Polttomoottori käyttöiseen.

    Ei mun tartte viherpiipertää kun se on aivan turhaa ei suomi pelasta maailmaa kuitenkaan. Kiinalainen pamauttaa aamulla tehtaan käyntiin ni siinä on Ecopäästöä suomen edestä
    Ongelmajätettä? Battery 2nd Life ja kierrättäminen kaiketi mennyt ihan ohi. Joka tapauksessa, jos ei halua käyttää akkua energiavarastona autokäytön (10-50 vuotta) jälkeen niin niistä saadaan nykyään eroteltua riittävän puhtaita raaka-aineita vaikka uuden akun valmistukseen.

    Lisäksi, Yksin Kiina tekee nykypäivänä ilmastotalkoiden eteen enemmän asioita kuin koko Eurooppa yhteensä. Paljon sielläkin on toki vielä tehtävää.

    Ettei mennä pelkästään fiilispohjalla...

    Originally posted by Remotion View Post
    . Mikään mikä on nyt pop ei tietenkään haittaa että valmistus aiheuttaa helvetilliset ongelmajätevuoret seuraavalle sukupolvelle, pääasia että sähkö ja akku jepajee!
    .
    Mihin tämä perustuu? Muistakaa nyt hyvät ihmiset että kukaan EI pakota hankkimaan sähköautoa. Kyllä Suomessa vielä saa ajaa bensavehkeillä jos siihen on varaa.

    Btw, sähkökäyttönen jakeluauto toimii kuulemma loistavasti omalla reitillään. Oliko nyt luokkaa 250km kahdesti päivässä. Ollaan vielä matkan päässä siitä että runkolinjaa alettaisiin sähköllä ajamaan mutta kai senkin päivän joskus näkee. Mene ja tiedä.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by GameOver View Post
      Tässä kuumeisesti odotellaan kolmen vanhakoppasen jälkeen nyt uusikoppasta Teknaa niin ikään. Tosin en päässyt vaikuttamaan niin paljoa että olisin saanut kokonahat ja automaattiparkin. Seuraavaan sitten....
      Noniin, kohtalotovereita! Itsehän olen koko elämäni aikana ajanut tasan yhden kerran sähköautolla, ja sekin oli P90D Tesla. Olen silti vakuuttunut, että näissä on tulevaisuus.

      Mulla on toimitus sovittu vasta syyskuulle, silloin loppuu tästä edellisestä ”liisarista” sopimus. Väri pitäisi vielä päättää, aikaa on reilu viikko ennen kuin pitää lyödä lukkoon. Nahat olisi ihan jees, mutta ilmankin pärjää. Automaattiparkki on täysi turhake. Olisin saanut viimeisen vapaan 2.Zeron aika sopivaan hintaan, mutta se olisi ollut väriltään ”spring cloud”. On ainakin kuvissa niin kamalan näköinen, että Teknaan sitten venyin. Acentaa piti aluksi lähteä hankkimaan, mutta näin nyt sitten pääsi käymään... Sähkärin henkeen toisaalta kuuluu, että siinä pitää olla kaikki saatavilla olevat heebelit.

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1422

        Nykysähkärit on hyviä kaupunkiautoja. Tesla on sinne vähin kolhon kokoinen. Teslankaan toimintasäde matka-ajossa ei päätä huimaa. Aika hyvä yhdistelmä tällä hetkellä on kuvio, jossa kaupunkipyörityksen voi tehdä sähköllä ja matka-ajon polttiksella. Joko kahdella autolla tai lataushybridillä.
        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
        Ioniq5 AWD -22
        Leaf 40kwh -18

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Originally posted by nokonzok View Post
          Olen silti vakuuttunut, että näissä on tulevaisuus.
          Näin.

          Mitä enemmän -skeptikkona- lukee sitä vakuuttuneemmaksi tulee.

          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Aika hyvä yhdistelmä tällä hetkellä on kuvio, jossa kaupunkipyörityksen voi tehdä sähköllä ja matka-ajon polttiksella.
          Jep. Lapin matkoille vuokra-auto.

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Viime aikoina btcf:n seuranta jäänyt vähemmälle ja suurin mielenkiinto on keskittynyt fb sähköauto ja tesla-foorumeille. Jonkun verran myös ulkomaiden foorumeita tullut selailtua.

            Näyttäisi siltä että Leafit on täysin ongelmattomia autoja pohjolan ilmastossa, Ioniqit uutena mallina lähes yhtä hyviä, i3 ja eGolf pelkkänä sähkönä varsin hyvä, REX/plug-in -versiot ongelmallisempia. Amperassa hyvä hls käytettynä. Luotettavuudessa perää pitää Tesla, osittain tarkoituksellisen jippojen (ovenkahvat, X:n ovet), huonon suunnittelun (12v akut kulutustavaraa) ja huonon kokoonpanon takia. Ottaen huomioon Suomen Tesla-kanta (n.600kpl) ja alhainen keski-ikä, yllättävän usein matka on katkennut ja lavetilla on menty huoltoon. Toki korjaukset menee 4 vuoden takuuseen useimmilla ja sijaisauto tulee mukisematta, mutta Teslailu vaatii aika paljon toleranssia omistajalta imo.

            Mitäs vikoja plug in golfeissa?
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by nokonzok View Post
              Noniin, kohtalotovereita! Itsehän olen koko elämäni aikana ajanut tasan yhden kerran sähköautolla, ja sekin oli P90D Tesla. Olen silti vakuuttunut, että näissä on tulevaisuus.

              Mulla on toimitus sovittu vasta syyskuulle, silloin loppuu tästä edellisestä ”liisarista” sopimus. Väri pitäisi vielä päättää, aikaa on reilu viikko ennen kuin pitää lyödä lukkoon. Nahat olisi ihan jees, mutta ilmankin pärjää. Automaattiparkki on täysi turhake. Olisin saanut viimeisen vapaan 2.Zeron aika sopivaan hintaan, mutta se olisi ollut väriltään ”spring cloud”. On ainakin kuvissa niin kamalan näköinen, että Teknaan sitten venyin. Acentaa piti aluksi lähteä hankkimaan, mutta näin nyt sitten pääsi käymään... Sähkärin henkeen toisaalta kuuluu, että siinä pitää olla kaikki saatavilla olevat heebelit.
              Jeps. . Mulla menee nuo vähän "obvious choice" -linjalla jo toimenkuvan ja työnantajan myötä mutta ei haittaa, päinvastoin.

              Automaattiparkkia pääsee parin viikon päästä kokeilemaankin. Samaa mieltä että vähän turhake mutta kiinnostaa itseäni. Aiempiin sovelluksiin verrattuna tuo kun tekee tosiaan kaiken itse aina auton liikutteluun, suunnanvaihtoon ja seisontajarrun kytkemiseen asti. Eli ei pelkkää ratinkääntelyä.

              Josko tässä parin kuukauden sisällä saisi jo ajoon...:think
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • Matuh
                BTCF Member
                • Apr 2013
                • 3701
                • Kouvola

                Originally posted by GameOver View Post
                Ongelmajätettä? Battery 2nd Life ja kierrättäminen kaiketi mennyt ihan ohi. Joka tapauksessa, jos ei halua käyttää akkua energiavarastona autokäytön (10-50 vuotta) jälkeen niin niistä saadaan nykyään eroteltua riittävän puhtaita raaka-aineita vaikka uuden akun valmistukseen.

                Lisäksi, Yksin Kiina tekee nykypäivänä ilmastotalkoiden eteen enemmän asioita kuin koko Eurooppa yhteensä. Paljon sielläkin on toki vielä tehtävää.

                Ettei mennä pelkästään fiilispohjalla...



                Mihin tämä perustuu? Muistakaa nyt hyvät ihmiset että kukaan EI pakota hankkimaan sähköautoa. Kyllä Suomessa vielä saa ajaa bensavehkeillä jos siihen on varaa.

                Btw, sähkökäyttönen jakeluauto toimii kuulemma loistavasti omalla reitillään. Oliko nyt luokkaa 250km kahdesti päivässä. Ollaan vielä matkan päässä siitä että runkolinjaa alettaisiin sähköllä ajamaan mutta kai senkin päivän joskus näkee. Mene ja tiedä.
                Noo ollaan kuitenkin kaukana vielä siitä hyvästä.
                Sitten sen näkee Kun on 15v vanhoja(lue varaa ostaa) että toimiko

                Siihen asti kun vaan voi ajan Polttomoottorilla
                E36 328i M50B30 turbo
                Skoda vRS
                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1361
                  • Tampere

                  Sama vika itsellä. Periaatteessa sähkö/plugin voisi kiinnostaa ainakin toiseksi kulkineeksi, mutta ei raaski edes noin kallista perinteistä autoa ostaa. Vaan miten on kun käytettyjen hinnat alkavat miellyttämään lompsaa, niin näyttävätkö ne vielä enempi antiikkisilta kuin bensat ja dieselit kun tekniikka on kehittynyt harppauksin? Aika näyttää ja mielenkiinnolla odotellaan.

                  Comment

                  • j-a
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 1522
                    • PohojosPohojammaa

                    Originally posted by protoni View Post
                    Sama vika itsellä. Periaatteessa sähkö/plugin voisi kiinnostaa ainakin toiseksi kulkineeksi, mutta ei raaski edes noin kallista perinteistä autoa ostaa. Vaan miten on kun käytettyjen hinnat alkavat miellyttämään lompsaa, niin näyttävätkö ne vielä enempi antiikkisilta kuin bensat ja dieselit kun tekniikka on kehittynyt harppauksin? Aika näyttää ja mielenkiinnolla odotellaan.
                    Mullakin sähköautokiima kävi huipussaan jotain vuosi sitten, vaikka edelleenkään en ole kertaakaan ajanut sellaisella. Mutta silloin mietin että joku GTE Passatin tyyppinen PHEV voisi olla F25:n seuraajaksi soppeli. Eipä niitä hirveästi toki vaihtoehtoja sille olekaan, isohkoja farkkuja. Mutta nyttemmin kiima on laantunut, ja tällä hetkellä ei isoa kiinnostusta ole PHEViin eikä täyssähköön. Lienee parasta ajella bensalla tuon äksän jälkeen niin kauan kuin niillä saa ajaa.
                    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                    Ylimääräisenä tarjolla:

                    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      Mitäs vikoja plug in golfeissa?
                      TSI&DSG yhdistettynä hybriditekniikkaan on ainakin mulle no no. Sähkö on volsussa bensalle alisteinen, eli kun polttis päättää käynnistyä niin sillä mennään sitten varsinkin talviaikaan seuraavat 10-15km kunnes moottori on lämmennyt, joten ajatus työmatkasta sähköllä saattaa jäädä haaveeksi. Sama ongelma myös bemarin ja Volvon plugareissa, paitsi i3REX.

                      Mitä on hybrideillä ajanut niin onhan ne kivoja uutena kun toimivat. Niillä ajaessa huomaa tosin toivovansa koko ajan että polttis ei käynnistyisi. Plugari aidolla 100km kesärangella olisi hyvän jos polttis ei käynnistyisi talvellakaan. i3REX olisi lähes Ok, mutta auto ei ole kovin hyvä matka-auto ja bensarange on kans luokkaa 100km.
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Hämmästyttää noi kommentit, "miten hyvin toimii 15 vuotta vanhoina", "miten paljon on vikoja 20 vuotiaana". Oikeesti? Näättekö te itsenne ajelemassa 2030 vuonna arkiajo autolla joka on '15-mallinen. Siis suorittamassa sen tarpeellisen 10-25 000 km vuotuista liikkumista. Harrasteautot erikseen. Siinä kohtaa itekin tajuan köh iänikusen pommin parsimisen.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • Matuh
                          BTCF Member
                          • Apr 2013
                          • 3701
                          • Kouvola

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Hämmästyttää noi kommentit, "miten hyvin toimii 15 vuotta vanhoina", "miten paljon on vikoja 20 vuotiaana". Oikeesti? Näättekö te itsenne ajelemassa 2030 vuonna arkiajo autolla joka on '15-mallinen. Siis suorittamassa sen tarpeellisen 10-25 000 km vuotuista liikkumista. Harrasteautot erikseen. Siinä kohtaa itekin tajuan köh iänikusen pommin parsimisen.
                          Kyllä. Kaikki ei tienaa 70k vuoteen. En sit tiiä mikä vitun massikeisari siellä on. Tähänkin mennessä ollut Käyttikset n. 15-20v vanhoja. Viat yleensä ulos ajettuna siinä vaiheessa.
                          Ajele sä vaan niillä uusilla kun varaa on, Suomessa kuitenkin pientulosia suurin osa kellä ei oo varaa yhtään uutta autoa ikinä ostaa.
                          E36 328i M50B30 turbo
                          Skoda vRS
                          Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                          Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                          EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            Oon ajanut arkiajot pääsääntöisesti vuosituhannen vaihteen autoilla viimeiset 19 vuotta.
                            Vuonna 99 ostin uuden ja viimeksi pari viikkoa sitten ostin käyttöautoksi vm 99 kärryn.
                            Vuosi vuodelta hankalampi löytää ehjää/siistiä/toimivaa tuon ikäistä. Tuon ajan jälkeen laatu alkoi merkittävästi huononemaan, kustannussäästöjen ja ilmastojeesustelun vuoksi. Uudempia ei uskalla ostaa kuin täysin tuoreena joissa takuu voimassa.

                            Toivottavasti 15 vuoden päästä en aja edelleen n. vm.1999-2003 autoilla


                            Sähköautoista yritän pysyä erossa niin pitkään kuin perse kestää ajaa bensalla/viinalla. Akkutekniikka sopii persesuristimiin ja muihin härpäkkeisiin. Autossa pitää olla se polttomoottori.






                            Joo, todennäköisesti en oo enää tuota mieltä kunhan sähkö tai jonkun muu tulevaisuuden käyttövoimalla kulkevan kapistuksen range on yli 500km pakkasessa/kaupungissa. Nytkin kovilla pakkasilla viitsityttää laittaa roikka kiinni autoon, saati sitten jos joka päivä pitäis laittaa patterit lataukseen tai kyttäillä missä on latauspiste ja onko se vapaana.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              ^Kiintellä kotilatausasemalla lataaminen on verrattavissa kännykän lataamiseen, eipä juurikaan vaivalloisempaa. N. 5 sekuntia aamuin/illoin. Palkintona tankki on joka aamu täynnä ja huoltoasemilla ei tartte käydä koskaan enää tankkaamassa. Leafissa ja monissa muissakin vakiovarusteena kännykällä kauko-ohjattava kabiinin, akun, istuimen ja ratin lämmitys joko latausvirralla tai ajoakulla.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                Originally posted by bemmeri View Post


                                Sähköautoista yritän pysyä erossa niin pitkään kuin perse kestää ajaa bensalla/viinalla. Akkutekniikka sopii persesuristimiin ja muihin härpäkkeisiin. Autossa pitää olla se polttomoottori.
                                Verotus noiden vanhojen osalta on tuleva tappamaan kaikkien vanhempien autojen ajelut nykymalliin. Ainakin tuolla 10-15v aikajänteellä.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎