Originally posted by GuGi_
View Post
Mä nään eniten tulevaisuutta hybrideillä jotka lataa pattereita ajossa ja/tai moottorijarrutuksessa. Ainakin lyhyellä aikavälillä. Patterit ei vaan ole kehittyneet riittävästi. Hybridissä on varaa parantaa energian talteenottoa ja sitä kautta kokonaishyötysuhdetta vielä paljon. Moottoreissa on nyt jo sähkökäyttöisiä tai -avusteisia ahtimia. Odotan mielenkiinnolla kuka valmistaja tuo ekana turbon hebkilöautoihin joissa on turbon puoliskojen välissä generaattori joka lataa akkuja. Henkilöautossa systeemistä pystyisi saamaan "enemmän tehoa" irti kuin kilpa-autoissa. F1:ssä on moinen systeemi nykyään. Henkilöauto kun menee pitkiä aikoja tasaisella osakuormalla jolloin latausta pystys käyttämään. Siinä otetaan kuitenkin hukkaenergiaa talteen. Siinä missä perinteinen laturi ottaa voimaa koneelta suoraan. Kukin voi laskea paljonko 14,7 volttia ja 100 Ampeeria ottaa hevosvoimia, vaikka hyötysuhde laturilla olis 100.
Kaikilla meillä on edelleen oikeus rakentaa se raakaa bensaa ja liekkiä yskivä harrasteauto joka on pure driving machine ilman ituhippilaitteita. Mut on musta kiva ajatella että 99% autoista voi toimia vähän järkevämmin ja mun lapsilla ja lapsenlapsilla on hieman puhtaampi ilma hengittää.
Comment