Ainakin hinnastossa lukee henkilöauto. Saa myös kevyt kuorma-autoksi rekattuna n.10ke halvemmalla.
Mä en bongannut Toyotan hinnastosta muuta kuin ilmoitetut paikkamäärät. Toisaalta Trafista se selviää varmemmin kuin hinnastoista. Sinänsä aika se ja sama. Pointtina ehkä etten usko Toyotan suhteen olevan eri vapauksia kuin muidenkaan vastaavien toteutuksen kanssa...
Siirry offtopic
-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Juurikin näin. Sierran takaluukkukin oli täynnä vihreitä lehtiä ja kat tekstejä.
Muistan kanssa ajan kun 90 luvun taitteessa tuli telkasta ohjelma katin kanssa vai ilman tai jotain sinne päin missä selitettiin, että ne autot jossa on katalysaattori saastuttaa kuulema enemmän ensimmäisillä kilometreillä.
Tuota siinä teevee ohjelmassa puitiin dokumentin muodossa. Sitä meitin isäukon kanssa katottiin, ja se katalysaattori oli noille kylien rassaaja äijille jo niin kauhea punainen vaate että voi luoja, ja niin oli meitin isä ukollekkin kun eihän siinä vanhassa mersussa tollasia ollut.
Uusi tekniikka pelottaa aina. Ja nyt tämä sama vastaava sakki purnaa vastaan taas kun tekniikka on muuttumassa sähkön suuntaan.
Ettekö te vastustajat löydä mitään muuta huonoa sähköautoilusta, että kun ei sillä pysty ajamaan Hangosta Petsamoon laakista?
Kyllä sähköautoilussa on muutakin huonoa, kuin rajallinen toimintamatka täydellä akulla optimaalisissa olosuhteissa.
Esim. hinta/ominaisuudet, latauksen hitaus, latauspisteiden tarjonta, vaihtoehtojen rajallisuus sekä käytetyissä että uusissa autoissa, akkujen käyttöikä, akkujen valmistuksen ympäristövaikutukset/kierrätys jne.
Hyviä puolia ovat olemattomat suorat päästöt, periaatteessa pienet käyttökulut ja usein hyvä käytännön suorituskyky.
Maailma muuttuu ja autot sen mukana ja hyvä niin. Nuo negatiiviset kohdat on vain omia näkemyksiä nykyisestä tilanteesta verrattuna polttomoottori vaihtoehtoihin.
Esim. hinta/ominaisuudet, latauksen hitaus, latauspisteiden tarjonta, vaihtoehtojen rajallisuus sekä käytetyissä että uusissa autoissa, akkujen käyttöikä, akkujen valmistuksen ympäristövaikutukset/kierrätys jne.
Hintapuoli on kyllä totta. Menee vielä ennen kuin ovat samoilla leveleillä polttisten kanssa. Joku yksityisleasing antaa osoittaa että on vielä 100€/kk pitkällä verrattuna jokseenkin vastaavaan. (Esim. Leaf vs Qashqai 1.6T) Toki ite vertailemalla saa sellaiset luvut kuin odottaa saavansa.
Sillä satasella kuussa saa kuitenkin ostettua bensaa aika vähän.
Latauspisteistä puhuttaessa esim Plugshare on aika hyvä sivusto.
Teslan saa satkulla kun vastaava polttis maksaa monta kymppiä enemmän, eikä oikeastaan ole edes vastaava.
Tesla on yhdistelma kiehtovia ja vähemmän kiehtovia ominaisuuksia. Vaikeaa verrata. 5-sarjan BMW tarjoaa parempaa matkustusmukavuutta ja viimeistelyä lähes puoleen hintaan. Teslan penkit ei ole häävit ja ainakin Suomessa rengasmelu vaivaa. Teslan voimalinja on hieno ihan perusmallista lähtien.
Teslan saa satkulla kun vastaava polttis maksaa monta kymppiä enemmän, eikä oikeastaan ole edes vastaava.
Tesla on huono esimerkki sähköauton edullisuudesta verrattuna polttomoottori vaihtoehtoon. Tappiota tuottava firma, jonka markkina-arvo perustuu lupauksiin, joita ei pystytä lunastamaan olemassa olevalla tekniikalla.
0-100Km/h lukema on kyllä omaa luokkaansa, mutta mitä muuta Tesla tarjoaa jota ei muista vastaavan hintaisista autoista saa? Laatu on samalla tasolla, kuin muilla pienillä autovalmistajilla ja ei vastaa esim. 100k€ maksavan MB:n/BMW:n tasoa.
Sähköautoilla on toki paikkansa nykyaikana, mutta tämmöinen kommentointi tuo hyvin esille markkinoiden suppean tarjonnan. Esim. 40k€ hintaluokassa löytyykö vastaavaa esimerkkiä?
Tesla on huono esimerkki sähköauton edullisuudesta verrattuna polttomoottori vaihtoehtoon. Tappiota tuottava firma, jonka markkina-arvo perustuu lupauksiin, joita ei pystytä lunastamaan olemassa olevalla tekniikalla.
0-100Km/h lukema on kyllä omaa luokkaansa, mutta mitä muuta Tesla tarjoaa jota ei muista vastaavan hintaisista autoista saa? Laatu on samalla tasolla, kuin muilla pienillä autovalmistajilla ja ei vastaa esim. 100k€ maksavan MB:n/BMW:n tasoa.
Sähköautoilla on toki paikkansa nykyaikana, mutta tämmöinen kommentointi tuo hyvin esille markkinoiden suppean tarjonnan. Esim. 40k€ hintaluokassa löytyykö vastaavaa esimerkkiä?
Tavaratilaa n.900l ja mahdollisuus 7 paikkaisuuteen, Bmw 6 grand coupessa ole kumpaakaan. Teslan laatu ei ole yhtä huonolla tasolla kuin MB/BMW
Mikä tahansa sähköauto kulkee 50 km missä tahansa olosuhteissa millä tahansa asetuksilla.
Tänä talvena testattua: eGolf käytännön range talvella on 50-80km mikäli ei halua ajaa pilkkihaalarit päällä. Pidemmälle reissulle kannatta varmistaa että haukkamiehen numero on puhelimessa valmiina.
Kovalla pakkasella näissä autoissa sisätilojen (ja akkujen) lämmittäminen kyllä lyhentää rangen aivan käsittämättömän lyhyeksi.
Tänä talvena testattua: eGolf käytännön range talvella on 50-80km mikäli ei halua ajaa pilkkihaalarit päällä. Pidemmälle reissulle kannatta varmistaa että haukkamiehen numero on puhelimessa valmiina.
Kovalla pakkasella näissä autoissa sisätilojen (ja akkujen) lämmittäminen kyllä lyhentää rangen aivan käsittämättömän lyhyeksi.
Näin siis kun autoa säilytetään ulkona.
Ilm kyseessä ei nää uudemmat versiot? 2017 ja uudemmat.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Tänä talvena testattua: eGolf käytännön range talvella on 50-80km mikäli ei halua ajaa pilkkihaalarit päällä. Pidemmälle reissulle kannatta varmistaa että haukkamiehen numero on puhelimessa valmiina.
Kovalla pakkasella näissä autoissa sisätilojen (ja akkujen) lämmittäminen kyllä lyhentää rangen aivan käsittämättömän lyhyeksi.
Näin siis kun autoa säilytetään ulkona.
Edelleen, tuli se 50 km täyteen. Ja aika worst case scenario saa olla, että tuohon jäädään.
Comment