Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #706
    Originally posted by jani View Post
    Ja käytännön range tammikuussa kun ulkona on -20c? Veikkaan 150km.
    Tasaisen vauhdin taulukolla 54 750km/vuosi. 200 vrk 30 000km/vuosi.
    Ei paha.

    Comment

    • E39Fin
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2013
      • 1762
      • HKI/Orimattila

      #707
      Originally posted by nokonzok View Post
      Teslabjörn on ajanut tuollaisella 500 km yhdellä latauksella kesäkelissä. Siitä tavanomaisilla pakkashäviöillä oltaisiin jossain 300-350 km osastossa.
      Näin veikkaisin itsekin. Kuitenkin eri kastia kuin nuo E-golfin tai pieniakkuisten teslojen alle 200km talviolosuhteissa golfin ekasta sähköversiosta puhumattakaan. :think
      Kannattaa myös huomioida, että tuon hyundain toimintasäde on mitattu uuden testisyklin mukaan, vanhan testisyklin mukaan se olisi ollut muistaakseni 530km. Tuo uusi testisykli ja sen tulokset on jo melko hyvin verrattavissa oikeaan maailmaan ja parhaillaan jopa ylitettävissä,
      Jaguar XF Sportbrake R-sport.
      E39 523iA Oxfordgreen

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        #708
        Originally posted by jani View Post
        Ja käytännön range tammikuussa kun ulkona on -20c? Veikkaan 150km.
        Nuo pakkaskelit ei ole ongelma jos lähtee kotoa. Laturin kun laittaa lataamaan tai lämmittämään akkua niin että se on lämmin lähdettäessä niin ajossa pysyy oikean lämpöisenä eikä suurta tiputusta tapahtu.
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • Eemeli
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1605
          • pk-seutu

          #709
          Originally posted by nokonzok View Post
          Keskimääräiselle autonkäyttäjälle riittää 8A joka toinen yö. Jos autokannasta 100% on sähköisiä, Nesteeltä vapautunee n. 12 terawattituntia öljynjalostuksen käyttämää sähköenergiaa vuosittain. Voidaan myös olettaa, että kehitys kehittynee siinä ajassa kun edes puolet autokannasta kulkee sähköllä.
          8A joka toinen yö, eli yön aikana (10h?) lataa vajaat 20 kWh eli ajaa optimiolosuhteissa 100km. Aika lähellä keskiarvoa, jos ajetaan 18.000 km / vuosi.

          Nesteen nettokäyttö on reilusti alle teran, Suomen suurin sähkönkäyttäjä on Outokumpu, noin 3 TWh. Toivotaan, että on konkassa siihen mennessä?

          Comment

          • nokonzok
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2013
            • 826
            • Espoo

            #710
            Originally posted by Eemeli View Post
            8A joka toinen yö, eli yön aikana (10h?) lataa vajaat 20 kWh eli ajaa optimiolosuhteissa 100km. Aika lähellä keskiarvoa, jos ajetaan 18.000 km / vuosi.

            Nesteen nettokäyttö on reilusti alle teran, Suomen suurin sähkönkäyttäjä on Outokumpu, noin 3 TWh. Toivotaan, että on konkassa siihen mennessä?
            Nesteen oman vastuullisuusraportin mukaan heidän energiankulutuksensa vuonna 2016 oli 12,9 TWh.

            Comment

            • Juuzmo
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2007
              • 339

              #711
              Originally posted by nokonzok View Post
              Nesteen oman vastuullisuusraportin mukaan heidän energiankulutuksensa vuonna 2016 oli 12,9 TWh.
              Energiankulutus, ei sähkön. Raportin mukaan reilu 10% tuosta tuli sähköstä, suurin osa eli 77% maakaasusta.

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                #712
                Originally posted by Juuzmo View Post
                Energiankulutus, ei sähkön. Raportin mukaan reilu 10% tuosta tuli sähköstä, suurin osa eli 77% maakaasusta.
                Seison korjattuna. Mikähän lie hyötysuhde jos tuon 10 TWh olisi jalostusprosessin sijaan työntänyt suoraan sähköverkkoon ja Leaffien akkuihin?

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5187
                  • Kuopio

                  #713
                  Originally posted by jokes911 View Post
                  Nuo pakkaskelit ei ole ongelma jos lähtee kotoa. Laturin kun laittaa lataamaan tai lämmittämään akkua niin että se on lämmin lähdettäessä niin ajossa pysyy oikean lämpöisenä eikä suurta tiputusta tapahtu.
                  Ei se akun lämmittäminen ole ongelma vaan ohjaamon lämmittäminen. Ainakin itse tykkään ajaa töihin ns. normivaatteissa enkä pilkkihaalarissa ja ikkunat sulana. Toki onhan se tyyli vetää tammikuussa ace venturana...

                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    #714






                    jne.
                    Last edited by nullzwei; 10-10-2018, 21:48.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3030
                      • Sjundeå

                      #715
                      Originally posted by jani View Post
                      Ei se akun lämmittäminen ole ongelma vaan ohjaamon lämmittäminen. Ainakin itse tykkään ajaa töihin ns. normivaatteissa enkä pilkkihaalarissa ja ikkunat sulana. Toki onhan se tyyli vetää tammikuussa ace venturana..
                      Tuossahan se jo tulikin välissä. Mutta kyllä sitä pääsi joka aamu lämpimällä autolla lähtemään ihan normaaleissa vaatteissa. Oli jopa penkit ja ratti lämmitetty

                      Sen huomasin tuossa muutaman vuoden aikana että niitä uusia ongelmia (ts. Syitä miksi sähköauto ei käy) ilmaantui aina sitä mukaa kun vanhat ongelmat taklautui.
                      Jos ei mikään muu auttanut niin kaivettiin hihasta lappi-kortti.
                      Last edited by GameOver; 11-10-2018, 06:24.
                      -25 Toyota Proace City Verso
                      -23 Nissan Leaf

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #716
                        Taikurin hatusta löytyi lappi-kortti



                        Erinomaista kansalaisaktiivisuutta, respect.

                        "Koska autotalli on muuttunut vuosien varrella lataamoksi, autot seisovat pihalla myös talvisin.
                        Autoilla ei ole koskaan ollut mitään käyntiinlähtöongelmia. Auto myös lämpiää nopeasti eikä se jäädy".

                        Katon paneli oli kyllä ti-säästin.

                        Last edited by nullzwei; 10-10-2018, 22:12.

                        Comment

                        • Eemeli
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 1605
                          • pk-seutu

                          #717
                          Originally posted by nokonzok View Post
                          Seison korjattuna. Mikähän lie hyötysuhde jos tuon 10 TWh olisi jalostusprosessin sijaan työntänyt suoraan sähköverkkoon ja Leaffien akkuihin?
                          Eiköhän sillä kaasulla tehdä höyryä ja käytetään jalostusprosessissa, joten hyöytysuhde lienee jonkinmoinen.

                          Tesla Model X P90D ajossa. Teslan pikalatauksille pisteet, haasteita hotellin lataustolppien kanssa ja "soppaa" menee ripeässä ajossa paljon. Auto käski hiljentää koko ajan, että päästää perille. Pikalatauksen jälkeen range oli 300km, matkaa 200km jäljellä, ei jäänyt montaa kilometriä rangea jäljelle kun olin perillä.

                          Eli ajotyylillä on ymmärrettävästi erittäin suuri merkitys sähköautossakin.

                          Nyt kädet ristissä, että lataus on yön aikana toiminut

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            #718
                            Originally posted by jani View Post
                            Ei se akun lämmittäminen ole ongelma vaan ohjaamon lämmittäminen. Ainakin itse tykkään ajaa töihin ns. normivaatteissa enkä pilkkihaalarissa ja ikkunat sulana. Toki onhan se tyyli vetää tammikuussa ace venturana...
                            Jep, näin on. Tosin aika monessa uudessa mallissa on tuo lämmitys hoidettu ilmalämpöpumpulla joka haukkaa paljon vähemmän sähköä kuin vastukset. Penkit ja ratti ovat kuitenkin vielä mallia sähkögrilli.
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3030
                              • Sjundeå

                              #719
                              Originally posted by L.H View Post
                              Mitä tämä käytännössä tarkoittaa, että Kiinassa tehdään enemmän kuin koko Euroopassa?

                              https://tekniikanmaailma.fi/kiinan-s...merkittavasti/
                              Tekniikan Maailman objektiivisuuteen suhtaudutaan nykypäivänä melko kriittisesti alalla kuin alalla. Toki itse haluan edelleen uskoa ammattitaitoiseen journalismiin. Ei anneta tämän mielipiteen häiritä.

                              Tässä vastaavasti pari linkkiä Kiinan energiatuotannosta siltä toiselta kannalta.




                              Jälkimmäinen juttu on muutaman viikon takaa.
                              Tosin nähtävästi olin nähnyt unen liittyen siihen että koko tuotanto olisi uusiutuvaa . Tai sitten vaan sain sellaisen jutun mitä etsin. Sekin on nykypäivänä tavallaan vähän surullista.

                              Tuossa vielä yksi. Sori spämmääminen. Mutta jutun keskeltä löytyy vertailua muuhun maailmaan.

                              -25 Toyota Proace City Verso
                              -23 Nissan Leaf

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • nokonzok
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2013
                                • 826
                                • Espoo

                                #720
                                Tuossa linkatussa TM:n artikkelissa hauskasti vitsaillaan, kuinka sähkö ei ole tavaraa, joka vain tulee töpselistä. Samaan aikaan kuitenkin oletetaan, että bensa tulee pumpusta ihan noin vain. Haisee hieman klikkihuoraukselle.

                                Comment

                                Working...
                                X