Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joma
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1320
    • Masku

    Originally posted by karikunn View Post
    Raakaöljystä häipyy n. 5-10 % ennen tankkia. Käytännössä tämä on kevyitä nestekaasuluokan jakeita joista ei ole polttoaineiksi.

    Hyötysuhteet ovat luokkaa:

    Bensiini = ~30 % (kemiallinen energia mekaaniseksi)
    Diesel = ~40 % (kemiallinen energia mekaaniseksi)
    Hyvä kombivoimalaitos (jossa polttaa voi polttaa öljyä ja kaasua) = ~60 % (kemiallinen energia sähköksi)
    Sähköauto = +90 % (sähkö mekaaniseksi)

    Eli tuon pohjalta kaikki öljy kannattaisi polttaa voimalassa ja tehdä sähköä. Ratkaiseva juttu kyllä on akkujen valmistukseen tarvittavat resurssit. Tällä hetkellä niihin kuluu todella paljon energiaa.

    Tämä riippuu taas miltä kantilta katsoo, mihin kaikkeen raakaöljy hyödynnetään?
    E30 M52b28 M122h Amme
    E28 x monta
    E23 728i Ministeri
    E10 1600-2 Garret

    VW LT50 Huoltoajoneuvo
    HD lapio jätskikruiseri

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      Originally posted by OVi View Post
      "Kansalliseen energia-ja ilmastostrategiaan kuuluvan perusskenaarion eli WEM-skenaarion (With Existing Measures) mukaan vuonna 2030 sähköautoja olisi Suomessa liikenteessä 120 000 kappaletta
      sähköautokanta vaatisi vuonna 2030 vuositasolla 350 GWh sähköenergiaa,"
      Milläköhän teholla tuo sähköauton kulutus on laskettu?
      Rouvan V60 D6 hybrid vie sähköllä ajettaessa keskimmäärin 29 km työmatkalla n. 6.5 kwh josta regenerointi tuottaa 0.3-0.5 takaisin. Nettokeskikulutus pelkällä sähköllä ajettaessa näin syys keleillä jossain 22 kwh:n luokassa / 100km.

      Sähkölaskussa tuo tarkoittaa n. 29 kwhn laskutusta kun hävikit huomioi.
      Lisäksi kun otetaan sähkön siirto huomioon niin hyvä hihavakio on 30 kwh.
      18 tkm vuosiajomäärällä minä saan 648 GWh:n määrän 120000 autolle enkä 350 GWh joten eikö niillä sähköautoilla ajeta keskimäärin kuin 10 tkm/vuosi?

      Ps. ts. sähköllä ajaminen em. autolla maskaa n. 2,90€/100 tkm...
      Last edited by MajorDrake; 18-10-2018, 00:16.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7518
        • Jyväshyvä

        Originally posted by karikunn View Post
        Raakaöljystä häipyy n. 5-10 % ennen tankkia. Käytännössä tämä on kevyitä nestekaasuluokan jakeita joista ei ole polttoaineiksi.

        Hyötysuhteet ovat luokkaa:

        Bensiini = ~30 % (kemiallinen energia mekaaniseksi)
        Diesel = ~40 % (kemiallinen energia mekaaniseksi)
        Hyvä kombivoimalaitos (jossa polttaa voi polttaa öljyä ja kaasua) = ~60 % (kemiallinen energia sähköksi)
        Sähköauto = +90 % (sähkö mekaaniseksi)

        Eli tuon pohjalta kaikki öljy kannattaisi polttaa voimalassa ja tehdä sähköä. Ratkaiseva juttu kyllä on akkujen valmistukseen tarvittavat resurssit. Tällä hetkellä niihin kuluu todella paljon energiaa.
        Hyötysuhteet mistä mitattuna?

        Jos mitataan huoltoasemalta autoon vs. sähkö seinästä sähkömoottorille ero kaventuu merkittävästi. Mitä siitä sähkömoottorin hyötysuhteen ilmoittamisesta on hyötyä jos et vetä suoraa piuhaa seinästä sinne sähkömoottorille? Pistorasiasta saadusta sähköstä n. 75% päätyy moottorille jonka hyötysuhde on siellä 90% pinnassa...

        Ts. jos edellisessä tilanteessa poltetaan kombivoimalaitoksessa sitä energiaa ja siirretään se auton akun ja latureiden kautta sähkömoottorille saadaan hyötysuhteeksi n. 43%. Hyvällä dieselillä päästään jo paremiinkin lukemiin, tietysti pitää ottaa huomioon että ei se bensa sinne huoltsikalle itestään valu. Hyötysuhde polttoaineen siirron osalta lienee huoltoasemalle hivenen huonompi kuin keskitetysti johonkin voimalaitokseen...

        Minä en ymmärrä miksi pitää tarkoituksella tai tietämättömyytensä takia vääristellä asiaa, osa puhuu että sähköauton hyötysuhde on 100%. Todellinen on kuitenkin lähempänä 50% kuin 100%. Unohdetaan latauksen ja siirron aiheuttamat hävikit kokonaan vaikka ne on itseasiassa yllättävän isot:

        "Sähkön siirtohäviöt ovat noin 4 prosenttia, voimalasta käyttökohteeseen.

        Akkujen latausta varten tarvitaan AC/DC -muunnos, sekä jännitemuunnos (hakkurilla), sen hyötysuhde on noin 92 prosenttia.

        Li-Ion -akkujen lataus/purkuhyötysuhde on hyvä, noin 98 prosenttia.

        Akuista saatava sähkö tarvitsee vaihtosuunata ja jännitetasot sovittaa (taajuusmuuttaja), sen hyötysuhde on noin 88 prosenttia,

        Sähkö muutetaan liikkeeksi sähkömoottorilla, sen hyötysuhde on noin 90 prosenttia."

        Joten seinästä sähkömoottorille saatava hyötysuhde on 75% ja tästä vielä sähkömoottorin hyötysuhde 90-95% niin ollaan 70%:ssa.
        Last edited by MajorDrake; 18-10-2018, 00:30.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • pyroz
          BTCF Member
          • Nov 2002
          • 6709
          • PK-seutu

          Sitten kun vielä hybrideillä ajavat laskisivat sen sähköenergiankin hinnan mukaan. Eikä "meni 200km matkalle 2L/100km kun olin ladannu ensin akut täyteen. Ai mistä? No sähköhän tulee seinästä!"

          Paljonko se euroissa kuluttaa se hybridi per 100km? Jos 5L/100km kuluttaja disukka on verrokkina ja hintana hihasta heitetty 1,38€/L niin ollaan 6,90€/100km tasolla.

          Ps. Major sulla on aika kova sähkösoppari jos kuluineen jää alle 10c/kwh hintaa
          S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Originally posted by pyroz View Post
            aika kova sähkösoppari jos kuluineen jää alle 10c/kwh hintaa
            Into piukkana tässä pohditaan variaatiota missä liikkumiseen tarvittava sähkö tulee katolta... VIELÄ halvemmalla?

            Tässä mielenkiintoinen, ajastaan edellä ollut kirjoitus. Energialähteen ekologisuuden tunnistaa jos on hyvää tahtoa.

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Minä en ymmärrä miksi pitää tarkoituksella tai tietämättömyytensä takia vääristellä asiaa, osa puhuu että sähköauton hyötysuhde on 100%. Todellinen on kuitenkin lähempänä 50% kuin 100%.
              Tietämättömyys, tai asiaan perehtymättömyys on hedelmällinen perusta mutuilulle ja fiilistelylle.

              Itse olen todella tarkoittanut nimenomaan sähkömoottorin hyötysuhdetta vertailtaessa polttomoottoriin. Pysyy asiat yksinkertaisina.
              Lataamisessakin on jo erilaisia variaatioita. Uskoisin että pikalataamisessa (oikeassa +50kW DC-pikalataamisessa siis) häviöt ovat ehkä suurimmat sillä se lämmittää akustoakin jo jonkin verran.

              Samoin kuin nollapäästöasia. Kaikki sen pystyvät järjellä ajattelemaan että niin sähköntuotannosta, kuin polttoaineentuotannosta syntyy päästöjä. Kuitenkin testisyklit luodaan mittaamaan ajon aikaisia päästöjä joten esimerkiksi WLTP on se tapa jolla nämä saadaan keskenään samalle viivalle. Varmaankin ihan vertailukelpoisuuden vuoksi. Voimaloita, pumppaamoja ja prosesseja on niin paljon erilaisia.

              Originally posted by pyroz View Post
              Ps. Major sulla on aika kova sähkösoppari jos kuluineen jää alle 10c/kwh hintaa
              Meillä taitaa niin ikään olla jossain 10c/kWh luokassa. Sähkö ja siirto yhdessä.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Milläköhän teholla tuo sähköauton kulutus on laskettu?
                Rouvan V60 D6 hybrid vie sähköllä ajettaessa keskimmäärin 29 km työmatkalla n. 6.5 kwh josta regenerointi tuottaa 0.3-0.5 takaisin. Nettokeskikulutus pelkällä sähköllä ajettaessa näin syys keleillä jossain 22 kwh:n luokassa / 100km.

                Sähkölaskussa tuo tarkoittaa n. 29 kwhn laskutusta kun hävikit huomioi.
                Lisäksi kun otetaan sähkön siirto huomioon niin hyvä hihavakio on 30 kwh.
                18 tkm vuosiajomäärällä minä saan 648 GWh:n määrän 120000 autolle enkä 350 GWh joten eikö niillä sähköautoilla ajeta keskimäärin kuin 10 tkm/vuosi?

                Ps. ts. sähköllä ajaminen em. autolla maskaa n. 2,90€/100 tkm...
                Meillä rouvan Leaf vie kesällä n. 14kwh, syksyllä kun lämppärit käytössä 18kwh ja kovimmilla pakkasilla 25kwh. Leaf on huonoimmasta päästä täys-sähköjen energiataloudellisuudessa, esim. Hyundai Ioniq EV menee monta kwh:ta pienemmillä luvuilla kaikissa em. tilanteissa.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6709
                  • PK-seutu

                  Originally posted by GameOver View Post
                  Tietämättömyys, tai asiaan perehtymättömyys on hedelmällinen perusta mutuilulle ja fiilistelylle.

                  Itse olen todella tarkoittanut nimenomaan sähkömoottorin hyötysuhdetta vertailtaessa polttomoottoriin. Pysyy asiat yksinkertaisina.
                  Lataamisessakin on jo erilaisia variaatioita. Uskoisin että pikalataamisessa (oikeassa +50kW DC-pikalataamisessa siis) häviöt ovat ehkä suurimmat sillä se lämmittää akustoakin jo jonkin verran.

                  Samoin kuin nollapäästöasia. Kaikki sen pystyvät järjellä ajattelemaan että niin sähköntuotannosta, kuin polttoaineentuotannosta syntyy päästöjä. Kuitenkin testisyklit luodaan mittaamaan ajon aikaisia päästöjä joten esimerkiksi WLTP on se tapa jolla nämä saadaan keskenään samalle viivalle. Varmaankin ihan vertailukelpoisuuden vuoksi. Voimaloita, pumppaamoja ja prosesseja on niin paljon erilaisia.



                  Meillä taitaa niin ikään olla jossain 10c/kWh luokassa. Sähkö ja siirto yhdessä.
                  Sisältäen kuukausimaksut? Lähelle toki 10c pääsee. Itsellä n. 15k vuosikulutuksella pääsen lähelle 11c tällä hetkellä. Ja kehu se olikin. Hyvän sopparin on saanut
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2481
                    • Lohja

                    Sähkön kulutuksesta ja hinnasta puheen ollen, se tamperelainen Pelle Peloton kertoi, että aurinkopaneelit maksavat itsensä takaisin puolessatoista vuodessa. Mitään lukuja ei tietenkään voinut kertoa, mutta meille saa tulla asentamaan paneelit vaikka jo tänään noin hyvällä diilillä.

                    Halvimmillaan noita pieniä 2000kWh tuottavia järjestelmiä näyttää saavan viidestä tonnista ylöspäin ja karkeasti laskettuna niillä menee ~20vuotta.

                    Ainakin vielä alkuvuodesta myös FinSolarin laskelmien mukaan tilanne oli se, että "järjestelmä maksaa itsensä takaisin 18–25 vuodessa".
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Sisältäen kuukausimaksut? Lähelle toki 10c pääsee. Itsellä n. 15k vuosikulutuksella pääsen lähelle 11c tällä hetkellä. Ja kehu se olikin. Hyvän sopparin on saanut
                      Ei vaan pelkkä kulutus. En ole tullut laskeneeksi kuukausimaksua mukaan koska sen joudun maksamaan vaikken kuluttaisi sähköä yhtään. Tästä asiasta meitä taitaa olla eri koulukuntia

                      Carunan kuukausimaksu on jo farssi itsessään

                      Aurinkosähköön liittyen:
                      Mulle on koitettu tarjota aurinkopaneeleita katolle jo useammankin firman toimesta. Kiinnostaisi kyllä jos tuo torppa olisi paremmalla sijainnilla. Tällä hetkellä arvioitu vuosituotto jollain 15-20K€ maksavalla järjestelmällä liikkuisi 500kWh:n luokissa. Ei tarvittu pitkää matikkaa...
                      Last edited by GameOver; 18-10-2018, 12:44.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6709
                        • PK-seutu

                        Originally posted by GameOver View Post
                        Ei vaan pelkkä kulutus. En ole tullut laskeneeksi kuukausimaksua mukaan koska sen joudun maksamaan vaikken kuluttaisi sähköä yhtään. Tästä asiasta meitä taitaa olla eri koulukuntia

                        Carunan kuukausimaksu on jo farssi itsessään

                        Aurinkosähköön liittyen:
                        Mulle on koitettu tarjota aurinkopaneeleita katolle jo useammankin firman toimesta. Kiinnostaisi kyllä jos tuo torppa olisi paremmalla sijainnilla. Tällä hetkellä arvioitu vuosituotto jollain 15-20K€ maksavalla järjestelmällä liikkuisi 500kWh:n luokissa. Ei tarvittu pitkää matikkaa...
                        Tottakai ne kuukausimaksut (Sekä energian, että siirron) pitää laskea mukaan per kulutettu kwh. Kulutus kun kasvaa auton lataamisen myötä niin kuukausimaksujen vaikutus per kwh toki pienenee, mutta aina se siellä mukana on.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by GameOver View Post
                          Ei vaan pelkkä kulutus. En ole tullut laskeneeksi kuukausimaksua mukaan koska sen joudun maksamaan vaikken kuluttaisi sähköä yhtään. Tästä asiasta meitä taitaa olla eri koulukuntia

                          Carunan kuukausimaksu on jo farssi itsessään

                          Aurinkosähköön liittyen:
                          Mulle on koitettu tarjota aurinkopaneeleita katolle jo useammankin firman toimesta. Kiinnostaisi kyllä jos tuo torppa olisi paremmalla sijainnilla. Tällä hetkellä arvioitu vuosituotto jollain 15-20K€ maksavalla järjestelmällä liikkuisi 500kWh:n luokissa. Ei tarvittu pitkää matikkaa...
                          15-20ke maksava järjestelmä on luokkaa 12.5-16.6 ks.
                          Tuotto luokkaa 13000kwh-17000kwh, riippuen tietysti lappeen suunnasta, mutta parhaimmillaan noin.
                          Kaikenlaisia myyjiä on, niinkuin myös paneeleita.
                          Nyrkkisääntönä voidaan ajatella 1.2€/ watti.
                          Asennuksineen veroineen inverttereineen ja telleineen sun velleineen.
                          Tärkeä pointti paneelia valittaessa on, että se diodiohjattu, näin ei koko paneeli pimene, jos lintu sattuu......
                          On paljon muutakin mitä pitää ottaa huomioon, mm.rakeensieto, tuulitestit, hotspottien mahdollisuus ym.
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Tottakai ne kuukausimaksut (Sekä energian, että siirron) pitää laskea mukaan per kulutettu kwh. Kulutus kun kasvaa auton lataamisen myötä niin kuukausimaksujen vaikutus per kwh toki pienenee, mutta aina se siellä mukana on.
                            Tässäpä se meidän ero tuleekin.
                            Haluan olla siinä määrin yksinkertainen että lasken perusmaksut erikseen ja kulutetun sähkön erikseen mitä tulee auton lataamiseen ja siitä aiheutuviin "polttoainekustannuksiin". Juuri siksi että sen auton lataamisen osalta kulutettu sähkö on ainoa mihin sillä lataamisella tai lataamattomuudella voin vaikuttaa.

                            Jos arvioin koko kiinteistöä vaikkapa vuositasolla niin tottakai silloin onkin järkevää ottaa huomioon. Voi olla että aloin puhumaan jälleen omenoista kun sinä puhuit appelsiineista

                            Originally posted by TFV View Post
                            15-20ke maksava järjestelmä on luokkaa 12.5-16.6 ks.
                            Tuotto luokkaa 13000kwh-17000kwh, riippuen tietysti lappeen suunnasta, mutta parhaimmillaan noin.
                            Kaikenlaisia myyjiä on, niinkuin myös paneeleita.
                            Nyrkkisääntönä voidaan ajatella 1.2€/ watti.
                            Asennuksineen veroineen inverttereineen ja telleineen sun velleineen.
                            Tärkeä pointti paneelia valittaessa on, että se diodiohjattu, näin ei koko paneeli pimene, jos lintu sattuu......
                            On paljon muutakin mitä pitää ottaa huomioon, mm.rakeensieto, tuulitestit, hotspottien mahdollisuus ym.
                            Tuommoisella tuottohaarukalla asiassa olisikin mun mielestä järkeä. Takaisinmaksu jossain 10-15 vuoden välissä.
                            Se talon sijainti ja lappeiden suunta ymmärtääkseni omalla kohdalla tekee nimenomaan sen ongelman.
                            Isohkot lappeet kyllä (itä-länsisuunnassa. Harja kulkee etelästä pohjoiseen) mutta esteetöntä taivaalta katsottuna on lähinnä länteen ja pohjoiseen.
                            Itään ja etelään päin tilannetta hankaloittaa itälappeen takana oleva korkea kallio puustoineen ja etelän suuntaan taas ilmeisesti puusto (ja osittain myös se kallio) on ollut se kynnys.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • touring39
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 3901
                              • Kaarina

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Tottakai ne kuukausimaksut (Sekä energian, että siirron) pitää laskea mukaan per kulutettu kwh. Kulutus kun kasvaa auton lataamisen myötä niin kuukausimaksujen vaikutus per kwh toki pienenee, mutta aina se siellä mukana on.
                              Kk-maksu on sama, lataako autoa vai ei. Harva ottanee sähköliittymää pelkästään autoa varten. Jos ottaa, silloin kk-maksut pitää laskea mukaan.

                              Tuolla logiikalla asuminen halpenee vastaavasti, jos kk-maksua jyvitetään autolle...
                              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                              Ex:
                              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by GameOver View Post
                                sen auton lataamisen osalta kulutettu sähkö on ainoa mihin sillä lataamisella tai lataamattomuudella voin vaikuttaa.
                                Millainen aurinkopanelijärjestelmä+akusto tuottaisi riittävästi energiaa noin 15 tkm ajoihin?

                                Tuossa linkissä lukee että noin 10 tkm ajoille lataamiseen tarvittaisiin noin 10m2 paneelia mutta jos mukana on akusto niitä päiviä varten kun ei aurinko paista? (tästä oli jo juttua= V2G= https://www.mobilityhouse.com/de_de/vehicle-to-grid)

                                Elektroauto und Sonnenstrom vom Dach sind eine tolle Kombination

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎