Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by nullzwei View Post
    Millainen aurinkopanelijärjestelmä+akusto tuottaisi riittävästi energiaa noin 15 tkm ajoihin?

    Tuossa linkissä lukee että noin 10 tkm ajoille lataamiseen tarvittaisiin noin 10m2 paneelia mutta jos mukana on akusto niitä päiviä varten kun ei aurinko paista? (tästä oli jo juttua= V2G= https://www.mobilityhouse.com/de_de/vehicle-to-grid)

    Elektroauto und Sonnenstrom vom Dach sind eine tolle Kombination
    Hmm...
    Jos tuon 15tkm jakaa tasaisesti 365 päivälle, saadaan about 41km/päivä.
    Jos lasketaan vaikka heittolukuna 17kWh/100km, saadaan energiantarve/päivä pikkasen alle 7kWh:iin.

    Tästä tuleekin vuotuinen energiantarve sitten pikkasen alle 2500kWh. Mutta mikä se lopullinen ratkaisu sitten on puskuriakustoineen, siitä en osaa sanoa.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • pyroz
      BTCF Member
      • Nov 2002
      • 6709
      • PK-seutu

      Originally posted by touring39
      Kk-maksu on sama, lataako autoa vai ei. Harva ottanee sähköliittymää pelkästään autoa varten. Jos ottaa, silloin kk-maksut pitää laskea mukaan.

      Tuolla logiikalla asuminen halpenee vastaavasti, jos kk-maksua jyvitetään autolle...
      Sinun logiikalla voi tulla sähköyhtiöltä setä tai täti katkomaan sähkönkulun jos et maksa kuukausimaksuja. Kyllä ne on pakolliset pahat ja joka kerta kun maksat sähkölaskua maksat myös niitä perusmaksuja.

      Ajattele mieluummin niinpäin, että se asumiseen menevä sähkö laskee sähköautoilun hintaa. Tässä keskustelussa on kuitenkin kyse siitä, mitä se sähköautoilu maksaa? Jotta voi sähköautoilla, on oltava sähköliittymä, eli se perusmaksu kuuluu laskea mukaan. Voisi jopa sanoa, että on väärin ottaa etua tuosta muusta kulutuksesta, mutta ainakin on totaalisen harhaanjohtavaa unohtaa laskelmasta perusmaksut.

      Originally posted by GameOver View Post
      Tässäpä se meidän ero tuleekin.
      Haluan olla siinä määrin yksinkertainen että lasken perusmaksut erikseen ja kulutetun sähkön erikseen mitä tulee auton lataamiseen ja siitä aiheutuviin "polttoainekustannuksiin". Juuri siksi että sen auton lataamisen osalta kulutettu sähkö on ainoa mihin sillä lataamisella tai lataamattomuudella voin vaikuttaa.

      Jos arvioin koko kiinteistöä vaikkapa vuositasolla niin tottakai silloin onkin järkevää ottaa huomioon. Voi olla että aloin puhumaan jälleen omenoista kun sinä puhuit appelsiineista
      Jotta saa omenoita pitää olla omenapuu. Jotta se voi kasvaa sille pitää olla lääniä maassa ja vielä vettäkin. Siihen sähköautoon ei ladata wattiakaan ilman kuukausimaksuja.

      Hyväksyisin logiikan jos kyse on leivänpaahtimesta. Voit syödä myös muroja. Mutta jos hankkii sähköauton ja kotipihasta ei lähdetä mihinkään ennenkuin sähköä kulkee autoon niin se kuukausimaksu on ihan yhtälailla pakollinen sen auton takia....
      Last edited by pyroz; 18-10-2018, 14:54.
      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        ...vuotuinen energiantarve sitten pikkasen alle 2500kWh...

        Mjoo, kiitos!

        Originally posted by pyroz View Post
        Siihen sähköautoon ei ladata wattiakaan ilman kuukausimaksuja.
        Veemäisen totta ellei ala Linkolaksi.

        Tässä on sellaista mitä olen pohtinut...

        SOLARWATT presents the first fully modular power storage device in the world: the MyReserve Matrix. Thanks to its extendable design, it is virtually unlimited in terms of capacity and performance. The range of suitable applications now spans from a single-family home, to a craftsman’s workshop, all the way up to industrial purposes.

        Last edited by nullzwei; 18-10-2018, 14:56.

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Mulla on keväällä 2017 tehty 2-vuoden määräaikainen soppari. Kuukausimaksu nolla euroa ja kwh hinta alle 4 senttiä. Eli veroineen ja siirtoineen sähkön hinta on alle 10 senttiä/kwh. Siirrossa taitaa olla perusmaksu jota ei voi välttää mutta minun logiikalla sitä ei voi ujuttaa latauskustannuksiin kun perusmaksu ei ole kytköksissä käytetyn sähkön määrään.

          Olen huomannut että sähkö on tyypillisesti edullisinta keväällä ja kalleinta syksyllä. Johtuen ehkä vesivoiman määrästä ja lämmityskauden loppumisesta. Suosin määräaikaisia sopimuksia keväällä koska hinta nousisi tod. näk. heti syksyllä jos ois toistaiseksi voimassa.
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6709
            • PK-seutu

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Siirrossa taitaa olla perusmaksu jota ei voi välttää mutta minun logiikalla sitä ei voi ujuttaa latauskustannuksiin kun perusmaksu ei ole kytköksissä käytetyn sähkön määrään.
            Meinaatko, että pystyt lataamaan sitä autoa jos jätät tuon sähkön määrästä riippumattoman perusmaksun maksamatta? Jösses sentään mitä logiikkaa...
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6709
              • PK-seutu

              Originally posted by nullzwei View Post
              ...vuotuinen energiantarve sitten pikkasen alle 2500kWh...

              Mjoo, kiitos!



              Veemäisen totta ellei ala Linkolaksi.

              Tässä on sellaista mitä olen pohtinut...

              SOLARWATT presents the first fully modular power storage device in the world: the MyReserve Matrix. Thanks to its extendable design, it is virtually unlimited in terms of capacity and performance. The range of suitable applications now spans from a single-family home, to a craftsman’s workshop, all the way up to industrial purposes.

              https://www.solarwatt.com/solar-batteries/myreserve
              Aurinkopaneelit on kyllä kiehtova juttu. Kaikki mikä on pois Carunan ryöstöstä kiinnostaa kyllä
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • nokonzok
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2013
                • 826
                • Espoo

                Omalla sähkösopimuksella ja nykyisellä Lefan kulutuksella perusmaksun (2,52 € / kk) vaikutus pelkästään autossa käytettävän sähkön hintaan on hieman päälle yhden sentin / kWh. Jos kuukausimaksun jyvittää koko huushollin sähkönkulutukselle, auton osuus tippuu n. 0,4 senttiin / kWh. Sadalle kilometrille kustannusvaikutus on siis n. 7 senttiä. Ei vaikuta kovin ankarasti kannattavuuslaskelmiin. Aika paljon enemmän hukkuu bensan hintavaihteluihin, mutta ne eivät tunnut kustannuslaskelmissa häiritsevän ollenkaan näin paljon.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  Originally posted by pyroz View Post
                  Meinaatko, että pystyt lataamaan sitä autoa jos jätät tuon sähkön määrästä riippumattoman perusmaksun maksamatta? Jösses sentään mitä logiikkaa...
                  No ihan miten vaan, ehkä sitten saunon ja lämmitän ilman perusmaksua....
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    Sähkön perusmaksu on kirjanpidossakin ns. kiinteä kustannus, jota ei voi kohdistaa yksittäiselle tuotteelle. Se "uppoaa" joka tapauksessa.

                    Perusmaksu on joka tapauksessa maksettu taloudessa, jonka seinässä se töpseli on, joten se ei ole autoilun muuttuva kulu, kuten esim. bensa.

                    Eli bensankulutusta ja käytettyjen kilowattien hintaa täytyy vertailla juurikin omenoina. Ainakin mun mielestä.
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6709
                      • PK-seutu

                      Originally posted by touring39 View Post
                      Sähkön perusmaksu on kirjanpidossakin ns. kiinteä kustannus, jota ei voi kohdistaa yksittäiselle tuotteelle. Se "uppoaa" joka tapauksessa.

                      Perusmaksu on joka tapauksessa maksettu taloudessa, jonka seinässä se töpseli on, joten se ei ole autoilun muuttuva kulu, kuten esim. bensa.

                      Eli bensankulutusta ja käytettyjen kilowattien hintaa täytyy vertailla juurikin omenoina. Ainakin mun mielestä.
                      On todella helppo laskea se kk-maksun vaikutus. Se jaetaan sähkölaskussa kaikille kwh:lle tasan. Tässähän nimenomaan se sähköautoilu hyötyy mitä enemmän muu kiinteistö kuluttaa sähköä. Ymmärtäisin vastarinnan, jos väittäisin että kaikki kk-maksut pitäisi jyvittää pelkästään sille auton lataamiselle. Ei se niin tokikaan ole, mutta ei sitä voi poiskaan jättää laskelmasta.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6709
                        • PK-seutu

                        Originally posted by nokonzok View Post
                        Omalla sähkösopimuksella ja nykyisellä Lefan kulutuksella perusmaksun (2,52 € / kk) vaikutus pelkästään autossa käytettävän sähkön hintaan on hieman päälle yhden sentin / kWh. Jos kuukausimaksun jyvittää koko huushollin sähkönkulutukselle, auton osuus tippuu n. 0,4 senttiin / kWh. Sadalle kilometrille kustannusvaikutus on siis n. 7 senttiä. Ei vaikuta kovin ankarasti kannattavuuslaskelmiin. Aika paljon enemmän hukkuu bensan hintavaihteluihin, mutta ne eivät tunnut kustannuslaskelmissa häiritsevän ollenkaan näin paljon.
                        Ei vaikutus olekaan suuri. Eikä tästä edes alunperin ollut kyse. Kysyin paljonko maksaa se 200km pätkä euroissa. Kukaan ei ole siihen vastannut. Mutta väitetään että sähköauton lataus ei käytä osaa kiinteistön sähkön käyttöön menevistä kuluista...

                        Tottakai polttoaineen hinta vaikuttaa. Ja moni moni muu muuttuja. Sivukommenttina vaan mainitsin, että aika hyvä sähkösoppari jos saa kaikkine kuluineen alle 10c/kwh. Jollain toisella leväperäisellä kuluttajalla voi olla vaikka 16c/kwh kaikkine maksuineen.
                        Last edited by pyroz; 18-10-2018, 15:47.
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Originally posted by pyroz View Post
                          Ei vaikutus olekaan suuri. Eikä tästä edes alunperin ollut kyse. Kysyin paljonko maksaa se 200km pätkä euroissa. Kukaan ei ole siihen vastannut. Mutta väitetään että sähköauton lataus ei käytä osaa kiinteistön sähkön käyttöön menevistä kuluista...
                          Sähköauton lisääminen kiinteistöön joka on jo sähköverkossa....vaikutus on perusmaksuun nolla euroa tai senttiä. Pyrozin mielestä ”ilmainen” kauppakeskuslataus ei myöskään liene ilmaista jos ostit samalla kaupasta jotain koska kauppias on laskenut lataus-sähkön hinnan myymiensä tavaroiden hintoihin?
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Sähköauton lisääminen kiinteistöön joka on jo sähköverkossa....vaikutus on perusmaksuun nolla euroa tai senttiä. Pyrozin mielestä ”ilmainen” kauppakeskuslataus ei myöskään liene ilmaista jos ostit samalla kaupasta jotain koska kauppias on laskenut lataus-sähkön hinnan myymiensä tavaroiden hintoihin?
                            Noniin tulihan se sieltä. "Kaupassa saa ilmaista sähköä seinästä" tai "Töissä lataan ilmaista sähköä seinästä". On tämä kummallista. Olen erittäin tietoinen, että se sähköauton 200km matka on paljon edullisempi kuin polttomoottorisen, mutta sitä summaa ei nyt vaan voi kukaan kertoa jos kotona lataa ihan RAHALLA Fortumilta Carunan verkosta ostettua sähköä siihen pakkauuteen 530e:hen.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Sähköauton lisääminen kiinteistöön joka on jo sähköverkossa....vaikutus on perusmaksuun nolla euroa tai senttiä. Pyrozin mielestä ”ilmainen” kauppakeskuslataus ei myöskään liene ilmaista jos ostit samalla kaupasta jotain koska kauppias on laskenut lataus-sähkön hinnan myymiensä tavaroiden hintoihin?
                              Pyrozin laskukaavalla kun laskee, niin kannattaa jättää päiväksi sähkösauna päälle niin sähköautolla ajo halpenee.
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6709
                                • PK-seutu

                                Jos se on helpompi käsitellä, niin paljonko tien päällä ABC:n pihassa olevasta töpselistä maksaa kwh?
                                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎