Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkod
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 5201
    • Stadi

    Originally posted by nullzwei View Post
    Sähköauton tullessa taloon kulutat enemmän sähköä jonka seurauksena maksat suurempaa sähkölaskua jolloin perusmaksun prosentuaalinen osuus sähkölaskusta pienenee.
    Paitsi mä. Mulle tulee näillä näkymin 530e, jota en lataa himassa. Lataan sen ilmaiseksi duunissa. Joten sähkölasku pysyy kurissa :think

    Edit no joo, siis työsuhdeauto. Mutta eipä meidän hallissa edes saa ladata autoja toistaiseksi.
    Last edited by mikkod; 20-10-2018, 17:54.
    Helkama S3000
    Myydään kutosen alustaosia
    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

    Comment

    • msalojaa
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2018
      • 364
      • Helsinki

      Originally posted by mikkod View Post
      Paitsi mä. Mulle tulee näillä näkymin 530e, jota en lataa himassa. Lataan sen ilmaiseksi duunissa. Joten sähkölasku pysyy kurissa :think

      Edit no joo, siis työsuhdeauto. Mutta eipä meidän hallissa edes saa ladata autoja toistaiseksi.
      Toi suunnitelma toimii just niin kauan, kun joku kateellinen valittaa siellä duunissa.. Meilläkin moni lataa ja yhdellä johtajalla on ihan sellainen virallinen latauspiste muistaakseni 7-sarjalaiselle.

      Niin mehän ollaan tosiaan samassa hallissa. Täs mun taloyhtiössä tuli jo päätös, että saa ladata kunhan vastaa ihan kaikista kustannuksista. Mutta nythän tuolla on ne laput hallin ovissa toisen yhtiön toimesta, että ei saa koska ei saa. Ota tästä sit selvää..
      G29 Z4
      Ex: F21 M135i xDrive, E89 Z4, F56 Cooper S, E92 320d, E90 318d, ...

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11680
        • Kouvola

        Porukat osti tuossa pari viikkoa sitten 530e:n kohtuu mukavilla varusteilla mm. M-Sport paketti, HUD, comfort-jakkarat jäähdytyksellä, Harman Kardonit, Lasikattoluukku yms. Kyllähän tuo sähköllä ajamisessa on oma viehätyksensä, kun ei kuulu kuin vaimeat rengasäänet. Päivittäiset taajama-ajot pystyy suorittamaan pelkällä sähköllä ja lataaminen hoituu normaalilla matkalaturillakin työpäivän/yön aikana helposti. Ehkä kuitenkin merkittävin ero perinteiseen polttomoottoriautoon on tuo hybridien/sähköautojen verotuksellinen suosiminen. Saat hyvin varustellun 530e:n samalla rahaa tai jopa edullisemmin mitä joku 520d tai 530i maksaa ihan karvahattuna. Ajoneuvovero on noin neljännes edelliseen 535i GT:hen verrattuna. Onko millään mittarilla järkevämpää päätyä mihinkään muuhun moottoriversioon 5-sarjalaisesta (poislukien M5)? Dieselin hintakin hipoo nykyisellään 1,5€ litrahintoja mikä pitäisi jo näkyä kohtuuttomassa dieselveron määrässä, mutta eipä näy.

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          Verotuksellinen "suosiminen" johtuu siitä että suomalainen autovero perustuu teoreettiseen kulutukseen. Tällöin 530e (co2=44) on lähes kymppitonnin edullisempi kuin samantehoinen, mutta jopa karvalakimpi 530i (co2= 162). Lisävarusteiden ruksiminen vain kasvattaa eroa.

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            Originally posted by nullzwei View Post
            Verotuksellinen "suosiminen" johtuu siitä että suomalainen autovero perustuu teoreettiseen kulutukseen. Tällöin 530e (co2=44) on lähes kymppitonnin edullisempi kuin samantehoinen, mutta jopa karvalakimpi 530i (co2= 162). Lisävarusteiden ruksiminen vain kasvattaa eroa.
            Tuossa sentään kulutusero on aidosti olemassa ainakin jos 530e ostetaan sellaiseen ajoon missä hybridistä on hyötyä.
            Mulla oli aiemmin sigun Passat jossa CO2 oli 197g kun nykyisessä BMW:ssa on muistaakseni 136g. Käytännön kulutusero oli aivan minimaalisen pieni.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by nokonzok View Post
              Tuossa linkatussa TM:n artikkelissa hauskasti vitsaillaan, kuinka sähkö ei ole tavaraa, joka vain tulee töpselistä. Samaan aikaan kuitenkin oletetaan, että bensa tulee pumpusta ihan noin vain. Haisee hieman klikkihuoraukselle.
              Teknarilla menee muutenkin todella lujaa...

              Ei, Tekniikan Maailma, bensiiniauto ei ole sähköautoa vihreämpi
              https://www.autotaloampeeri.fi/blogi...ANRuGvWgisuQ8Y


              (kuvassa on kyllä diesel)

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2680
                • Tampere

                Originally posted by nokonzok View Post
                Haisee hieman klikkihuoraukselle.
                Vaikka ketjun aloittaja toivoikin keskustelua vain sähköllä toimivista autoista, niin sattuvasti tuli klikkihuorauksesta mieleeni tämä Volvon linjausta koskeva artikkeli:

                "Volvo käynnisti polttoainemoottorien alasajon, hybridiautot tulevat."

                Lataushybridithän ovat monessa tapauksessa eräänlaista viherpesua.

                Yleisellä tasolla puhuttaessa sähköautojen tarpeellisuudesta ympäristön ja ilmaston saastumisen vähentäjänä, niin selvää on, että suurimmat vaikutukset tulisivat hyötyajoneuvojen sähköistämisestä. Henkilöauto seisoo yleensä 22-23 tuntia vuorokaudessa, kun taas kaupunkibussi tai rekka on liikkeessä jopa 18-20 tuntia vuorokaudessa.
                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Masander
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2010
                  • 1396
                  • Dingolfing

                  https://www.autocar.co.uk/car-news/n...ic-car-styling

                  Hillitympiä sähköbemareita:think
                  sigpic

                  Comment

                  • Attekun
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1407
                    • Saarijärvi



                    "Ihmisillä on taipumus määrittää ajotarpeensa pitkien matkojen mukaan, vaikka niitä olisi tosiasiassa vain kerran, pari vuodessa. Selvittäessään sähköauton toimintasäteen todellisia rajoitteita Vernen tutkijat saivat selville, että suomalaisten matkoista 90 prosenttia voitaisiin tehdä sähköautolla, jos keskinopeat kotilatauspisteet yleistyisivät."

                    Näinpä näin.

                    Klikkihuorauksesta tuli mieleen:
                    Teslalla oli viime viikolla mielenkiintoinen hinnoittelukikka Model3 suhteen jenkeissä. Nettisivuilla oli ilmoitettu hinnan alennukseen myös säästetyt polttoainekulut verrattuna bensa-autoon. Eli 45k auton hinta oli ilmoitettuna, että siihen 7500dollarin veroetu sekä 5000dollarin polttoainesäästöt niin hinta on 4500-7500-5000=32500dollaria.
                    Toyota Alphard MS
                    Peugeot e-2008
                    ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11089
                      • Oulu

                      Originally posted by Attekun View Post
                      https://studio.kauppalehti.fi/studio...-kiihdytettava

                      "Ihmisillä on taipumus määrittää ajotarpeensa pitkien matkojen mukaan, vaikka niitä olisi tosiasiassa vain kerran, pari vuodessa. Selvittäessään sähköauton toimintasäteen todellisia rajoitteita Vernen tutkijat saivat selville, että suomalaisten matkoista 90 prosenttia voitaisiin tehdä sähköautolla, jos keskinopeat kotilatauspisteet yleistyisivät."
                      Jep. Itsellä ei oikeen ikinää tule ajettua yli 100km matkoja kerralla että sähköautolla onnistuis käytännössä lähes 100% ajoista. Tuppaa vaan olemaan sen verran kalliita nuo sähköautot, että jää itseltä hommaamatta. Mua ei niin nappaa ottaa autoa varten lainaa. Talolaina saa riittää.

                      Täytynee joku vanha romu muuttaa sähkökäyttöiseksi, kun osat vähän yleistyy ja halpenee

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3402
                        • Tre

                        Itsekin aiemmin luulin ajavani tosi paljon maantietä, mutta nyt olen tajunnut että rahaa kuluu melkoisesti D-veroon ja kaupunkikieputuksessa. No toki ajan noin kerran viikkoon jonku Tampere - Helsinki/Turku/hyvinkää välin tai toisinaan pohjanmaalle ~200-300km suuntaansa ja takaisin.
                        Käytännössä jopa 40-50% ajoista saattaa käytännössä olla Tampereella kaupunkipyöritystä. Lähes joka päivä autotietokone näyttää ~30km ajoa ja keskikulutus 8-11l/100km kun kiepun 520d:lla keskustaa. Käytännössä siten ainakin puolet jos ei enemmänkin kuluu polttoaineesta kaupungissa kuin maantiellä koska kaupunkikulutus on tuplasti sen mitä maantiellä.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • Attekun
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2013
                          • 1407
                          • Saarijärvi

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          . Tuppaa vaan olemaan sen verran kalliita nuo sähköautot, että jää itseltä hommaamatta. Mua ei niin nappaa ottaa autoa varten lainaa. Talolaina saa riittää.

                          Täytynee joku vanha romu muuttaa sähkökäyttöiseksi, kun osat vähän yleistyy ja halpenee
                          Sama täällä velan oton suhteen. Missä hinnoissa noi muuntosarjat liikkuu? Mulla ei ole mitään käsitystä.
                          Toyota Alphard MS
                          Peugeot e-2008
                          ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Englannissa näyttäis olevan yritys joka konvertoi harrasteikäisistä sähköautoja.
                            At Electric Classic Cars we can source and build an electric classic to your specifications, or supply parts you'd need to convert your own car to electric.


                            Tuossa vähän enemmän roinaa ihmeteltäväksi, hinnat ja kaikki:
                            One stop webstore sourcing and supplying parts for electric cars and conversions, electric vans, EVs, BEVs, boats, consultancy and anything electric vehicle -


                            Build an Electric Car for about $2200


                            Vanha kotimainen konversio:


                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11089
                              • Oulu

                              Nuokin kitit vaan on melko tehottomia. Kyllä sitä sais joku yli 100kW:n moottori olla että jaksais ruveta konversiota tekemään. Jenkkilästä semmosia saa ainakin, mutta hintaa on melkoisesti.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • MPV
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 1193
                                • Muhos

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Nuokin kitit vaan on melko tehottomia. Kyllä sitä sais joku yli 100kW:n moottori olla että jaksais ruveta konversiota tekemään. Jenkkilästä semmosia saa ainakin, mutta hintaa on melkoisesti.
                                Vähintään 100kW ja toimintamatka edes 150-200km, niin alkais jo kummasti kiinnostamaan. Mulla olisi yksi kori ilman tekniikkaa, josta voisin vaikka tehdäkin sähköauton, jos sen vain saisi järkevällä hinnalla toteutettua.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎