Originally posted by SkyMan
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä mieltä olet sähköautoista?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
-
-
Originally posted by jokes911 View PostVoi ostaa mutta sitten se pitää myös rekisteröidä saksaan. En muista kuinka kauan pitää myös siellä olla, ettei tuki lähde pois. Eikä sitä kannata tuoda alle puolivuotiaana ja alle 6000tkm ajettuna ettäi veroteta uutena. Jos on joku sukulainen sakuissa niin sitten ehkä voi alkaa kikkailemaan.Coffee isn´t my cup of tea
Comment
-
-
Originally posted by TFV View PostMinä se tässä justiinsa päätin vaihtaa tuon X5:sen i3:seen.
Kun vielä sattuu olemaan katoilla 14 kilowatin paneelit.
Ei tässä vanha kääkkä enää tarvi veekaseja.Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
-
-
Originally posted by L.H View PostDue to the EU’s Global Data Protection Regulation, our website is currently unavailable to visitors from most European countries. We apologize for this inconvenience and encourage you to visit www.motortrend.com for the latest on new cars, car reviews and news, concept cars and auto show coverage, awards and much more.
Comment
-
-
Kiire tulee demareille: "SDP:n tavoite on, että vuonna 2025 kaikki työsuhdeautot ovat vuonna 2025 joko täyssähköautoja (EV) tai lataushybridejä (PHEV), tarvittaessa lainsäädännöllä" - tämähän tarkoittaa että jo 2013 alusta pitäis mennä vaan em. tyyppisiä ajoneuvoja kun monasti se liisarisoppari on 36kk
Sellainen pitemmän aikajänteen auto-, ajoneuvo- ja polttoaineverotussopimus voisi olla paikallaan, muuten on melkoista tempoilua riippuen siitä kuka pääsee vallan kahvoihin kuskin paikalle ensi keväänä.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostNo juuri tuollainen minulle!♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦
Comment
-
-
Paskoja
1) Kuluttaa sairaasti luonnonvaroja, litium akkut ei ole kierrätettävissä kokonaan, litium ei riitä millään kuin länsimaiden autoihin ja litium on vähenevä luonnonvara.
2) Kuluttajan kannalta sairaan kallis, 10v ajoa akut on loppu ja uusinta maksaa enemmän kuin samanikäinen auto.
3) Sähköautossa on massaa enemmän kuin perinteisessä eli sen tuottamisen kaikki vaiheet maksavat enemmän nyt ja myös aina jatkossa!
4) Sähkö ei tule seinästä vaan lisäsähkön osalta nimenomaan hiilivoimaloista! Ei hyvää päivää = tuo osa tuotetaan kaikkein epäegologisimmin!
5) Sähkö tulee pääosin ydinvoimasta - no jos ei pallo poksahda niin ihan sama.
6) Energiahäviöt hiilivoimala - generaattori - sähkölinja - pistorasia - akku - autonsähkis... häviöt ovat lähellä perinteistä tai jopa isommat!
7) Pakkasella akku ei toimi kun alta 1/3.
8) Teollisuus haluu rahat mediaseksikkyydellä!- kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
- E28 528i, 528i+, M5
Comment
-
-
Originally posted by tsbmw View Post1) Kuluttaa sairaasti luonnonvaroja, litium akkut ei ole kierrätettävissä kokonaan, litium ei riitä millään kuin länsimaiden autoihin ja litium on vähenevä luonnonvara.
Sähköautojen akkujen on ajateltu kestävän koko auton eliniän tai 400-500tkm. Yksittäiset kennot voivat toki vikaantua ja niitä korjataan tyypillisesti takuuseen 160tkm/8 vuotta. Litiumia riittää, sitähän kaivetaan jopa Suomesta. Koboltti on eniten kortilla nykyisin mutta siitä yritetään päästä kokonaan eroon.
2) Kuluttajan kannalta sairaan kallis, 10v ajoa akut on loppu ja uusinta maksaa enemmän kuin samanikäinen auto.
kts. Yllä
3) Sähköautossa on massaa enemmän kuin perinteisessä eli sen tuottamisen kaikki vaiheet maksavat enemmän nyt ja myös aina jatkossa!
Totta. Toki akkujen energiasisältö on tuplaantunut muutamassa vuodessa painon pysyessä samana. Seuraavaksi aletaan pienentämään akkuja fyysisesti. Sähköautoja voidaan muuten rakentaa hyvinkin edullisesti mutta akut maksaa vielä liikaa jos on tarvetta rakentaa auto joka kulkee yhdellä latauksella 500km.ö
4) Sähkö ei tule seinästä vaan lisäsähkön osalta nimenomaan hiilivoimaloista! Ei hyvää päivää = tuo osa tuotetaan kaikkein epäegologisimmin!
Niin, sähkön tuotanto muuttuu koko ajan kestävämmäksi. Mielenkiintoinen lähtökohta että saunan lämmitys tapahtuu korvamerkityllä tuulisähköllä ja auton lataus hiilellä? Taitaa Porvoossakin kulua vähän sähköä öljynjalostuksessa?
5) Sähkö tulee pääosin ydinvoimasta - no jos ei pallo poksahda niin ihan sama.
Ydinvoima on hyvää perusvoimaa, jolla päästään muutaman vuosikymmen eteenpäin.
6) Energiahäviöt hiilivoimala - generaattori - sähkölinja - pistorasia - akku - autonsähkis... häviöt ovat lähellä perinteistä tai jopa isommat!
Lähde tälle? Oletko perillä mitä öljylle tapahtuu ennen kuin se päätyy auton tankkii?
7) Pakkasella akku ei toimi kun alta 1/3.
Kovilla palkasilla toimintamatka saattaa tosiaan puoliintua. Tähän vaikuttaa monet asiat, mutta tyypillisellä Suomen talvikelillä 5-15 astetta 2/3 range lienee lähempänä totuutta. Hyötysuhde on edelleen merkittävästi polttomoottoria parempi. Matka-ajo vaatii tiheää pikalatausverkostoa, eli ei onnistu vielä itä-Suomessa helposti pieniakkuisilla autoilla.
8) Teollisuus haluu rahat mediaseksikkyydellä!
Aika harva autotehdas haluaa tehdä sähköautoja aidosti. Vai onko sulla hyviä esimerkkejä Teslan lisäksi?
e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostLähde tälle? Oletko perillä mitä öljylle tapahtuu ennen kuin se päätyy auton tankkii?
sähköauton kohdalla mennään jossain 65% hyötysuhteessa voimalaitokselta tiehen välittyvässä voimassa jos se sähkö olisi tuotettu 100% hyötysuhteella.
Toyota on juuri väittänyt keksineensä 40% hyötysuhteella toimivan bensamoottorin, vanhemmat toimii 20-30% hyötysuhteella.
Dieselit toimivat bensaa paremmalla hyötysuhteella...
Valitettavasti sähköauauton hyötysuhde ei ole se millä sen saa siirrettyä sähkölaitokselta verkon ja auto akun kautta tiehen vaan merkittävä osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja se pudottaa sen sähköauton kokonaishyötysuhteen reilusti alle 50%:n.
Todellisen hyötysuhteen laskeminen vaatisi kyllä aika mittavaa perehtymistä niin sähkölaitoksenkin (ja kaikkein niiden erityyppisten) kuin polttoaineen jalostus- ja toimitusketjun eri vaiheisiin. Käytännössä sen tarkka laskeminen on mahdottomuus kun pitäisi tietää vaikkapa ydinvoimalan rakennuksen elinkaaripäästöt, sen polttoaineen jalostamisesta ja jälkikäsittelystä aiheutuvat päästöt ja ennustaa vielä sen voimalan kokonaistuotto elinkaaren aikana...
Sama tietysti koskee myös fossiilisen polttoaineen jalostus- ja toimitusketjua.
Maalaisjärjellä ajeteltuna järkevintä on verrata sähkön hyötysuhdetta voimalasta tiehen välittyvään voimaan ja polttomoottorisen auton kohdalla öljynjalostamolta tiehen välittyvään voimaan.
Sähkön kohdalla monesti unohdetaan se totuus että sähköäkin tuotetaan merkittävästi mm. co2 päästöjä tuottavalla tavalla. Ja yleensä kaikki lisäkulutus tehdään sillä kaikkein saastuttavimmalla ja energiantuotannon lisääminen ympäristöystävällisillä tavoilla tulee pahasti jälkijunassa.
2016 Suomessa hiilidioksidineutraalisti tuotettiin 78% sähköstä mutta väittäisin tuonkin olevan vain kaunisteltu luku, mikään energiantuotanto ei ole 100% hiilidioksidineutraalia. Tietysti onko sitten infran rakentamisen ja ylläpidon aihettamat päätöt tässä merkittäviä on hankala hahmottaa.
Tuo hyötysuhde jalostamolta vaikkapa auton tankkiin on hyvä kysymys. Onko siihen jollain jotain annettavaa? Juskus yritin googletella asiasta mutta ei löytynyt mitään järkevää tietoa asiasta.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
[QUOTE=MajorDrake;4066961]Hyötysuhteita on spekuloitu täällä jo useampaan otteeseen,
sähköauton kohdalla mennään jossain 65% hyötysuhteessa voimalaitokselta tiehen välittyvässä voimassa jos se sähkö olisi tuotettu 100% hyötysuhteella.
Toyota on juuri väittänyt keksineensä 40% hyötysuhteella toimivan bensamoottorin, vanhemmat toimii 20-30% hyötysuhteella.
Dieselit toimivat bensaa paremmalla hyötysuhteella...
Valitettavasti sähköauauton hyötysuhde ei ole se millä sen saa siirrettyä sähkölaitokselta verkon ja auto akun kautta tiehen vaan merkittävä osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja se pudottaa sen sähköauton kokonaishyötysuhteen reilusti alle 50%:n.
Todellisen hyötysuhteen laskeminen vaatisi kyllä aika mittavaa perehtymistä niin sähkölaitoksenkin (ja kaikkein niiden erityyppisten) kuin polttoaineen jalostus- ja toimitusketjun eri vaiheisiin. Käytännössä sen tarkka laskeminen on mahdottomuus kun pitäisi tietää vaikkapa ydinvoimalan rakennuksen elinkaaripäästöt, sen polttoaineen jalostamisesta ja jälkikäsittelystä aiheutuvat päästöt ja ennustaa vielä sen voimalan kokonaistuotto elinkaaren aikana...
Sama tietysti koskee myös fossiilisen polttoaineen jalostus- ja toimitusketjua.
Maalaisjärjellä ajeteltuna järkevintä on verrata sähkön hyötysuhdetta voimalasta tiehen välittyvään voimaan ja polttomoottorisen auton kohdalla öljynjalostamolta tiehen välittyvään voimaan.
Sähkön kohdalla monesti unohdetaan se totuus että sähköäkin tuotetaan merkittävästi mm. co2 päästöjä tuottavalla tavalla. Ja yleensä kaikki lisäkulutus tehdään sillä kaikkein saastuttavimmalla ja energiantuotannon lisääminen ympäristöystävällisillä tavoilla tulee pahasti jälkijunassa.
2016 Suomessa hiilidioksidineutraalisti tuotettiin 78% sähköstä mutta väittäisin tuonkin olevan vain kaunisteltu luku, mikään energiantuotanto ei ole 100% hiilidioksidineutraalia. Tietysti onko sitten infran rakentamisen ja ylläpidon aihettamat päätöt tässä merkittäviä on hankala hahmottaa.
Tuo hyötysuhde jalostamolta vaikkapa auton tankkiin on hyvä kysymys. Onko siihen jollain jotain annettavaa? Juskus yritin googletella asiasta mutta ei löytynyt mitään järkevää tietoa asiasta.[/QUOTE
Juuri näinLast edited by Kanerv4; 24-11-2018, 05:03.
Comment
-
Comment