Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by SkyMan View Post
    Miten tuo tuki sitten maksetaan? Sieltä tuskin voi Pertti Perämetsä käydä ostamassa plugaria selvästi Soviet Finlandiaa halvemmalla?
    Voi ostaa mutta sitten se pitää myös rekisteröidä saksaan. En muista kuinka kauan pitää myös siellä olla, ettei tuki lähde pois. Eikä sitä kannata tuoda alle puolivuotiaana ja alle 6000tkm ajettuna ettäi veroteta uutena. Jos on joku sukulainen sakuissa niin sitten ehkä voi alkaa kikkailemaan.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      Minä se tässä justiinsa päätin vaihtaa tuon X5:sen i3:seen.
      Kun vielä sattuu olemaan katoilla 14 kilowatin paneelit.
      Ei tässä vanha kääkkä enää tarvi veekaseja.
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • SkyMan
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 518
        • Sirius

        Originally posted by jokes911 View Post
        Voi ostaa mutta sitten se pitää myös rekisteröidä saksaan. En muista kuinka kauan pitää myös siellä olla, ettei tuki lähde pois. Eikä sitä kannata tuoda alle puolivuotiaana ja alle 6000tkm ajettuna ettäi veroteta uutena. Jos on joku sukulainen sakuissa niin sitten ehkä voi alkaa kikkailemaan.
        No jotakin tällästä ajattelinkin. Mitä tulee uutena tuomiseen, niin en näe, että sillä olisi verotukseen juurikaan merkitystä, kun 26 grammalla veroa uudessa on n. 1400€. No, en Ioniqia ole ostamassa, joten se siitä.
        Coffee isn´t my cup of tea

        Comment

        • j-a
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 1522
          • PohojosPohojammaa

          Originally posted by TFV View Post
          Minä se tässä justiinsa päätin vaihtaa tuon X5:sen i3:seen.
          Kun vielä sattuu olemaan katoilla 14 kilowatin paneelit.
          Ei tässä vanha kääkkä enää tarvi veekaseja.
          Ei ne tarveharkintapohjaisia hankintoja ole nuoremmillekaan kääkille... :think
          Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

          Ylimääräisenä tarjolla:

          E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

          F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

          Comment

          • L.H
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2481
            • Lohja

            Is this electric-powered Mercury the future of hot rodding or is it just a gimmick to shock those at SEMA this year? You be the judge.
            “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi


              No juuri tuollainen minulle!

              Comment

              • Titansilber
                BTCF Member
                • Apr 2006
                • 526

                Kyllä!

                Joku kaunis klassikkoauto, jonka tekniikka on jo tullut tiensä päähän, uudelleenherätettynä rajulla sähkömoottorilla. Kyllä maistuisi!

                Anssi

                Comment

                • Juuzmo
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 339

                  Due to the EU’s Global Data Protection Regulation, our website is currently unavailable to visitors from most European countries. We apologize for this inconvenience and encourage you to visit www.motortrend.com for the latest on new cars, car reviews and news, concept cars and auto show coverage, awards and much more.
                  Voi tietosuoja sentään...

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 998
                    • 29100/310053

                    Kiire tulee demareille: "SDP:n tavoite on, että vuonna 2025 kaikki työsuhdeautot ovat vuonna 2025 joko täyssähköautoja (EV) tai lataushybridejä (PHEV), tarvittaessa lainsäädännöllä" - tämähän tarkoittaa että jo 2013 alusta pitäis mennä vaan em. tyyppisiä ajoneuvoja kun monasti se liisarisoppari on 36kk



                    Sellainen pitemmän aikajänteen auto-, ajoneuvo- ja polttoaineverotussopimus voisi olla paikallaan, muuten on melkoista tempoilua riippuen siitä kuka pääsee vallan kahvoihin kuskin paikalle ensi keväänä.
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • Kusilaitu
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 704
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      No juuri tuollainen minulle!
                      Tuosta on tarkempi video Mercurysta samalta jampalta, joka rakensi käyttöauton Teslan tulva-autosta: https://www.youtube.com/watch?v=cMlfBKd_hz8&t=630s
                      ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6151
                        • Helsinki

                        Olis kyl makee

                        E30 electric project
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1493
                          • Ilvola

                          Paskoja

                          1) Kuluttaa sairaasti luonnonvaroja, litium akkut ei ole kierrätettävissä kokonaan, litium ei riitä millään kuin länsimaiden autoihin ja litium on vähenevä luonnonvara.
                          2) Kuluttajan kannalta sairaan kallis, 10v ajoa akut on loppu ja uusinta maksaa enemmän kuin samanikäinen auto.
                          3) Sähköautossa on massaa enemmän kuin perinteisessä eli sen tuottamisen kaikki vaiheet maksavat enemmän nyt ja myös aina jatkossa!
                          4) Sähkö ei tule seinästä vaan lisäsähkön osalta nimenomaan hiilivoimaloista! Ei hyvää päivää = tuo osa tuotetaan kaikkein epäegologisimmin!
                          5) Sähkö tulee pääosin ydinvoimasta - no jos ei pallo poksahda niin ihan sama.
                          6) Energiahäviöt hiilivoimala - generaattori - sähkölinja - pistorasia - akku - autonsähkis... häviöt ovat lähellä perinteistä tai jopa isommat!
                          7) Pakkasella akku ei toimi kun alta 1/3.
                          8) Teollisuus haluu rahat mediaseksikkyydellä!
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Originally posted by tsbmw View Post
                            1) Kuluttaa sairaasti luonnonvaroja, litium akkut ei ole kierrätettävissä kokonaan, litium ei riitä millään kuin länsimaiden autoihin ja litium on vähenevä luonnonvara.

                            Sähköautojen akkujen on ajateltu kestävän koko auton eliniän tai 400-500tkm. Yksittäiset kennot voivat toki vikaantua ja niitä korjataan tyypillisesti takuuseen 160tkm/8 vuotta. Litiumia riittää, sitähän kaivetaan jopa Suomesta. Koboltti on eniten kortilla nykyisin mutta siitä yritetään päästä kokonaan eroon.

                            2) Kuluttajan kannalta sairaan kallis, 10v ajoa akut on loppu ja uusinta maksaa enemmän kuin samanikäinen auto.

                            kts. Yllä

                            3) Sähköautossa on massaa enemmän kuin perinteisessä eli sen tuottamisen kaikki vaiheet maksavat enemmän nyt ja myös aina jatkossa!

                            Totta. Toki akkujen energiasisältö on tuplaantunut muutamassa vuodessa painon pysyessä samana. Seuraavaksi aletaan pienentämään akkuja fyysisesti. Sähköautoja voidaan muuten rakentaa hyvinkin edullisesti mutta akut maksaa vielä liikaa jos on tarvetta rakentaa auto joka kulkee yhdellä latauksella 500km.ö

                            4) Sähkö ei tule seinästä vaan lisäsähkön osalta nimenomaan hiilivoimaloista! Ei hyvää päivää = tuo osa tuotetaan kaikkein epäegologisimmin!

                            Niin, sähkön tuotanto muuttuu koko ajan kestävämmäksi. Mielenkiintoinen lähtökohta että saunan lämmitys tapahtuu korvamerkityllä tuulisähköllä ja auton lataus hiilellä? Taitaa Porvoossakin kulua vähän sähköä öljynjalostuksessa?


                            5) Sähkö tulee pääosin ydinvoimasta - no jos ei pallo poksahda niin ihan sama.

                            Ydinvoima on hyvää perusvoimaa, jolla päästään muutaman vuosikymmen eteenpäin.

                            6) Energiahäviöt hiilivoimala - generaattori - sähkölinja - pistorasia - akku - autonsähkis... häviöt ovat lähellä perinteistä tai jopa isommat!

                            Lähde tälle? Oletko perillä mitä öljylle tapahtuu ennen kuin se päätyy auton tankkii?

                            7) Pakkasella akku ei toimi kun alta 1/3.

                            Kovilla palkasilla toimintamatka saattaa tosiaan puoliintua. Tähän vaikuttaa monet asiat, mutta tyypillisellä Suomen talvikelillä 5-15 astetta 2/3 range lienee lähempänä totuutta. Hyötysuhde on edelleen merkittävästi polttomoottoria parempi. Matka-ajo vaatii tiheää pikalatausverkostoa, eli ei onnistu vielä itä-Suomessa helposti pieniakkuisilla autoilla.

                            8) Teollisuus haluu rahat mediaseksikkyydellä!

                            Aika harva autotehdas haluaa tehdä sähköautoja aidosti. Vai onko sulla hyviä esimerkkejä Teslan lisäksi?
                            Lopuksi vielä tuoretta luettavaa niin suhteutuu tuo sähköautojen energian tarve nyt ja tulevaisuudessa.

                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7506
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Lähde tälle? Oletko perillä mitä öljylle tapahtuu ennen kuin se päätyy auton tankkii?
                              Hyötysuhteita on spekuloitu täällä jo useampaan otteeseen,
                              sähköauton kohdalla mennään jossain 65% hyötysuhteessa voimalaitokselta tiehen välittyvässä voimassa jos se sähkö olisi tuotettu 100% hyötysuhteella.

                              Toyota on juuri väittänyt keksineensä 40% hyötysuhteella toimivan bensamoottorin, vanhemmat toimii 20-30% hyötysuhteella.
                              Dieselit toimivat bensaa paremmalla hyötysuhteella...

                              Valitettavasti sähköauauton hyötysuhde ei ole se millä sen saa siirrettyä sähkölaitokselta verkon ja auto akun kautta tiehen vaan merkittävä osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja se pudottaa sen sähköauton kokonaishyötysuhteen reilusti alle 50%:n.

                              Todellisen hyötysuhteen laskeminen vaatisi kyllä aika mittavaa perehtymistä niin sähkölaitoksenkin (ja kaikkein niiden erityyppisten) kuin polttoaineen jalostus- ja toimitusketjun eri vaiheisiin. Käytännössä sen tarkka laskeminen on mahdottomuus kun pitäisi tietää vaikkapa ydinvoimalan rakennuksen elinkaaripäästöt, sen polttoaineen jalostamisesta ja jälkikäsittelystä aiheutuvat päästöt ja ennustaa vielä sen voimalan kokonaistuotto elinkaaren aikana...

                              Sama tietysti koskee myös fossiilisen polttoaineen jalostus- ja toimitusketjua.

                              Maalaisjärjellä ajeteltuna järkevintä on verrata sähkön hyötysuhdetta voimalasta tiehen välittyvään voimaan ja polttomoottorisen auton kohdalla öljynjalostamolta tiehen välittyvään voimaan.

                              Sähkön kohdalla monesti unohdetaan se totuus että sähköäkin tuotetaan merkittävästi mm. co2 päästöjä tuottavalla tavalla. Ja yleensä kaikki lisäkulutus tehdään sillä kaikkein saastuttavimmalla ja energiantuotannon lisääminen ympäristöystävällisillä tavoilla tulee pahasti jälkijunassa.

                              2016 Suomessa hiilidioksidineutraalisti tuotettiin 78% sähköstä mutta väittäisin tuonkin olevan vain kaunisteltu luku, mikään energiantuotanto ei ole 100% hiilidioksidineutraalia. Tietysti onko sitten infran rakentamisen ja ylläpidon aihettamat päätöt tässä merkittäviä on hankala hahmottaa.

                              Tuo hyötysuhde jalostamolta vaikkapa auton tankkiin on hyvä kysymys. Onko siihen jollain jotain annettavaa? Juskus yritin googletella asiasta mutta ei löytynyt mitään järkevää tietoa asiasta.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Kanerv4
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 976
                                • Tampere

                                [QUOTE=MajorDrake;4066961]Hyötysuhteita on spekuloitu täällä jo useampaan otteeseen,
                                sähköauton kohdalla mennään jossain 65% hyötysuhteessa voimalaitokselta tiehen välittyvässä voimassa jos se sähkö olisi tuotettu 100% hyötysuhteella.

                                Toyota on juuri väittänyt keksineensä 40% hyötysuhteella toimivan bensamoottorin, vanhemmat toimii 20-30% hyötysuhteella.
                                Dieselit toimivat bensaa paremmalla hyötysuhteella...

                                Valitettavasti sähköauauton hyötysuhde ei ole se millä sen saa siirrettyä sähkölaitokselta verkon ja auto akun kautta tiehen vaan merkittävä osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla ja se pudottaa sen sähköauton kokonaishyötysuhteen reilusti alle 50%:n.

                                Todellisen hyötysuhteen laskeminen vaatisi kyllä aika mittavaa perehtymistä niin sähkölaitoksenkin (ja kaikkein niiden erityyppisten) kuin polttoaineen jalostus- ja toimitusketjun eri vaiheisiin. Käytännössä sen tarkka laskeminen on mahdottomuus kun pitäisi tietää vaikkapa ydinvoimalan rakennuksen elinkaaripäästöt, sen polttoaineen jalostamisesta ja jälkikäsittelystä aiheutuvat päästöt ja ennustaa vielä sen voimalan kokonaistuotto elinkaaren aikana...

                                Sama tietysti koskee myös fossiilisen polttoaineen jalostus- ja toimitusketjua.

                                Maalaisjärjellä ajeteltuna järkevintä on verrata sähkön hyötysuhdetta voimalasta tiehen välittyvään voimaan ja polttomoottorisen auton kohdalla öljynjalostamolta tiehen välittyvään voimaan.

                                Sähkön kohdalla monesti unohdetaan se totuus että sähköäkin tuotetaan merkittävästi mm. co2 päästöjä tuottavalla tavalla. Ja yleensä kaikki lisäkulutus tehdään sillä kaikkein saastuttavimmalla ja energiantuotannon lisääminen ympäristöystävällisillä tavoilla tulee pahasti jälkijunassa.

                                2016 Suomessa hiilidioksidineutraalisti tuotettiin 78% sähköstä mutta väittäisin tuonkin olevan vain kaunisteltu luku, mikään energiantuotanto ei ole 100% hiilidioksidineutraalia. Tietysti onko sitten infran rakentamisen ja ylläpidon aihettamat päätöt tässä merkittäviä on hankala hahmottaa.

                                Tuo hyötysuhde jalostamolta vaikkapa auton tankkiin on hyvä kysymys. Onko siihen jollain jotain annettavaa? Juskus yritin googletella asiasta mutta ei löytynyt mitään järkevää tietoa asiasta.[/QUOTE


                                Juuri näin
                                Last edited by Kanerv4; 24-11-2018, 04:03.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎