Originally posted by GOOFY
View Post
Tuon linkkasinkin jo pari sivua sitten. Mutta ihan asiallinen, kaunistelematon pätkä jossa on laskettu muutamankin eri skenaarion mukaan. Ja avattu kansankielelle.
Energiantuotannon päästöistähän hyvin pitkälti riippuu tuo kuinka pitkä se kuoletusaika on. Jonkun kuluttajan ja valtion kohdalla se voi olla 3 vuotta ja toisen kohdalla vaikka 17 vuotta. Kuten sanottu, riippuu melko pitkälti ajoprofiilista ja siitä, kuinka puhdasta se oma sähköntuotanto on. Ja toisaalta nekin päästöt on pois sieltä paikallisliikenteestä. Onhan siinä väkisinkin eroa, onko kaupungin liikenteessä 50000 polttomoottoriautoa vai 50000 sähköautoa. Jos se koko kaupungin kaikelle infrastruktuurille energiaa tuottava voimala tuottaa niitä päästöjä joka tapauksessa.
Ja akkutakuut (jopa kapasiteetin ennenaikaista menetystä vastaan) ovat kuitenkin jo luokkaa 8 vuotta/160000km joten jos nyt ostetun Leafin kapasiteetti viiden vuoden kohdalla putoaa 46% niin se on jo takuukeissin paikka. Mutta tosi on että kehitys kehittyy ja se on pelkästään hyvä asia.
Mielenkiintoista on se, että sähköautoista puhuttaessa keskustelu kääntyy yleensä todella herkästi päästöistä ja päästöttömyydestä vänkäämiseen vaikka sähköautojen ostajien prioriteetit on vähän eri suunnilla (käytön edullisuus, yksinkertainen tekniikka, nykyaikaisuus, välitön voiman tunne etc.).
vähäpäästöisyys ja muut asiat tulevat ikäänkuin plussana siinä kyljessä.
Comment