Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    Originally posted by GOOFY View Post
    Haen sitä että se on ihan sama tekeekö ne päästöt yks tehdas yksinään vai kymmenen siinä matkan aikana niin kaikki ne pitää laskea yhteen että mitä se akun valmistus tuottaa niitä päästöjä.

    Yhdessä artikkelissa oli että teslan akun valmistuksessa tulee päästöjä saman verran kun sillä käskain 150 000 kilsan ajolla. Eli se sähköauton valmistus saastuttaa tuplasti enemmän kuin polttomoottoriauton valmistus, eli sähköautolla ajaminen on "saasteetonta" vasta kun mittarissa on se 150 000 kilsaa ja tähän menisi minulla se 10 vuotta.

    Jossain vanhassa jutussa oli arvioitu akkuja että viidessä vuodessa 125 kilsan matka putoaa 80 kilometriin. Tämä varmaan menny parempaan suuntaan ja varmasti kehittyy lisää.


    Tuon linkkasinkin jo pari sivua sitten. Mutta ihan asiallinen, kaunistelematon pätkä jossa on laskettu muutamankin eri skenaarion mukaan. Ja avattu kansankielelle.

    Energiantuotannon päästöistähän hyvin pitkälti riippuu tuo kuinka pitkä se kuoletusaika on. Jonkun kuluttajan ja valtion kohdalla se voi olla 3 vuotta ja toisen kohdalla vaikka 17 vuotta. Kuten sanottu, riippuu melko pitkälti ajoprofiilista ja siitä, kuinka puhdasta se oma sähköntuotanto on. Ja toisaalta nekin päästöt on pois sieltä paikallisliikenteestä. Onhan siinä väkisinkin eroa, onko kaupungin liikenteessä 50000 polttomoottoriautoa vai 50000 sähköautoa. Jos se koko kaupungin kaikelle infrastruktuurille energiaa tuottava voimala tuottaa niitä päästöjä joka tapauksessa.

    Ja akkutakuut (jopa kapasiteetin ennenaikaista menetystä vastaan) ovat kuitenkin jo luokkaa 8 vuotta/160000km joten jos nyt ostetun Leafin kapasiteetti viiden vuoden kohdalla putoaa 46% niin se on jo takuukeissin paikka. Mutta tosi on että kehitys kehittyy ja se on pelkästään hyvä asia.

    Mielenkiintoista on se, että sähköautoista puhuttaessa keskustelu kääntyy yleensä todella herkästi päästöistä ja päästöttömyydestä vänkäämiseen vaikka sähköautojen ostajien prioriteetit on vähän eri suunnilla (käytön edullisuus, yksinkertainen tekniikka, nykyaikaisuus, välitön voiman tunne etc.).
    vähäpäästöisyys ja muut asiat tulevat ikäänkuin plussana siinä kyljessä.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17474
      • Turku

      Originally posted by protoni View Post
      Olen laittanut merkille että motareilla nuo täyssähköt ajavat lähes poikkeuksetta ihan etanavauhtia. Sillä tapaa pääsee tietenkin pihistelemään mahdollisimman pitkälle, mutta on se ikävää jos range on venytetty noin nahkoille että pitää ajella mummovauhtia päästäkseen perille.
      Täällä päin Teslat menevät kyllä yli nopeusrajoitusten motarilla :think.
      Näillä mennään:
      - BMW E81 118i since 2017
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • touring39
        BTCF Member
        • May 2005
        • 3901
        • Kaarina

        Originally posted by Laku View Post
        Täällä päin Teslat menevät kyllä yli nopeusrajoitusten motarilla :think.
        Meinasin kans sanoa, että yhtään Teslaa en ole motarilla ohittanut. Ohitetuksi kyllä...

        Noista pikkutötteröistä en tiedä, mitkä on sähköautoja. Paljo kiinnosta kurkkia jotain vihreitä e-kirjaimia jonkun Tohatsun kyljestä.
        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

        Ex:
        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2481
          • Lohja

          Originally posted by GameOver View Post

          Mielenkiintoista on se, että sähköautoista puhuttaessa keskustelu kääntyy yleensä todella herkästi päästöistä ja päästöttömyydestä vänkäämiseen vaikka sähköautojen ostajien prioriteetit on vähän eri suunnilla (käytön edullisuus, yksinkertainen tekniikka, nykyaikaisuus, välitön voiman tunne etc.).
          vähäpäästöisyys ja muut asiat tulevat ikäänkuin plussana siinä kyljessä.
          Voisikohan johtua siitä, että mediassa ja poliitikkojen suusta se päästöttömyys on nimenomaan se asia minkä takia niitä sähköautoja pitäisi väkisin saada liikenteeseen?
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by protoni View Post
            Olen laittanut merkille että motareilla nuo täyssähköt ajavat lähes poikkeuksetta ihan etanavauhtia. Sillä tapaa pääsee tietenkin pihistelemään mahdollisimman pitkälle, mutta on se ikävää jos range on venytetty noin nahkoille että pitää ajella mummovauhtia päästäkseen perille.
            Onneksi harva on hokannut että polttomoottorillakin säästää melkein litran satasella kun ajaa moottoritiellä v...n hiljaa
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • SkyMan
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 518
              • Sirius

              Onhan siinä ainakin meikäläisellä monta litraa eroa, jos ajaa tasan satasta tai sitten kesäaikaan 130-140kmh.
              Coffee isn´t my cup of tea

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                Jokaisen kantsii käydä koeajamassa täys-sähköauton voimalinja ennen kuin ostaa seuraavan auton. Ihan vaikka 40kwh Leaf joita on tarjolla koeajoon ympäri maata. Autona Leaf ei ole kaksinen mutta siitä saa käsityksen miltä tulevaisuudessa autot voimalinjat tuntuu.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • TFV
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 3080
                  • Nurmijärvi

                  Minua ihmetyttää miksi BMW i3 on ainoa täyssähköpeli, jossa on varusteena saatavana tuo rex?
                  Ei tartte hinuria jos turahtaa voltit matalalle.
                  Ostan tuon BMW: n tekemän multiplan heti kun osuu vaihto kohdalleen.
                  E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Jokaisen kantsii käydä koeajamassa täys-sähköauton voimalinja ennen kuin ostaa seuraavan auton. Ihan vaikka 40kwh Leaf joita on tarjolla koeajoon ympäri maata. Autona Leaf ei ole kaksinen mutta siitä saa käsityksen miltä tulevaisuudessa autot voimalinjat tuntuu.
                    Millainen vertailu saadaan aikaan jos laitetaan Leaf ja 20t€ käytetty (Bmw?) rinnan. Käyttökustannukset ja ajo/käyttömukavuus esim. 5v ja 100tkm ?.

                    Mikä 20t€ käytetty auto olisi oma valintanne verrokiksi esim uudelle Leaffille ?
                    Missä ajassa autojen erotus kuoleentuu ja Leaffi muuttuu rahasammoksi.

                    Vertailuun vaikka tämä vanhus:
                    Last edited by BMW525Xda; 26-11-2018, 18:48.

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by TFV View Post
                      Minua ihmetyttää miksi BMW i3 on ainoa täyssähköpeli, jossa on varusteena saatavana tuo rex?
                      Ei tartte hinuria jos turahtaa voltit matalalle.
                      Ostan tuon BMW: n tekemän multiplan heti kun osuu vaihto kohdalleen.
                      Syy on siinä, että se ei kiinnosta ostajia. Bemarikin luopui siitä i3:n viimeisimmässä päivityksessä.

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Millainen vertailu saadaan aikaan jos laitetaan Leaf ja 20t€ käytetty (Bmw?) rinnan. Käyttökustannukset ja ajo/käyttömukavuus esim. 5v ja 100tkm ?.

                        Mikä 20t€ käytetty auto olisi oma valintanne verrokiksi esim uudelle Leaffille ?
                        Missä ajassa autojen erotus kuoleentuu ja Leaffi muuttuu rahasammoksi.

                        Vertailuun vaikka tämä vanhus:
                        https://www.nettiauto.com/bmw/750/10103342

                        Kun verrataan uutta ja käytettyä laskelmiin sisältyy paljon epävarmuutta käytetyn huoltokulujen suhteen. Nuo mainitsemasi autot ovat niin erilaiset että en tiedä mitä ajat takaa? Olen ymmärtänyt että harva ajaa bemareilla säästääkseen kuluissa. Siihen on olemassa parempiakin vaihtoehtoja.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by TFV View Post
                          Minua ihmetyttää miksi BMW i3 on ainoa täyssähköpeli, jossa on varusteena saatavana tuo rex?
                          Ei tartte hinuria jos turahtaa voltit matalalle.
                          Ostan tuon BMW: n tekemän multiplan heti kun osuu vaihto kohdalleen.
                          Onko se silloin enää täyssähköauto jos sen aggregaatin varassa ajelee...? Trafin kirjoissahan moinen on hybridi. Mikä sinänsä on jeppis koska mm. käyttövoimavero jää pois
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Kun verrataan uutta ja käytettyä laskelmiin sisältyy paljon epävarmuutta käytetyn huoltokulujen suhteen. Nuo mainitsemasi autot ovat niin erilaiset että en tiedä mitä ajat takaa? Olen ymmärtänyt että harva ajaa bemareilla säästääkseen kuluissa. Siihen on olemassa parempiakin vaihtoehtoja.
                            Kummalla ajaisit mieluummin näistä verrokeista ?.
                            Onko sähköauton hinta linjassa ajonautintoon versus säästö ?.
                            Paljonko Leaf on oikeasti kustannuksiltaan halvempi vai onko ?.

                            Näitä asioita luulen ihmisten punnitsevan paljonkin autohankinnoissaan.
                            Uuden Leaffin arvonalemenemassa on iso epävarmuus samoin kuin käytetyn huoltokuluissa mutta molemmissa kuluja on.

                            Oikeasti säästöä on vain ajamaton kilometri.

                            Comment

                            • L.H
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2003
                              • 2481
                              • Lohja

                              Miksi verrata puolet halvempaan täysin erilaiseen käytettyyn, kun yhtä paljon halvemmalla saa yleensä sen sähköautoa vastaavan mallin uutena?

                              Joku 15v seiska tuskin on kovin monelle oikeasti uuden vaihtoehto ja vaikka olisikin, niin aika mahdoton on kuluja arpoa etukäteen kohdalleen.
                              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                              Comment

                              • protoni
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2008
                                • 1358
                                • Tampere

                                Viikottain tulee ohiteltua motarilla matelev(i)a tesloja. Viime viikolla kävin Portugalissa ja ihan sama ilmiö siellä. Muutaman teslan näin jotka syöttivät motarille tuhatta ja sataa, mutta tulivat myöhemmin perä edellä vastaan kun pihistelivät akkujaan. Ehkä mulla on sitten vaan kovin raskas kaasujalka.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎