Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Ihan hyvin sanottu...

    Taas muualta poimittuna;

    Kaavake perustuu Kouvolan ns. Jaguar-päätökseen. Korkeimmalla oikeudella on käytännössä kolme vaihtoehtoa ratkaista asia:

    1. tulliasiamiehelle ei myönnetä valituslupaa, jolloin Kouvolan päätös jää sellaisenaan voimaan.
    2. valituslupa myönnetään ja Kouvolan päätös kumotaan tulliasiamiehen hyväksi.
    3. Kouvolan päätös todetaan virheelliseksi ja asiassa määrätään käytettäväksi alinta tunnettua veroprosenttia.

    Vaihtoehdot 1 ja 2 johtavat uuteen EUT-kierrokseen. Vaihtoehto 3 taas aiheuttaa sen, että tullin on oikaisua tehdessään otettava huomioon alin tunnettu veroprosentti, oli asiakas vaatinut sitten mitä hyvänsä eli eivät voi lähteä enää sooloilemaan KHO:n päätöstä vastaan. Eli asiakas voittaa aina, kunhan on muistanut laittaa asian vireille ajoissa. KHO:n vitkuttelun ansiosta vajaat 40k veropäätöstä on menossa "pitkäksi" vuodenvaihteessa, joten vain valittamalla jollain perusteella (esim. SEUT 110) voi voittaa.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by brainsurgery View Post
      Tuosta pohjasta sen verran että kannattaa mielestäni vaatia alinta voimassa ollutta veroprosenttia kyseiselle autolle eikä ensirekisteröintipäivänä voimassa ollutta.
      Mistä tietää mikä se veroprosentti on milloinkin ollut? Onko mahdollista että auto on nyt verotettu pienemmällä prosentilla kuin silloin aiemmin? Tulee lisälasku jos randomilla valittaa?

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        jotenkin näin?

        Uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun käytettynä verotettavan henkilöauton ja muun 10 a §:n 1 momentissa tarkoitetun auton vero on 28 prosenttia auton verotusarvosta vähennettynä 650 eurolla, jos ajoneuvo on muulla käyttövoimalla kuin dieselöljyllä käytettävä, tai 28 prosenttia vähennettynä 450 eurolla, jos ajoneuvon käyttövoimana on dieselöljy.

        niin siis täsmennyksenä: 2003-2007 käyttöönotetut vehkeet on verotettu tuolla 28%:lla. ennen 2003:a on variaatiota, mutta en nyt kuolemaksenikaan löydä sitä linkkiä jossa pystyi hakemaan oman auton prosentit kuukausittain (jossain näiden threadien kätköissä).
        Last edited by BeamR; 01-12-2014, 09:20.
        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1559
          • Helsinki

          Originally posted by nullzwei View Post
          Vaihtoehdot 1 ja 2 johtavat uuteen EUT-kierrokseen.
          Ei johda. EUT:hen päädytään vain jos KHO antaa tullille valitusluvan ja kysyy itse EUT:ltä miten asia tulee hoitaa. Valtiolla ei ole mitään mahdollisuutta viedä asiaa sinne vastoin KHO:n tahtoa. KHO:n lisäksi sinne asian voi viedä vain Komissio. Eli vaikka KHO pyötäisi Kouvolan HO:n päätöksen voi asia päätyä EUT:hen kunhan Komissio on aktiivinen.

          Tuo Komissio vaihtoehto olisi toisinto ELV:n käsittelystä. Siinä KHO teki kieltävän päätöksen muistaakseni 2007 ja vain hetki tämän jälkeen Komissio vei asian EUT:hen. Valtio ja kansalaiset ei sitä sinne olisi mitään kautta saaneet koska KHO oli päätynyt omaan ratkaisuun ilman kysymättä EUT:ltä.

          Tässä %-tapauksessa on erittäin epätodennäköistä, että KHO kysyy mitään EUT:lta. Syy on yksinkertainen. Asiasta on jo olemassa 2013 Hollannille annettu päätös joka on niin yksiselitteinen, että valtion olisi viimeistään sen perusteella pitänyt tajuta itse muuttaa laki sellaiseksi mikä huomioi kaikki aiemmat voimassa olleet autoverolait. KHO tuskin yksinkertaisesti kehtaa kysyä EUT:lta mitään koko asiasta.

          Helpoin tapa päästä ongelmasta eroon on jättää koko asia käsittelemättä. Valitaan siis vaihtoehto 1. ja ongelma palautuu tulliin. Sen verran voidaan kuitenkin pelata valtion pussiin, että tämä päätös tehdään vasta ensi vuoden puolella. Tällöin 2011 tuodut ehtii vanhentua alta pois.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            Oisko tuosta prosentticasesta joku lakimeihen kirjoittama sepustus, jonka voisi liittää tuohon ELV nippuun mukaan.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • Hastra
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 545
              • Espoo

              Toin 2011 tuon ex-320i 2008, millä perusteilla tuon veroista voisi valittaa? Päästöt on 160g/co2, jolla on tuolloin arvottu prosentiksi 24,4%. Nykyisten taulukkojen mukaan prosentti olisi 27,7%, noita 2011 vuoden taulukkoja en pika googletuksella löytänyt.
              Verotusarvoksi oli arvottu 19101e, mikä tuntuisi olevan ihan linjassa, mutta tästä valittamiseen löytäisin muutamia perusteita.:think

              Originally posted by brainsurgery View Post
              Menee kuitenkin alin kyseiselle autolle voimassa ollut prosentti. 1.1.2008-31.3.2009 välillä veroprosentti on laskettu kaavalla CO2/10+4=vero%. Eli jos auton päästöt ovat alle 240g/km, kannattaa laskeskella kumman lain mukaan haluaa verotettavan.
              Taman kaavan mukaan tuolle mun autolle olisi pitänyt tulla prosentiksi 20%, mistäs tuo kaava on peräisin?
              Audi A3 GTRON
              EX: BMW 325D Coupe -07
              EX: BMW 320ia -08

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                Originally posted by Hastra View Post
                Toin 2011 tuon ex-320i 2008, millä perusteilla tuon veroista voisi valittaa? Päästöt on 160g/co2, jolla on tuolloin arvottu prosentiksi 24,4%. Nykyisten taulukkojen mukaan prosentti olisi 27,7%, noita 2011 vuoden taulukkoja en pika googletuksella löytänyt.
                Verotusarvoksi oli arvottu 19101e, mikä tuntuisi olevan ihan linjassa, mutta tästä valittamiseen löytäisin muutamia perusteita.:think


                Taman kaavan mukaan tuolle mun autolle olisi pitänyt tulla prosentiksi 20%, mistäs tuo kaava on peräisin?
                Ihan sivun alalaidasta löytyy Liite, jota klikkaamalla aukeaa 1.1.2008-31.3.2009 voimassa ollut autoverotaulukko.

                Comment

                • _chris_
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 442
                  • Nokia

                  Originally posted by brainsurgery View Post
                  Ihan sivun alalaidasta löytyy Liite, jota klikkaamalla aukeaa 1.1.2008-31.3.2009 voimassa ollut autoverotaulukko.

                  http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071292
                  Niin, tuo taulukko on generoitu sillä em. CO2/10+4 kaavalla. 160 g/km antaa 20% autoveron.

                  Lisäkysymyksenä: oliko tuohon aikaan mitään ALV/ELV-lisäyksiä tuon päälle vaan ainoastaan perusvero ja siinä kaikki? Eli jos tekee laskelmia tuon ikäisen auton veroista, niin voiko ne laskea suoraan ja pelkästään tuon autoveron mukaan?
                  BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                  Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                  Comment

                  • brainsurgery
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1355
                    • Helsinki

                    Originally posted by _chris_ View Post
                    Niin, tuo taulukko on generoitu sillä em. CO2/10+4 kaavalla. 160 g/km antaa 20% autoveron.

                    Lisäkysymyksenä: oliko tuohon aikaan mitään ALV/ELV-lisäyksiä tuon päälle vaan ainoastaan perusvero ja siinä kaikki? Eli jos tekee laskelmia tuon ikäisen auton veroista, niin voiko ne laskea suoraan ja pelkästään tuon autoveron mukaan?
                    Oli (ELV 1,22), mutta nehän todettiin laittomiksi.

                    1.4.2009 voimaan tullut verotaulukkohan sitten oli muuten sama kuin tuo vanha, mutta verot oli kerrottu sillä ELV:llä (1,22).

                    Valituksessa lähdetään luonnollisesti hakemaan tuota pienintä voimassa ollutta veroprosenttia, joka oli 20%.

                    Comment

                    • valzy
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 33
                      • Vantaa

                      Jos tuo maahan alunperin oikealta ohjattavan auton mikä on myöhemmin jälkeenpäin muutettu LHD:ksi, niin saako veroittaa tämän kuitenkin RHD:na eli halvempien verrokkien mukaan, vai tuleeko ongelmia? Runkonumeron perusteella auto kuitenkin alunperin RHD ja eikös tämä tieto ratkaise tullissa?

                      Entäs maahantuontikatsastus Suomessa, tuottaako tämä sitten ongelmia kun auto onkin LHD?:think

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        Originally posted by valzy View Post
                        Jos tuo maahan alunperin oikealta ohjattavan auton mikä on myöhemmin jälkeenpäin muutettu LHD:ksi, niin saako veroittaa tämän kuitenkin RHD:na eli halvempien verrokkien mukaan, vai tuleeko ongelmia? Runkonumeron perusteella auto kuitenkin alunperin RHD ja eikös tämä tieto ratkaise tullissa?
                        Verotetaan siinä kokoonpanossa missä auto on verotus hetkellä. Eli veroja ei saa pidettyä pienenä muuttamalla autoa ennen verotusta. Periaatteessa kaikki muutokset vaikuttaa markkina-arvoon. Jos ei vaikuttaisi uudetkin autot kuten M5 kannattaisi tuoda 520d:n papereilla.

                        Entäs maahantuontikatsastus Suomessa, tuottaako tämä sitten ongelmia kun auto onkin LHD?:think
                        Ei se ainakaan helpota tilannetta jos auto eroaa siitä mikä se on edellisen rekisteröinnin otteen mukaan. Toki tuollaisen muutoksen saa todennäköisesti kilpiin kunhan se on hyvin tehtyä alkuperäisosilla eikä millään polkupyörän ketjulla ohjauksen veto siirtämällä puolelta toiselle. Jos laite on taas jo ulkomailla ollut LHD:na kilvissä niin sitten selviää ehkä pienemmällä selittelyllä.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • Spud
                          BTCF Member
                          • Mar 2003
                          • 810
                          • Helsinki

                          Ei hemmetti että tossa kesti!



                          Olen M5:n myynnistä asti odotellut KHO:n varmistusta asialle. Eli käsittääkseni nyt ois hyvä mahdollisuus siihen että 1/08 tai vanhempien isopäästöisten härveleiden vero tippuuisi puoleen nykyisestä. Alkaa löytyä aika paljon mielenkiintoista järkevässä hintaluokassa. Nyt kun osaisi vielä ennustaa että jos tuo keväällä jonkun SL65AMG:n, niin saako sen myytyä ulkomaille ja saako verot palautuksena takaisin SITTEN KUN toi autovero poistuu kokonaan
                          Bad whiskey is better than wine
                          ---------------------

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            No niin, ei siis tullut Jaguar-päätöstä mitä odotettiin vaan Ferrari-päätös. Sama lopputulos, CO2-verotus nykymuodossaan on kuollut. Kaikki vanhat verolait on huomioitava. Käytettyjen tuonti alkaa taas luistaa.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • 928 GTS
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1559
                              • Helsinki

                              Originally posted by BeamR View Post
                              http://suchen.mobile.de/auto/bmw-760.html
                              760:sten Suomi-hinnasta putosi 5000e päivässä.
                              -92 928 GTS
                              -98 550 Maranello

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎