Joo kiitos avusta nyt on bemari kotisuomessa
Vielä pientä säätöä ens viikolla liittyen tähän kauppatapahtumaan mutta siitä infoa lisää kun saan asiaa vietyä eteenpäin.
Joo kiitos avusta nyt on bemari kotisuomessa
Vielä pientä säätöä ens viikolla liittyen tähän kauppatapahtumaan mutta siitä infoa lisää kun saan asiaa vietyä eteenpäin.
Tuli haettua eilen Ruotsista Föllingestä 110000km ajettu 325 tekniikan luovuttajaksi. Matka oli muuten ok mutta ruotsalaiset ovat kyllä todella jäljessä huoltamoiden suhteen. Ovat kuin 80-luvulta, todella pieniä ja epäsiistejä. Eli turhaa on odottaa että siellä olisi ABC tasoisia isoja huoltamoita. Myöskin kannattee muistaa että asemat menee yleisin kiinni kello 24.
Omaltakohdalta kokemuksia niistä vielä että automaateissa suurin osa on kortilla toimivia ja minulla ainakaan ei electron niissä toimninut vaikka automaatin kylessä oli tarra että sen pitäs toimia. Käteisellä pysty automaatteihin todella harvassa maksamaan. Myöskin tuli karvaasti todettua yöllä kello puol 4 aikaa että kun kortti ei käy ja taskussa oli ainoastaa 500kr seteleitä joita se automaatti ei huoli, että mistä hitosta saa polttoainetta. Paras oli kun alkoi teinivalo palamaan autosta ja kurvattiin asemalle tankille yöllä niin automaatista sai kyllä bensaa mutta ei dieselii
Seuraava auto tulee meillekin Ruotsista. Kertaan vielä, että olen oikeassa ja homma menee oikein?
1. ostan auton ja haluan mukaani del 1, kopio del 2:sta ja Ruotsin kilvet
2. ajan Turun satamassa tulliin ja aloitan auton tullauksen Suomeen
3. soitan Transportstyrelsenin ja ilmoitan niille behörighetskod (del1), registernummer i sifferform (del1) ja numeron veromerkin alta (kilpi), jotta auto voidaan poistaa Ruotsin rekisteristä
4. menen Suomessa katsastuskonttorille ja aloitan Suomeen rekisteröinnin
Kuinka kauan menee ennen kuin AKE saa tiedon, että auto on pois Ruotsin rekisteristä?
Omaltakohdalta kokemuksia niistä vielä että automaateissa suurin osa on kortilla toimivia ja minulla ainakaan ei electron niissä toimninut vaikka automaatin kylessä oli tarra että sen pitäs toimia.
Tämä on totta, kaikkien suomalaisten pankkien Visa Electron kortit ei toimi ruotsalaisissa bensa-automaateissa. Osuuspankin Visa Electron ei ainakaan toimi, tavallinen Visa kyllä toimii mainiosti. Omituista on, että huoltoaseman sisällä maksettaessa myös Electron toimii ongelmitta. Sampo Pankin Visa Electron kortit on perinteisesti toiminut myös noissa ulkomaalaisissa automaateissa ja verkkomaksu jutuissa hieman paremmin. En muista enää, toimiiko myös Ruotsissa.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Mulla ei ainakaan ollut niin tarkkaa tuon Del 2:en kanssa, kun toin oman auton niin mulla ei ainakaan ollut Del 2:ta mukana täällä Suomen päässä, edes kopiota. Mulla oli kauppakirja ja Del 1 ja hyvin se meni niinkin. Menee Suomessa vakuutusyhtiöön auton korinumeron kanssa niin saa vakuutuksen siitä päivästä kun kauppa on tehty, jos ei oo tehny kauppoja --> ei vakuutusta! Sit ajelee rauhassa ruotsalaisilla kilvillä tulliin ja tekee sen maahantuonti-ilmoituksen vai mikä se nyt on... Sen jälkeen saa ajaa niillä ruotsalaisilla kilvillä vielä muutaman päivän kunnes käy tullissa ja saa suomalaiset siirtokilvet. Näin toimittiin kaverin kanssa viimeistään viime viikonloppuna kun haettiin 530d sieltä, paitsi että hänen kohdalla myyjä suostui antamaan ton Del 2 mukaan.
Ja ruotsalaisista myyjistä.... Jotkut ovat todella ihmeellisiä, eka bemari mikä oli tähtäimessä niin olin jo päättänyt hakea mutta myyjän takia jäi sitten ostamatta. Osia olen yrittänyt ostaa myös muutamaan otteeseen, ja vaikka broidi asuu Ruotsissa niin kerran yks jätkä ei viittiny enää vastata vaikka sanoin että broidi tulee hakemaan ja maksaa käteisellä! Ja kaikki nämä myyjät on ollu ruotsalaisia, ei ulkomaalaisia. Huhhu mitä pelleilyä
Myyjistä on sen verran jääny mielee et parhaimmat kaupat oon saanut kun oon ostanut ns "gangsterilta" auton en tiä mikä siinä sit on, varmaan vaan sattunut kohdalle semmoset myyjät.. Nykysen auton ko ostin ni jätkä on aika reikäpää, helvetin lungi mut..niiin... No ei mulla sen enempää suomalaisistakaan kehuja ole
Itsekkin kävin tosiaan hakemassa ton bemun ruotsista.
Itse sain kaikki paperit mukaan, mutta suomessa ei tartte kuin del1 ja kauppakirjan. Ruotsin satamassa myyjä otti kilvet itselleen.
Katsastuskonttori hoitaa sitten ruotsista rekisteristä poiston yms. asiat
Pankissa ei kannata käydä maksamassa -> raha ei siirry. Eli joko käteisellä tai verkkopankissa onnistuu (kestää pari päivää että näkyy myyjän tilillä).
Hyvähän siitä del2 on saada kopio kun eikös se ole ruotsissa ilmoitusosa eli se tärkein rekisteröintipaperi?
Poristiin taas eilen ruotsalaisen myyjän kanssa puhelimessa ja hän oli ottanut selvää Transportstyrtelsenistä, miten se homma etenee.
Ruotsalainen myyjä voi antaa suomalaiselle ostajalle ihan huoletta mukaan del 1, del 2 (alkuperäisenä) ja rekisterikilvet. Kun suomalainen ostaja pääsee Suomen puolelle takaisin ja aloittaa tullauksen, hän raaputtaa ruotsalaisesta kilvestä veromerkin alta sen numerosarjan esille (skrapkod) ja ilmoittaa sen ruotsalaiselle myyjälle. Lisäksi ruotsalainen myyjä tarvitsee itselleen behörighetskodin del 1:stä ja tietenkin auton ruotsalaisen rekisterinumeron. Sen jälkeen hän voi tehdä rekisteristäpoistoilmoituksen netissä Transportstyrelsenin sivuilla. Kenenkään, ei myyjän eikä ostajan, ei tartte soitella mihinkään eikä lähetellä mitään mihinkään. Transportstyrelseniltä oli sanottu, että he saavat heti automaattisesti tiedon Suomeen rekisteröinnistä, kunhan rekisteröinti aloitetaan. Eli siitäkään ei tarvitse huolehtia.
Poristiin taas eilen ruotsalaisen myyjän kanssa puhelimessa ja hän oli ottanut selvää Transportstyrtelsenistä, miten se homma etenee.
Ruotsalainen myyjä voi antaa suomalaiselle ostajalle ihan huoletta mukaan del 1, del 2 (alkuperäisenä) ja rekisterikilvet. Kun suomalainen ostaja pääsee Suomen puolelle takaisin ja aloittaa tullauksen, hän raaputtaa ruotsalaisesta kilvestä veromerkin alta sen numerosarjan esille (skrapkod) ja ilmoittaa sen ruotsalaiselle myyjälle. Lisäksi ruotsalainen myyjä tarvitsee itselleen behörighetskodin del 1:stä ja tietenkin auton ruotsalaisen rekisterinumeron. Sen jälkeen hän voi tehdä rekisteristäpoistoilmoituksen netissä Transportstyrelsenin sivuilla. Kenenkään, ei myyjän eikä ostajan, ei tartte soitella mihinkään eikä lähetellä mitään mihinkään. Transportstyrelseniltä oli sanottu, että he saavat heti automaattisesti tiedon Suomeen rekisteröinnistä, kunhan rekisteröinti aloitetaan. Eli siitäkään ei tarvitse huolehtia.
Smidigt, va?
Näin sen voi toki myös tehdä. ihan sama soittaako vai tekeekö sen netisää kunhan toimittaa vägverketille tai transportstyrelsenille nuo speksit. Lätt eller va?
Jos ajaa auton Suomeen Ruotsin kilvissä niin sitten vain tulliin tekemään veroilmoitus? Saako tullissa otettua autoon myös liikennevakuutuksen vai hoidetaanko se asia ennelta vakuutusyhtiön kanssa? Tai sitten jos ottaa tullista siirtokilvet, niin sisältyykö liikennevakuutus niihin?
Sitten ei ilmeisesti tarvinnut muuta kuin mennä näyttämään autoa katsastuskonttorilla ja sitten odotellaan autoveropäätöstä, jonka maksettua voi auton varsinaisesti rekisteröidä.
Jos ajaa auton Suomeen Ruotsin kilvissä niin sitten vain tulliin tekemään veroilmoitus? Saako tullissa otettua autoon myös liikennevakuutuksen vai hoidetaanko se asia ennelta vakuutusyhtiön kanssa? Tai sitten jos ottaa tullista siirtokilvet, niin sisältyykö liikennevakuutus niihin?
Sitten ei ilmeisesti tarvinnut muuta kuin mennä näyttämään autoa katsastuskonttorilla ja sitten odotellaan autoveropäätöstä, jonka maksettua voi auton varsinaisesti rekisteröidä.
Ajoin auton Suomeen Ruotsin kilvissä. Tulin laivalla Turun satamaan ja ajoin suoraan sataman vieressä olevaan tulliin. Otin vuoronumeron ja täytin lappusia ja asioin kahdella eri tiskillä. Sain tarrakilvet ja liimasin ne autoon. Ajoin kotiin. Veropäätös tuli muutamassa päivässä kotiin. Maksoin veron.
Ennen piti käydä 10 päivän konttorilla aloittamassa rekisteröinti vaikka lopulliset kilvet saakin vasta kun verot on maksettu. Mulle sanoi nainen Turun tullissa, että tässä ei nyt näytä olevan sitä 10 päivän velvoitetta voimassa, joten olen ajellut jo kuukauden tarroilla ku ei oo konttorillejoutanu. Verot on maksettu jo 3 vkoa sitten.
Ajoin auton Suomeen Ruotsin kilvissä. Tulin laivalla Turun satamaan ja ajoin suoraan sataman vieressä olevaan tulliin. Otin vuoronumeron ja täytin lappusia ja asioin kahdella eri tiskillä. Sain tarrakilvet ja liimasin ne autoon. Ajoin kotiin. Veropäätös tuli muutamassa päivässä kotiin. Maksoin veron.
Ennen piti käydä 10 päivän konttorilla aloittamassa rekisteröinti vaikka lopulliset kilvet saakin vasta kun verot on maksettu. Mulle sanoi nainen Turun tullissa, että tässä ei nyt näytä olevan sitä 10 päivän velvoitetta voimassa, joten olen ajellut jo kuukauden tarroilla ku ei oo konttorillejoutanu. Verot on maksettu jo 3 vkoa sitten.
3kk ajolupa päätty kylläkin autoveron eräpäivänä, ei taida olla voimassa enää nuo sinun tarrakilvet?
Comment