Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2979
    • Uusimaa

    Originally posted by teropa View Post
    Hmm… Oletko tästä ihan varma.
    Keltapäiset kilvet voi ottaa jommin kummin, joko niin että auto on kokonaan pois saksan rekisteristä tai niin, että se edelleen on rekisteröity jollekin toiselle. Jälkimmäisessä tapauksessa jos auto säilyy saksan rekisterissä niin keltaisille kilville pitää vain osoittaa sakalaisen vakuutusyhtiön liikennevakuutusnumero
    Hmm, nyt, kun miettii, enpä Saksan kok prosessia niin tarkkaan tunnekaan.
    Olen ollut käsityksessä, että on kolme eri asiaa:

    1. auto on jonkun nimissä, rekisterissä. Silloin autossa on normikilvet
    2. auto ei ole rekisterissä mutta on Saksan ajoneuvokannassa (rekisterissä?)
    3. auto on poistettu Saksan ajoneuvokannasta

    Kun ostaa auton yksityiseltä, auto on yleensä tapaus 1, kerran olen jopa ajanut Saksan kilvillä Suomeen, vaikka kontissa oli etukäteen ostetut keltapäät mukana.
    Kun auton ostaa keltapäillä liikkeestä, auto on tapaus 2
    Kun autoon ostaa punapäät, auto menee AINA tapaus kolmoseen.

    Olen kerran ostanut auton merkkiliikkeestä, jossa oli rekisteriotteesta leikattu kulma pois = oli poistettu ajoneuvokannasta, vaikka sain siihen vain keltapäät. Practical jokena meinasin sanoa myyjälle, että enpä taida ottaakaan autoa Nimittäin auton laittaminen takaisin tuonne ajoneuvokantaan tms, ei ilmeisesti mene ihan tuosta vaan.
    Viisaammat, korjatkaapa tai täydentäkää!
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7538
      • Jyväshyvä

      Originally posted by jaki View Post
      Väärin. kun autoon laietaan ns tullikilvet (ne punapäät) auto poistetaan samalla suoraan Saksan reksisteristä.
      Jos hommaa keltapäät, ei poisteta.
      Väärin. Auto on Saksan rekisterissä niiden punapäisten kilpien voimassa oloajan jonka jälkeen se automaattisesti poistuu rekisteristä.

      Keltapäisillä ja rekisteröinnillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7538
        • Jyväshyvä

        Originally posted by alttu View Post
        Tänään tuli verotuspäätös.

        Myyjä hommasi Saksan päässä punapäiset 1kk kilvet oman firmansa nimiin. Eli saksalaisessa rekisteriotteessa auto on edelleen liikkeen nimissä, minulla ainoastaa kauppakirjat yms. todisteena omistajuudesta.
        Verohakemuksen mukaanlaitoin normaalit liitteet, eikä näköjään mitään ongelmaa vaikka:

        A) rekisteröintiä ei ollut suomessa aloitettu

        B) auto on vielä saksan rekisterissä autoliikkeen nimissä

        12.12. menee kilvet vanhaksi eli vero tänään maksuun ja loppuviikolla tekemään maahantuontikatsastus ja samalla suomikilvet kiinni, on se kätevää
        Siis onko sinulla niitä saksan otteita vai pelkät kopiot?
        Jos auto on vielä Saksan rekisterissä niin myyjä ei saa autoa pois rekisteristä
        ilman originaaleja otteita (tai no, olen joskus lähettänyt skannatut kopiot rekisteröintikatsastustodistuksesta myyjälle joilla sai poistettua auton rekisteristä).
        Jos sinulla ei ole originaaleja otteita, mene heti rekisteröintikatsastamaan ja pyydä tekemään retu -kysely Saksaan (joka tarkoittaa sitä että Trafi kysyy Saksasta että onko esteitä rekisteröintiin), vastaus kestää 2-3 vk.

        Jos siis originaalit otteet ei ole saatavilla ja menet autoa katsastamaan vasta autoveron eräännyttyä ajot loppuu kun tullin ajolupa päättyy autoveron eräpäivään ja joudut odottelemaan tuon retu-kyselyn tuloksen...

        Itse en ymmärrä miksi sitä rekisteröintikatsastusta pitää lykätä viime tinkaan,
        jos on jotain ongelmaa (esim. vikoja autossa/puuttuu papereita/CoC tarvitaan) niin autoon et saa kilpiä autoon ennekuin nuo on kunnossa.
        Rekisteröintikatsastuksessa ei anneta mitään 1 kk korjausaikaa vaan auton pitää mennä katsastuksesta läpi, korjauskehotuksia toki voi olla mutta ei "jälkitarkastettavaa"...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Janzki
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 4947
          • Lohja

          Huomiona myös että niille punasille tulee uudet otteet 1 sekä 2 osat kun rekisteröidään niille kilville. Poistuu tosiaan rekisteristä kun aika niistä umpeutuu, tuosta syystä myös verot maksetaan kilpien voimassaoloajalle.

          Keltaiset, kuten Majori sanoi, ei merkitystä onko auto rekisterissä vai ei.

          Rekisteristä poisto onnistuu pelkällä teknisellä osalla, ja kilpien viennillä konttorille. 2osaa ei tarvitse, näin ainakin viimeksi meni.

          Suomeen autoa et saa rekisteröityä tai edes verotettua kuitenkaan ilman molempia osia, joka sinänsä on typerää, koska tärkein noista kuitenkin on se omistusosa.
          Jos noista syystä tai toisesta toinen puuttuu, kannattaa ensin yrittää saada se myyjältä ja jos ei onnistu auttaa asiassa useinmiten ostopaikkakunnan kilpikonttori / pääkilpitoimisto (Berliinissäköhän se oli) jokuista dokumenttia vastaan.

          Nimim. viimeisimmän auton tuonti meinasi ottaa hiukan hermojen päälle aikataulu ongelmien ja Saksalaisen rahoitusyhtiön käytäntöjen vuoksi.
          Sähköposti.
          IG: janzki_

          Comment

          • alttu
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 519
            • Nummela

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Siis onko sinulla niitä saksan otteita vai pelkät kopiot?
            Jos auto on vielä Saksan rekisterissä niin myyjä ei saa autoa pois rekisteristä
            ilman originaaleja otteita.

            Itse en ymmärrä miksi sitä rekisteröintikatsastusta pitää lykätä viime tinkaan,
            jos on jotain ongelmaa (esim. vikoja autossa/puuttuu papereita/CoC tarvitaan) niin autoon et saa kilpiä autoon ennekuin nuo on kunnossa.
            Rekisteröintikatsastuksessa ei anneta mitään 1 kk korjausaikaa vaan auton pitää mennä katsastuksesta läpi, korjauskehotuksia toki voi olla mutta ei "jälkitarkastettavaa"...
            Minulla on alkuperäiset kappaleet. Ja eikö se nimeenomaan poistu Saksan rekisteristä automaattisesti kun voimassaolo kilvistä loppuu?

            Auto on juuri katsastettu saksassa, joten teknistä tarkastusta eivät konttorilla teekkään.
            F15 30d ///M-SPORT
            Ex.
            F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2979
              • Uusimaa

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Väärin. Auto on Saksan rekisterissä niiden punapäisten kilpien voimassa oloajan jonka jälkeen se automaattisesti poistuu rekisteristä.
              No, nus nus, mutta eikö kuitenkin puhuta samasta asiasta?
              Kun auto on rekisteröity Suoleen, siis tuotu esim keltapäillä, Trafi käsittääkseni lähettää Saksaan noita listoja jalustanumeroista, jolloin ne poistetaan Saksan kannasta, eikö?
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Väärin. Auto on Saksan rekisterissä niiden punapäisten kilpien voimassa oloajan jonka jälkeen se automaattisesti poistuu rekisteristä.

                Keltapäisillä ja rekisteröinnillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
                No just näin minäkin ajattelin.

                Tosin: kaivoin eilen vähän saksan trafin nettiä, ja kyllä sieltä löytyy selkeästi myös kommentti siitä, että kun punapäiset myönnetään, auto on aina "Abmeldattu", joka tarkoittaa suoraan suomennettuna: poistettu rekisteristä.

                Siksi kommentoin tuossa aiemmin, että punapäisillä ajo esim Ruotsin läpi on OK, koska Saksan trafi on tehnyt autoon määrättyjä tarkistuksia, jotka tietyllä tavalla pitävät ko auton saksan rekisterissä kilpien päättymispäivään asti. Mutta kun tarkemmin luki erilaisia prosyyrejä aiheesta, niin mulle jäi vaikutelma, että edes punapäiset eivät ole virallisesti saksalaisessa ajoneuvorekisterissä samalla lailla kuin normaalisti "anmeldatut" autot, vaan se on tilapäinen rekisteröinnin kaltainen tila, jossa tosiaan saadaan mm. ne uudet saksalaiset otteet, tehdään varkaustarkistus, HU/AU tarkistus, maksetaan ajoneuvoverot jne. Mutta tämä ei ilmeisesti kuitenkaan ole täysin identtinen sen kanssa, miten auto on rekisteröity normaali kotimaan käytössä. Kyse lienee jostain väliaikaisesta tullirekisteröinnistä eikä sitä ainakaan Saksan trafi suoraan rinnasta normaalirekisteröintiin. Tästä tulee myös kilpien nimi "ausfuhrkennzeichen" tai "zollkennzeichen" tai "export kennzeichen", vrt. jotka kaikki tarkoittavat yhtä ja samaa asiaa: export/tullikilpiä, joita ei tietenkään myönnetä muuhun kuin yhteen ainoaan tarkoitukseen: maasta poistumiseen.

                Joten sikäli sekä jaki että me ollaan tässä oikeassa. Punapäiset eivät ole normaali rekisteröinti, mutta enempi se on niillä rekisterissä kuin keltaisilla, jotka eivät ole yhtään mitään. Ovat vain ikään kuin "identifikaatio" johon vakuutus voidaan liittää, mutta minkään valtakunnan (edes kolmannen...) rekisteriin auto ei keltaisilla (välttämättä!) jää. Keltaiset voi saada myös saksalainen autonomistaja siten, että toisen omistamaan autoon voit ottaa itsellesi keltaiset kilvet, jos vain annat kilpiin liitteeksi voimassaolevan liikennevakuutusnumeron. Edes ajoneuvon runkonumeroa silloin ei tarvita (paitsi siihen vakuutukseen). Tällöin se auto jolle ne keltaset myönnetään voidaan pitää myös normaalissa sakalaisessa rekisterissä. Joten: keltaisilla auto voi säilyä rekisterissä taikka olla säilymättä. Suomeen vietäessä luonnollisesti se saksan rekisteröinti poistetaan, jolloin keltakilvillä Suomeen ajelevat ajavat käytännössä rekisteröimättömällä autolla.

                Tero
                Last edited by teropa; 09-12-2014, 08:49.
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7538
                  • Jyväshyvä

                  Ei keltapäisten vakuutukseen mitään valmistenumeroa tarvita.
                  Itse haen keltapäiset kilvet aina etukäteen enkä edes hakiessa välttämättä tiedä mihin autoon ne tulee,
                  sitten kun auto on ostettu, täytän siihen punaiseen korttiin tarvittavat tiedot...

                  Kilpien perusteella sakot kyllä löytävät perille ;-(

                  Tuohon vientirekisteröintiin,
                  ainakin Trafi puhuu selvästi rekisteröinnistä:
                  Last edited by MajorDrake; 10-12-2014, 22:24.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Ei keltapäisten vakuutukseen mitään valmistenumeroa tarvita.
                    Itse haen keltapäiset kilvet aina etukäteen enkä edes hakiessa välttämättä tiedä mihin autoon ne tulee,
                    sitten kun auto on ostettu, täytän siihen punaiseen korttiin tarvittavat tiedot...

                    Kilpien perusteella sakot kyllä löytävät perille ;-(
                    Ei niin ole kukaan väittänytkään. Viimeksi, kun menimme myyjän kanssa (piti poistaa ensin rekisteristä, yksityinen), niin ihmeekseni siinä punalapussa olikin alustanumero printatttu. Nyt, kun muistelen, niin on se ollut joskus aikaisemminkin. Mutta useinhan se toisaan on tyhjä, pl henkilötiedot.
                    Ja se on sitten tärkeää myös laittaa ne auton tiedot, kunhan ovat selvillä. Käsittääkseni Polizei ei päätä silitä, jos ratsiassa on lappu tuhjä.
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7538
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by jaki View Post
                      Viimeksi, kun menimme myyjän kanssa (piti poistaa ensin rekisteristä, yksityinen), niin ihmeekseni siinä punalapussa olikin alustanumero printatttu. Nyt, kun muistelen, niin on se ollut joskus aikaisemminkin.
                      Suurimmasta osasta Zulassungstellejä ei saa kuin kauppakirjojen ja valmistusnumeron kanssa keltapäiset joten sen takia ne on sinne printattu...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19178
                        • -

                        Kyllä ne punapäisten kilpien tiedot sieltä Flensburgista löytyy.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • th2376
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 154

                          Onko kukaan törmännyt seuraavanlaiseen potentiaaliseen ongelmaan kun oin ollut hankkimassa auton Saksasta:

                          Eli, auto on alunperin ollut leasing -autona. leasing -sopimuksen päätyttyä auto on päätynyt merkkiliikkeen kautta myytäväksi yksityiselle henkilölle. Tämä henkilö ei ole rekisteröinyt autoa omiin nimiinsä, vaan rekisteriotteessa lukee edelleen sen henkilön nimi jolla auto on ollut leasing -käytössä.

                          Voiko tällaisesta autosta käydä kauppaa, jos voi niin millä edellytyksillä?

                          -pitääkö löytyä myös kauppakirjat leasing -ukolta merkkiliikkeelle & merkkiliikkeeltä autoa myyvälle jolloin kauppakirjahistoria olisi ns. katkeamaton
                          -riittääkö, että paikallinen katsastuskonttori suostuu auton rekisteröimään ulkolaisen nimiin. Tässähän samalla ilmeisesti varmistetaan, ettei auto ole varastettu.

                          Erikoinen tilanne mielestäni, mutta samalla Saksassa ilmeisesti kohtuullisen yleinen. Vastaava tilanne on tullut itsellä vastaan aikaisemminkin. Suomessahan ajoneuvoa ei voi myydä kuin se, kenen nimi lukee rekisteriotteessa. Tai sitten pitää olla katkeamaton kauppakirjaketju josta omistajat näkyvät aina rekisteriotteessa näkyvään omistajaan saakka.

                          Onko kellään kokemusta miten tällaisessa tilanteessa homma toimii??

                          Sinänsä tilanne Saksassa ymmärrettävä, merkkiliikkeethän myyvät vanhempia ja/tai enemmän ajettuja autoja koko ajan jobbareille. Joillakin, enemmän autoja myyvillä jobbareilla on oikein yrityskin pistetty pystyyn toimintaa varten. Pienemmät, muutamia autoja vuodessa myyvät kaverit taas myyvät niitä "verottajan ohi". Ja juuri näissä tapauksissa ei myyjät halua rekisteröidä ajoneuvoja omiin nimiinsä.

                          Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista asiallisista kommenteista!!
                          Ex BMW:

                          E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19178
                            • -

                            Saksalainen autoliike ei koskaan rekisteröi käytettyä autoa omiin nimiinsä, jollei auto ole heidän omassa käytössään ja autojobbarit vielä vähemmän. Auton omistaja on se, jolla on rekisteriotteen molemmat osat hallussaan. Mikäli saat asianmukaiset kauppakirjat sekä auton rekisteröityä vientikilpiin omiin nimiisi, tuskin mitään ongelmaa tulee Suomessakaan.
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • th2376
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2006
                              • 154

                              Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

                              Voitko vielä selventää, minkä näköiset/kokoiset paperit nämä kaksi osaa ovat, ja mitä niissä lukee?

                              Eli ymmärsinkö oikein: voin tehdä kauppakirjan autoa myyvän kaverin kanssa siitä huolimatta, ettei auto ole hänen nimissään, mikäli hänellä on nuo rekisteriotteen molemmat osat hallussaan...
                              Ex BMW:

                              E12 520/528i -78/80, E24 633Csi 3.5 -77, E21 323i -79, E28 528i -84, E28 524tdA -84, E34 524td -91, E34 524td -90, E32 735iA -87, E39 535i -97, K100 -83, E39 530dA -99, E39 530d -02, E60 530d -04, E60 530dA -06, E60 530d -08, F10 530dA X-drive -11, F10 525dA X-drive, G30 530e X-drive -20, G30 530e -17.

                              Comment

                              • Juhis
                                BTCF Honorary Member
                                • Jul 2002
                                • 19178
                                • -

                                Originally posted by th2376 View Post
                                Kiitoksia nopeasta vastauksesta!

                                Voitko vielä selventää, minkä näköiset/kokoiset paperit nämä kaksi osaa ovat, ja mitä niissä lukee?

                                Eli ymmärsinkö oikein: voin tehdä kauppakirjan autoa myyvän kaverin kanssa siitä huolimatta, ettei auto ole hänen nimissään, mikäli hänellä on nuo rekisteriotteen molemmat osat hallussaan...
                                Kuvat liitteenä.

                                Kyllä voit tehdä kauppakirjan autoa myyvän henkilön kanssa, vaikkei hän olekaan viimeinen rekisteriin merkitty omistaja.
                                Attached Files
                                All good things come to those who wait.

                                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                                Sound Factory Bar & Nightclub

                                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎