Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zeniitti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 576
    • 127.0.0.1

    Originally posted by nullzwei View Post
    Käyttöönottoilmoituksen tekee silloin kun huvittaa. Jos ei viiteen ensimmäiseen vuoteen huvita niin vihnuakos se tullille kuuluu.

    Ne nyt vailla vastuuta kertoilee ihan mitä sattuu, verotus on menossa oikealle verottajalle ja saattoihan se olla vaikka posteljooni joka ruohonleikkuun lomassa vastailee autoverovoropuhelimeen. Kymmeniä vuosia ovat yrittäneet saada verotusta menemään oikein, mut eivät vieläkään osaa, edes noin yksinkertaista asiaa neuvoa.
    Kyllä se pitää tehdä ennen kuin autolla ajetaan: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...euvo/index.jsp

    Käytöntö on tietenkin toinen. Tuskin poliisi/tulli, jos sattumalta pysäyttää, sakottaa jos ajelee vaikkapa laivalta kotiin. On näyttää laivaliput yms. Silti ne voi vaatia käyttöönottoilmoituksen tekemistä vaikkapa tien päällä. Varmaankin aika harvinaista.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Jos oikein muistatte niin alussa tulli ei myöntänyt kuin yhden käyttöluvan per yksityishenkilö. Nyt sitten osataan vaatia että aina pitää tehdä käyttöönottoilmoitus.

      Variksetkin nauraa. Tullille.

      Autoverolain 35§ 2 momentti:

      Siirtolupaa ei kuitenkaan vaadita ajoneuvolle, jolla on voimassa oleva rekisteröinti Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.
      Last edited by nullzwei; 30-08-2016, 08:36.

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1561
        • Helsinki

        Originally posted by nullzwei View Post
        Ne nyt vailla vastuuta kertoilee ihan mitä sattuu
        Tullin neuvovalla puhelimella ei tosiaan ole mitään vastuuta. Jokaiseen lauseeseen mitä sieltä kuulee pitäisi lisätä "tämä ei ole tullia sitova tieto". Eli asiakas vastaa vain ja ainoastaan ihan itse mokista mitkä johtuu puhelimen neuvojen uskomisesta. Viime kädessä lait ja asetukset sekä ministeriön ohjeistukset jyrää tullin tekemisetkin jos oikein tiukka paikka tulee. Tämän takia olisi hyvä saada todellinen tilanne selville eikä vaan luottaa kuulopuheisiin.

        Verotuksen siirtyminen verottajalle tuo oman lisänsä tähän kuvioon. Siirtyykö tieto vanhoista ajeluista mukana? Kaikkien asiaan liittyvien järjestelmien pitäisi siirtyä sellaisenaan. Mitä tullissa oikeasti on tietoja tallessa näihin asioihin liittyen ja miten helppo niitä on jälkikäteen kaivaa esille? Jos vanhat käyttöönotot on tallessa vain jossain lomakkeilla niin kuinka helppo niitä on kaivaa esiin?

        Tuohon omassa omistuksessa olleen auton tuontiin Sveitsistä sen verran, että sukulaiselle halvalla hinnalla myyminen voi aiheuttaa epäilyksiä. Mikä on sitten halpa hinta ja mistä tulli tunnistaa sukulaiseksi. Kun kierrättää jonkun eri sukunimen omaavan kautta tuskin siellä ihan ensimmäisenä kirkonkirjoja ollaan lukemassa. Mikäli tätä ei halua tehdä niin tullille voi esittää esim. Sveitsin tuontihetken myynti-ilmoituksilla mikä on auton päivän arvo josta tulli ja ALV voidaan laskea. Kyllä ne sille jonkun tullausarvon keksii.

        Jossain joskus vilahtanut tieto, että ALV tarvitsee maksaa vasta mikäli auto on ollut pois EU:n alueelta pidempään kun pari vuotta ellei sitä ole haettu takaisin kun laite on viety ulos. Tämäkin on näitä mutuja jotka kyllä perustuu johonkin pykälään mikä on hyvä selvittää jos ALV:iton tuonti on ehkä mahdollinen. Eivät varmasti tullissa tiedä tarkkaan tästä ainakaan puhelimessa.

        Kaverilla vähän sama tilanne päällä jo muutaman vuoden. Eli asuu Sveitsissä ja haluaisi tuoda Bemmin Suomen kilpiin kesäautoksi lomailua varten. Toistaiseksi on mennyt Sveitsin kilvillä eikä auto ole Alppeja muutamaan vuoteen nähnyt. Mietitty kauppoja paperilla jotta saataisiin joku selkeä päivän hinta tullausta varten ettei tarvitsisi mennä arvontaan. Jos joku tuohon lottoon lähtee niin kertokoon ihmeessä miten kävi.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • 928 GTS
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1561
          • Helsinki

          Originally posted by nullzwei View Post
          Jos oikein muistatte niin alussa tulli ei myöntänyt kuin yhden käyttöluvan per yksityishenkilö.
          Joka ei perustunut mihinkään lakiin vaan oli ihan kiusallaan yksittäisen virkamiehen keksimä rajoitus. Poistui kun asiaa kaiveltiin tarpeeksi eikä mitään lakipykälää löytynyt mistään jota olisi voinut käyttää rajoituksen perusteena.´Näitä samanlaisia tunarointeja on tullin ja ake/trafin historia täynnä.
          -92 928 GTS
          -98 550 Maranello

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7538
            • Jyväshyvä

            Originally posted by nullzwei View Post
            Autoverolain 35§ 2 momentti:

            Siirtolupaa ei kuitenkaan vaadita ajoneuvolle, jolla on voimassa oleva rekisteröinti Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.
            Siirtolupa = tarrat,
            eri asia kuin käyttönöottoilmoitus...

            "Jos ajoneuvolla ei ole Eta-alueen voimassa olevaa rekisteröintiä, ajoneuvon käyttö liikenteessä edellyttää
            käyttöönottoilmoituksen lisäksi siirtolupaa ja Suomessa voimassa olevaa liikennevakuutusta. Siirtoluvalla
            tarkoitetaan ajoneuvoon kiinnitettäviä siirtomerkkejä."
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Suomen autoverottaja sai siirtoluvista tuomion: eikä tilanne muutu mustasta valkoiseksi sillä että siirtoluvan asemesta vaaditaankin käyttöönottoilmoitus.

              Entäpä jos mikään tullin toimipiste ei ole auki kun tulen Suomeen.
              Entäpä jos ajoneuvo matkan aikana rikkoutuu niin että se ei "tilapäisesti" ole omasta mielestäsi verotuskelpoinen?
              Entäpä jos...

              Minullakin oli oma tuontiauto keväällä 2016 noin 1,5kk "seisonnassa" ilman mitään voimassa olevia kilpiä, vakuutuksia ja käyttöilmoituksia. Kun aika oli verotukselle otollinen, hommasin siirtokilvet ja vakuutuksen ja vasta silloin tein käyttöönottoilmoituksen.
              Last edited by nullzwei; 30-08-2016, 09:51.

              Comment

              • peLoGo?
                BTCF Member
                • Jul 2012
                • 382
                • Vaasa

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Autohan voi tuoda muuttoautona ja eikös silloin säästy tullilta ja alvilta, autoverolta ei säästy enää kovin kauaa
                Vieläkö muuten on mahdollista tuoda auto (Saksasta) muuttoautona ja säästyä autoveroilta?
                BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                Ex. BMW F10 530dA -10
                Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                Ex. BMW E60 525i -04

                BimmerCode & BimmerLink + MHD + ENET

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6772
                  • PK-seutu

                  Originally posted by peLoGo? View Post
                  Vieläkö muuten on mahdollista tuoda auto (Saksasta) muuttoautona ja säästyä autoveroilta?
                  Ei. Ellet ole ostanut autoa jo aikaa sitten:

                  Originally posted by tulli
                  Autoverolakiin on tehty muutoksia, jotka tulivat voimaan 1.1.2015. Muuttajien ajoneuvoja koskevat maahanmuuton yhteydessä myönnettävät veronalennukset on poistettu.
                  S65, S85, H1, N63TU, IB1

                  Comment

                  • Driver22
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2098
                    • *

                    Minulle annettiin puhelimessa ohjeet että tehdä käyttöönottoilmoitus ennenkuin ajaa rajan yli ja sen teinkin sähköisesti tullin sivuilla. Ajo sai jatkua Saksan siirtokilvillä niin kauan kuin punaiset kilvet ovat voimassa (15vrk auton ostosta), sen jälkeen hakea siirtokilvet eli tarrakilvet. Autoveroilmoitus sitten 5 päivän sisällä siitä kun tulee maahan ja senkin tein sähköisesti. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa nyt sitten odotellaan veropäätöstä.
                    F31 330D Xdrive M-Sport

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1561
                      • Helsinki

                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Mikä tässä nyt on niin vaikeaa
                      Se ettei aina ole tarkoitus laittaa verotusta käyntiin vaan ajaa pelkästään laivarannasta talliin. Vaihtoehtoja on ainakin:

                      1. Ottaa tullista siirtotarrat päiväksi. Tämä varmaan selkein vaihtoehto mutta vaatii tullin tiskillä käyntiä suoraan laivarannassa. Lisäksi maksaa extraa vaikka autossa on jo voimassa olevat ulkomaan kilvet.
                      2. Antaa tullille 5pv käyttöönottoilmoituksen mutta ei käynnistä verotusta. Tuleeko sanktiota myöhemmin? Jos ei niin miksi ihmeessä ei?
                      3. Ajaa Saksan siirto tms. ulkomaan kilvillä eikä kerro tullille mitään. Mitä sanktioita tulee jos jää tien päällä kiinni? Entä kun myöhemmin haluaa laittaa verotuksen käyntiin?
                      4. Kuljettaa lavalla suoraan laivalta kotipihaan. Maksaa vähintään tarpeeksi ellei ole välineitä olemassa.
                      5. Bonus vaihtoehtona max. 14 päivän ajo ulkomaan kilpisellä autolla erillisen luvan kanssa jonka kai myös saa tullin nettisivuilta. Tämä kai tarkoitettu vain tapauksissa jossa ei ole tarkoitus verottaa autoa Suomeen. Miten tulli suhtautuu kun auto myöhemmin tulee verotettavaksi?

                      Kerro toki miten tuon siirron saa tehtyä helposti ja halvalla sekä mitä eri vaihtoehdot tarkoittaa myöhemmin kun auton verottaa esim. seuraavana vuonna.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Tai jos jossain vaiheessa autoverotusta huomaatkin että suomalaisilla tarrakilvillä ei saakaan ajaa vaikkapa Viroon mutta saksalaisilla punapäisillä olisikin saanut...

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7538
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by 928 GTS View Post
                          Se ettei aina ole tarkoitus laittaa verotusta käyntiin vaan ajaa pelkästään laivarannasta talliin. Vaihtoehtoja on ainakin:
                          2. Antaa tullille 5pv käyttöönottoilmoituksen mutta ei käynnistä verotusta. Tuleeko sanktiota myöhemmin? Jos ei niin miksi ihmeessä ei?
                          3. Ajaa Saksan siirto tms. ulkomaan kilvillä eikä kerro tullille mitään. Mitä sanktioita tulee jos jää tien päällä kiinni? Entä kun myöhemmin haluaa laittaa verotuksen käyntiin?
                          5. Bonus vaihtoehtona max. 14 päivän ajo ulkomaan kilpisellä autolla erillisen luvan kanssa jonka kai myös saa tullin nettisivuilta. Tämä kai tarkoitettu vain tapauksissa jossa ei ole tarkoitus verottaa autoa Suomeen. Miten tulli suhtautuu kun auto myöhemmin tulee verotettavaksi?
                          2) ei tule sanktoita jos on perusteet kuten maahantuonti. Niin minäkin teen jos tuon firmalle auton myyntiin ja autossa on vielä saksan kilvissä virtaa kun auto tulee Suomeen,
                          teen käyttöönottoilmoituksen firman nimissä ja ajan auton Jyväskylään.
                          Sittenkun auto verotetaan niin tarvittaessa otetaan uudet siirtoluvat asiakkaan nimissä jos veropäätöstä ei saada samantien.

                          3) autovero maksuun korotettuna.

                          5) Yhteen autoon voi saada / vuosi / henkilö ja samaan autoon vain yksi henkilö. Ei vaikuta veroon tms. Tätä voi käyttää kuka tahansa jolla on ulkomaan kilvissä virtaa riittävästi.
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1561
                            • Helsinki

                            2) Perustuuko johonkin pykälään vain onko vaan tullin laiskuutta ettei tule sanktioita?

                            5) Eikä tässäkään tulee varmasti mitään sanktioita kun seuraavana keväänä vie auton verolle?
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              3) oikeastiko varmastiko näin?

                              Comment

                              • Hastra
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2011
                                • 545
                                • Espoo

                                Originally posted by juho-85 View Post
                                Onko tuo Premium selection takuu Saksasta ostetuissa autoissa vain vuoden, vaikka Suomesta ostetuissa tuo on 2 vuotta?
                                Ja onko tuo Suomessa voimassa yhtälailla yksityisen/yrityksen Saksasta tuomissa autoissa, eli voi vain marssia merkkiliikkeeseen jos tulee takuun piiriin kuuluva vika autoon?
                                Ainakin 2012 edellisen auton ostaessani oli mobilessa 2 vuoden PS-takuu, mutta Suomessa se tosiaan oli vain vuoden. Korjaukset meni niin, että piti käydä merkkarilla tutkituttamassa vika ja lähettää nämä laput "vakuutusyhtiölle", joka antoi korjausluvan, jonka jälkeen sai varata merkkarille korjausajan.
                                Voit varmaan kuvitella, kuinka kätevää tuo on, kun lasinpesurit hajoaa loka-marraskuussa ja merkkiliikkeeseen on monen viikon jonot. En jäänyt odottamaan korjauslupaa, vaan korjautin heti tutkimusten jälkeen, mutta sain kuitenkin rahat takaisin jälkikäteen.
                                Audi A3 GTRON
                                EX: BMW 325D Coupe -07
                                EX: BMW 320ia -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎