Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lorezo
    Newbiemmer
    • Mar 2013
    • 9
    • Suomi

    Originally posted by Lorezo View Post
    Eli auto kasattu 5/2010, 2½vuoden ja 47tkm jälkeen jakopää alkanut ääntämään (kone tyyppi N47D20C). Vaihtoon meni käsitykseni mukaan kesikimmäinen ketju ja alaketju ohjurineen ja kiristimineen. Kampea ei vaihdettu. Oli kuulemaa uutta erää ja kunnossa. Vauhtipyörä ja kytkin meni kanssa uusiksi. Vaihteistoöljyt ja tiiviste vaihdettu. Koko lystin hinta oli 4 688€. Samassa vaihdettiin polttoainesuodatin, ilmasuodatin ja öljynsuodatin. Autossa oli Castrolin EDGE 0W-30 öljyt ja merkkihuolto käyttää näköjään nykyään Nesteen City pro 5W-40 tavaraa. Onko oleellista eroa?
    Positiivisenä tässä keississä oli se että oli EUROPlus takuuta jäljellä tähän kuuhun saakka. Europlus takuu suostui maksamaan lystistä vajaa 4 200€, mutta kyllä papertyötä, säätöä ja selvittelyyn mennyt useampi päivä aikaa. Itselle jäi maksettavaa ilma ja polttoainesuodatin, kytkinasetelma.

    Alkujaan kävin näyttämässä autoa pakoputkesta kuuluvan melun takia, jossa keskimmäisen äänenvaimentimen sisuskalut irti. Tämä ei kuulema mene Europlus takuuseen. Pelkkä keskimmäisen äänenvaimentimen vaihto kustantaa reilu 500€. Se että onneksi samalla huolokerralla tuli nämä muut viat ilmi.

    Se mikä jakopäähuollon jälkeen on tullut, on että kone kuluttaa kaupunkiajossa huomattavasti enemmän keskikulutuksella, vaikka kylmät kelit jo ohi ja samoin maantielläkin noin. 0,4-0,5l/100 enemmän. Osaako joku keksiä tähä syytä????
    Käytätin auton heillä uudestaan tsekattavana, mutta he eivät löytäneet mitään vikaa. Samoin moottori tuntuu "nypyttävän" jakopää vaihdon jälkeen. (tunne kytkimessä ja koneen käynti ääni hieman epätasainen ku kuullostelee tarkkaan) Kun kone lämmin tämä "nypytys" häviää lähe olemattomiin.
    Käsitykseni mukaan ei öljyn vaihdolla voi olla näin suurta vaikutusta kulutuksen nousuun? Samalla vaihdettiin vaihteistonkin öljyt, josta ei ole tietoa mikä oli vanhan viskositeetti ja mikä nykyisen.
    Reipas puolivuotta kulunut ja noin 15tkm rempan jälkeen tullut ajoa. Ei ole jakopää ääntänyt. kop kop... "Tärinä" tyhjäkäynnillä on edelleen olemassa ja nypytys.

    Kulutuksellekkin selvisi syy. Termostaatti ei toiminut kunnolla. Kivenkovaa autohuolto väitti vastaan useaan kertaan, että auton normaali lämpötila on 78-81 astetta. No kun termostaatti vaihdettiin niin lämmöt nousi 90-93 ja kulutus palasi takaisin normaalille tasolle, mitä oli ennen jakopään remppaa. (miksi renpan aikana termari meni epäkuntoon???.. huono tuuri?) Samalla kun lämmöt nousi, myös metallinen nakutus pienemmillä kierroksilla tasasesti kiihdytettäessä hävisi.

    Kytkinhuollon jälkeen kytkin tuntuu välillä tosi raskaalta ja välillä normaalilta? Mikä voi olla vikana? Ilmaa nesteen seassa, jokin osa laitettu huollossa väärin? Tätä termarin vaihdon yhteydessä koittivat. Sattui silloin toimimaan normaalisti. Kesällä kun oli pirun jäykän oloinen, katsoin täyttösäiliöön. Oli täytetty ihan piripintaan niin, että puski korkin alta nestettä(unohtunut ilmaus? jarrut toimii normaalisti). Poistin nesteet max merkin kohdalle, mutta ei ole paljoa auttanut. Jarrunesteet vaihdettiin jakopää/kytkinrempan yhteydessä.

    Eli jumpattavaa on vielä, jotta saisi kytkimen kuntoon ja moottorin tärinän pois.
    Last edited by Lorezo; 18-11-2013, 20:16.

    Comment

    • Mikhou
      BTCF Member
      • May 2009
      • 327
      • Lahti

      [QUOTE=Lorezo;3190473
      Eli jumpattavaa on vielä, jotta saisi kytkimen kuntoon ja sen tärinän pois.[/QUOTE]

      Vauhtipyörä sökö ?

      Keväällä vaihdoin kytkimen + vauhtipyörä oli samalla sökö.

      Piti kytkintä painaessa pohjaan siinä matkalle, ennen kuin pedaali oli lattiassa jurinaa. Sama nostaessa kytkintä. Myös paikallaan piti meteliä.

      Mulla siis e87 120d 2006, reilu 200tkm ajettu nyt. Ei vielä ole jakopäästä meteliä kuulunut... kopkop.. Tietääkseni tähän ei ole aiemminkaan tehty jakopäähän mitään..

      EDIT;
      Olihan se vauhtipyörä vaihdettu näköjään samalla kuin kytkin..
      Last edited by Mikhou; 18-11-2013, 18:42.
      E53 X3 3.0sd -07

      ex:
      E87 120d -06
      E46 m3 -01
      E39 535i -98
      E36 318 cabriolet -96

      Comment

      • Lorezo
        Newbiemmer
        • Mar 2013
        • 9
        • Suomi

        Originally posted by Mikhou View Post
        Vauhtipyörä sökö ?

        Keväällä vaihdoin kytkimen + vauhtipyörä oli samalla sökö.

        Piti kytkintä painaessa pohjaan siinä matkalle, ennen kuin pedaali oli lattiassa jurinaa. Sama nostaessa kytkintä. Myös paikallaan piti meteliä.

        Mulla siis e87 120d 2006, reilu 200tkm ajettu nyt. Ei vielä ole jakopäästä meteliä kuulunut... kopkop.. Tietääkseni tähän ei ole aiemminkaan tehty jakopäähän mitään..

        EDIT;
        Olihan se vauhtipyörä vaihdettu näköjään samalla kuin kytkin..
        Hei

        Pääasiassa kaksoismassavauhtipyörässä oli "klappia". Tämä vaihdettiin. Vaihdatin samalla uuden kytkinasetelman, vaikka sitä ei olisi kuulema tarvinnut.
        Kytkinongelmasta ei tule mitään erillistä meteliä. Kytkimen jäykkyys painettaessa vaihtelee huomattavasti. Välillä ei tunne milloin kytkin ottaa kiinni, kun on todella jäykkä.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by ramster View Post
          Kuluneella viikolla sain minäkin tietää kuuluvani tämän BMW-ongelman omistajiin. Kyllä BMW:n laatupisteet ovat todella ropisseet alas omissa silmissäni. Onko muilla merkeillä näin onnetonta, että reilun viiden vuoden vanhaan autoon tulee suuruudeltaan 10% auton alkuperäishinnasta oleva remontti? Ongelma tuntuu olevan kuitenkin jokseenkin yleinen.

          Auto on 3/2008, E60, ajettu 130tkm ja auton pystypalkissa kerrotaan malliksi N47D20A. Itselläni on sinänsä onnellinen tilanne, että Tampereen Autokeskuksessa huomasivat tämän ongelman huollon yhteydessä (kiitokset heille) ja minulla on vielä BPS-takuuta voimassa tammikuulle. Korjauskustannus menee siis takuuseen. Itse en ollut aiemmin tietoinen tästä BMW:n ongelmasta, enkä osannut kuunnella jakopään ääntä dieselin nakutukselta.

          Tämä oli ensimmäinen BMW:ni ja täytyy kyllä tarkkaan harkita merkkiä kun seuraavan kerran autonvaihto tulee ajankohtaiseksi.
          Onhan noita erinäköisiä vakavia ongelmia moottoreissa uudehkoissa malleissa muillakin merkeillä, erityisesti vag konsernilla... bmw toki kannattaa olla kuutoskoneella oli sitten bensa tai diesel, autoilu on huomattavasti huolettomampaa. Ongelmat koskettavat siis bmwllä pääasiassa 4-sylinterisiä.

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by WSE1 View Post
            Onhan noita erinäköisiä vakavia ongelmia moottoreissa uudehkoissa malleissa muillakin merkeillä, erityisesti vag konsernilla... bmw toki kannattaa olla kuutoskoneella oli sitten bensa tai diesel, autoilu on huomattavasti huolettomampaa. Ongelmat koskettavat siis bmwllä pääasiassa 4-sylinterisiä.
            Totta, itsellä oli 2010 vuotinen C200CDI Mersu ja 40tkm alkoi kalina jakopäästä hyviä pelejä, kannattaa ostaa preemiumia
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Jackie
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2009
              • 293
              • Porvoo

              OT:

              Nykyinen mersu oli juuri Veholla jakopään tarkastuksessa. Auto kuuluu siis mersun "riskiryhmään" jakopäätuhon osalta. Ketju mitattiin, ei venymää. Vaihdettiin uusi kiristin. Koko remppa valmistajan piikkiin. Auto on neljä vuotta vanha ja ajettu 143tkm, tuontiauto, ei mitään extra-takuita.

              Voisi BMW ottaa mallia kuinka "tyyppiviat" hoidetaan ja pidetään asiakkaat tyytyväisinä.
              E93 330iA M-Sport 2009
              B8 Audi A4 2010

              Ex:
              F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
              E93 335iA M-Sport 2007
              F01 730d M-Sport 2011
              E65 745i 2002
              E91 325iA M-Sport 2006
              E91 320dA 2005

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                Originally posted by Jackie View Post
                OT:

                Nykyinen mersu oli juuri Veholla jakopään tarkastuksessa. Auto kuuluu siis mersun "riskiryhmään" jakopäätuhon osalta. Ketju mitattiin, ei venymää. Vaihdettiin uusi kiristin. Koko remppa valmistajan piikkiin. Auto on neljä vuotta vanha ja ajettu 143tkm, tuontiauto, ei mitään extra-takuita.

                Voisi BMW ottaa mallia kuinka "tyyppiviat" hoidetaan ja pidetään asiakkaat tyytyväisinä.
                Juu en minäkään tuostakaan korjauksesta mitään maksanut. Lähtökohtaisesti tuollaisia tyyppivikoja ILMAN sitaatteja ei kuuluisi olla ollenkaan näissä kalleimmissa merkeissä. Pidetään asiakkaat tyytyväisenä, hmm, täytyy sanoa kun nyt ajan Hondalla, että olen tyytyväisempi kun ei tarvitse kaveria pyytää hakemaan kerran viikossa Veholta kun Mese on TAAS korjauksessa kun ei saa edes sijaisautoa ilmaiseksi vaikka on perustavaa laatua oleva virhe "autossa".
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • puhvc
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 73
                  • Oulu

                  tere!

                  pahoittelut tässä threadissa varmasti jokin jo kysynytkin, mutta onko tässä 120d vm08 177hp vielä noita imusarjojen läppä ongelmia? ostin juuri auton, ja nehä pitäs kiskoa poies sieltä mikäli ovat heikkolaatusia vielä.

                  Toinen kysymys, mulla 120d kierrokset humpaa kylmäkäynnistyksellä, siis parkkihallista melko reippaasti, mutta lämpimänä ei ole mitään ongelmaa.. mistäköhän moinen johtuu?

                  Comment

                  • Mikhou
                    BTCF Member
                    • May 2009
                    • 327
                    • Lahti

                    Läpistä en tiedä.
                    Ainakin 2006vm on.

                    Autoa piuhan päähän ja vikakoodeja, niin osaa sanoa enemmän.
                    E53 X3 3.0sd -07

                    ex:
                    E87 120d -06
                    E46 m3 -01
                    E39 535i -98
                    E36 318 cabriolet -96

                    Comment

                    • A^A
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2168
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by puhvc View Post
                      tere!

                      pahoittelut tässä threadissa varmasti jokin jo kysynytkin, mutta onko tässä 120d vm08 177hp vielä noita imusarjojen läppä ongelmia? ostin juuri auton, ja nehä pitäs kiskoa poies sieltä mikäli ovat heikkolaatusia vielä.

                      Toinen kysymys, mulla 120d kierrokset humpaa kylmäkäynnistyksellä, siis parkkihallista melko reippaasti, mutta lämpimänä ei ole mitään ongelmaa.. mistäköhän moinen johtuu?
                      N47 koneessa tietääkseni on läpät mutta rakennetta on muutettu paremmaksi jolloin tarvetta ei ole poistaa..
                      EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        Originally posted by puhvc View Post
                        tere!

                        Toinen kysymys, mulla 120d kierrokset humpaa kylmäkäynnistyksellä, siis parkkihallista melko reippaasti, mutta lämpimänä ei ole mitään ongelmaa.. mistäköhän moinen johtuu?
                        Omassa dieselissä kierroshumppaa aiheutuu pääosin koneen ollessa kylmä tai käynnistäessä hallissa...lämpimänä ei niinkään...

                        Aiheuttaja voi olla huohotin/oil separator tai suuttimien ohivuoto...näin olen ymmärtänyt. Omaan autoon vaihdettiin kaksi uutta suutinta viime keväänä, minkä jälkeen aiemmin esiintynyt kierroshumppa rauhoittui. Tätä ennen oli uusittu myös huohotin. Tosin suuttimet uusittiin muusta syystä kuin tuosta kierroshumpasta. Niiden uusimisella näytti kuitenkin olevan vaikutusta. Vikaahan voi toki olla tuossa vaihdetussa huohottimessakin...Tämän syksyn tultua kierroshumppa on taas alkanut ja se on päivittäistä. On tosin muuta oireilua, mikä varsinaisesti viitannee suutinvikaan (huonosti käynnistyy pakkasella/tänään ei ollenkaan). Näin se käyttäytyi viime keväänäkin Jeejee...
                        Last edited by huppu; 02-12-2013, 16:52. Reason: korjaus
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • Märkävaippa
                          Newbiemmer
                          • Sep 2012
                          • 3
                          • Satakunta

                          Originally posted by Scyber View Post
                          Välireportaasi tähän väliin. Oma toimii vielä 20tkm jälkeen eikä äänikään ole palannut. *kop kop*

                          Mites muiden jakopäärempat, onko ääni pysynyt poissa?

                          Samalla myös nosto, jotta uudet omistajat huomaavat.
                          Itsellä nyt n.14tkm rempan jälkeen eikä ole ääni palannut. Rempan tehnyt liikekin on sitä jälkeenpäin kuullostellut kun auto on ollut siellä ihan normi huollossa.

                          Vielä kai sitten sitä kovaa ajoa...:think
                          Last edited by Märkävaippa; 02-12-2013, 21:25.

                          Comment

                          • Convertible
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 2638
                            • Turku

                            Originally posted by Jackie View Post
                            OT:

                            Nykyinen mersu oli juuri Veholla jakopään tarkastuksessa. Auto kuuluu siis mersun "riskiryhmään" jakopäätuhon osalta. Ketju mitattiin, ei venymää. Vaihdettiin uusi kiristin. Koko remppa valmistajan piikkiin. Auto on neljä vuotta vanha ja ajettu 143tkm, tuontiauto, ei mitään extra-takuita.

                            Voisi BMW ottaa mallia kuinka "tyyppiviat" hoidetaan ja pidetään asiakkaat tyytyväisinä.
                            Juu, Mersu on "kunnostautunut" erityisesti kori ja maali ongelmien hoidossa. (Joita riittää).
                            F25 X3 35d
                            E87 118i
                            E46 330ti
                            E46 M3
                            E30 M3
                            E30 M3 Convertible
                            Z3 Roadster

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              On se kunnostautunut jakopäähommissakin. Kuulemma kompuraoneiden jakopäissä ei oo koskaan ollut mitään vaivaa Tiedän tapauksia, joissa hyvinkin pienillä kilsoilla on päässyt ihan itse kustantamaan tuota ketjun vaihtoa. Vieläpä aika suolaiseen +2000e hintaan. Huoltoneuvojalla vaan silmät pyörii kuin hedelmäpelissä, kun se ei oo koskaan kuullut mistään mersun viasta. Hyvä jos johonkin koneeseen tekevät jotain takuuseenkin. Samaa varmasti toivois myös mersun V6 bensakoneiden omistajat Ketjua saa vaihdella useammin kuin keskivertoautoon hihnaa. No se onkin sitä normaalia kulumista. Samoin kuin sulavat takavalojen liittimet ja ties mitkä muut vaivat joista myöskään ei oo koskaan kuultu huoltotiskillä

                              Comment

                              • Jackie
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 293
                                • Porvoo

                                Originally posted by VolvoTDi View Post
                                Lähtökohtaisesti tuollaisia tyyppivikoja ILMAN sitaatteja ei kuuluisi olla ollenkaan näissä kalleimmissa merkeissä. Pidetään asiakkaat tyytyväisenä, hmm, täytyy sanoa kun nyt ajan Hondalla, että olen tyytyväisempi kun ei tarvitse kaveria pyytää hakemaan kerran viikossa Veholta kun Mese on TAAS korjauksessa kun ei saa edes sijaisautoa ilmaiseksi vaikka on perustavaa laatua oleva virhe "autossa".
                                *sormet ristiin* Omassa ei ole 10kk omistuksen aikana ollut mitään murheita...

                                Originally posted by Convertible View Post
                                Juu, Mersu on "kunnostautunut" erityisesti kori ja maali ongelmien hoidossa. (Joita riittää).
                                Helmasyntinsä kullakin Kirjaimellisesti.
                                E93 330iA M-Sport 2009
                                B8 Audi A4 2010

                                Ex:
                                F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
                                E93 335iA M-Sport 2007
                                F01 730d M-Sport 2011
                                E65 745i 2002
                                E91 325iA M-Sport 2006
                                E91 320dA 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎