Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3102

    Originally posted by Orvix View Post
    Onkos 184 hevosvoimaisissa neloskoneissa jakopäävaivoja? Varmasti ainakin vähemmän kuin 143 ja 177-versiossa, mutta uskaltaako tuollaisen kuinka hyvillä mielin ostaa? Tarpeeksi kun Googlettaa niin kuutoskonekin on pommi.
    Kaikkihan nää on pommeja, myös ne uudemmat N47-versiot. Mikään ei ole ikuista. Itsellä jo toinen pommimottinen bemu menossa, kun eka ei levinny alle ni uskalsin ostaa toisenkin
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • BemariAndy
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 230
      • Pohjois-Pohjanmaa

      M47 moottorissa voi myös tulla ongelmaa...

      Hei,

      löysin tällaisen youtube-videon, josta selvästi havaitaan, että myös vanhemmassa 2-litraisessa M47-koneessa voi tulla jakopään ketjun ongelmia :



      Eli kyllä se on ihan se ja sama onko ketju edessä vai takana, niin huonolla tuurilla koneremontti on edessä. Mutta lohdutuksena itelle ja muillekin, että kyllä niitä jakopään remontteja on olemassa muissakin automerkeissä... Eikös tässä vasta ollut juttua, että VGA-konsernin autoja aletaan valmistaa taas jakopään hihnalla, kun noita kettinkejä on mennyt aika reippaasti Ja Bemarin suhteen sanoisin näin, että on hyvä kun joku ko. ongelma pitää itsestään hyvissä ajoin ääntä ettei mene koko systeemi kerralla (tai toki näinkin on voinut kerrasta napsahtaa)
      * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
      * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
      Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        Originally posted by BemariAndy View Post
        Hei,

        löysin tällaisen youtube-videon, josta selvästi havaitaan, että myös vanhemmassa 2-litraisessa M47-koneessa voi tulla jakopään ketjun ongelmia :



        Eli kyllä se on ihan se ja sama onko ketju edessä vai takana, niin huonolla tuurilla koneremontti on edessä. Mutta lohdutuksena itelle ja muillekin, että kyllä niitä jakopään remontteja on olemassa muissakin automerkeissä... Eikös tässä vasta ollut juttua, että VGA-konsernin autoja aletaan valmistaa taas jakopään hihnalla, kun noita kettinkejä on mennyt aika reippaasti Ja Bemarin suhteen sanoisin näin, että on hyvä kun joku ko. ongelma pitää itsestään hyvissä ajoin ääntä ettei mene koko systeemi kerralla (tai toki näinkin on voinut kerrasta napsahtaa)
        Jonkin verran britti-foorumilla ollut juttua mahdollisista ketjun venymisistä M57N2 koneissa (yli 250 tkm ajetuissa). Toisaalta ketju keulalla remontti on kuitenkin kertaluokkaa helpompi.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • ismot
          Newbiemmer
          • Aug 2013
          • 1
          • Finland

          BMW-pesee kätensä

          Itse ostin v. 2011 Saksasta BMW:n merkkiliikkeestä vuoden 2009 mallisen BMW:n. (kone N43B20A) Vastaavaa automaattia ei vähän käytettynä Suomesta oikein löytynyt. Autolla oli ajettu tuolloin n. 25000km. Auto huollettiin ja ajelin sillä tasan 2 vuotta kun se jätti tielle. Auto hinattiin merkkiliikkeen pihaan (missä se edelleen toistaiseksi seisoo). Autossa oli korjaamon mukaan jokin öljynkiertohäiriö. Nokkaketju hyppi yli ja jako meni sekaisin. Koko yläkerta uusiksi, eikä alakerrasta tiedetä koska öljy ei ole välttämättä kiertänyt, eli koko kone uusiksi. Autolla on ajettu 64000km, huollatettu merkkiliikkeessä jne. Vamma tapahtu n. 60km/h nopeudessa.
          Korjaamo teki kyselyn BMW-lle ja sieltä tuli perustelematon vastaus että emme osallistu kustannuksiin. Saksasta ostettuna siellä liike kirjaa lähes aina kauppakirjaan takuuajaksi 1 vuosi, ellei niin se on kaksi (itsellä meni 3 päivää yli 2:n vuoden kauppakirjan kirjoittamispäivästä).
          Odotin ensimmäiseltä BMW:ltäni vähän enemmän kuin 4 vuotta ja 64000km. Nyt lasku lienee pienimmilläänkin luokkaa 5000-6000€. Ajattelin tilata vaihtokoneen myös Saksasta Bavarialta http://shop.bavariamotors.de/index.php?a=2596. Liekö kellään kokemusta ko. firmasta? Antavat kuitenkin 12kk takuun.
          Kun pääsen romusta eroon niin vaihdan merkkiä enkä suosittele sitä muillekkaan.





          Originally posted by Scyber View Post
          Ajattelin tähän kirjoitella omaa kokemustani 123d:stä. 11/2008 ja 145tkm.

          Hain pari viikkoa sitten Saksasta 123d:n. Koeajot ja kaikki ok, sekä matka ajaen Saksasta Suomeen meni ihan mukavasti.

          Sitten eksyin foorumeille ja löysin aihetta jakopään "tyyppivioista" kyseisessä autossa. Katselin videoita ja yritin erottaa onko omassani moista ääntä.

          Yhtenä päivänä lämpimällä koneella nelosella ajellessa pienellä kuormalla ikkuna auki ~1500rpm erotin sellaisen helinän jonka aikaisemmin olin ajatellut kuuluvan ihan ko. moottoriin. Vein auton välittömästi Autokeskukselle Tampereelle tarkistettavaksi. Muutenkin moottori vaikutti äänekkäämmälle kuin mitä luulisi.

          Nyt auto on jakopäärempassa. Ilmeisesti ongelma johtuu liian jyrkistä rattaan hampaista tms. ja koskee myös isoa osaa kampiakseleista. 3/2009 kohdalla ilmeisesti kampiakseli päivittyy.

          Ketju siis venyy ja venyy, kunnes kiristin ei enää hyödytä ja sitten napsahtaa poikki.

          Omassani kone on irroitettu kopasta, mukaan lukien vaihdelaatikot jne. Siihen vaihdetaan seuraavaa:
          Kampiakseli laakereineen ja pultteineen
          Jakopää rattaineen, voiteluineen, ketjuineen, ohjureineen ja kiristimineen
          Kannentiiviste yläpään tiivarisarjan kera
          Alapään tiivistesarja

          Samalla muuta huoltoa, kuten kytkimen vaihtoa asetelmineen, imusarjan pesua ja toisen turbon huoltoa luvassa.

          Tällä hetkellä kone on atomeina pajalla. Työarvio on 23h ja BMW korvaa Goodwillinä osat, itse maksan työt (a´102,47€/h)

          Kuuleman mukaan BMW maksaa osat alle 4- vuotta ja alle 150tkm oleviin autoihin, joten hopihopi omianne tarkistamaan mikäli sattuu sama vaivaamaan.

          Lisää infoa ja mallivideoita löytyy esim. täältä

          (Espanjaksi, google translatettu)
          www.bmwfaq.com

          Sama linkki ilman translatea
          Tässä näin www.bmwfaq.com



          Listausta muutamasta tapauksesta (190kpl)


          Edit. Näköjään BMWfaq:n linkit ei skulaa. Tässä puma vielä Copy pastena. Löytää myös googlesta N47 timing chain PUMA measure


          "PUMA 13588845-03 incidence recorded by BMW and its repair: http://www.puma-index.de/Lists/PUMA/AllItems.aspx

          Diligence-number Item
          43863106-03 N47, N47S, N47T, rustling sound in the engine, timing chain rubs.

          Approval date (day.month.year) Status Organization
          Approved 14.12.11 Germany, automobiles

          Vehicles affected
          E Series Motor Body
          E60 E61 E81 E82 E83 N47 N47DKO N47S N47T E61 E60 E81 E82 E83 N47 N47S N47T N47DKO
          E84 E87 E88 E90 E91 E87 E84 E88 E90 E91
          E92 E93 F10 F11 F25 E93 E92 F10 F11 F25

          Feedback Comment production interval Feedback
          (From / to) on the production interval diligence (day.month.year) to (day.month.year)
          / 01.03.11 / 01.03.11

          Complaint
          Sound of friction drag on the engine from about 1500 rpm, which is visible from the inside.
          The noise can be perceived in area of the gearbox housing and the oil pan.

          Cause
          Excessively sharp edges on the sprockets, the chain does not flow evenly over the guides.

          Measures
          We must distinguish two cases:

          Case 1:

          For engines N47, N47DKO, N47S, interval from 01.03.2007 to production 05.01.2009.

          In case of customer complaint must change the following parts:
          (See Annexes, Figures 1 to 7.) - Nov. 21 7803479 Sutitución the crankshaft bearings.

          Caution: Use only crankshafts with a production date back to 5. 1. 1. 2009 2009
          The production date is printed on crankshaft sprocket (see page 2 of the Annex)

          Meaning of the figures:
          The first two indicate the assembly line.
          The 6 following year (two digits), month, day.
          Last 5 indicate the reference number of the crankshaft.
          Thus, the crankshaft shown on page 2 of the annex was built on October 21, 2009.
          41 -11 7,797,896 chain oil pump.
          11 31 8 506 652 Timing Chain bottom.
          13 52 7 797 906 sprocket for driving the high pressure pump.
          11 27 7 800 523 sprocket (intermediate for balance shafts).
          11 8,510,014 31 Supply Chain superior.
          -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
          -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

          Note: Adjusting the intermediate gear shafts accurately balanced according to workshop manual. In case this intermediate sprocket and the balance shafts are not sufficiently fit, the motor can still giving rise to noise despite the new crankshaft.

          See November 21 workshop manual 500 "crankshaft replacement."

          Note: In the case of vehicles to which a previous repair and they replaced the crankshaft:
          Proceed with these vehicles as detailed in "Case 2".

          Case 2:

          N47 engine, N47DKO, N47S, N47T production interval 05.01.2009 - 01.03.2011

          In case of customer complaint replace the following parts:
          (See Appendix, Art 8 to 10)
          -11 8,506,652 31 Supply Chain bottom.
          - 13 52 7 797 906 sprocket high pressure pump.
          - 11 31 8 510 014 Supply Chain superior.
          -11 7,797,899 31 Timing Chain Guide above.
          -13 7,797,904 52 Timing Chain Guide below.

          Note: There is no need to release the binding thread of the intermediate toothed wheel balancer shafts.

          Note: As of March 2011 there are new guidelines. These guidelines do not bring reinforcing ribs.

          (See Appendix, pp. 7 and 10.)
          In this way the inner surface of the guides is smooth throughout its length and the timing chain runs easily on them.
          They have not changed the references.

          Note: During the repair make sure guides are mounted without lateral veins (in the Annex, Art 7 and 10.)

          Attention:
          No repairs are allowed in vehicles with production date after 03/2011 and vehicles in which all existing measures have already been made. The sound now is the moment, the normal state of this world! No risk of broken chain!

          Not allowed engine change because of this claim!"

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            N43

            Originally posted by ismot View Post
            vuoden 2009 BMW:n. (kone N43B20A) Autossa oli korjaamon mukaan jokin öljynkiertohäiriö. Nokkaketju hyppi yli ja jako meni sekaisin. Koko yläkerta uusiksi, eikä alakerrasta tiedetä koska öljy ei ole välttämättä kiertänyt, eli koko kone uusiksi. smoke:
            Off topikiksi menee N43 osalta mutta,
            Tuskin se koneen alakerran miksikään on mennyt. Öljypumpulle / tasapainoakselille oma ketjunsa ja käyttöpyöränsä kampiakselilla. Venttiili koneistolle oma ketju / käyttöpyörä kampiakselilla. Venttiilikoneiston ketjun kiristin / laahain vika on se heikko kohta näissä N4X moottori malleissa.

            Onko venttiilit osuneet mäntiin ?? ts. ovatko venttiilit vääntyneet korjaus kelvottomiksi ?
            ja tästä syystä männissä osuma vauriot ??
            JOS venttiilit eivät ole osuneet mäntiin niin uusi ketju/ohjain sarja ( FEBI 30333)
            paikoilleen ja kovaa ajoa sinne vaihtoauto liikkeeseen.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              Uskaltaako tuommoista yli 200tkm ajettua N47S 123d ostaa jos siihen ei ole tehty jakopään remppaa? Vuoden 2008 peli vielä kaiken lisäksi.
              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • Weuli
                BTCF Member
                • Feb 2008
                • 1169
                • Turku

                Miksei uskalla? Kyllähän se korjattavissa on jos tulee ongelmia. Ainoa ongelma on että korjaus on kallis. Hinnastahan kaikessa on kyse. Ei tietenkään kannata valmiiksi rikkinäistä ostaa. Mulla on 190tkm ajettu eikä siinä mitään vikaa ole. Eikä mun yöunet siitä mene että tiedän että jos alkaa ääntämään niin remontti on kallis koska kuntoon se tulee kuitenkin. Autojen jatkuva vaihtelukin on kallista vaikka sitä ei kukaan tunnu välittävän..
                Edit: Saahan siihen takuun vaikka rahalla jos oikein alkaa jännimään.
                Last edited by Weuli; 16-08-2013, 11:54.
                F10 530da xDrive -14
                ----------------
                E92 330d -09
                E93 325i -08
                E92 330d -08
                E61 535d -06
                E91 320d -08
                E46 330Ci -01
                E61 525d -06
                E90 320i -05
                E46 325i -01
                E46 318i -99
                E36 316i -91

                Comment

                • Soiled
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3216
                  • Mystinen Kuopio

                  Originally posted by Weuli View Post
                  Miksei uskalla? Kyllähän se korjattavissa on jos tulee ongelmia. Ainoa ongelma on että korjaus on kallis. Hinnastahan kaikessa on kyse. Ei tietenkään kannata valmiiksi rikkinäistä ostaa. Mulla on 190tkm ajettu eikä siinä mitään vikaa ole. Eikä mun yöunet siitä mene että tiedän että jos alkaa ääntämään niin remontti on kallis koska kuntoon se tulee kuitenkin. Autojen jatkuva vaihtelukin on kallista vaikka sitä ei kukaan tunnu välittävän..
                  Edit: Saahan siihen takuun vaikka rahalla jos oikein alkaa jännimään.
                  Yksityisten välistä kauppaa ja olisi tulossa vaihdossa tuo auto. Ei vaan oikein kehtaisi vaihdossa ottaa jos joutuu sen 3-5t€ pistämään rahaa korjaukseen. Nettiautossa huonosti myynnissä noita 123d sedaneita. Kyseessä on tämä yksilö--> http://www.nettiauto.com/bmw/123/5800837
                  Suomiauto täydellä huoltokirjalla yms.
                  Millaista hintaa tuommoisesta yleensä voi pyytää, kun menee varmaankin sitten itselläkin myyntiin. Tulisi vain yhden harrasteauton tilalle joksikin aikaa.
                  Mystinen.Fi @ FB
                  IG @tarmohanninen
                  http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                  Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                  Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                  Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                  Comment

                  • Weuli
                    BTCF Member
                    • Feb 2008
                    • 1169
                    • Turku

                    Originally posted by Soiled View Post
                    Yksityisten välistä kauppaa ja olisi tulossa vaihdossa tuo auto. Ei vaan oikein kehtaisi vaihdossa ottaa jos joutuu sen 3-5t€ pistämään rahaa korjaukseen. Nettiautossa huonosti myynnissä noita 123d sedaneita. Kyseessä on tämä yksilö--> http://www.nettiauto.com/bmw/123/5800837
                    Suomiauto täydellä huoltokirjalla yms.
                    Millaista hintaa tuommoisesta yleensä voi pyytää, kun menee varmaankin sitten itselläkin myyntiin. Tulisi vain yhden harrasteauton tilalle joksikin aikaa.
                    Tuo hinnoittelu on aina monimutkainen asia. Jos lähtis niin kun automyyjät liikkeessä: nettiauton halvin - 5000€? Se on eriasia onko se edelleen tulossa vaihdossa. Muistelen että täällä päin oli 19.xxx € hintaan myynnissä tuollainen m-sportti pystyperä. Tuonti ja alle 200tkm.
                    F10 530da xDrive -14
                    ----------------
                    E92 330d -09
                    E93 325i -08
                    E92 330d -08
                    E61 535d -06
                    E91 320d -08
                    E46 330Ci -01
                    E61 525d -06
                    E90 320i -05
                    E46 325i -01
                    E46 318i -99
                    E36 316i -91

                    Comment

                    • Soiled
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3216
                      • Mystinen Kuopio

                      Tommosen jos haluaa oikeasti saada kaupaksi niin hinta on varmaan siellä 15t€ tietämillä
                      Voi olla, että jätän tällä kertaa välistä, kun jälleenmyyminen voi tosiaan olla hankalaa.
                      Mystinen.Fi @ FB
                      IG @tarmohanninen
                      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 924
                        • Sotkamo--Oulu

                        Tuo jakopää ongelmahan ei ilmeisesti sitten kaikissa tapauksissa edes varoittele pitämällä ääntä. Yhdelle tutulla oli vuosi sitten mennyt kerrasta ketju poikki 100km/h vauhdissa tiellä. Autolla oli ajettu jotain 180-190tkm ja mitään ääntä ei ollu kuulema pitänyt missään vaiheessa ennen täystuhoa. Kunhan vain ei nämä nykyautojen 30tkm öljynvaihtovälit ois syynä tuommosiin ongelmiin. Ainakin ite meen E46:lla 15tkm öljynvaihtovälillä vaikka kilometrejä tuleekin ihan kohtalaisesti.

                        525 TDS koneessa oli aikoinaan ketju niin lopussa ja pitkäksi venynyt jossain 360tkm kohdilla, että meinas käydä tuollanen täystuho.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • Scyber
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 686
                          • Hyvinkää

                          Välireportaasi tähän väliin. Oma toimii vielä 20tkm jälkeen eikä äänikään ole palannut. *kop kop*

                          Mites muiden jakopäärempat, onko ääni pysynyt poissa?

                          Samalla myös nosto, jotta uudet omistajat huomaavat.
                          Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                          www.napalmi.com

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            Meillä ei tuossa ykkösessä (120i) ääntäny jakopää millään tavalla. Käynti vaan alkoi yskimään ja pajalla totesivat ketjun ja kiristimien olevan vaihtokunnossa vaikka nämä olikin uusittu kertaalleen aiemmin... edellinen omistaja oli tehnyt remonttia, muttei kaikkea mitä olisi pitänyt koska oli rahat tainnu loppua...
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • ramster
                              Newbiemmer
                              • Nov 2012
                              • 1
                              • Tampere

                              Ajamisen iloako?

                              Kuluneella viikolla sain minäkin tietää kuuluvani tämän BMW-ongelman omistajiin. Kyllä BMW:n laatupisteet ovat todella ropisseet alas omissa silmissäni. Onko muilla merkeillä näin onnetonta, että reilun viiden vuoden vanhaan autoon tulee suuruudeltaan 10% auton alkuperäishinnasta oleva remontti? Ongelma tuntuu olevan kuitenkin jokseenkin yleinen.

                              Auto on 3/2008, E60, ajettu 130tkm ja auton pystypalkissa kerrotaan malliksi N47D20A. Itselläni on sinänsä onnellinen tilanne, että Tampereen Autokeskuksessa huomasivat tämän ongelman huollon yhteydessä (kiitokset heille) ja minulla on vielä BPS-takuuta voimassa tammikuulle. Korjauskustannus menee siis takuuseen. Itse en ollut aiemmin tietoinen tästä BMW:n ongelmasta, enkä osannut kuunnella jakopään ääntä dieselin nakutukselta.

                              Tämä oli ensimmäinen BMW:ni ja täytyy kyllä tarkkaan harkita merkkiä kun seuraavan kerran autonvaihto tulee ajankohtaiseksi.
                              Last edited by ramster; 18-11-2013, 01:17.

                              Comment

                              • jake2710
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 828

                                Ei kai tossa kannata itkemään alkaa kun menee takuuseen!?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎