Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jannmann
    replied
    Originally posted by HC-Tuning View Post
    Eläpä nyt hiillostu. Lähinnä sitä että autolla ei ole viime leiman jälkeen ajettu montaa sataa kilsaa, niin kuuluuko olla täysin jämyt uudella puslalla vai onko normaalia "elämistä". Pusla näyttää muuten ulkosesti ehjältä.
    Jos normimallin pusla jossa aukot ulkokehällä, niin onhan se sellainen "pehmeän" tuntuinen.

    Leave a comment:


  • HC-Tuning
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Mitä täsä ny haetaan? Leimaa korjaamatta autoa. Jos tietää että se pusla on paska ni eikö sen ny vaan voi vaihtaa?

    Ja ettei menisi silleen että kysymykseen vastataan kysymyksellä niin vastataan että se ihan riippuu katsastajasta. Kun on vai olemassa sellaisia ihmisiä jotka tekevät työnsä hyvin ja oikein ja sit sellaisia joita ei kiinnosta pätkän vertaa vaikka tekevät työnsä huonosti.
    Eläpä nyt hiillostu. Lähinnä sitä että autolla ei ole viime leiman jälkeen ajettu montaa sataa kilsaa, niin kuuluuko olla täysin jämyt uudella puslalla vai onko normaalia "elämistä". Pusla näyttää muuten ulkosesti ehjältä.
    Last edited by HC-Tuning; 18-05-2018, 13:46.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Originally posted by HC-Tuning View Post
    Kuinka herkästi leimasetä pompauttaa kun ilmeisesti etupäässä alatukivarren takahela hieman löysä ja antaa hieman periksi kun rengasta heiluttelee. Raidetangon päät oli mielestäni kunnossa ja tuonne suunnille välyksen olin paikantavani kun yksin heiluttelin auto tunkilla. Samanlailla molemmin puolin välystä.
    Mitä täsä ny haetaan? Leimaa korjaamatta autoa. Jos tietää että se pusla on paska ni eikö sen ny vaan voi vaihtaa?

    Ja ettei menisi silleen että kysymykseen vastataan kysymyksellä niin vastataan että se ihan riippuu katsastajasta. Kun on vai olemassa sellaisia ihmisiä jotka tekevät työnsä hyvin ja oikein ja sit sellaisia joita ei kiinnosta pätkän vertaa vaikka tekevät työnsä huonosti.

    Leave a comment:


  • HC-Tuning
    replied
    Kuinka herkästi leimasetä pompauttaa kun ilmeisesti etupäässä alatukivarren takahela hieman löysä ja antaa hieman periksi kun rengasta heiluttelee. Raidetangon päät oli mielestäni kunnossa ja tuonne suunnille välyksen olin paikantavani kun yksin heiluttelin auto tunkilla. Samanlailla molemmin puolin välystä.

    Leave a comment:


  • EmH
    replied
    Originally posted by miikuski View Post
    Eli m20 525 e34 korista getrag 260 olis tarkoitus saaha m20 e30 koriin.

    Isolla kardaanin laipalla on tuo vaihteisto niin käykö tuohon jostain laatikosta pieni laippa ?

    Jos löytyy uudemman mallin vaihdevivustoa, kardaanin etupätkää tai kokonaista käypästä settiä niin laita viestiä. Autossa nyt getrag 240 vanhalla vivustolla.
    E30:n 260 getragista käy laippa. Joskus koitin sellasta itekki metsästää käytettynä, en löytäny. Ostin sitte uuden, tais maksaa jotai 150e.

    Leave a comment:


  • miikuski
    replied
    e34 Getrag 260 e30 koriin ?

    Eli m20 525 e34 korista getrag 260 olis tarkoitus saaha m20 e30 koriin.

    Isolla kardaanin laipalla on tuo vaihteisto niin käykö tuohon jostain laatikosta pieni laippa ?

    Jos löytyy uudemman mallin vaihdevivustoa, kardaanin etupätkää tai kokonaista käypästä settiä niin laita viestiä. Autossa nyt getrag 240 vanhalla vivustolla.

    Leave a comment:


  • Mohko
    replied
    Hihna paikalla ja kelpasi katsurillekkin loppupeleissä.

    127hampainen, oli vielä stanssattu kiristäjään lukemakin, niin ei voi sekoittaa mitenkään. Kai.

    Kivaahan tuo 64euroa maksaa katsastuksista 2000km välein...

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Kirjoittanut tämän saman foorumille ainakin 5 kertaa, mutta kerrataanpa vielä:

    Vuonna 1977, kun M60-moottori esiteltiin (koodi muutettiin myöhemmin M20:ksi), oli vain yksi hihna, 110-hampainen (Neliskanttinen hammas) ja tällä kiristin Z-127. Vuonna 1980 hihna muuttui 127-hampaiseksi. (Pyöreäolkainen hammas)ja kiristin Z-127. Joskus vuonna 1986 hihnaa pidennettiin yhden hampaan verran 128-hampaiseksi ja kiristinrullan halkaisija kasvoi. Samalla myös tuon vanhan profiilin hihna muutettiin 111-hampaiseksi ja tähän käytettäväksi myös tuo uudempi kiristinrulla. Myöhemmin (87-88) tehdas kuitenkin palasi 127-hampaiseen hihnaan ja pienempään rullaan. Sama koski myös vanhan profiilin hihnaa. Minulla on jossain arkistoissani oikein tehtaan huoltotiedote, jossa lukee kutakuinkin näin: "128-hampainen jakohihna voidaan korvata 127-hampaisella ja tälle sopivalla kiristimellä"

    Jostain syystä tarvikevalmistajien katalogit tuntevat ja tyrkyttävät edelleen myös noita 111, tai 128-hamapaisia hihnoja ja niiden kiristinrullia. Sama koskee myös tarvikeliikkeiden myyjiä. Ennenmuinoin sai oikein tosissaan väittää myyjälle, että anna nyt vaan se 127-hampainen hihna ja tälle kiristin. Myyjä väitti kivenkovaa, että sun autoon kuuluu 128-hampainen hihna

    Hammaspyörien profiili ratkaisee hihnan mallin. Neliskanttisella hihnalla pitää tietysti olla tälle sopivat hammaspyörät kampiakselilla, apuakselilla (pyörittää jakajaa) ja nokka-akselilla. Pyöreäolkaisella tietysti sama juttu. Hammaspyöriä ei voi sekoittaa keskenään. Hammaspyörien hammasluku ei muutu, vaikka hihnan pituus muuttuisikin yhdellä hampaalla. Vain kiristimen halkaisija muuttuu, jos tulee yksi hammas lisää hihnaan.

    Mutta, kuten sanottu, nuo 111- ja 128-hampaiset ja suuremmalla kiristimellä olevat voi unohtaa.

    110- ja 127-hampainen hihna ovat siis yhtä pitkiä. Toisessa on vaan hampaita harvemmassa ja profiili on erilainen. Molemmissa sama Z-127 kiristin. Sama juttu 111- ja 128-hampaisen hihnan kanssa.
    Last edited by T3; 16-05-2018, 09:02.

    Leave a comment:


  • Peksu_M20
    replied
    Niitä on oikeestaan vaan kahta eri hihnaa. Uudempi pyöreä hampainen ja vanhempi neliöhampainen. Jos ostat koko jakohihna paketin niin ei tarvi miettiä sen enempää onko 127 vai 128 hammasta. Vanhemmassa hihnassa tais olla paljon vähempi hampaita.

    Edit: mullakin oli noita säädettäviä nokkapyöriä jotka oli jotain kiinamalleja ja heitti puolella hampaalla. Heitin roskiin moiset halpa tuotanto kamat.
    Last edited by Peksu_M20; 16-05-2018, 07:48.

    Leave a comment:


  • magilainen
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Eikö tuossa jakohihna jutussa ollut niin, että 128-hampaisen pysty laittaa 127-hampaisen tilalle, niin se taisi muuttua siis hihna:think, mutta ei ollut mitään vakavaa. Kun esim motonet:issa myydään 127-hampainen 128-hampaisen tilalle.
    Kiinnostaisi myös onko nuille erihampaisille remmeille olemassa montaa eri pyörävariaatiota? Itsellä kasa alapyöriä mutten niistä eroa löytänyt, mutta säädettävällä nokkapyörällä toinen remmi ei pohjaa kunnolla toisella remmillä.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Eikö tuossa jakohihna jutussa ollut niin, että 128-hampaisen pysty laittaa 127-hampaisen tilalle, niin se taisi muuttua siis hihna:think, mutta ei ollut mitään vakavaa. Kun esim motonet:issa myydään 127-hampainen 128-hampaisen tilalle.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Mohko View Post
    Alapään laitoin merkkiin ja tuon huomasin silloin, pari kertaa kierräytin vielä uudestaan ja ei muuttunut tilanne. Ehkä tuo vanha hihna on venynyt kun on vaihdettu 8vuotta sitten (15tkm), tai asennettu vähän väärin.

    Eipä tuossa varmaan mitääm muuta kuin yrittää uudella hihnalla saada oikein ajoitettua ja lähteä ajeleen.
    Ei tuossa mitään ole väärin, ei vakiopalikoilla voi tuolle vajaan puolen hampaan heitolle mitään. Hihna kiinni ja ajoa.

    Leave a comment:


  • Mohko
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Tuossa kuvassahan nokka on edellä/aikaisella. Tässä kohtaa kun ei ole kuvaa kampurasta merkissään jää arvailuksi onko se 100 varmasti samaan aikaan @ YKK. Yhtäkaikki ketjun/hihnan venyminen tai kuluminen myöhäistäisi nokkaa eikä saisi tuota kuvattua tilannetta aikaan.
    Mitä jr66 totesi on totta. Noin pieni virhe ilman säädettävää nokkapyörää on se mitä se on. Toki jos sinne hommaisi säädettävän niin ei siitäkään saa hyötyä irti ilman että sitten kellottaa alakerrasta ja yläkerrasta ihan todelliset YKK:t satkulleen tietoon ja tekee merkit niille.
    Jos nokka sattuu karvan aikaselle ajoituksesta niin se ei mitään haittaa. Imuvena menee vähä aikasemmin vaan kiinni joten todellinen puristuspaine todnäk. nousee.
    Alapään laitoin merkkiin ja tuon huomasin silloin, pari kertaa kierräytin vielä uudestaan ja ei muuttunut tilanne. Ehkä tuo vanha hihna on venynyt kun on vaihdettu 8vuotta sitten (15tkm), tai asennettu vähän väärin.

    Eipä tuossa varmaan mitääm muuta kuin yrittää uudella hihnalla saada oikein ajoitettua ja lähteä ajeleen.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Mohko View Post
    Tere.

    Jakopää rempassa törmäsin tälläiseen, vanha hihna joko asetettu väärin tai venynyt?

    Ei kai muuta kuin pistää uuden hihnan jako kohdalleen paikalleen ja kovaa ajoa?



    https://photos.app.goo.gl/Trm8rXmX2UoPaE502
    Tuossa kuvassahan nokka on edellä/aikaisella. Tässä kohtaa kun ei ole kuvaa kampurasta merkissään jää arvailuksi onko se 100 varmasti samaan aikaan @ YKK. Yhtäkaikki ketjun/hihnan venyminen tai kuluminen myöhäistäisi nokkaa eikä saisi tuota kuvattua tilannetta aikaan.
    Mitä jr66 totesi on totta. Noin pieni virhe ilman säädettävää nokkapyörää on se mitä se on. Toki jos sinne hommaisi säädettävän niin ei siitäkään saa hyötyä irti ilman että sitten kellottaa alakerrasta ja yläkerrasta ihan todelliset YKK:t satkulleen tietoon ja tekee merkit niille.
    Jos nokka sattuu karvan aikaselle ajoituksesta niin se ei mitään haittaa. Imuvena menee vähä aikasemmin vaan kiinni joten todellinen puristuspaine todnäk. nousee.
    Last edited by petrolhead; 13-05-2018, 12:25.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Mohko View Post
    Tere.

    Jakopää rempassa törmäsin tälläiseen, vanha hihna joko asetettu väärin tai venynyt?

    Ei kai muuta kuin pistää uuden hihnan jako kohdalleen paikalleen ja kovaa ajoa?



    https://photos.app.goo.gl/Trm8rXmX2UoPaE502
    Alle puoli hammasta pielessä, ei merkitse mitään. Tämähän on siis m20 kone, jos haluat pilkulleen merkkiin niin hanki säädettävä nokkapyörä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎