Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skarpa
    replied
    Mistäs ootte ostaneet takaiskarin alapään pultteja? Bemarilta ei saa ja M12x1,5x65 10.9 tahtoo olla vähän harvinainen koko. Yleensä löytyy vain laatikoittain. Tosin mahtaako olla niin nuukaa, kun E36:ssakin on 60-millinen pultti ja iskarin alasilmä tuskin on ainakaan kapeampi kuin E30:ssä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by kiraffi View Post
    Ei kauheita tuo tyhjä hylsy paina.
    Pre-facelift 198 kg.

    Leave a comment:


  • kiraffi
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Ja minä kävin tän sulta hakemassa pois ja sit tarttu jotain romuakin mukaan samalla. Sittemmin tein uuden grillin missä toimii nosto vaijeritaljoilla ja onnistuu yksin koko homma helposti
    Juu, se oli semmonen vaihe itellä kun hävitin aivan kaiken BMW:hen liittyvän pois ja uskottelin etten enää ikinä kajoa mihinkään autoharrastukseen ..Noh onneks en lyöny vetoa aiheesta

    Tuolla pienessä matalassa luolassani oli helppo nostaa ylös pukkiin, kun katossa on koukut mihkä sai taljat. Muilla on sitten tullu nähtyä mm moottori nostinta käytettävän. Ei kauheita tuo tyhjä hylsy paina.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Miku View Post
    Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kuvista korigrilli asiassa

    Olisiko joku pystynyt vielä mittaamaan millä korkeudella runkoaisojen päät pitäisi olla maasta että kori mahtuisi pyörimään ympäri?

    Mietin ensin että teen korkeussäädön mutta en tiedä tarvitsenko sitä oikein mihinkään ja olisi helppo tehdä jälestä päinkin niin voi olla että sitä ei tule ainakaan alkuun tehtyä.
    Ota mitta noin 5cm aisojen päältä keskeltä katon kulmaan. Siihen vähän varoja kaveriksi niin jo pyörii. Veikkaisin että 1-1.2m piisannee kiinnityksestä maahan

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by kiraffi View Post
    Mulla ol aikanaan näinkin simppeli viritys
    Tuommoin tyhjä koppa pyörii vallan kivuttomasti yksinään vaikka sen laittaakin kiinni suoraan aisojen nenistä.

    Pyöriin kannattaa kiinnittää huomiota, ulkona jos meinaa liikuttaa niin noilla pienillä kalustepyörillä ei tie tietenkään yhtään mitään,
    mutta muuten mahdollisimman kovat koska jos pitkään seisoo paikallaan niin menee herkäst lättänäks ja sitten ei ainakaan liiku :p

    Päädyt yhdistävä välituki on ihan must. Tekee sen sitten metallista tai vaikka lankusta niinku mulla oli, muuten saattaa koko viritelmä lässähtää ja romahtaa niskaan.



    Ja minä kävin tän sulta hakemassa pois ja sit tarttu jotain romuakin mukaan samalla. Sittemmin tein uuden grillin missä toimii nosto vaijeritaljoilla ja onnistuu yksin koko homma helposti

    Leave a comment:


  • Miku
    replied
    Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja kuvista korigrilli asiassa

    Olisiko joku pystynyt vielä mittaamaan millä korkeudella runkoaisojen päät pitäisi olla maasta että kori mahtuisi pyörimään ympäri?

    Mietin ensin että teen korkeussäädön mutta en tiedä tarvitsenko sitä oikein mihinkään ja olisi helppo tehdä jälestä päinkin niin voi olla että sitä ei tule ainakaan alkuun tehtyä.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by andhu View Post
    Onko fakta tietoa 325 Ate takajarrusatuloiden männän halkaisiajasta? Autodoc tarjoaa 33/35/38??
    33

    Farkku, neliveto ja diesel sedanin lisäksi niin kaikki koot saattaa olla oikein mutta takaveto sedan varmaankin kyseessä ?
    Last edited by jr66; 12-03-2018, 22:46.

    Leave a comment:


  • andhu
    replied
    Onko fakta tietoa 325 Ate takajarrusatuloiden männän halkaisiajasta? Autodoc tarjoaa 33/35/38??

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Ne pyöräthän voisi olla helposti irroitettavat niin eivät painuisi läjään ja isot ilmapyörät jo joustaakin aika paljon niin grillistä tulee vakaampi kun eivät pääse nitkuttamaan grilliä edestakas.

    Leave a comment:


  • kiraffi
    replied
    Mulla ol aikanaan näinkin simppeli viritys
    Tuommoin tyhjä koppa pyörii vallan kivuttomasti yksinään vaikka sen laittaakin kiinni suoraan aisojen nenistä.

    Pyöriin kannattaa kiinnittää huomiota, ulkona jos meinaa liikuttaa niin noilla pienillä kalustepyörillä ei tie tietenkään yhtään mitään,
    mutta muuten mahdollisimman kovat koska jos pitkään seisoo paikallaan niin menee herkäst lättänäks ja sitten ei ainakaan liiku :p

    Päädyt yhdistävä välituki on ihan must. Tekee sen sitten metallista tai vaikka lankusta niinku mulla oli, muuten saattaa koko viritelmä lässähtää ja romahtaa niskaan.



    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Ite olen joutunut siirtelemään koria monesti ja siinä toi ala yhdysputki on kyllä käytännössä pakollinen.
    Ja jos meinaa hiekkapihalla liikutella, kannattaa pyöräkoko valita sen mukaan.

    Tilasin oman grillin aineet valmiiksi sahattuna, ainut mitä piti tehdä oli hitsaaminen. Sahaamisen kustannus oli niin pieni ettei sillä erotuksella huvittanut kotona rälläköidä.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Mul on tommonen kötöstys joka on tehty mistä vaan löytyneestä rautaromusta. Tuossahan on samoja hienouksia mitä Skarpan suunnitelmassa, mutta tehty vähän krouvimmin, niin ei oo menny turhaan aikaan tuon tekoon:


    Pitkät palkit sujahtaa tonne etupään sisään ja lukitaan pultilla. Voi siis työntää takapään auton alle ja sit tökätä etupään paikalleen ja lukita sopivalle pituudelle. Sitten pultataan korin kiinnikkeet runkopalkkien päähän ja tommosilla vinsseillä saa korin nostettua ylös. Auton saa siis grilliin yksinäänkin hyvin helposti. Koko hässäkkä liikkuu pyörillä paikasta toiseen.


    Ja jo huomaatte, niin mulla pyörintäakseli on n. 5-10cm runkopalkkien yläpuolella. Tuollain pyöri helposti ympäri. Niin luukkujen kannssa kuin ilman. Ja pysyy myös oikeinpäin itekseen, eikä tarvi pelätä että keinahtaa ympäri kun yksin pyörittelee.
    Last edited by Pazi88; 12-03-2018, 12:12.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by GOOFY View Post
    Tuo alla oleva yhdyspalkkihan estäisi nitkahduksia vaikka ulos kuskattaessa. Muuten ei varmaan ole tarpeellinen.

    Eikös se ole ihan sama nostaako autoa että saa grilliin kiini vai nostaako grilliä auton kans että saa oikealle korkeudelle mikäli muuten ei tarvi korkeuteen säätöä. Säätöönhän voisi laittaa laakeroinnin niin liikkuisi kevyemmin.

    Kerran kävi mielessä että mitäpä jos grilli olisi kiinni katossa. Alas jäis enemmän tilaa.

    Ja grillistä kannattaa tehdä hieman jämerämpi että siihen kestää laittaa rullaavan korin. Kaikki pohjassa oleva on huomattavasti helpompi purkaa kun auto on kyljellään ja asentaa myös takaisin.
    Periaatteessahan se on sama, nosteleeko pukkia ja koria, vai pelkkää koria. Tosin koria tarvii nostaa kiinnitysvaiheessa jonkun verran, että sen saa sille korkeudelle, että mahtuu pyörähtämään. Tossa taljahommassa mulla oli syynä se, että käytössä olevan tallin kattoon ei saa riittävän tukevia kiinnityksiä korin nosteluun ja silloin ei ollut tunkkia, jolla olis yhdellä nostolla saanut korin riittävän korkealle. Moottorinostimellahan koria voi nostella, mutta moottorinostimen ja koripukin jalat on monesti hölmösti ristissä auton alla.

    Leave a comment:


  • GOOFY
    replied
    Tuo alla oleva yhdyspalkkihan estäisi nitkahduksia vaikka ulos kuskattaessa. Muuten ei varmaan ole tarpeellinen.

    Eikös se ole ihan sama nostaako autoa että saa grilliin kiini vai nostaako grilliä auton kans että saa oikealle korkeudelle mikäli muuten ei tarvi korkeuteen säätöä. Säätöönhän voisi laittaa laakeroinnin niin liikkuisi kevyemmin.

    Kerran kävi mielessä että mitäpä jos grilli olisi kiinni katossa. Alas jäis enemmän tilaa.

    Ja grillistä kannattaa tehdä hieman jämerämpi että siihen kestää laittaa rullaavan korin. Kaikki pohjassa oleva on huomattavasti helpompi purkaa kun auto on kyljellään ja asentaa myös takaisin.
    Last edited by GOOFY; 12-03-2018, 11:12.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Suunnittelin itse joskus tällaista koripukkia, jossa olisi monta näppärää ominaisuutta verrattuna nykyiseen moottoripukeista tehtyyn. Sitten totesin, että käytän aikani mieluummin korin rassaamiseen kuin hienon koripukin viilaamiseen. Piirustuksia ja ideoita saa käyttää vapaasti. Ajatuksena oli, että korin saa poimittua kyytiin taljoilla nostamalla ja sen saa lukittua erilaisiin asentoihin. Jos nyt tekisin tuota, niin hylkäisin varmaan auton alla olevan yhdyspalkin ja panisin sen sijaan kumpaankin päätyyn pyörät.

    Punaiset palkit ovat 60x60x3 neliöputkipalkkia. Ohuempi harmaa on 50x50x4 ja paksummat harmaat 70x70x3. Pienenä kysymysmerkkinä tuossa on se, liukuvatko nostokelkat ok pystyputkessa, vai alkavatko kanittaa.

    Kaikki piirustukset PDF:nä ja DWG:nä täällä:
    Store photos and docs online. Access them from any PC, Mac or phone. Create and work together on Word, Excel or PowerPoint documents.
    Last edited by Skarpa; 12-03-2018, 07:29.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎