Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 30 sarjan mittarikysely

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HvonB
    Newbiemmer
    • Feb 2009
    • 6
    • Vaajakoski

    Noppari napsuu..

    No niin, hyvät kanssabemaristit, nostellaanpas taas klassikkoaihetta. Aika kauan lueskelin ketjuja läpi, enkä vielä ole löytänyt ratkaisua ongelmaani:

    ´89 E30 iX:n nopeusmittari toimii vain ajoittain. Se toimii yleensä kylmänä liikkeelle lähtiessä, pitkän lämmityksen jälkeen yleensä ei. Joka tapauksessa tippuu pois kyydistä viimeistään viiden minuutin jälkeen. Eloon herääminen tapahtuu noin puolen tunnin ajon jälkeen. Näiden pimenemis- ja heräämishetkien lähitienoossa mittariston mätkimisellä on vaikutusta, mutta esim. 10 minuutin kohdalla liikkeellelähdöstä ei nopeusmittari herää, vaikka kuinka riehuisi. Toisaalta sitä ei kunnolla lämmenneenä saa lyömällä pimenemäänkään.

    Anturi liittimineen ja loppuosa johtoa on jo vaihdettu ja vähänkin epäilyttävän näköiset kolvaukset kolvailin uudelleen sekä mittariston päälevystä että nopeusmittarin piirilevystä. Si-levyn akutkin mittailin, ja 2,92 volttia antoivat. Mikään edellä mainituista toimenpiteistä ei vaikuttanut oireisiin millään tavalla.

    Luonnollisesti myös matka- ja trippimittari pimenevät yhdessä nopeusmittarin kanssa, ja kulutusmittari loikkaa äärettömään.

    Pariin otteeseen olen jo purkanut koko hökötyksen .Onko tällainen tilanne kellekään tuttu? Onko mittarin sisällä jokin komponentti, jonka voisi vaihtaa / uittaa kontaktisprayssä tai jotain? Vai olenko missannut mahdollisesti jonkin itsestäänselvyyden?

    Comment

    • anttiviis
      BTCF Member
      • Aug 2010
      • 369
      • Kokkola

      Originally posted by HvonB View Post
      No niin, hyvät kanssabemaristit, nostellaanpas taas klassikkoaihetta. Aika kauan lueskelin ketjuja läpi, enkä vielä ole löytänyt ratkaisua ongelmaani:

      ´89 E30 iX:n nopeusmittari toimii vain ajoittain. Se toimii yleensä kylmänä liikkeelle lähtiessä, pitkän lämmityksen jälkeen yleensä ei. Joka tapauksessa tippuu pois kyydistä viimeistään viiden minuutin jälkeen. Eloon herääminen tapahtuu noin puolen tunnin ajon jälkeen. Näiden pimenemis- ja heräämishetkien lähitienoossa mittariston mätkimisellä on vaikutusta, mutta esim. 10 minuutin kohdalla liikkeellelähdöstä ei nopeusmittari herää, vaikka kuinka riehuisi. Toisaalta sitä ei kunnolla lämmenneenä saa lyömällä pimenemäänkään.

      Anturi liittimineen ja loppuosa johtoa on jo vaihdettu ja vähänkin epäilyttävän näköiset kolvaukset kolvailin uudelleen sekä mittariston päälevystä että nopeusmittarin piirilevystä. Si-levyn akutkin mittailin, ja 2,92 volttia antoivat. Mikään edellä mainituista toimenpiteistä ei vaikuttanut oireisiin millään tavalla.

      Luonnollisesti myös matka- ja trippimittari pimenevät yhdessä nopeusmittarin kanssa, ja kulutusmittari loikkaa äärettömään.

      Pariin otteeseen olen jo purkanut koko hökötyksen .Onko tällainen tilanne kellekään tuttu? Onko mittarin sisällä jokin komponentti, jonka voisi vaihtaa / uittaa kontaktisprayssä tai jotain? Vai olenko missannut mahdollisesti jonkin itsestäänselvyyden?
      Takapenkin alta anturille asti vaihdettu? Useimmiten sillä välillä vika.
      E30 325i Turbo -86
      E30 325i M-tech2 -89
      E30 316i Bavaria -91
      E39 525iA -02
      F11 530xd M-Sport -11

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        Nyt kun näitä asioita spekuloidaan niin itsellä ominaisuudet on täysin päinvastaiset.
        Kun lähtee kylmiltään ajamaan niin ei tapahdu nopeusmittarissa mitään. Joskus ottaa 15km joskus 25 ennenkun alkaa toimimaan. Ensin parikertaa heilahtaa alhaalta ylös ja sitten toimii normaalisti. Ekan kerran kun mittari herää ei ole enää väliä mitä tekee tai miten. Ikinä ei ole kesken kaiken lopettanut toimintaansa.
        Taas kun antaa seistä vaikka yön yli niin sama prosessi.

        Kellään vastaavia oireita tai vaihtoehtoisesti ongelmaan löytynyt ratkaisua?

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          Kylmäjuotos piirilevyllä tai liittimessä hapettumaa

          Kokeile ohittaa molemmat.

          Anturi, ja sieltä kaksi johtoa nopeusmittarin pohjaan asti niin ei vian etsintä voi olla vaikeaa.

          Anturia voi kokeilla ja mitata irrallaan, paikallaan anturin liittimestä ja mittariston liittimestä, sekä liitin paikallaan voi purerusta mittaristosta pinnien päistä mittailla katoaako se tieto sieltä vai onko se vika matkamitarin piirilevyllä/mittarissa

          Sitä voi koittaa vaihtaakkin jos löytyy toinen mittari.

          Wedophones.com/BMWManuals.htm tuolta etm niin löytää pinnit mittariston takaa.
          Last edited by Tonton; 28-11-2016, 23:14.
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • andhu
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 535
            • vihti

            Mulla nopeusmittari pompotti koko ajan ja kävin kaikki juotokset mittaristosa läpi, niin sen jälkeen alkoi toimimaan.
            E30 316 Turbo

            Comment

            • HvonB
              Newbiemmer
              • Feb 2009
              • 6
              • Vaajakoski

              Tänään - ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen - mittari toimi koko työmatkan täysin moitteetta. Näköjään ongelmistaan kirjoittaminen auttaa. Pitäisiköhän ruveta pitämään päiväkirjaa

              Mitään en siis tuon eilisen viestin jälkeen mittaristolle tehnyt, mutta auto toimi valonheittimenä lautataapelin purussa, eli kävi tyhjää vähän toista tuntia (tosi taloudellinen lamppu). Ainakin mittarit lämpenivät kunnolla.

              No, eipä vielä juhlita. Tuskinpa tuo kotiin asti kyydissä pysyy...

              Se johto on uusittu viimeisen ~40 cm matkalta. Niiltä osin vanha oli saanut kipeää.

              Comment

              • HvonB
                Newbiemmer
                • Feb 2009
                • 6
                • Vaajakoski

                Originally posted by HvonB View Post
                Tänään - ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen - mittari toimi koko työmatkan täysin moitteetta. Näköjään ongelmistaan kirjoittaminen auttaa. Pitäisiköhän ruveta pitämään päiväkirjaa

                Mitään en siis tuon eilisen viestin jälkeen mittaristolle tehnyt, mutta auto toimi valonheittimenä lautataapelin purussa, eli kävi tyhjää vähän toista tuntia (tosi taloudellinen lamppu). Ainakin mittarit lämpenivät kunnolla.

                No, eipä vielä juhlita. Tuskinpa tuo kotiin asti kyydissä pysyy...

                Se johto on uusittu viimeisen ~40 cm matkalta. Niiltä osin vanha oli saanut kipeää.
                Mnjoo... Taisi ensimmäinen oikeasti kylmä (-15°C) päivä mahdollistaa tuon toimimisen - mittari ei lämmennyt ollenkaan siihen sammahtamislämpötilaan asti. Sittemmin samat oireet ovat palanneet, ja tänään 35 km työmatkasta mittariin kertyi noin seitsemän kilometriä.

                Täytyypä palailla tuohon diagnosointiin kunhan aurinko valaisee muulloinkin kuin toimistossa istumisen aikaan. Onnistuuhan tuo otsalampun valossakin, mutta on vähän nihkeää... ...ja kylmääkin. Mutta kiitokset vinkeistä. Tuon troubleshooting-prujun olin aiemminkin nähnyt, mutta kokonaan unohtanut. Siitä on kyllä monessa iloa!

                Mittarin pohjassa oli erilliset koloset "A" ja "31b". Onkohan niin, että piirilevyt ohittuisivat tuuppaamalla anturin signaalijohdon tuohon 31b:hen?

                Comment

                • HvonB
                  Newbiemmer
                  • Feb 2009
                  • 6
                  • Vaajakoski

                  Korjaantui!

                  Purin koko höskän vielä kerran. Sitten kävin tunnollisesti läpi kolvilla joka ainoan liitoksen - jätin edellisellä kerralla mielestäni siistin näköiset juotokset koskematta. sitten ruiskin varmuudeksi vielä kontaktisprayta nopeusmittarin käämilankojen ja emolevyn terminaaleihin.

                  Nyt takana on jo yli 150 häiriötöntä kilometriä. Johan noita yli 8000 jäi mittariin kertymättä.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    Kestäisköhän tommosta mittariston piirilevyä laittaa uuniin ja mihinköhän lämpötilaan? Oon kuullu että joitakin esim. Tietokoneiden piirilevyjä on saatu korjattua uunissa silleen että tinaukset sulavat uudelleen kiinni:think
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • HvonB
                      Newbiemmer
                      • Feb 2009
                      • 6
                      • Vaajakoski

                      Originally posted by HvonB View Post
                      Purin koko höskän vielä kerran. Sitten kävin tunnollisesti läpi kolvilla joka ainoan liitoksen - jätin edellisellä kerralla mielestäni siistin näköiset juotokset koskematta. sitten ruiskin varmuudeksi vielä kontaktisprayta nopeusmittarin käämilankojen ja emolevyn terminaaleihin.

                      Nyt takana on jo yli 150 häiriötöntä kilometriä. Johan noita yli 8000 jäi mittariin kertymättä.
                      Otetaanpa takaisin. Näköjään se kontaktispray korjasi asian viikoksi. Sitten palattiin normaaliin - 27 kilometrin työmatkasta kertyi mittariin taas 900 metriä... Taitaapa olla käämilanka poikki. Myykääs ehjä mittari.

                      Comment

                      • jerkkuc
                        BTCF Member
                        • Apr 2007
                        • 36
                        • virrat

                        Tietäjät hoi!

                        Mitä eroa on faceliftin mittaristolla pre:n verrattuna?:thinktoimiiko jos vaihtaa keskenään??
                        nykynen rojekti e21 320/6 vartaassa

                        käytössä: E30 325i

                        talviauto e21 315 jahka ehtii vähä ehostamaan


                        #Jos aiot ryssiä homman,tee se kerralla niin,että muut ihmettelevät miten helvetissä teit sen!

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by jerkkuc View Post
                          Mitä eroa on faceliftin mittaristolla pre:n verrattuna?:thinktoimiiko jos vaihtaa keskenään??
                          Polttoaineen tankin "näyttö" pre 55L facelift 60L

                          Muutoin toimii ristiin.
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            Originally posted by Tonton View Post
                            Polttoaineen tankin "näyttö" pre 55L facelift 60L

                            Muutoin toimii ristiin.
                            Prefaceliftiä on 55L ja 60L tankeilla, samoin faceliftiä on molemmilla.

                            Edit: Erot tulee lähinnä huollongarpeenilmaisimessa. Oikein vanhoissa ledivalojen määrä eri, kuin uudemmissa. Lisäksi vanhemmissa on nopeusnäyttö 220km/h asti määrätyissä malleissa, kun uudemmissa on 240km/h näyttö. Poislukien tietenkin M3, joissa näyttö 260km/h asti ja tankin näyttö tyhjä/puoli/täysi, jolloin 55L: n päätankki jonka yhteydessä lisätankki, poislukien cabrio. Sport Evossa sitten eri, koska ei lisätankkia ja 60L:n näyttö.

                            Pieniä huomioita; Faceliftin perus 316i ja 318i on 55L:n tankilla, mutta noiden mallien Bavariat 60L:n tankilla. Mutta esim 318iS on aina 55L. Kaikki touringit aina 60L, mutta niitähän ei olekaan tehty kuin faceliftinä.
                            Last edited by T3; 14-06-2018, 10:43.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎